Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Świętujemy razem Dzień Dziecka”
Temat zajęć: „Zabawy w afrykańskiej wiosce”
Termin: 5 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– wzbogaca swoją wiedzę o Afryce
– rozpoznaje i nazywa zwierzęta tego regionu
– poznaje sposoby chronienia afrykańskiej przyrody
– rozumie konieczność dbania o bezpieczeństwo podczas wypraw w nowe miejsca i przestrzegania zasad zachowania ostrożności
– układa obrazki z części
– wzbogaca wiedzę na temat afrykańskiej przyrody i jej mieszkańców
– przekłada jedne prawidłowości rytmiczne na inne
– podejmuje próbę komponowania własnych sekwencji rytmicznych
– precyzyjnie wytłacza, koloruje i przykleja postaci
– konstruuje model domu i elementy afrykańskiego krajobrazu
– ćwiczy celność rzutu oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa
– doskonali orientację przestrzenną
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – oglądanie filmu przyrodniczego „Afryka-najpiękniejszy kontynent”.
https://www.youtube.com/watch?v=a3YKJAUOct4
Zadanie 2 – pogadanka „Afrykańskie safari”, rozmowa na temat treści filmu, wykorzystanie albumów przyrodniczych, encyklopedii. Prowadzimy z dziećmi rozmowę na temat przyrody na kontynencie afrykańskim. Opisujemy, jakie występują tam rośliny, jaki panuje klimat, jakie żyją zwierzęta. Uświadamia dzieciom, że należy chronić afrykańską przyrodę, gdyż wiele gatunków zwierząt jest zagrożonych wyginięciem. Opowiada o afrykańskich safari, o przestrzeganiu ostrożności i zachowaniu zasad bezpieczeństwa podczas takich wypraw. Dzieci piszą wyraz: safari.
Zadanie 3 – wykonanie ćwiczenia „W Afryce” w Karcie Pracy cz. 4, s. 51– układanie obrazków z części, omawianie ilustracji afrykańskiej przyrody i jej mieszkańców. Dzieci oglądają fragmenty zdjęć i próbują odgadnąć, co będą przedstawiały. Następnie uzupełniają zdjęcia naklejkami i opowiadają, co się na nich dzieje. Zwraca uwagę na poprawne budowanie wypowiedzi. Możemy zadawać dodatkowe pytania, np. Co widać na pierwszym planie, a co w oddali? Jakie zwierzęta przyszły do wodopoju? Co robią dziewczynki, a co chłopcy? Czy na jest ciepło, czy zimno? Dlaczego tak sądzicie?
Zadanie 4 - zabawa w wygrywanie rytmów „Gramy na tam-tamach”. Przed dzieckiem leży bębenek, na środku są rozłożone figury geometryczne. Zadaniem dziecka jest ułożenie rytmu z figur, a następnie próba odtworzenia go za pomocą bębenka. Przed rozpoczęciem zabawy ustalamy wspólnie z dziećmi, jaki rytm będzie odpowiadał każdej figurze, np. trójkąt – dwa krótkie uderzenia, kwadrat – jedno uderzenie, koło – trzy krótkie, prostokąt – jedno długie. Zapisujemy dane rytmy na dużym arkuszu w formie symboli i cyfr.
Zadanie 5 –wykonanie pracy plastyczno-technicznej „Afrykańska wioska” z „Teczki małego artysty”. Dzieci wytłaczają sylwetki członków rodziny: mamy, taty i dziecka. Kolorują je i naklejają na rolki po papierze toaletowym. Wykonują model afrykańskiego domu z pudełka oklejonego kolorowym papierem lub krepiną. Kartkę z bloku technicznego dzieci smarują dość grubo klejem i posypują piaskiem. Na tym podłożu ustawiają sylwetki członków afrykańskiej rodziny oraz chaty. Dostępnymi materiałami ozdabiają projekt. Mogą wykonać więcej niż jeden dom afrykański, ustawiają je obok siebie, utworzą afrykańską wioskę.
zajęć Czerwiec
Zadanie 6 – zabawy ruchowe „Mały Afrykanin” (można przeprowadzić je na dworze):
• „Konkurs celnej strzały” – zabawa z elementem celowania. Umieszczamy tarczę na drzewie na wysokości głów dzieci. Następnie dzieci ustawiają się jedno za drugim i rzutką celują w tarczę. Wykonują kilka rzutów i sumują swoje punkty.
• „Afrykańskie podchody” – zabawa tropiąca z szukaniem totemu. Wcześniej chowamy totem/inny skarb. Zadaniem dzieci jest odnalezienie go.