Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Letnie wędrówki”
Temat zajęć: „Nasze wędrówki po mapie”
Termin: 15 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– dostrzega różnorodność krajobrazów Polski oraz ich cechy charakterystyczne
– przyporządkowuje napisy do odpowiednich ilustracji
– opisuje zmiany w przyrodzie charakterystyczne dla lata
– posługuje się pojęciami dotyczącymi organizacji czasu: pory roku, miesiące, dni
– potrafi określić, w jakich miejscach będzie wypoczywać w czasie wakacji
– opowiada o planach, prawidłowo formułując wypowiedzi w czasie przyszłym
– wykazuje podstawową orientację na mapie Polski, wskazując miejscowość rodzinną oraz wybrane regiony
– ma świadomość bycia Polakiem i zna symbole narodowe
– rysuje elementy charakterystyczne dla polskich krajobrazów
– nazywa ptaki i zna miejsca ich występowania
– doskonali umiejętność doliczania i odliczania na konkretach oraz w pamięci
– dostrzega i uzupełnia sekwencje rytmiczne
– dostrzega zjawiska atmosferyczne oraz zmiany w przyrodzie charakterystyczne dla lata
– potrafi kulturalnie zamówić lody i sprecyzować zamówienie
–wykonuje estetyczną pracę plastyczną
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - „Wakacyjne wyprawy” - zorganizowanie plakatu tematycznego. Dzieci z przygotowanych ilustracji, zdjeć, wycinków z gazet i napisów tworzą duży plakat. Na środku dużego arkusza papieru piszą „Wakacyjne wyprawy” i naklejają zdjęcia, obrazki przedstawiające różne regiony, krajobrazy wybierane najczęściej na miejsca wakacyjnego wypoczynku. Na koniec wykonują i dobierają napisy i umieszczają je pod ilustracjami (morza, gór, jezior, lasów itp.). Wolne miejsca ozdabiają rysunkami według własnego pomysłu.
Zadanie 2 - „Lato” – oglądanie filmu przedstawiającego przyrodę latem. https://www.youtube.com/watch?v=-VbbJIqfcgA Dzieci zapamiętują i wymieniają cechy charakterystyczne lata. Następnie wymieniają nazwy miesięcy, także letnich i przypisują je właściwej porze roku (wykorzystujemy „Talerz z miesiącami”).
Zadanie 3 - „Moje wakacyjne plany” – wypowiedzi dzieci. Dzieci zgromadzone przed plakatem tematycznym i ułożonymi na dywanie pocztówkami i widokami np. z kalendarzy opowiadają o swoich planach. Wskazują na ilustracjach miejsca wakacyjnego wypoczynku i przewidują, co tam będą robić (gdy będzie pogoda, gdy będzie deszcz). Zwracamy uwagę, aby dzieci budowały zdania w czasie przyszłym.
Zadanie 3 - „Letnie wędrówki” – zabawa dydaktyczna z mapą Polski oraz oglądanie filmu „Polskie krajobrazy” https://www.youtube.com/watch?v=O0XMC0U_1AI
Prosimy dzieci, aby powiedziały, co to jest mapa, co można na niej zobaczyć, znaleźć. Zwracamy też uwagę na granice państwa. Dzieci przypominają barwy flagi narodowej, godło, herb stolicy. Następnie prosimy o wskazanie regionów (nadmorski, nizinny, górski) oraz wybranych miast Polski, zaczynając od rodzinnej miejscowości dzieci. Mogą pokazać na mapie miejsce, do którego pojadą lub chciałby pojechać na wakacje.
Zadanie 4 - wykonanie ćwiczeń w Katcie Pracy cz.4, s. 59-60. Dzieci:
-ustalają miejsca wakacyjnego wypoczynku i w ramkach rysują odpowiednie krajobrazy (las, morze, góry, jezioro), nazywają i łączą ptaki z miejscem ich występowania (las – dzięcioł, morze – mewa, góry – jastrząb, jezioro – dzika kaczka).
-uważnie przyglądają się rytmom „na wodnej fali”, do każdego rytmu dobierają brakujący element i zakreślają go.
Zadanie 5 - zabawa dydaktyczna „Lody, lody dla ochłody”. Każde dziecko dostaje żółty trójkąt (lodowy rożek) i dziesięć kółek, po dwa: czerwone, żółte, pomarańczowe, brązowe i zielone (lodowe kulki: truskawkowe, cytrynowe, pomarańczowe, czekoladowe i miętowe/pistacjowe). Zamiast kółek z papieru można wykorzystać płatki kosmetyczne, ale trzeba bardzo ostrożnie je pomalować, tak, aby wata z płatka nie przyklejała się do pędzelka. Zapraszamy dzieci do zabawy w kupowanie lodów. Podaje nazwy smaków, dzieci wybierają odpowiedni kolor i wkładają do rożka. Następnie, zgodnie z poleceniem rodzica, „zjadają” kulki i liczą, ile zostało w rożku, ile trzeba dołożyć, żeby było np. sześć.
Zadanie 6 – wykonanie pracy plastycznej „Lody dla ochłody” z wykorzystaniem pomocy z zadania 6. Dzieci układają i przyklejają rożek i kółka tworząc lody o rożnych smakach. Można dodać posypkę, owoce itp., to, co dziecko lubi. Oczywiście dzieci mogą też zrobić kilka lodów w lubionych smakach np. dla całej rodziny.