Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „W poszukiwaniu sprawiedliwości”
Temat zajęć: „Sprawiedliwość nie zawsze znaczy po równo”
Termin: 9 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– odczuwa potrzebę usamodzielniania się w zakresie ubierania się
– ćwiczy sprawność manualną i wykazuje się wytrwałością
– uważnie słucha utworów literackich zawierających dylemat moralny
– potrafi ocenić postępowanie dziewczynek oraz sprawiedliwość otrzymanej zapłaty
– stosuje adekwatne określenia opisujące postawy i cechy charakteru bohaterek bajki
– ma świadomość, że każdy ponosi konsekwencje własnych zachowań
–wykonuje prace plastyczną dbając o estetykę
– czyta sylabami, ze zrozumieniem
– łączy opis z ilustracją
– doskonali orientację na kartce w kratkę
– potrafi precyzyjnie wrysować elementy rysunku, korzystając z kratkowanych pól
– starannie koloruje pracę
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – „Wiążemy kokardki” – trening samodzielności. Pokazuje dzieciom sposób wiązania kokardek ze sznurowadeł. Czynność powtarzamy kilkakrotnie tak, by dziecko miało możliwość dokładnie się jej przyjrzeć i zapamiętać poszczególne elementy czynności. Zachęcamy dzieci do podejmowania samodzielnych prób wiązania sznurowadeł. Chwalimy dzieci za poprawne zawiązanie sznurówek.
Zadanie 2 – oglądanie bajki „Pani Zamieć” (Braci Grimm)
Cz.1https://www.youtube.com/watch?v=fdUuJXZTB5A
Cz.2 https://www.youtube.com/watch?v=IfATCdPpVMI
Zadanie 3 - rozmowa na temat treści bajki: pytamy, co dzieci myślą o postępowanie obydwu dziewczynek. Starają się określić, czy zapłata, którą otrzymała każda z bohaterek, była sprawiedliwa. Formułują morał baśni, czyli naukę, jaka z niej płynie. Zastanawiają się nad sytuacjami z codziennego życia, w których pracowitość zostaje nagrodzona, a lenistwo ukarane.
Zadanie 4 – zabawa dydaktyczna „Dwie dziewczynki” – promyczkowe uszeregowanie i wykonanie pracy plastycznej. Dzieci przygotowują sylwety dziewczynek („pracowitej” i „leniwej”) w dwóch kolorach oraz kolorowe promyczki. Samodzielnie na karteczkach wypisują albo przepisują za rodzicem cechy postaci z baśni (np. pracowitość, uczciwość, staranność, wdzięczność, szacunek, dobroć, niezadowolenie, lenistwo, egoizm, obojętność, posłuszeństwo, brzydota, uroda, wrażliwość). Dzieci odczytują zapisane wyrazy i układają promyki wokół sylwet, przyporządkowując odpowiednie cechy bohaterkom baśni. Przyklejają karteczki na końcach promyczków, tworząc w ten sposób pracę plastyczną. Kończą rysowanie sylwet dziewczynek, dorysowując części twarzy i ubrania. Gdy praca jest już wykonana dzieci raz jeszcze odczytują zapisane na nich cechy. Mogą dokończyć zdanie: Uważam, że pierwsza dziewczynka była…, ponieważ... A druga dziewczynka była…, ponieważ…
Zadanie 5 – ćwiczenia „Czytamy”, „Obrazek na kratce” – doskonalenie czytania sylabami, ćwiczenie sprawności manualnej, wykonanie zadań w Karcie Pracy cz. 4, s. 54-55:
-dzieci czytają opisy i łączą je z odpowiednimi portretami
-dzieci oglądają górny obrazek, omawiają elementy i ich położenie w kratkach. Pokazujemy, w jaki sposób kratki mogą być pomocne przy rysowaniu elementów na dolnym obrazku (liczenie kratek w celu określenia odległości między elementami i ich wielkości). Dzieci starannie przerysowują elementy i kolorują obrazek.