"W dzikiej dżungli"
Przewidywane osiągnięcia dziecka:
• naśladuje w zabawie dzikie zwierzęta,
• wie, jak wygląda dżungla, czym się różni od lasu, pola, łąki,
• ilustruje ruchem treść piosenki,
• uważnie słucha wierszy,
• odnajduje na obrazku zwierzęta, o których jest mowa w wierszach,
• poszerza wiedzę o naturze,
• znajduje zwierzęta, które mieszkają w dżungli,
• tańczy przy piosence,
• bawi się bezpiecznie,
• rozpoznaje odgłosy zwierząt egzotycznych.
Przebieg dnia:
Zajęcia poranne
• „Małpki” – zabawa naśladowcza. Rodzic rozkłada na dywanie np. szarfy, tak aby można było w nich usiąść. Są to drzewa, na których siedzą „małpy”. Na sygnał: Małpki na spacer! – „małpki” skaczą obunóż dookoła swojego „drzewa”. Na sygnał: Małpki na drzewo! – dziecko wskakuje na najbliższe „drzewo”.
• „Dżungla” – wyjaśnienie pojęcia na przykładach: obrazki, fotografie, porównanie ze znanymi ekosystemami las, łąka, odnajdywanie różnic i podobieństw. Rodzic pokazuje ilustracje przedstawiające znane dzieckuekosystemy: las, łąka, pole.
Dziecko ogląda ilustracje i odpowiada na pytania:
– Co widzisz na tych obrazkach?
– Co rośnie w lesie? Jakie zwierzęta tam żyją?
– Co rośnie na polu?
– Jakie rośliny rosną na łące?
Jakie zwierzęta żyją na łące?
Dziecko odpowiada na pytania, przypominając sobie wcześniej poznane wiadomości. Następnie rodzic wiesza ilustrację przedstawiającą dżunglę i umieszcza na niej sylwety zwierząt tam mieszkających.
Ilustracje dżungli i zwwierząt: 1 2 3 4 5 6 7 8
Rodzic pyta:
– Co widzisz na obrazku?
– Czy ten las jest taki sam jak ten, który omawialiśmy wcześniej? Czym się różni? Dzieci porównują i wypowiadają się na temat różnic w wyglądzie lasu strefy umiarkowanej i lasu równikowego. Nazywają rozpoznane zwierzęta.
Następnie rodzic mówi:
Ten tropikalny las to dżungla.
• „5 małych małpek" - piosenka inscenizowana ruchem
II. Zajęcia główne
• „Mieszkańcy egzotycznego lasu” – słuchanie wierszy z „Książki” i wskazywanie odpowiednich zwierząt na ilustracji, poszerzanie wiedzy dziecka o ciekawostki dotyczące dżungli i jej mieszkańców. Rodzic wiesza na tablicy dużą ilustrację przedstawiającą dżunglę oraz sylwety zwierząt: papugi, krokodyla, węża, małpy, słonia i tygrysa. Następnie po kolei czyta wierszyki Z. Staneckiej z „Książki”. Po przeczytaniu każdego wierszyka zadaje przykładowe pytania i polecenia:
– Pokaż, gdzie siedzi papuga.
– Czy papuga umie rozmawiać z ludźmi?
– Jakiego koloru są jej pióra? (papuga)
– Jakiego koloru jest krokodyl?
– Gdzie chowa się w czasie wielkiego upału?
– Co wystawia znad wody?
– Pokaż krokodyla. (krokodyl)
– Czy wąż ma nogi?
– Jakie dźwięki wydaje?
– Poszukaj i pokaż węża na ilustracji. (wąż)
– Na czym buja się małpa?
– Czy może zabłądzić w dżungli?
– Jak się porusza?
– Pokaż małpę i jej rodzinę. (małpa)
– Jak wygląda słoń?
– Co ma na głowie?
– Jakiego koloru jest jego skóra?
– Pokaż słonia na ilustracji. (słoń)
– Co tygrys ma na futrze?
– Czy jest groźny?
– Pokaż tygrysa na ilustracji. (tygrys)
• „Spacerem przez dżunglę” – zapoznanie ze zwierzętami z dżungli, rysowanie drogi przez tropikalny las na karcie pracy. Nauczyciel prosi, żeby dzieci przypomniały sobie, jakie zwierzęta mieszkają w dżungli. Następnie ich zadaniem jest odszukanie drogi przez dżunglę. Właściwa droga wiedzie obok zwierząt, które mieszkają w tropikalnym lesie. Najpierw dzieci powinny szukać drogi palcem, a następnie rysować ją kredką. „Karty pracy” – karta 59., kredki
III. Zajęcia popołudniowe
• „Slalom między lianami” – zabawa ruchowa ze skakankami. Rodzic rozkłada na podłodze za pomocą skakanek trasę slalomu. Dziecko stoi przed trasą. Następnie rodzic przechodzi trasę slalomu i wskazuje, w którym miejscu co należy zrobić, np. przeskoczyć przez „lianę” (szarfę), przykucnąć i przełożyć przez siebie „lianę”, wspiąć się na palcach, przejść wskazany odcinek na piętach. Dziecko pokonuje kolejno trasę slalomu według propozycji nauczyciela.
• „Czy to ryczy lew?” – zagadki słuchowe, odgadywanie odgłosów dzikich zwierząt. Rodzic odtwarza nagrane odgłosy zwierząt. Dziecko odgadują, jakie to zwierzę, i wskazują je na ilustracji.