Dodał: anna Data: 07/06/2020 - 12:48:52
Grupa 4

    Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców 

    (propozycje wspólnych działań na cały dzień)

    grupa IV

    przygotowała: Anita Stanisławska

    Tematyka tygodniowa: „W poszukiwaniu sprawiedliwości”

     

     

    Temat zajęć: „Sprawiedliwość w bajkach i w życiu”

     

    Termin: 8 czerwca 2020 r.

     

    Cele zajęć, dziecko:

    – dokonuje oceny postępowania bohaterów, dostrzegając pozytywne i negatywne postawy oraz zachowania

    – rozumie potrzebę udzielania pomocy potrzebującym i wywiązywania się z własnych obowiązków

    – słucha ze zrozumieniem treści wiersza

    – wypowiada się na temat sytuacji przedstawionych na ilustracjach

    – przywołuje inne przykłady sprawiedliwości i niesprawiedliwości ze znanych bajek i baśni

    – formułuje właściwe wnioski na podstawie eksperymentu

    – rozumiejąc niekorzystny wpływ zanieczyszczenia wody na faunę i florę

    – podejmuje próbę definiowania pojęć odnoszących się do norm w życiu społecznym

    – prawidłowo formułuje wypowiedzi

    – dostrzega symboliczną wymowę dzieła sztuki

    – dostrzega przejawy sprawiedliwości i niesprawiedliwości wokół siebie

    – potrafi otwarcie komunikować o własnych problemach i potrzebach i odczuciach

    – kształtuje pozytywne wzorce zachowań w sytuacjach trudnych

    – wie, że metody siłowe w drodze do prawdy są niepożądane

    – wykazuje się spostrzegawczością, dostrzegając brakujące elementy

    – zna dyscypliny sportowe i przedmioty potrzebne do ich uprawiania

    – grupuje obiekty w sensowny sposób, formułuje uogólnienia, co do siebie pasuje, a co nie

    – poznaje zasadę tworzenia krzyżówki

    – układa i odczytuje wyrazy z rozsypanki literowej

     

    Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na  Messenger grupy IV.

     

    Zadanie 1 - słuchanie wiersza „Koń i osioł” i rozmowa na temat jego treści.

    Szedł raz konik z osłem drogą;

    osioł dźwigał ciężkie wory.

    Konik biegł beztrosko obok,

    do pomocy niezbyt skory.

    – Pomóż, proszę! – zarżał osioł –

    bo zbyt dużo mam na grzbiecie.

    Weź ode mnie kilka worków:

    razem łatwiej jest na świecie!

    – Twoje worki, twoja sprawa –

    odparł konik niezbyt miło –

    Jesteś osłem, no to pracuj!

    Mnie dźwiganie się znudziło.

    Usiadł osioł i zapłakał:

    – Dłużej dźwigać już nie mogę.

    Gdy usłyszał to gospodarz,

    zaraz wybiegł doń na drogę.

    – Chwytaj, koniu, wszystkie wory –

    praca ma być wykonana!

    Aby wspomóc przyjaciela,

    weź też osła na barana!

    Bo tak właśnie jest na świecie,

    że gdy drugi jest w potrzebie,

    to mu pomóż i nie zwlekaj,

    nim kłopoty dotkną ciebie!

    Rozmowa na temat wiersza: prosimy dzieci o opisanie zachowania konia wobec osła, zachęcamy do dokonania oceny postaw obydwu bohaterów. Przykładowe pytania: Jak się czuł osioł, gdy szedł z pakunkami obok konia? Co sądzisz o zachowaniu konia? Dlaczego właściciel obydwu zwierząt kazał koniowi wziąć osła na plecy? Czy jego decyzja była sprawiedliwa?

