"ULUBIONE ZABAWKI"
Przewidywane osiągnięcia dziecka:
• naśladuje ruchem zabawki,
• zgaduje, co widać na obrazku,
• rozpoznaje znane zabawki za pomocą zmysłu dotyku,
• odpowiednio reaguje na dany sygnał,
• uzupełnia obrazek o brakujące elementy i koloruje go zgodnie ze wzorem,
• ćwiczy swoją sprawność,
• ćwiczy naprężanie i rozluźnianie mięśni .
Przebieąg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Magiczne pudełka” – zabawa naśladowcza . Dzieci ustawiają się w rozsypce . Na dźwięk tamburyna (nauczyciel potrząsa instrumentem) dzieci klękają, opierając głowy o podłogę – zamieniają się w magiczne pudełka . Prowadzący mówi: Z tych magicznych pudełek wychodzą… np . misie, lalki, samochody . Zadaniem dzieci jest naśladowanie ruchem wymienionych przez nauczyciela zabawek . Potem dzieci ustawiają się w rozsypce . Kolejny dźwięk tamburyna jest sygnałem do przyjęcia pozycji magicznego pudełka . tamburyn
• „Co jest na obrazku?” – zagadki . Dzieci siedzą na dywanie . Przed nimi na tablicy są ukryte pod sześcioma karteczkami obrazki przedstawiające zabawki . Każda karteczka jest w innym kolorze . Barwy karteczek zależą od kolorów boków kostki . Dzieci kolejno rzucają kostką i odsłaniają karteczki przysłaniające obrazki . Po każdym rzucie i odsłonięciu kartonika nauczyciel pyta: Jaka zabawka jest na obrazku? Jeśli dzieci odgadną, co jest ukryte na ilustracji, prowadzący odsłania cały obrazek, a jeśli nie, grają dalej . kartoniki z obrazkami zabawek, karteczki do ich zasłonięcia, kolorowa kostka
II. Zajęcia główne
• „Magiczny worek” – zabawa dydaktyczna . Dziecko siedzi na dywanie . Na środku stoi worek napełniony znanymi dziecku zabawkami z sali przedszkolnej .
Rodzic: Urządzimy zgadywanki . W worku są zabawki z naszego domu. Będziesz musiał/a odgadnąć, jakie. Ale uwaga! Twoim przewodnikiem będą tylko dłonie, bo oczy zasłonię chustą. Musisz rozpoznać zabawkę, dotykając ją dłońmi. Jeśli nie może odgadnąć nazwy przedmiotu, może go opisywać .
• „Kolorowe zabawki” – zabawa ruchowa przy muzyce . Rodzic ma 4 tarcze w różnych kolorach. Każdemu kolorowi przypisana jest nazwa zabawki. Niebieska tarcza to samochody, czerwona parasole, żólta baloniki, zielona bębenko. Prowadzący ma po jednej tarczy każdego koloru . Gdy podniesie tarczę niebieską, „samochody” wychodzą na środek sali i jeżdżą . Gdy rodzic pokaże tarczę czerwoną, „samochody” wracają na swoje miejsce, a na środek sali wychodzą dzieci z czerwonymi tarczami, trzymając je nad głowami jak parasolki . Dziecko uważnie spogląda na nauczyciela i odpowiednio reagują na zmianę koloru . Dziecko z balonem (tarcze żółte) na odpowiedni sygnał podskakują z podniesioną tarczą, dziecko z bębenkami (tarcze zielone) maszerują, „grając” na swoich tarczach .
• „Moje zabawki” – ćwiczenie spostrzegawczości, uzupełnianie obrazka na karcie pracy o brakujące elementy i kolorowanie go zgodnie ze wzorem . Nauczyciel prosi, żeby dzieci przygotowały sobie naklejki z kart pracy przedstawiające fragmenty zabawek z pokoju dziecięcego . Dzieci przyglądają się obrazkowi i próbują dopasować naklejki do ilustracji na karcie pracy . Kiedy uda im się wykonać zadanie, kolorują zabawki według wzoru podanego na naklejce . Pozostałą część ilustracji mogą pokolorować według własnego pomysłu . „Karta pracy” – karta 57., kredki
III. Zajęcia popołudniowe
• „Rozrzucone zabawki” – zabawa ruchowa z elementem pochylania się i kucania . W sali są porozrzucane zabawki . Zadaniem dziecka jest je sprzątnąć . Kiedy słyszy uderzanie np. w trójkąt, pochyla się, zbierając zabawki . Gdy rodzic przestaje grać, dziecko kuca i odpoczywa po wykonanej pracy .
• „Roboty” – zabawa ruchowa naprężająco-rozluźniająca . Rodzic miarowo, w wolnym tempie, akompaniuje do zabawy na np. tamburynie . Dziecko odpowiednimi ruchami naśladuje roboty, napinając mięśnie nóg, rąk, pleców . Chodzi po pokoju wolnym krokiem w różnych kierunkach . Na dźwięk tamburyna tremolo (potrząsanie instrumentem) dziecko rozluźnia mięśnie i powoli kładzie się na podłodze (roboty się popsuły) .