"Dzieci z całego świata"
Przewidywane osirągnięcia dzieckay:
• czerpie radość z zabawy,
• słucha mowy w obcym języku,
• poznaje dzieci – mieszkańców z całego świata,
• zaznacza na mapie, skąd pochodzą,
• odgrywa role dzieci w zabawie,
• wymyśla afrykański taniec,
• rozpoznaje osobę po opisie słownym,
• rytmicznie recytuje tekst .
Przebieąg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Na całym świecie są dzieci” – słuchanie krótkich fragmentów wypowiedzi w obcych językach . Dzieci słuchają krótkich nagrań mowy lub piosenek w językach z różnych kontynentów . Jeśli słowa są proste, mogą spróbować je powtórzyć .
II. Zajęcia główne
• „Przyjaciele” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem „Wycinanek-składanek” . Dziecko siedzi przy stoliku . Ogląda sylwety, a następnie patrząy na rodzica demonstrującego, w jaki sposób należy wypchnąć postacie dzieci z różnych kontynentów oraz połączyć je rękami za pomocą gotowych nacięć . Po wykonaniu pracy dziecko siadzi na dywanie . Nadaje wymyślone imiona dzieciom z sylwet . Opisuje je . Rodzic zadaje pytania pomocnicze dotyczące koloru włosów, skóry i oczu . Pomaga zaznaczyć na mapie świata kontynenty, z których pochodzą dzieci z sylwet, czyli Afrykę, Azję i Europę . Jednocześnie pokazuje kilka ilustracji przedstawiających charakterystyczne krajobrazy tych kontynentów .
• „Jak miło Cię widzieć” – scenki dramowe z wykorzystaniem sylwet z „Wycinanek-składanek” . Rodzic pyta dziecko, o czym mogłyby porozmawiać ze sobą dzieci z różnych stron świata, gdyby się spotkały i znały wspólny język lub w co mogłyby się pobawić . Namawia dziecko do przedstawienia krótkich scenek z użyciem sylwet (wcześniej należy je rozłączyć) . Aranżuje miejsce do odgrywania scenek . Zachęca również do zabawy w porozumiewanie się „językiem jumbo, jumbo” bazującym na wskazanych dwóch słowach oraz mimice . sylwety z „Wycinanek-składanek”
• „Afrykański taniec” – improwizacja ruchowa w kole przy akompaniamencie bębenka . Przed rozpoczęciem zabawy rodzic opowiada dziecku o tańcach plemiennych często wykonywanych dookoła ogniska . Dzieci tworzą duże koło . Nauczyciel porusza się po okręgu, gra na bębenku dowolny rytm, do którego improwizuje taniec afrykański . Dziecko naśladuje ruchy prowadzącego i wydają krótkie okrzyki . Po pewnym czasie wszyscy zatrzymują się i siadają w kole na podłodze . Rodzic zachęca dziecko do indywidualnych występów, do zaprezentowania swojego tańca na środku pokoju
*"Murzynek Bambo" – praca plastyczna przy użyciubrązowej farby,płtaków kosmetycznych i kawy. zdjęcie w innym pliku
III. Zajęcia popołudniowe
• „Zgadnij, o kim opowiadam” – zabawa rozwijająca myślenie . Rodzic zaprasza dzieci na dywan . Każde ma przed sobą sylwety dzieci z różnych kontynentów . Prowadzący opisuje jedno dziecko z sylwety . Zaczyna od cech najogólniejszych, potem przechodzi do najbardziej szczegółowych, jasno precyzujących, o kim mówi . Co chwilę pyta, czy dziecko wie, o kim opowiada . Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, kogo opisuje, i podniesienie właściwej sylwety .
• „Dzieci” – zabawa logorytmiczna . Rodzic recytuje rymowankę w równym rytmie:
Żółte, białe i brązowe:
buzie ładne, kolorowe.
Rodzic narzuca kilka pierwszych schematów rytmicznych recytowania rymowanki (np . dwie ósemki i dwie ćwierćnuty, dwie ćwierćnuty i dwie ósemki, cztery ósemki i cztery ćwierćnuty) . Następnie zachęca dzieci do wymyślania własnych rytmów .