Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Letnie wędrówki”
Temat zajęć: „Tam, gdzie rosną szarotki”
Termin: 17 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– usprawnia narządy artykulacyjne
– opisuje elementy krajobrazu charakterystyczne dla gór
– rozumie konieczność chronienia przyrody tego regionu
– wie, jakie rzeczy należy zabrać w góry
– poznaje zasady, jakich należy przestrzegać podczas wycieczek górskich
– wskazuje gatunki fauny i flory charakterystyczne dla regionu
– wykazuje zainteresowanie poznawaniem kultury i folkloru regionu podhalańskiego
– dostrzega oryginalność strojów ludowych, muzyki oraz gwary
– doskonali orientację w terenie oraz umiejętność dekodowania informacji przedstawionych symbolicznie
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - „W góry!” – ćwiczenie logopedyczne. Opowiadamy historyjkę o wyprawie języka w góry: Język, korzystając z pięknej pogody, wybrał się w góry. Przed wyprawą zrobił małą rozgrzewkę – przebiegł się kilka razy w kółko (dzieci oblizują szeroko otwartą buzię), zagrał w piłkę (wypychają policzki), później zjadł coś dobrego (naśladują żucie), pożegnał się z przyjaciółmi (posyłają buziaki) i poszedł (kląszczą). Najpierw chodził po niskich górach (kilkakrotnie podnoszą język do wałka dziąsłowego i opuszczają za dolne zęby), później były wyższe (kilkakrotnie podnoszą język do górnych i opuszczają do dolnych zębów), aż wreszcie dotarł w naprawdę wysokie góry (podnoszą język w stronę nosa i opuszczają na brodę). Przez chwilę podziwiał piękne widoki (przesuwają język w stronę jednego i drugiego ucha), a później udał się w drogę powrotną: przeszedł przez wysokie góry, później średnie i na końcu niskie. Wspominając swoją przechadzkę, wzdychał (wykonują głęboki wdech nosem, a wydech ustami) i już planował następną wędrówkę.
Zadanie 2 – prezentacja multimedialna „Tatrzański Park Narodowy” – poznanie krajobrazu gór polskich, roślin, zwierząt, piękna przyrody, ale także niebezpieczeństw płynących z gór https://www.youtube.com/watch?v=KAhV1Z8VuiI
Zadanie 3 - „Ważne sprawy na górskie wyprawy” – rozmowa kierowana na podstawie filmiku „Bezpieczeństwo w górach” https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio
Dzieci odpowiadają na pytania dotyczące bezpieczeństwa podczas górskich wędrówek, odpowiedniego sprzętu i odzieży (właściwe buty, wygodny strój) oraz wyposażenia (apteczka, okulary, butelka wody, kanapki, krem z filtrem przeciwsłonecznym). Rozmowa dotyczy także konieczności trzymania się szlaków.
137
Zadanie 4 – „Górale – ludzie gór” – wyszukiwanie w albumach, encyklopediach informacji na temat życia górali, kultury i folkloru góralskiego, oglądanie występu tanecznego górali. Dzieci zwracają uwagę na strój kobiecy i męski (skórzany pas, kapelusz z muszelkami, kierpce, wełniane spodnie ze zdobieniami, spódnice w kwiaty, kubraki, czerwone korale), ciupagę, charakterystyczną muzykę góralską (skrzypce) i taniec.
https://www.youtube.com/watch?v=vPa6VRUWTOk
Zadanie 5 - „Nad Morskim Okiem” – utrwalenie informacji o regionie górskim z wykorzystaniem Karty Pracy cz.4, s. 63-64. Dzieci:
-wymieniają cechy charakterystyczne krajobrazu ukazanego na zdjęciu
-otaczają pętlami zdjęcia roślin i zwierząt, które występują w górach
-oglądają ilustracje, omawiają zdjęcia i znaki, otaczają pętlami te, które wiążą się z górami.