Scenariusz zajęć online dla grupy III –16.06.2020r.
Opracowała: Anna Frankowska
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: Ekotydzień
Temat dnia: Ekologia na co dzień
Przewidywane osiągnięcia:
– dostrzega, co może robić w najbliższym otoczeniu, aby postępować zgodnie z kodeksem ekologa,
– odczytuje symbolikę poznanych znaków ekologicznych,
– dokonuje oceny postępowania w opisanych sytuacjach oraz potrafi wskazać zachowania pożądane,
– rozpoznaje materiały, z jakich są wykonane odpady, i odpowiednio je klasyfikuje,
– rozumie znaczenie segregowania odpadów i recyklingu,
– doskonali sprawność manualną podczas kreślenia po śladzie
– wydobywa dźwięki z przedmiotów dźwiękonaśladowczych (odpadów) i improwizuje tańcem do muzyki.
Przebieg zajęć głównych:
„Kodeks ekologa” – opracowanie wizualnej prezentacji na zasadzie „promyczkowego uszeregowania”, poznanie zasad ekologii możliwych do wdrażania w życiu codziennym. Rodzic pokazuje dziecku znak ekologiczny – stokrotkę. Proponuje wspólne opracowanie „Kodeksu ekologa”. Wokół stokrotki przypina promieniście paski papieru, a na ich końcach dzieci doczepiają uproszczone rysunki lub znaki prezentujące pożądane zachowanie. Rodzic ukierunkowuje wypowiedzi dzieci, prezentuje ilustracje, plakaty o charakterze ekologicznym.
Pomoce: znak ekologiczny − stokrotka,
„Z ekotorbą na zakupy” – zintegrowane działania edukacyjne, uświadomienie potrzeby stosowania toreb wielokrotnego użytku i podlegających biodegradacji, kształtowanie właściwych wzorców zachowania podczas uczestnictwa w zakupach.
− „Tomek na zakupach” – słuchanie opowiadania, opisującego niewłaściwe zachowania podczas zakupów.
Przykładowe opowiadanie:
Wczoraj byłam w sklepie i obserwowałam zachowanie pewnego chłopca. Jego mama była bardzo zdenerwowana i ciągle powtarzała słowa: Tomek, tak nie wolno! Nie rób tak! Chłopiec bawił się reklamówkami, które były w dziale z owocami, rozrzucał je na wszystkie strony, pakował w kilka torebek lekkie zakupy, chciał włożyć trzy jabłka w trzy oddzielne siatki. Mama była coraz bardziej niezadowolona z jego zachowania. W końcu wzięła go za rękę i wyprowadziła ze sklepu, nie kończąc zakupów.
Powiedzcie, czy Tomek dobrze się zachował. Dzieci dokonują oceny zachowania chłopca, wskazują, co zrobił źle, opisują prawidłowe zachowanie w tej sytuacji. Dzieci mogą opowiedzieć o swoich doświadczeniach. Rodzic podkreśla negatywne skutki korzystania z plastikowych toreb (bardzo długo zalegają na wysypiskach, rozwiewane przez wiatr wpadają do rzek i mórz.
− „Eko torby i opakowania ekologiczne” – prezentacja opakowań przetwarzalnych i biodegradowalnych. Rodzic prezentuje torby wielokrotnego zastosowania (bawełniane, płócienne, sznurkowe) i zachęca do ich stosowania. Podkreśla, że takie torby można prać i używać ich nawet przez kilka lat. Dzieci uzupełniają „Kodeks ekologa” symbolem Eko torby. Następnie dzieci oglądają różne opakowania (torebki, kartony, pojemniki, butelki). Szukają na opakowaniach znaków ekologicznych świadczących o możliwości wielokrotnego ich użycia lub recyklingu. Odnalezione znaki dzieci mogą przerysować i umieścić w „Kodeksie ekologa”.
Na zakończenie dzieci pięcioletnie wyszukują w wyklejance „Kart pracy” znak recyklingu i nakleją go w tabelce na s. 51.
Pięciolatki „Karty pracy. Powietrze” s. 51
Czterolatki- wykonują pracę plastyczną- zieloną farbą malujemy znak recyklingu ( znak umieszczam w zdjęciach).
„Segregujemy odpady” – zabawa dydaktyczna, doskonalenie umiejętności klasyfikowania odpadów ze względu na materiał, z jakiego są wykonane, rozumienie celu przeprowadzania segregacji. Rodzic przygotowuje czyste opakowania po różnych produktach. Dzieci starają się rozdzielić zgromadzone odpady do oznaczonych worków, w zależności od materiału, z jakiego są wykonane: papierowe, metalowe, plastikowe i szklane. Rodzic wskazuje zalety segregacji śmieci i zachęca do sortowania odpadów w przedszkolu i domach. Dzieci utrwalają zasady segregowania śmieci.
Pięciolatki- wykonanie karty pracy- polegające na łączeniu odpadów z odpowiednimi pojemnikami (ćwiczenie 1). Następnie doskonalą sprawność manualną podczas kreślenia po śladzie (ćwiczenie 2)
Pięciolatki, Karty pracy. Powietrze” s. 52
„Dziwna muzyka i taniec” – zabawa rytmiczna przy piosence „Wścibski wiatr”. Dzieci otrzymują kubeczki po jogurtach, plastikowe butelki po wodzie mineralnej puste i wypełnione kaszą lub ryżem oraz tekturowe talerzyki, plastikowe sztućce . Rodzic prezentuje nagranie piosenki „Wścibski wiatr”. Podczas zwrotek dzieci śpiewają piosenkę i akompaniują rytmicznie na swoich „instrumentach”: stukają palcem w kubeczki po jogurcie, uderzają dwiema butelkami jedna o drugą (jak klawesami), potrząsają butelkami wypełnionymi kaszą lub ryżem, stukają sztućcami w tekturowe talerzyki.
Pomoce: CD Piosenki i utwory do słuchania – „Dmucha wiatr”
Podaję link do utworu:
https://www.youtube.com/watch?v=RNL5xekCBsI