Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „W poszukiwaniu sprawiedliwości ”
Temat zajęć: „Raz, dwa, trzy-liczysz Ty”
Termin: 10 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– poznaje popularne wyliczanki i rozumie ich zastosowanie w zabawie
– przejawia kreatywność słowną podczas tworzenia prostych wyliczanek
– wykorzystuje różne sposoby porównywania liczebności zbiorów
– dokonali umiejętność doliczania jako przygotowanie do zrozumienia operacji dodawania
– zdobywa doświadczenia kształtujące pojęcie stałości liczby elementów w zbiorze niezależnie
od układu przestrzennego elementów
– koncentruje uwagę na czynnościach innej osoby oraz wnioskuje o wprowadzonych zmianach
– ćwiczy spostrzegawczość
– łączy w pary identyczne elementy
– obserwuje kryształy soli, dostrzegając ich piękno i charakterystyczny kształt
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – zabawa słowna „Moja wyliczanka” – deklamowanie znanych wyliczanek i wymyślanie własnych. Zapoznajemy dzieci z wybranymi popularnymi wyliczankami (np. Ene, due, rabe…, Entliczek, pentliczek...). Zachęcamy do samodzielnej deklamacji znanych wyliczanek i układania nowych wyliczanek. Zaczyna rodzic od wymyślonych przez siebie zabawnych, rytmicznych słów (mogą to być także fragmenty znanych wyliczanek), np. Pewien smok lubił sok..., Trele morele..., Ence, pence, mam dwie ręce...
Zadanie 2 – zabawa matematyczna „Czy jest tyle samo?”. Dzieci otrzymują garść drobnych liczmanów ( np. guzików, kapsli, nasion o różnym kształcie lub kolorze) lub innych podobnych elementów, których nie mogą policzyć na oko, Dzieci przeliczają elementy, łącząc w pary, rozdzielając po jednym itp.
Zadanie 3 - rozgrywka w parach „Rzucam, liczę i dodaję”. Dzieci w parach z rodzicem/rodzeństwem rzucają kostką – porównują swoje wyniki, zapisują i sumują, zapisują odpowiednim działaniem (dodawanie).
Zadanie 4 - zabawa manipulacyjna „Czarujemy”. Dzieci układają płaskie elementy – guziki, krążki, ciastka, gwiazdki z papieru, liście itp. i przeliczają elementy. Następnie „czarujemy” i zmieniamy układ elementów, np. układamy je w stos, w rzędy, w szeregi. Dzieci odpowiadają na pytanie: Ile teraz jest... (guzików, ciastek, liści...)?
Uwaga! Ćwiczenia powtarzamy tak długo, żeby dzieci zrozumiały, co oznacza stałość liczby (jeśli nie dołożymy i nie zabierzemy żadnego elementu, to nie zmienia się liczba, a tylko układ przestrzenny).
Zadanie 5 - zabawa dydaktyczna „Mały matematyk”. Podajemy dzieciom treść zadania i samodzielnie ją ilustruje, np. Mam w koszyku trzy drewniane klocki i dwa plastikowe. Ile mam klocków? Nauczyciel układa klocki, a dzieci podają wynik działania. Po pierwszej prezentacji nauczyciel prosi, aby dzieci samodzielnie wymyśliły zadania i poszukały w domu odpowiednich liczmanów, np. kredek, klocków, flamastrów, piłek, kartek, kwiatów w doniczkach itp. Możemy nastawić budzik, który wyznaczy czas na zbieranie tych elementów.
Zadanie 6 - wykonanie ćwiczeń w Karcie Pracy cz. 4, s. 56-58
-dzieci rysują ilustracje do zadań i wklejają elementy działań oraz określają, w której pętli jest więcej elementów
-dzieci uważnie oglądają i nazywają przedmioty, każdą parę identycznych przedmiotów łączą linią. Uwaga! Nie wszystkie przedmioty mają pary.
Zadanie 7 (dla chętnych) - wykonanie pracy plastycznej „Solne lizaki”. Dzieci rysują na kartce lizaka w wybranym kształcie figury geometrycznej. Smarują klejem i posypują solą. Jak klej już wyschnie, malują kolorowymi farbami wybrany wzór. Doklejają patyczek (np. od szaszłyka). I gotowe! Przy okazji dzieci obserwują kryształy soli (jeśli jest możliwość także przez lupę), dostrzegając ich piękno i charakterystyczny kształt, próbują.