Scenariusz zajęć online dla grupy III – 10.06.2020r.
Opracowała: Anna Frankowska
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: Marzenia do spełnienia
Temat dnia:Siła naszych marzeń
Przewidywane osiągnięcia:
– potrafi określić umiejętności, jakie chciałoby zdobyć, układa wypowiedź w czasie przyszłym,
– zapamiętuje istotne informacje z wysłuchanego opowiadania i potrafi trafnie odpowiedzieć na pytania dotyczące treści,
– potrafi ocenić przedstawione sytuacje, dostrzegając właściwe i niewłaściwe zachowania,
– rozumie konieczność przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas jazdy na rowerze, – prawidłowo nazywa kierunki w przestrzeni,
– prawidłowo reaguje na umówiony sygnał.
Przebieg zajęć:
„Moje marzenia i sukcesy” – zabawa słowna na zasadzie rundki z piłką, doskonalenie umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi, uświadomienie wartości przebywania na świeżym powietrzu i wyboru aktywnych form spędzania wolnego czasu. Rodzic na wstępie opowiada o swoim marzeniu, w celu ukierunkowania skojarzeń na planowane aktywności: W najbliższym czasie chcę się nauczyć tańczyć czaczę. W tym celu zapiszę się na zajęcia taneczne i będę trenować. Rodzic toczy piłkę do dziecka, które opisuje swoje plany, marzenia, a następnie toczy piłkę z powrotem do rodzica lub innego członka rodziny. Podczas wypowiedzi dzieci rodzic zwraca uwagę na marzenia, plany dotyczące zdobywania lub doskonalenia umiejętności. Przypomina o formułowaniu wypowiedzi w czasie przyszłym.
„Rower” – słuchanie opowiadania R. Jędrzejewskiej-Wróbel i rozmowa na temat jego treści, podkreślenie znaczenia wytrwałości w dążeniu do spełnienia marzeń i osiągnięcia sukcesu. Rodzic czyta dzieciom opowiadanie.
Następnie zadaje dzieciom pytania dotyczące treści:
-Czym byli zajęci tata i Filip na podwórku w pewien słoneczny, wiosenny dzień?
- Co Filip mówił do świnki Halinki o konieczności czyszczenia roweru?
-Dlaczego tata odkręcił boczne koła w rowerze?
- Jak Filip na to zareagował?
-Co dla Filipa było najtrudniejsze podczas nauki jazdy na dwóch kołach?
-Dlaczego Filip się przewrócił?
- Czy upadek zniechęcił chłopca do dalszej jazdy?
- Co jest potrzebne każdemu, żeby nauczyć się nowych rzeczy, które na początku wydają się trudne?
Rozmowa prowadzi do wspólnych wniosków dotyczących znaczenia wytrwałości i systematyczności w dążeniu do celu. Rodzic zachęca dzieci do opowiadania o sytuacjach, w których zdobyły nowe umiejętności. Uświadamia, że marzenia często dodają sił w dążeniu celu i osiągnięciu sukcesów. Podkreśla, że ważna jest wytrwałość pomimo pojawiających się trudności.
Pomoce: „Wybór tekstów literackich” – R. Jędrzejewska-Wróbel „Rower” s. 64–66
„Kto jest dobrym rowerzystą?” – poznanie zasad bezpieczeństwa podczas jazdy na rowerze, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego (karta pracy). Dzieci porównują obrazki na karcie pracy, opisując prawidłowe i niewłaściwe zachowania rowerzysty. Starają się przewidzieć skutki zilustrowanych sytuacji. Rodzic uświadamia dzieciom, że na umiejętność jazdy na rowerze składa się nie tylko technika jazdy, ale również znajomość zasad zachowania i bezpieczeństwa. Podkreśla, jak ważne jest właściwe wyposażenie roweru i jego sprawność techniczna, stosowanie odblaskowych elementów ubioru i zabezpieczenie ciała przed urazem (kask, ochraniacze). Rodzic demonstruje znaki „droga dla rowerów”, „zakaz wjazdu rowerów”, zdjęcia ścieżki rowerowej ( zdjęcia poniżej) i omawia je z dziećmi. Na zakończenie na karcie pracy dzieci otaczają kolorowymi pętlami osobno pojazdy jadące w prawo, osobno – w lewo. Dodatkowo dzieci mogą narysować strzałki oznaczające kierunek jazdy pojazdów.
Pięciolatki „Karty pracy. Powietrze” s. 47
Czterolatki- farbami malują szablon znaku drogowego
„Rowery” – zabawa rytmiczno-ilustracyjna, doskonalenie prawidłowej reakcji na umówiony sygnał. Dzieci otrzymują po jednej szarfie. Dzieci trzymają przed sobą napiętą szarfę (kierownica roweru) i ustawiają się w różnych miejscach sali. Rodzic omawia z dziećmi czynności, które będą wykonywały, kiedy usłyszą dźwięki poszczególnych instrumentów: – uderzenia klawesów wykonywane w wolnym tempie – dzieci poruszają się zgodnie z muzyką w różnych kierunkach; – jeden dźwięk talerzy – dzieci naśladują upadek, w bezpieczny sposób wywracają się i kładą na podłodze; – pocieranie pałeczką po guiro wykonywane w wolnym tempie – dzieci naśladują pompowanie powietrza do kół, dostosowując ruch do pulsu dźwięków guiro; – jedno uderzenie w trójkąt – dzieci zatrzymują się i naśladują głosem dźwięk dzwonka roweru: dzyń, dzyń, dzyń.