08.06.2020 (poniedziałek)
Krąg tematyczny: Wybrać zawód – trudna sprawa, dla nas jeszcze to zabawa
Temat dnia: DOROŚLI PRACUJĄ
PRZEBIEG DNIA:
- I. ZAJĘCIA PORANNE
• „Kierowcy autobusów” – zabawa bieżna.
Nauczyciel rozdaje kilkorgu dzieciom krążki, które będą pełniły
funkcję kierownicy. Dzieci z krążkami to kierowcy autobusów. Poruszają się po sali w rytm uderzeń bębenka, za nimi pozostałe dzieci – pasażerowie. Na pauzę w muzyce „pasażerowie” wsiadają i wysiadają. „Kierowcy” tak prowadzą pojazdy, aby nie dopuścić do zderzenia. Dla ułatwienia zabawy liczba „pasażerów” w „autobusach”
powinna być ograniczona (4–5 dzieci).
ilustracje ludzi wykonujących różne zawody
- II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
• „Gdy jestem w przedszkolu…” – wysłuchanie wiersza z „Książki” i omówienie ilustracji, rozmowa kierowana
z dziećmi na temat pracy ich rodziców.
Dzieci oglądają ilustracje w „Książce”, a nauczyciel czyta wiersz Z. Staneckiej.
Po wysłuchaniu utworu nauczyciel pyta o zawody pojawiające się w wierszu, na czym polegają, czy są
dzieciom znane. Polecenia:
– Posłuchaj wiersza i przyjrzyj się mamie i tacie na obrazkach. Jaki zawód wykonuje mama, a jaki tata?
– Powiedz, czym zajmuje się lekarz.
– Powiedz, czym zajmuje się nauczyciel.
Następnie każde dziecko wypowiada się na temat pracy swoich rodziców. Dzieci kończą rozpoczęte przez nauczyciela
zdania,
np. Moja mama jest…,
Mój tata zajmuje się…
• „Co to jest praca?” – burza mózgów, próba znalezienia definicji.
Nauczyciel przygotowuje na zajęcia mikrofon
i magnetofon. Zaprasza dzieci do wzięcia udziału w wywiadzie. Każdemu dziecku zadaje to samo pytanie:
Co to jest praca? Informuje dzieci, że każda odpowiedź będzie nagrywana, każda jest dobra, nie ma złej. Dzieci kolejno wypowiadają się do mikrofonu, następnie wspólnie słuchają odtwarzanych odpowiedzi. Na ich podstawie, z pomocą nauczyciela, próbują znaleźć definicję słowa „praca”.
- „Kiedy dorośli idą do pracy” – karta pracy
Jakie zawody wykonują osoby przedstawione na ilustracji?
Połącz osoby z odpowiednimi przedmiotami.
• „Dziwny zawód – muzyk” – rozmowa z dziećmi na temat: Czym zajmują się muzycy?
fotografie (jeśli to możliwe, najlepiej realne instrumenty). Rozmawia o budowie instrumentów, o tym, jak powstaje dźwięk, w jaki sposób się na nich gra.
CD Utwory – Fortepian, Gitara, Skrzypce (nr 50, 52, 53), plansza z instrumentami lub instrumenty realne
- III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
• „Hop! Do góry!” – przypomnienie piosenki i zabawy ruchowej.
Piosenka– „Hop! Do góry!”
• „Dzieci rosną” – zabawa naśladowcza.
Dzieci pokazują sposoby poruszania się: bobasów – na czworaka, dzidziusiów – w kucki, maluszków – marsz, bieg na palcach. Nauczyciel gra na tamburynie w zmiennym tempie.
Ruchy zmieniają się na hasło: Dzieci rosną!
• „Co kto robi?” – zabawa słownikowo-dydaktyczna, określanie charakterystycznych czynności wykonywanych
przez przedstawicieli różnych zawodów.
Nauczyciel rozdaje dzieciom obrazki przedstawiające osoby
wykonujące różne zawody. Zadaniem dzieci jest nazwać osobę na obrazku i wykonywaną przez nią czynność, np. nauczyciel – uczy, lekarz – leczy, malarz – maluje, piekarz – piecze. Dodatkowo dzieci mogą podać nazwy
akcesoriów potrzebnych do wykonywania danych zawodów.
obrazki przedstawiające osoby wykonujące różne zawody