Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „W poszukiwaniu sprawiedliwości”
Temat zajęć: „Sprawiedliwość w bajkach i w życiu”
Termin: 8 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– dokonuje oceny postępowania bohaterów, dostrzegając pozytywne i negatywne postawy oraz zachowania
– rozumie potrzebę udzielania pomocy potrzebującym i wywiązywania się z własnych obowiązków
– słucha ze zrozumieniem treści wiersza
– wypowiada się na temat sytuacji przedstawionych na ilustracjach
– przywołuje inne przykłady sprawiedliwości i niesprawiedliwości ze znanych bajek i baśni
– formułuje właściwe wnioski na podstawie eksperymentu
– rozumiejąc niekorzystny wpływ zanieczyszczenia wody na faunę i florę
– podejmuje próbę definiowania pojęć odnoszących się do norm w życiu społecznym
– prawidłowo formułuje wypowiedzi
– dostrzega symboliczną wymowę dzieła sztuki
– dostrzega przejawy sprawiedliwości i niesprawiedliwości wokół siebie
– potrafi otwarcie komunikować o własnych problemach i potrzebach i odczuciach
– kształtuje pozytywne wzorce zachowań w sytuacjach trudnych
– wie, że metody siłowe w drodze do prawdy są niepożądane
– wykazuje się spostrzegawczością, dostrzegając brakujące elementy
– zna dyscypliny sportowe i przedmioty potrzebne do ich uprawiania
– grupuje obiekty w sensowny sposób, formułuje uogólnienia, co do siebie pasuje, a co nie
– poznaje zasadę tworzenia krzyżówki
– układa i odczytuje wyrazy z rozsypanki literowej
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - słuchanie wiersza „Koń i osioł” i rozmowa na temat jego treści.
Szedł raz konik z osłem drogą;
osioł dźwigał ciężkie wory.
Konik biegł beztrosko obok,
do pomocy niezbyt skory.
– Pomóż, proszę! – zarżał osioł –
bo zbyt dużo mam na grzbiecie.
Weź ode mnie kilka worków:
razem łatwiej jest na świecie!
– Twoje worki, twoja sprawa –
odparł konik niezbyt miło –
Jesteś osłem, no to pracuj!
Mnie dźwiganie się znudziło.
Usiadł osioł i zapłakał:
– Dłużej dźwigać już nie mogę.
Gdy usłyszał to gospodarz,
zaraz wybiegł doń na drogę.
– Chwytaj, koniu, wszystkie wory –
praca ma być wykonana!
Aby wspomóc przyjaciela,
weź też osła na barana!
Bo tak właśnie jest na świecie,
że gdy drugi jest w potrzebie,
to mu pomóż i nie zwlekaj,
nim kłopoty dotkną ciebie!
Rozmowa na temat wiersza: prosimy dzieci o opisanie zachowania konia wobec osła, zachęcamy do dokonania oceny postaw obydwu bohaterów. Przykładowe pytania: Jak się czuł osioł, gdy szedł z pakunkami obok konia? Co sądzisz o zachowaniu konia? Dlaczego właściciel obydwu zwierząt kazał koniowi wziąć osła na plecy? Czy jego decyzja była sprawiedliwa?
Zadanie 2 - „Sprawiedliwość w bajkach i baśniach” – rozmowa na temat sprawiedliwości w bajkach i baśniach oraz interpretacja ilustracji w Karcie Pracy cz. 4, s. 52. Rozmawiamy z dziećmi na temat sytuacji przedstawionych na ilustracjach. Pomagamy dzieciom w określeniu, z jakiej baśni pochodzi każda scenka. Zachęcamy dzieci do rozmowy na temat niesprawiedliwego traktowania Kopciuszka przez siostry. Następnie dzieci wybierają i oznaczają wesołą buzią ilustrację przedstawiającą sytuację sprawiedliwą, a smutną buzią – ilustracje przedstawiające sytuacje niesprawiedliwe. Uzasadniają swój wybór.
Zadanie 3 - „Oliwa sprawiedliwa na wierzch wypływa” – eksperymentowanie oraz szukanie odniesień do potocznego powiedzenia. Stawiamy przed dziećmi szeroką miskę z wodą i pojemnik z olejem oraz piórka. Następnie dzieci wlewają do wody olej. Ostrożnie moczą piórka w wodzie z olejem i uważnie oglądają. Omawiamy z dziećmi ich spostrzeżenia. Pytania pomocnicze: Co się stało z olejem wlanym do wody? Co się stało z piórkami? Czy ptak z zalepionymi olejem piórami mógłby latać?
Następnie zapoznajemy dzieci z powiedzeniem: „Oliwa sprawiedliwa na wierzch wypływa”. Dzieci na podstawie wykonanego eksperymentu próbują znaleźć odniesienia do potocznego powiedzenia. Słuchają objaśnień: Kłamstwo, oszustwo zawsze, wcześniej albo później, zostanie odkryte, ujawnione i sprawiedliwie ukarane – tzn. wyjdzie na wierzch, tak jak oliwa, która wypływa na powierzchnię wody. Dzieci mogą podać własne przykłady ilustrujące przysłowie.
Zadanie 4 - „Co to znaczy sprawiedliwie?” – wypowiedzi dzieci na podstawie własnych doświadczeń. Dzieci oglądają ilustrację przedstawiającą boginię sprawiedliwości Temidę. Zwracamy uwagę dzieci na trzymane przez nią przedmioty i opaskę na oczach i próbują napisać i globalnie odczytać napis sprawiedliwość. Zachęcamy dzieci do wspólnego znalezienia odpowiedzi na pytanie, co to znaczy sprawiedliwie. Dzieci:
-próbują wymienić przykłady zachowań sprawiedliwych i niesprawiedliwych, opowiadają o swoich przeżyciach, zdarzeniach, których były świadkami
-próbują opisać uczucia, jakich doznaje osoba niesprawiedliwie potraktowana
-zastanawiają się, czy ludzie zawsze powinni być wobec siebie sprawiedliwi
-szukają odpowiedzi na pytanie, jak powinny się zachować, gdy ktoś je potraktuje niesprawiedliwie
-jakie sposoby reagowania na niesprawiedliwość są właściwe i dobre (np. odwołanie się do swoich praw, stawianie granic, w trudniejszych sytuacjach uzyskanie wsparcia osób dorosłych)
-jakie sposoby reagowania są niewłaściwe i złe (np. przemoc fizyczna, oszustwa, wulgaryzmy, wyzwiska) i dlatego staramy się ich unikać.
Zadanie 5 - „Sporty” – wykonanie ćwiczenia na Karcie Pracy cz.4, s. 53. Dzieci łączą w pary pasujące do sobie przedmioty i nazywają dyscypliny sportowe, do których przedmioty te są wykorzystywane: ping-pong, badminton, siatkówka, koszykówka, hokej, tenis, piłka nożna.
Zadanie 6 – „Nasza krzyżówka” – układanie krzyżówki z wykorzystaniem kartoników z literami i liczbami. Rozkładamy przed dziećmi przykładową krzyżówkę i tłumaczy zasady jej tworzenia. Zwracamy uwagę na kierunek układania słów, numerację. W dalszej części zabawy dzieci próbują z otrzymanych kartoników z literami ułożyć krzyżówkę z krótkim hasłem. Kiedy krzyżówki są już gotowe, dzieci mogą odwrócić kartoniki z literami i zadawać pytania rodzicowi, który będzie odgadywać hasła.