09.06.2020 (wtorek)
Temat dnia : LUDZIE LISTY PISZĄ, A LISTONOSZE DONOSZĄ
PRZEBIEG DNIA
- I. ZAJĘCIA PORANNE
• „Wrzucamy listy” – zabawa z podskakiwaniem.
Dzieci maszerują i biegają po sali. Na hasło: Wrzucamy listy
– wyciągają w górę rękę „z listem”, podskakują wysoko i naśladują wrzucanie listu do skrzynki. Zabawa jest powtarzana kilka razy, ze zmianą ręki.
• „Koperty” – porównywanie rozmiaru kopert, układanie według wielkości wzrastającej lub malejącej.
Nauczyciel przygotowuje dla dzieci koperty w różnych rozmiarach. Dzieci krótko opowiadają, do czego służą koperty, co się z nimi robi. Wskazują koperty największe i najmniejsze. Następnie w małych grupach lub parach układają koperty od najmniejszej do największej i odwrotnie.
Możesz zrobić ją sam – koperta
https://www.youtube.com/watch?v=BAuPgznr4Ak
• „Jestem muzykantem” – wysłuchanie i omówienie treści piosenki.
Nauczyciel wyjaśnia dzieciom słowo „dyrygent” i funkcję, jaką pełni dyrygent w orkiestrze (osoba kierująca wykonaniem utworu muzycznego przez orkiestrę lub chór). Dzieci powtarzają po nauczycielu słowa piosenki i gesty naśladujące grę na instrumentach.
Piosenka – „Jestem muzykantem”
- II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
• „Listonosz” – wysłuchanie wiersza M. Terlikowskiej, przybliżenie dzieciom postaci i zawodu listonosza.
Nauczyciel czyta wiersz.
Listonosz
Przez ulice długie,
od samego rana,
idzie pan listonosz,
torbę ma wypchaną.
Czy pogoda,
czy dzień mglisty
pan listonosz
nosi listy.
Stuku-puku – proszę
wpuście listonosza.
Pan listonosz listy niesie,
nie pomyli się w adresie.
Maria Terlikowska
Nauczyciel prezentuje dzieciom ilustracje przedstawiające listonosza, pyta dzieci, czy też znają swojego listonosza, czy często do nich przychodzi. Zadaje pytania dotyczące doręczyciela i jego pracy, np.
– Czym zajmuje się listonosz?
– Na czym polega jego praca?
– Jak chodzi ubrany?
– Co ze sobą nosi?
Dzieci dzielą się swoją wiedzą, nauczyciel, w razie konieczności, uzupełnia ich wiadomości.
• „Na poczcie” – oglądanie urzędu pocztowego na ilustracjach. Obserwacja pracy listonosza i pracowników poczty.
Nauczyciel rozmawia o pracy na poczcie. Po rozmowie z dziećmi możemy wspólnie przygotować podziękowanie dla pracowników poczty
(praca plastyczna) i w zaadresowanej kopercie wrzucić je do skrzynki.
• „Znaczki pocztowe” – ćwiczenie sprawności manualnej, rysowanie znaczka po śladzie i projektowanie obrazka.
Nauczyciel pokazuje dzieciom klaser ze znaczkami. Dzieci segregują znaczki, dokonują ich klasyfikacji.
Opisują wygląd tych, które podobają im się najbardziej. Następnie na karcie pracy rysują znaczek po śladzie i projektują obrazek.
„Karty pracy” – karta 54., kredki
- III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
• „List” – zabawa logorytmiczna.
Dzieci recytują rymowankę ze zmiennym tempem (raz wolno, raz szybko)
i ze zmienną dynamiką (raz cicho, raz głośno):
Do lisicy myszka mała
list na liściu napisała.
• „Kto pierwszy doręczy?” – zabawa bieżna.
Dzieci stoją w szeregu. Naprzeciwko nich, na drugim końcu sali,
wisi sylweta domu. Na sygnał dzieci biegną do domu, aby doręczyć list – dotykają sylwety. Wracają spokojnym marszem na miejsce. Nauczyciel powtarza zabawę kilka razy. Przy dużej liczbie dzieci, ze względu na bezpieczeństwo, do biegu wyznacza małe grupy, np. tylko dziewczynki, tylko dzieci w czerwonych bluzkach.