Scenariusz zajęć online dla grupy III – 01.06.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,, Dzieci świata’’
Temat dnia: ,, Różne dzieci-równe prawa”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
ilustracje i zdjęcia ukazujące dzieci różnych narodowości, rekwizyty do zabawy dramowej (czepka kowboja, pióropusz indiański, afrykańska maska, korale, bransolety), „Wybór tekstów literackich” – T. Plebański „Prawa i obowiązki” s. 62–63 (tekst w załączniku), blok techniczny, farby, papierowa foremka od babeczek, wata
4-latki:
Karta pracy w załączniku, kredki
5-latki:
„Karty pracy. Powietrze” s. 40, kredki
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– wzbogaca słownictwo służące opisywaniu wyglądu zewnętrznego,
– wykazuje zainteresowanie poszerzaniem wiedzy na temat mieszkańców innych regionów świata,
– przejawia życzliwy i przyjacielski stosunek wobec wszystkich dzieci, niezależnie od różnic w wyglądzie, zwyczajach i kulturze,
– rozumie, że wszystkie dzieci powinny mieć takie same prawa i obowiązki,
– potrafi współpracować podczas zabawy dramowej
– doskonali umiejętności grafomotoryczne i logiczne myślenie,
– doskonali sprawność i koordynację ruchową.
Przebieg zajęć głównych:
• „Dzieci na świecie” – rozmowa kierowana przy obrazkach lub sylwetach, dostrzeganie cech charakterystycznych wyglądu, kultury i środowiska mieszkańców różnych regionów kuli ziemskiej, kształtowanie uczuć tolerancji wobec przedstawicieli innych narodowości.
Podczas rozmowy i prezentacji zdjęć Rodzic zwraca uwagę na różnice między
przedstawionymi postaciami, zachęcając do opisywania cech charakterystycznych wyglądu. Zwraca uwagę na ubiór dostosowany do warunków środowiskowych, ale też odzwierciedlający kulturę danego kraju. Następnie zadaje pytania: Jak myślicie, co łączy wszystkie dzieci, niezależnie od miejsca, w jakim mieszkają? Co wszystkie dzieci
lubią robić? Co jest najbardziej potrzebne każdemu dziecku?
Rodzic wspomina o dzieciach mieszkających w krajach, w których nie są szczęśliwe, bo cierpią głód, chorują. Często muszą wyjeżdżać do innych krajów w poszukiwaniu lepszego życia. Podkreśla, że Polska należy do krajów dbających o to, aby prawa najmłodszych były przestrzegane. Wyjaśnia, że prawa dziecka zostały spisane w specjalnym dokumencie, Konwencji o Prawach Dziecka, które podpisało wiele krajów, także Polska.
Pomoce: ilustracje i zdjęcia ukazujące dzieci różnych narodowości:
eskimos japonka murzyn indianin
• „Prawa i obowiązki” – słuchanie i omawianie wiersza T. Plebańskiego, zapoznanie z wybranymi prawami i obowiązkami dzieci, uświadomienie, że wszystkie dzieci mają podobne potrzeby, emocje.
Na wstępie Rodzic zapowiada, że za chwilę przeczyta wiersz, który będzie opowiadał o prawach najmłodszych, czyli o tym, co powinny mieć zapewnione dzieci w każdym kraju, rodzinie, przedszkolu, szkole, aby były szczęśliwe, bezpieczne i odnosiły sukcesy. Prosi o uważne słuchanie i zapamiętanie praw. Po wysłuchaniu wiersza Rodzic zachęca
dziecko do spontanicznego wypowiadania się na temat zapamiętanych praw. Następnie ponownie czyta wiersz, fragmentami, precyzując i wyjaśniając poszczególne prawa. Podkreśla, że w wierszu zostały podane tylko niektóre obowiązujące prawa. Nawiązuje do zapisów grupowego kodeksu, który znajduje się w przedszkolu i wyjaśnia, że przestrzeganie jego zapisów przyczynia się do przestrzegania praw w grupie przedszkolnej. Następnie omawia z dzieckiem ostatnią zwrotkę wiersza przypominającą, że dzieci mają również obowiązki. Prosi dziecko o podanie przykładów obowiązków w grupie i w domu.
Pomoce: „Wybór tekstów literackich” – T. Plebański „Prawa i obowiązki” s. 62–63 (tekst w załączniku)
• „Skąd jesteśmy?” – zabawa dramowa, doskonalenie umiejętności wcielania się w postać i odgrywania roli, z zastosowaniem różnych środków wyrazu. Doskonalenie sprawności grafomotorycznych oraz ćwiczenie logicznego myślenia (karta pracy).
Rodzic zachęca dziecko do wcielenia się w postacie mieszkańców z różnych regionów
świata. Pomocą mogą być zgromadzone na ekspozycji rekwizyty, np. pióropusz, kowbojski kapelusz, afrykańskie korale i bransolety, futrzana czapka, lina, łuk wykonany z patyka i linki. Dziecko dobiera się z Rodzicem w parę, wybiera rekwizyty i następnie odgrywa scenki, np. afrykański taniec, łapanie na lasso konia, indiańskie zawody w strzelaniu z łuku. Drugi Rodzic/Dziadek/Babcia odgaduje, kogo naśladują i zadaje szczegółowe pytania dotyczące kraju lub kontynentu, mieszkających tam zwierząt, zwyczajów, jedzenia.
4-latek: karta pracy w załączniku, kredki
Na zakończenie dziecko wykonuje ćwiczenie na karcie pracy-prowadzi Eskimosa do domu tylko po trójkątnych krach lodowych.
5-latki: „Karty pracy. Powietrze” s. 40, kredki
Na zakończenie dziecko wykonuje ćwiczenie na karcie pracy – omawia postacie na ilustracji, podają miejsca, z których pochodzą (Grenlandia, Europa, Azja, Ameryka Południowa, Afryka) i łączy je z ich zabawkami.
Pomoce: rekwizyty do zabawy dramowej (czepka kowboja, pióropusz indiański, afrykańska maska, korale, bransolety).
•,,Eskimoskie dzieci’’-praca plastyczna-doskonalenie motoryki małej.
Zdjęcie pracy plastycznej znajduje się w załączniku
Pomoce: blok techniczny, farby, papierowa foremka od babeczek, wata