17.04.2020 (piątek)
Temat dnia: ŻYCIE PRZEDSZKOLNE
- 1. „Dzieci w domkach, dzieci na spacerze” – zabawa ruchowa.
Rodzic prezentuje dziecku muzykę. Dziecko spaceruje w rytm melodii. Kiedy rodzic przerywa muzykę, dziecko kuca z rękami ułożonymi nad głową w kształcie daszku. Zabawa trwa do czasu, aż skończy się muzyka.
- 2. „Życie przedszkolne” – rozmowa kierowana, doskonalenie wypowiedzi pełnym zdaniem.
Dziecko siedzi na dywanie, patrzy na ilustracje. Rodzic pokazuje po kolei obrazki przedstawiające rożne sytuacje z życia przedszkolnego. Dziecko opowiada co widzi na obrazkach. Rodzic pomaga budować wypowiedzi pełnymi zdaniami. Po omówieniu każdej ilustracji rodzic pyta: Czy ty robisz to samo co w domu co dzieci na obrazku?
- 3. „Mam trzy lata” – słuchanie wiersza.
Dziecko siedzą na dywanie.
Rodzic czyta wiersz I. Suchorzewskiej.
Mam trzy lata, trzy i pół,
Brodą sięgam ponad stół.
Do przedszkola chodzę z workiem
I mam znaczek z muchomorkiem.
Pantofelki ładnie zmieniam,
Myję ręce do jedzenia.
Zjadam wszystko z talerzyka,
Tańczę, kiedy gra muzyka.
Umiem wierszyk o koteczku,
O tchórzliwym koziołeczku
I o piesku co był w polu,
Nauczyłam się w przedszkolu.
PREZENTACJA – KSIĄŻKA (OBRAZKI I TEKST)
- 4. Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza.
– Kto jest bohaterem wiersza?
– Ile lat ma dziewczynka?
– Co bierze ze sobą do przedszkola?
– Jaki jest jej znaczek w przedszkolu?
– Czego nauczyła się w przedszkolu?
Następnie dzieci uczą się wiersza na pamięć.
Na koniec oglądają ilustrację w „Książce”.
Polecenia:
– Powiedz, co widzisz na tym obrazku. Jak myślisz, dokąd idzie dziewczynka?
– Co dziewczynka może nieść w swoim worku?
– Popatrz na znaczki na niebieskim pasku. Który z nich dziewczynka ma na swoim worku?
- 5. „Razem weselej” – rozmowa na temat potrzeby dzielenia się zabawkami z innymi, nazywanie czynności
na ilustracji i uzupełnianie karty pracy.
Dzieci opowiadają, co widzą na ilustracji, i wypowiadają się na temat tego, czym one najbardziej lubią bawić się w przedszkolu. Rodzic prosi, aby spróbowały wyjaśnić, dlaczego zabawki w przedszkolu są wspólne. Następnie dzieci szukają w naklejkach brakujących elementów ilustracji i naklejają je tak, aby pary dzieci mogły wspólnie korzystać z zabawek, np. kubek z kredkami na środku stołu, tak aby dziewczynka i chłopiec mogli spokojnie sięgać po kredki. Na koniec dzieci liczą, ile dziewczynek oraz ilu chłopców jest na obrazku, i rysują odpowiednio tyle samo kropek i kresek.
„Karty pracy” – karta 42., kredki
- 6. „Coraz mniejszy, coraz większy” – ćwiczenia grafomotoryczne.
Dziecko stoi na dywanie. Rodzic odtwarza wesołą muzykę i mówi: Róbcie to, co ja, po czym zaczyna wykonywać okrężne ruchy całych ramion. Po pewnym czasie jednym palcem zatacza w powietrzu koła, raz jedną, raz drugą ręką. Następnie to samo
ćwiczenie wykonuje w sposób koncentryczny (od największego do najmniejszego koła i na odwrót). Na koniec dziecko otrzymuje kredkę do każdej dłoni i oburącz kreśli (tym razem kredką) koła
w powietrzu. Rodzic mówi: Zobaczmy, jakie wzory narysowałeś/narysowałaś w powietrzu. Dziecko dostaje kartkę z bloku i rysuje na niej koncentrycznie koła.
- 7. „Więcej i mniej” – zabawa orientacyjna.
Rodzic rozdaje dzieci kredki, następnie rozkłada szeroko ręce i pyta: Jak myślisz, czy to jest dużo czy mało? Potem
zbliża dłonie i zadaje to samo pytanie. Ustala z dzieckiem znaczenie gestów: kiedy rozłoży ręce szeroko, co oznacza
„więcej”. Kiedy pokaże „mało” – ręce złożone. Następnie role mogą się odwrócić i „dyrygentem” może zostać dziecko i pokazywać takie same gesty rodzicom z „orkiestry”. Możemy ćwiczyć na rożnych przedmiotach np. zabawi, kubki itp.
- 8. „Hop! Do góry!” – nauka piosenki.
Pierwsza zwrotka, na słowa:
Już spodnie są za krótkie (dzieci dotykają kolan)
i bluza jest za ciasna, (chwytają za dół koszuli lub bluzy)
z rajstopek mi paluszek wystaje; (wystawiają nogę do przodu, opierają na pięcie i kiwają na boki)
piżamka jest za mała, (dotykają kolan)
a bucik ulubiony (wystawiają nogę do przodu, opierają na pięcie i kiwają na boki)
poruszać mi palcami nie daje. (wystawiają nogę do przodu, opierają na pięcie i kiwają na boki).
Refren, na słowa:
Do góry, hop! Do góry! (wyciągają ręce do góry coraz wyżej)
Urosnę ponad chmury, (wyciągają ręce do góry coraz wyżej)
przerosnę najpierw mamę, (odkładają kciuk jak przy wyliczaniu)
a potem tatę też. (odkładają drugi palec jak przy wyliczaniu)
Do góry, hop! Do góry! (wyciągają ręce do góry coraz wyżej)
Urosnę ponad chmury, (wyciągają ręce do góry coraz wyżej)
przerosnę moją babcię (odkładają kciuk jak przy wyliczaniu)
i może dziadka też. (odkładają drugi palec jak przy wyliczaniu)
Druga zwrotka, na słowa:
Ja rosnę, nadal rosnę, (rytmicznie wykonują „sprężynki”)
z jesieni aż na wiosnę, (rytmicznie wykonują „sprężynki”)
co roku świat się mniejszy wydaje. (składają dłonie, robiąc „kulkę”)
Do półek już najwyższych (wyciągają stopniowo coraz wyżej ręce i nad głowę)
w pokoju mym dosięgam, (wyciągają stopniowo coraz wyżej ręce i nad głowę)
a czas mi centymetrów dodaje. (wyciągają stopniowo coraz wyżej ręce i nad głowę)
Refren: dzieci wykonują ruchy jak podczas śpiewania pierwszego refrenu.
karta pracy
zasady 1 2