Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Świętujemy razem Dzień Dziecka”
Temat zajęć: „Dzieci lubią się bawić”
Termin: 1 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– znajduje wyrazy przeciwstawne do podanych
– wykazuje się szybkością myślenia i kojarzenia
– wskazuje wartościowe sposoby spędzania wolnego czasu
– wie, że aktywny wypoczynek sprzyja zdrowiu i samopoczuciu
– doskonali spostrzegawczość
– dorysowuje brakujące elementy według wzoru
– eksperymentuje z mydlinami, bada możliwości wytwarzania piany z różnych środków chemicznych
– kontroluje siłę dmuchania
– odczuwa radość zabawy oraz bada wpływ wiatru na kierunek i wysokość unoszenia się baniek
– próbuje dogonić bańki, zważając na bezpieczeństwo innych uczestników zabawy
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - zabawa słowna „Kłótnia wyrazów” – podawanie określeń przeciwstawnych. Na środku dywanu rozłożone są zabawki, np. miś mały i duży (duży – mały), ściereczka sucha i mokra (suchy – mokry), klocek plastikowy i drewniany (lekki – ciężki), kartka czarna i biała (jasny – ciemny), lalka szmaciana i plastikowa (miękka – twarda), kredka krótka i długa (długi – krótki). Wyjaśniamy po kolei, jakie przedmioty znajdują się na dywanie. Prosimy dzieci, by pomogły w nazywaniu przedmiotów. Przed przystąpieniem do odnajdywania przedmiotów o cechach przeciwstawnych wyjaśniamy znaczenie słowa „przeciwstawny” (całkowicie odmienny). Następnie podajemy pierwsze określenie dotyczące wybranej zabawki, np. miękka, i podnosimy odpowiedni przedmiot. Dziecko odgaduje, jaki przedmiot ma cechy przeciwstawne w stosunku do przedmiotu wybranego przez rodzica i zabiera go, podając odpowiednie określenie np. twarda. Kontynuujemy zabawę, aż do wykorzystania wszystkich zabawek i podania wszystkich określeń przeciwstawnych.
Zadanie 2 - rozmowa kierowana „Nasze ulubione zabawy” i wykonanie plakatu MOJE ZABAWY. Najpierw zachęcamy dzieci do rozmowy na temat spędzania wolnego czasu i tego, co lubią robić w wolnych dniach. Następnie na dużym kartonie dzieci zapisują wyrazy: MOJE ZABAWY, od niego prowadzą 5 strzałek. Na końcach strzałek rysują różne symbole: np. chmura deszczowa – oznacza zabawy na niepogodę, słoneczko – zabawy na ładną pogodę, płatek śniegu – zimowe zabawy na świeżym powietrzu, rodzina – ulubione zabawy z rodzicami i rodzeństwem, dzieci – ulubione zabawy z rówieśnikami np. w przedszkolu. Obok każdej strzałki rysują symbol ulubionej zabawy w niepogodę, w słoneczne dni, zimą, z rodziną , kolegami. Opowiadają o nich.
Zadanie 3 – wykonanie ćwiczenia „Zabawy z robotem” w Karcie pracy cz. 4, s. 44 - doskonalenie percepcji wzrokowej. Dzieci oglądają uważnie robota w ramce, nazywają kolory, figury, zwracają uwagę na szczegóły. Następnie dorysowują pozostałym robotom brakujące elementy, żeby wszystkie wyglądały tak samo.
Zadanie 4 - „Bańkowe wulkany” – eksperymentowanie z mydlinami. Na stoliku są rozłożone kubki plastikowe, rurki do napojów, płyn do mycia naczyń, szampon, proszek do prania, mydło w płynie, woda w dzbanku. Proponujemy, by dzieci wsypały/wlały do każdego kubka jeden detergent, połączyły go z wodą i wymieszały. Następnie dzieci porównują, co lepiej się rozpuściło, gdzie nie ma grudek, co ma płynną konsystencję, jaki ma kolor, zapach, czym się różnią roztwory. Na koniec dzieci dmuchają w rurki do napojów zanurzone w cieczach i sprawdzają, co się najlepiej pieni. Zwracamy uwagę na bezpieczeństwo podczas tego eksperymentu.
Zadanie 5 - zabawa w przygotowanie baniek mydlanych „Bańkowy świat”. Dzieci przygotowują płyn do baniek mydlanych z wody, płynu do naczyń i kilku kropel gliceryny.
Zadanie 6 – zabawy bieżne z bańkami mydlanym. Każde dziecko samodzielnie puszcza bańki. Zwraca uwagę na siłę wiatru, jego kierunek, wysokość, na jaką wzlatują bańki. Po zabawie omawia swoje spostrzeżenia.„Dogoń bańkę” – dzieci puszczają bańki i próbują je dogonić.
Zadanie 7 – osłuchanie z piosenką „Jesteśmy dziećmi”. https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