     

    Zadanie 2 - „Sprawiedliwość w bajkach i baśniach” – rozmowa na temat sprawiedliwości w bajkach i baśniach oraz interpretacja ilustracji w Karcie Pracy cz. 4, s. 52. Rozmawiamy z dziećmi na temat sytuacji przedstawionych na ilustracjach. Pomagamy dzieciom w określeniu, z jakiej baśni pochodzi każda scenka. Zachęcamy dzieci do rozmowy na temat niesprawiedliwego traktowania Kopciuszka przez siostry. Następnie dzieci wybierają i oznaczają wesołą buzią ilustrację przedstawiającą sytuację sprawiedliwą, a smutną buzią – ilustracje przedstawiające sytuacje niesprawiedliwe. Uzasadniają swój wybór.

     

    Zadanie 3 - „Oliwa sprawiedliwa na wierzch wypływa” – eksperymentowanie oraz szukanie odniesień do potocznego powiedzenia. Stawiamy przed dziećmi szeroką miskę z wodą i pojemnik z olejem oraz piórka. Następnie dzieci wlewają do wody olej. Ostrożnie moczą piórka w wodzie z olejem i uważnie oglądają. Omawiamy z dziećmi ich spostrzeżenia. Pytania pomocnicze: Co się stało z olejem wlanym do wody? Co się stało z piórkami? Czy ptak z zalepionymi olejem piórami mógłby latać?

    Następnie zapoznajemy dzieci z powiedzeniem: „Oliwa sprawiedliwa na wierzch wypływa”. Dzieci na podstawie wykonanego eksperymentu próbują znaleźć odniesienia do potocznego powiedzenia. Słuchają objaśnień: Kłamstwo, oszustwo zawsze, wcześniej albo później, zostanie odkryte, ujawnione i sprawiedliwie ukarane – tzn. wyjdzie na wierzch, tak jak oliwa, która wypływa na powierzchnię wody. Dzieci mogą podać własne przykłady ilustrujące przysłowie.

     

    Zadanie 4 - „Co to znaczy sprawiedliwie?” – wypowiedzi dzieci na podstawie własnych doświadczeń. Dzieci oglądają ilustrację przedstawiającą boginię sprawiedliwości Temidę. Zwracamy uwagę dzieci na trzymane przez nią przedmioty i opaskę na oczach i próbują napisać i globalnie odczytać napis sprawiedliwość. Zachęcamy dzieci do wspólnego znalezienia odpowiedzi na pytanie, co to znaczy sprawiedliwie. Dzieci:

    -próbują wymienić przykłady zachowań sprawiedliwych i niesprawiedliwych, opowiadają o swoich przeżyciach, zdarzeniach, których były świadkami

    -próbują opisać uczucia, jakich doznaje osoba niesprawiedliwie potraktowana

    -zastanawiają się, czy ludzie zawsze powinni być wobec siebie sprawiedliwi

    -szukają odpowiedzi na pytanie, jak powinny się zachować, gdy ktoś je potraktuje niesprawiedliwie

    -jakie sposoby reagowania na niesprawiedliwość są właściwe i dobre (np. odwołanie się do swoich praw, stawianie granic, w trudniejszych sytuacjach uzyskanie wsparcia osób dorosłych)

    -jakie sposoby reagowania są niewłaściwe i złe (np. przemoc fizyczna, oszustwa, wulgaryzmy, wyzwiska) i dlatego staramy się ich unikać.

     

    Zadanie 5 - „Sporty” – wykonanie ćwiczenia na Karcie Pracy cz.4, s. 53. Dzieci łączą w pary pasujące do sobie przedmioty i nazywają dyscypliny sportowe, do których przedmioty te są wykorzystywane: ping-pong, badminton, siatkówka, koszykówka, hokej, tenis, piłka nożna.

     

    Zadanie 6 – „Nasza krzyżówka” – układanie krzyżówki z wykorzystaniem kartoników z literami i liczbami. Rozkładamy przed dziećmi przykładową krzyżówkę i tłumaczy zasady jej tworzenia. Zwracamy uwagę na kierunek układania słów, numerację. W dalszej części zabawy dzieci próbują z otrzymanych kartoników z literami ułożyć krzyżówkę z krótkim hasłem. Kiedy krzyżówki są już gotowe, dzieci mogą odwrócić kartoniki z literami i zadawać pytania rodzicowi, który będzie odgadywać hasła.

     

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy