Grupa 1
15.06.2020 (poniedziałek)
Krąg tematyczny: Coś się skrada, coś szeleści, dżungla sto tajemnic mieści
Temat dnia: W DZIKIEJ DŻUNGLI
PRZEBIEG DNIA:
I. ZAJĘCIA PORANNE
• „Małpki” – zabawa naśladowcza.
Nauczyciel rozkłada na dywanie szarfy, tak aby można było w nich usiąść.
Są to drzewa, na których siedzą „małpy”. Na sygnał: Małpki na spacer! – „małpki” skaczą obunóż dookoła swojego
„drzewa”. Na sygnał: Małpki na drzewo! – dzieci wskakują na najbliższe „drzewo”.
• „Dżungla” – wyjaśnienie pojęcia na przykładach: obrazki, fotografie, porównanie ze znanymi ekosystemami
las, łąka, odnajdywanie różnic i podobieństw.
Nauczyciel zawiesza na tablicy ilustracje przedstawiające znane
dzieciom ekosystemy: las, łąka, pole. Dzieci oglądają ilustracje i odpowiadają na pytania:
– Co widzisz na tych obrazkach?
– Co rośnie w lesie? Jakie zwierzęta tam żyją?
– Co rośnie na polu?
– Jakie rośliny rosną na łące? Jakie zwierzęta żyją na łące?
Dzieci odpowiadają na pytania, przypominając sobie wcześniej poznane wiadomości. Następnie nauczyciel wiesza ilustrację przedstawiającą dżunglę i umieszcza na niej sylwety zwierząt tam mieszkających. Nauczyciel pyta:
– Co widzisz na obrazku?
– Czy ten las jest taki sam jak ten, który omawialiśmy wcześniej? Czym się różni?
Dzieci porównują i wypowiadają się na temat różnic w wyglądzie lasu strefy umiarkowanej i lasu równikowego.
Nazywają rozpoznane zwierzęta.
Następnie nauczyciel mówi: Ten tropikalny las to dżungla.
• „Małpki w cyrku” – słuchanie piosenki, omówienie jej treści i nastroju, zabawa ilustracyjna przy piosence.
Nauczyciel prezentuje nagranie piosenki. Podczas ponownego słuchania dzieci śpiewają refren piosenki. Nauczyciel
jeszcze raz omawia treść piosenki i ustala z dziećmi ruch i gesty do zabawy ilustracyjnej. Podczas pierwszej
zwrotki i refrenu dzieci swobodnie podskakują po całej sali, naśladując małpki. Podczas drugiej zwrotki
„małpki” podróżują – dzieci naśladują jazdę samochodem. Podczas ostatniej zwrotki dzieci rysują kółeczka
w powietrzu raz jedną, raz drugą ręką (na słowa: kręcą ogonkami) i klaszczą (na słowa: głośno biją brawo).
Piosenka – „Małpki w cyrku”
II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
• „Mieszkańcy egzotycznego lasu” – słuchanie wierszy z „Książki” i wskazywanie odpowiednich zwierząt na ilustracji, poszerzanie wiedzy dzieci o ciekawostki dotyczące dżungli i jej mieszkańców.
Nauczyciel wiesza na tablicy dużą ilustrację przedstawiającą dżunglę oraz sylwety zwierząt: papugi, krokodyla, węża, małpy, słonia i tygrysa. Następnie po kolei czyta wierszyki Z. Staneckiej z „Książki”.
Po przeczytaniu każdego wierszyka zadaje przykładowe pytania i polecenia:
– Pokaż, gdzie siedzi papuga.
– Czy papuga umie rozmawiać z ludźmi?
– Jakiego koloru są jej pióra?
(papuga)
– Jakiego koloru jest krokodyl?
– Gdzie chowa się w czasie wielkiego upału?
– Co wystawia znad wody?
– Pokaż krokodyla.
(krokodyl)
– Czy wąż ma nogi?
– Jakie dźwięki wydaje?
– Poszukaj i pokaż węża na ilustracji.
(wąż)
– Na czym buja się małpa?
– Czy może zabłądzić w dżungli?
– Jak się porusza?
– Pokaż małpę i jej rodzinę.
(małpa)
– Jak wygląda słoń?
– Co ma na głowie?
– Jakiego koloru jest jego skóra?
– Pokaż słonia na ilustracji.
(słoń)
– Co tygrys ma na futrze?
– Czy jest groźny?
– Pokaż tygrysa na ilustracji.
(tygrys)
Następnie dzieci oglądają ilustracje ze zwierzętami egzotycznymi w „Książce” lub inne przygotowane przez nauczyciela
książki przyrodnicze, albumy i zdjęcia.
„Książka” s. 76–77
• „Spacerem przez dżunglę” – zapoznanie ze zwierzętami z dżungli, rysowanie drogi przez tropikalny las na karcie pracy. Nauczyciel prosi, żeby dzieci przypomniały sobie, jakie zwierzęta mieszkają w dżungli. Następnie ich zadaniem jest odszukanie drogi przez dżunglę. Właściwa droga wiedzie obok zwierząt, które mieszkają w tropikalnym lesie. Najpierw dzieci powinny szukać drogi palcem, a następnie rysować ją kredką.
„Karty pracy” – 59., kredki
III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
• „Małpki w cyrku” – nauka zwrotek piosenki na zasadzie echa, zabawa taneczna przy piosence.
Dzieci tworzą duże koło wiązane. Podczas każdej zwrotki idą miarowym krokiem po kole i śpiewają piosenkę. Na refren zatrzymują
się i kładą ręce na biodra:
Hop, hop, (dzieci skaczą obunóż w miejscu)
hopsasa, (klaszczą rytmicznie trzy razy w dłonie)
Po drzewach skakały/W cyrku występują/Głośno biją brawo (obracają się dookoła własnej osi).
Piosenka – „Małpki w cyrku”
• „Slalom między lianami” – zabawa ruchowa ze skakankami. Nauczyciel układa na podłodze za pomocą skakanek trasę slalomu. Dzieci stają w szeregu przed trasą. Następnie nauczyciel przechodzi trasę slalomu i wskazuje, w którym miejscu co należy zrobić, np. przeskoczyć przez „lianę” (szarfę), przykucnąć i przełożyć
przez siebie „lianę”, wspiąć się na palcach, przejść wskazany odcinek na piętach. Dzieci pokonują kolejno trasę slalomu według propozycji nauczyciela.