Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Letnie wędrówki””
Temat zajęć: „O czym szumi muszelka?”
Termin: 16 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– wyodrębnia i przelicza głoski w wyrazach
– określa negatywne i pozytywne zachowania bohaterki, dostrzegając jej lekkomyślność, ale i odwagę
– docenia siłę nośną wiatru pozwalającą na żeglowanie
– wzbogaca wiedzę i słownictwo dotyczące zbiorników wodnych, dostrzegając podobieństwa i różnice
– wskazuje sposoby odpoczywania nad wodą
– wzbogaca słownictwo i wiedzę z zakresu wodnych środków transportu
– doskonali umiejętność klasyfikowania ze względu na różne kryteria
– czyta dłuższy tekst ze zrozumieniem
– wypowiada się na temat tekstu
− dopasowuje tekst do obrazka
– wykazuje orientację na kartce
– wykonuje pracę zgodnie z podaną instrukcją słowną
– szybko reaguje na umówiony sygnał i ustawia się w wyznaczonym miejscu
– dostrzega wpływ wiatru na kierunek i szybkość płynięcia żaglówek
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - „Wyrazy i głoski” - ćwiczenia syntezy i analizy słuchowej wyrazów. Podajemy dzieciom kilka wyrazów z podziałem na głoski. Zdaniem dzieci jest dokonanie syntezy i powiedzenie wyrazu.
Zadanie 2 - „Bezpieczeństwo dzieci nad wodą” - oglądanie filmu edukacyjnego https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA
Zadanie 3 - „Wypoczynek nad wodą” - rozmowa kierowana, wykorzystanie wiadomości zdobytych w trakcie oglądania filmu. Prezentujemy dzieciom zdjęcia, ilustracje przedstawiające różne zbiorniki i cieki wodne: jezioro, staw, morze, rzeka, strumień. Dzieci porównują je, wskazują cechy wspólne i różnice. Wymieniają nazwy różnych aktywności, zabaw i sportów, jakie można wykonywać nad wodą. Przypominają sobie zasady bezpieczeństwa nad wodą.
Zadanie 4 - „Co pływa na wodzie?” - ćwiczenie w klasyfikowaniu. Dzieci oglądają ilustracje i zdjęcia, na których są różne pojazdy pływające (statek pasażerski, statek transportowy, prom, żaglowiec, łódka, żaglówka, motorówka, kajak, barka, katamaran, rower wodny, poduszkowiec). Dzieci nazywają każdy pojazd i określają jego przeznaczenie. Następnie pytamy, na jakie grupy można podzielić pojazdy (przewożące ludzi lub towary; napędzane siłą mięśni, siłą wiatru lub silnikiem; służące do transportu lub rekreacji). Dzieci dokonują klasyfikacji, przeliczają grupy i porównują ich liczebność.
Zadanie 5 - „Czytamy” - wykorzystanie tekstu wyrazowo-obrazkowego w „Kartach pracy” cz. 4, s. 61-62. Dzieci:
-czytają tekst „Delfin Fum”, wypowiadają się na temat treści i ilustracji
-czytają wyrazy i otaczają pętlami nazwy części elementów garderoby
-czytają zdania z dwoma zakończeniami, oglądają obrazki i podkreślają właściwy wyraz.
Zadanie 6 - „Żaglówka z papieru” - składanie modelu łodzi techniką origami https://www.youtube.com/watch?v=zrpGyJC16Tk
Zadanie 7 - „Małe regaty” - eksperymentowanie z puszczaniem modeli żaglówek. Przygotowujemy duże miski lub pojemniki z wodą. Dzieci ustawiają swoje żaglówki na wodzie i próbują wprawiać je w ruch, dmuchając.