Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Letnie wędrówki”
Temat zajęć: „Szczęśliwe wakacje to bezpieczne wakacje”
Termin: 19 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– wie, gdzie i w jaki sposób można spędzić wakacje
– wypowiada się na temat swojego wymarzonego sposobu spędzania czasu wolnego
– dokonuje oceny opisanych zachowań pod kątem bezpieczeństwa
– dostrzega związki przyczynowo-skutkowe
– doskonali pamięć i uwagę
− czyta ze zrozumieniem
– uzupełnia obrazek naklejkami zgodnie z poleceniem
– utrwala znajomość numerów alarmowych służb ratowniczych
– kształtuje właściwe postawy i zachowania w sytuacjach trudnych oraz wie, jak i kogo może prosić o pomoc
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - „Wakacje z Kubusiem” - oglądanie filmiku, utrwalanie nazw miejsc wakacyjnego wypoczynku i sposobów spędzania tam wolnego czasu. Wypowiedzi dzieci na temat wymarzonego miejsca na wakacyjny wypoczynek.
https://www.youtube.com/watch?v=heNna0maQ0E
Zadanie 2 - „Wolno czy nie wolno?” - ocena prawdziwości zdań. Rozdajemy dzieciom karteczki z buźkami mimicznymi-uśmiechniętą i smutną. Kiedy odpowiedź na pytanie jest twierdząca, dzieci pokazują buźkę uśmiechniętą, kiedy odpowiedź jest przecząca – buźkę smutną. Zadajemy pytania dotyczące zasad zachowania i ochrony przyrody, np. Czy w górach wolno zrywać szarotki? Czy na terenie rezerwatu można wędrować poza wytyczonym szlakiem? Czy w czasie burzy trzeba chować się pod drzewem? Czy możemy poprosić o pomoc policjanta, kiedy się zgubimy? Czy papiery i plastikowe butelki można zostawiać lub zakopywać w lesie? Czy można się kąpać na kąpielisku strzeżonym przez ratownika?
Zadanie 3 - „Nie trać głowy na wakacjach” - oglądanie filmiku edukacyjnego, uświadomienie niebezpieczeństw podczas wakacyjnego wypoczynku.
https://www.youtube.com/watch?v=K-6T693WQKY
Zadanie 4 - „Ważni ludzie na trudne chwile” - rozmowa kierowana, utrwalanie numerów alarmowych. Pytamy dzieci, w jakich sytuacjach możemy potrzebować pomocy, przypominamy sytuacje obejrzane na filmiku. Dzieci opisują możliwe sytuacje, w których niezbędna jest pomoc służb ratowniczych. Wcielają się w rolę osoby potrzebującej pomocy i odgrywają scenkę rozmowy telefonicznej z odpowiednimi służbami – podają numer telefonu, pod który dzwonią i opisują zdarzenie. Role ratowników odgrywa rodzic/rodzeństwo.
Zadanie 5 - „Bezpieczeństwo na wakacjach” - wykonanie plakatu z numerami alarmowymi. Dzieci przygotowują plakat z numerami alarmowymi (policja, pogotowie, straż pożarna, 112, 985 GOPR, 601 100 100 numer alarmowy nad wodą), obok numerów rysują symbole odpowiednich służb ratowniczych (np. góry, woda, samochód policyjny itd.). Próbują nauczyć się na pamięć tych numerów, których jeszcze nie znają.
Zadanie 6 - wykonanie ćwiczeń w Karcie Pracy cz. 4, s. 67. Dzieci:
-słuchają zdań czytanych przez rodzica lub czytają samodzielnie i przyklejają na obrazku
odpowiednie elementy
-czytają wyrazy pod obrazkiem i wklejają na obrazku odpowiadające im cyfry, tak żeby zgadzały się z opisami.