Grupa 1
16.06.2020 (wtorek)
Temat dnia : PTAKI W BARWACH TĘCZY
PRZEBIEG DNIA
I. ZAJĘCIA PORANNE
• „Papugujące papugi” – zabawa naśladowcza.
Dzieci to papugi. Stoją w rozsypce przodem do nauczyciela. Nauczyciel
pokazuje określony ruch lub wypowiada określone zwroty, a „papugi” papugują, np. machanie skrzydłami, dreptanie z nogi na nogę, skinienie głową, lub powtarzają zwroty: pa-pu-ga, ga-du-ła.
• „Ptaszki w gniazdach” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Nauczyciel rysuje kredą lub wyznacza linką dwa, trzy koła. To gniazda dla ptaków. Dzieci są podzielone na tyle grup, ile jest kół. „Ptaszki” siedzą w „gniazdach”. Na sygnał „wylatują” z „gniazd” i „krążą” w różnych kierunkach. Na słowa: Do gniazd! – lecą na swoje miejsca.
• „Małpki w cyrku” – utrwalenie piosenki, zabawa rytmiczna przy piosence.
Nauczyciel tworzy z dziećmi duże koło i wszyscy siadają na podłodze. Podczas śpiewania refrenu wykonują gestodźwięki.
Na słowa:
Hop, hop, hopsasa (dzieci klaszczą rytmicznie w dłonie)
Po drzewach skakały/W cyrku występują/Głośno biją brawo (klepią rytmicznie oburącz w uda).
Piosenka – „Małpki w cyrku”
II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
• „Ptaki w kolorach tęczy” – zapoznanie dzieci z papugami, rajskimi ptakami, kolibrami.
Nauczyciel pokazuje dzieciom ilustracje z kolorowymi ptakami i pyta:
– Kto zna te ptaki i wie, jak się nazywają?
– Gdzie można zobaczyć te ptaki?
– Czy w zoo te ptaki czują się dobrze?
– Kto ma w domu papugę?
Dzieci wypowiadają się na temat ptaków na podstawie ilustracji, wcześniej zdobytej wiedzy oraz spostrzeżeń i doświadczeń. Określają kolory, wielkości oraz zachowania papug. Następnie nauczyciel, podsumowując wiedzę, pokazuje i omawia wygląd, środowisko życia, zachowania każdego ptaka.
Materiały i przybory:
• papierowy talerzyk
• nożyczki
• farby, pędzel, podkładka
• białe kółeczko i marker lub duże, ruchome oczko
• bibuła
• klej
• zszywacz biurowy
1. Papierowy talerzyk przecinamy na pół, malujemy farbami, pozostawiamy do wyschnięcia.
2. Bibułę tniemy na paski a następnie przyklejamy z tyłu niebieskiej połowy talerzyka.
3. Papierowe talerzyki sklejamy by uzyskać ciało papugi. Nasz klej słabo trzymał więc dodatkowo spięłam elementy zszywaczem biurowym.
4. Z papieru wycinamy kółko na oko, malujemy czarnym markerem źrenicę i przyklejamy na głowie papugi.
• „Czy to ptak, czy to kwiat?” – zabawa doskonaląca spostrzegawczość, wyszukiwanie na obrazkach ptaków
wśród kwiatów.
Nauczyciel prezentuje kolorowe ilustracje, na których znajdują się tropikalne kwiaty (np. storczyki) oraz ptaki. Nauczyciel mówi: To jest tropikalna kolorowa kraina. Wśród kolorowych kwiatów ukryły się
kolorowe ptaki. Popatrz uważnie i odszukaj wszystkie ptaki. Dzieci wyszukują, wskazują ptaki i kwiaty.
III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
• „Kolorowe ptaki” – improwizacja ruchowa do muzyki.
Nauczyciel rozdaje dzieciom po jednej chusteczce szyfonowej. Dzieci wymyślają taniec ptaków. Poruszają się swobodnie po całej sali z kolorową chusteczką.
CD Utwory – „Jaskółki na wsi” J. Straussa (nr 48), chusteczki szyfonowe
• „Kto nauczy papugę mówić?” – zabawa słownikowa doskonaląca wymowę.
Nauczyciel mówi: Znacie zwyczaje papug i wiecie, że potrafią one powtarzać proste słowa. Nie robią tego poprawnie, musimy nauczyć papugi poprawnej wymowy. Nauczyciel głośno i wyraźnie wymawia wyrazy typu: koliber, tygrys, krokodyl, małpa, hipopotam,