Scenariusz zajęć online dla grupy III – 17. 06.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Ekotydzień”
Temat dnia: ,,Zdrowy styl życia”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
„Wybór tekstów literackich” – M. Strzałkowska „Nowa moda” s. 70–71, zdjęcia różnych środków transportu (np. rower, balon, samochód lub autobus elektryczny), czarna i zielona obręcz, kartonik z napisem „ECO”, nasiona do uprawy kiełków, kiełkownica lub tacki z ligniną
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– trafnie odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza,
– wie, jak z korzyścią dla zdrowia wykorzystywać wolny czas,
– odczuwa motywację do inicjowania aktywnych form spędzania wolnego czasu z rodziną,
– przedstawia różne czynności za pomocą niewerbalnych środków wyrazu,
– dostrzega wartości prowadzenia zdrowego, ekologicznego stylu życia,
– rozumie konieczność systematyczności podczas prowadzenia uprawy i obserwacji rozwoju roślin,
– doskonali sprawność i koordynację ruchową.
Przebieg zajęć głównych:
• „Nowa moda” − słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej, zabawa klasyfikacyjna, dostrzeganie wpływu wybranych środków transportu na środowisko, uświadomienie korzyści dla zdrowia i otoczenia z poruszania się rowerem.
Rodzic zachęca dziecko do uważnego wysłuchania wiersza. Czyta utwór „Nowa moda”
z „Wyboru tekstów literackich”. Następnie zadaje pytania dotyczące treści: Jakie osoby występowały w wierszu? O czym rozmawiały? W jaki sposób chciały pojechać na planowaną wycieczk ę? Czyj pomysł był najlepszy i dlaczego? Czy rodzina dziewczynek zdrowo spędziła wolny czas? Rodzic zwraca uwagę na sygnalizowanie chęci udzielenia odpowiedzi. Dziecko dokonuje analizy i syntezy słuchowej imion Ala i Ola, dostrzega, że imiona różnią się tylko początkową głoską. Następnie opowiada o sposobach spędzania wolnego czasu w swojej rodzinie, szczególnie o zajęciach aktywnych, na świeżym powietrzu. Rodzic zachęca dziecko do wprowadzania „nowej mody” w domu i podejmowania inicjatyw zachęcających do wspólnych wyjść, wycieczek, uprawiania sportów. Podkreśla zalet takich aktywności (zdrowie, integracja rodziny). Na zakończenie dziecko ogląda zdjęcia różnych środków
transportu i klasyfikują je ze względu na pozytywny lub negatywny wpływ na środowisko. Do czarnej obręczy dziecko wkłada zdjęcia pojazdów spalinowych, do zielonej, oznaczonej skrótem ECO, zdjęcia roweru, balonu autobusu elektr ycznego.
Pomoce: „Wybór tekstów literackich” – M. Strzałkowska „Nowa moda” s. 70–71, zdjęcia różnych środków transportu (np. rower balon, samochód lub autobus elektryczny), czarna i zielona obręcz, kartonik z napisem „ECO”
• „Jak zdrowo spędzać czas?” – burza mózgów, wskazywanie sposobów wykorzystywania wolnego czasu sprzyjających zdrowiu i dobrej kondycji.
Rodzic opowiada o znaczeniu aktywności fizycznej, przebywania na świeżym powietrzu dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie: Jak zdrowo spędzać czas? Każda dobra odpowiedź nagradzana jest brawami. Następnie dziecko za pomocą gestów, ruchu prezentują aktywne formy spędzania czasu, np. jazda na rowerze, gra w piłkę. Rodzic zgaduje, jaka to aktywność.
• „Zdrowie nie tylko na talerzu” – doskonalenie logicznego myślenia podczas oceny wpływu różnych czynników na zdrowie, poznanie warunków potrzebnych do hodowli kiełków oraz poznanie ich wartości odżywczych (karta pracy).
4-latek: karta pracy wykonana przez nauczyciela w załączniku
Dziecko ogląda zdjęcia na karcie pracy i rozmawia o wpływie na zdrowie przedstawionych czynności i jedzenia. Rodzic stara się przybliżyć dziecku pojęcie „ekologiczny styl życia”, mówiąc o zdrowym jedzeniu, aktywności fizycznej, higienie osobistej, unikaniu szkodliwych czynników (hałas, zanieczyszczenia), dbaniu o czystość swojego otoczenia. Dziecko rysuje na karcie pracy uśmiechniętą buźkę przy zdjęciach pokazujących zdrowy tryb życia, a smutną przy zdjęciach przedstawiających niezdrowy tryb życia.
5-latek: „Karty pracy. Powietrze” s. 53 i 51
Dziecko ogląda zdjęcia w „Kartach pracy” i rozmawia o wpływie na zdrowie przedstawionych czynności i jedzenia. Rodzic stara się przybliżyć dziecku pojęcie „ekologiczny styl życia”, mówiąc o zdrowym jedzeniu, aktywności fizycznej, higienie osobistej, unikaniu szkodliwych czynników (hałas, zanieczyszczenia), dbaniu o czystość swojego otoczenia. Dziecko przykleja na karcie pracy uśmiechniętą buźkę przy zdjęciach pokazujących zdrowy tryb życia. Następnie odszukuje w wyklejance znak ekologiczny
związany z tematem dnia (rower) i wkleja go na tabelki na s. 51.
Na zakończenie zajęć dziecko zakłada uprawę kiełków. Rodzic opisuje wymagania roślin oraz ich walory zdrowotne i smakowe. Przygotowane nasiona rzodkiewki, soczewicy, soi, koniczyny lub rzeżuchy dziecko umieszcza w kiełkownicy lub na tackach z wilgotną ligniną. Rodzic wyznacza dziecko do opieki nad uprawą i rejestrowania zmian.
Pomoce: nasiona do uprawy kiełków, kiełkownica lub tacki z ligniną
- Zabawy ruchowe dzieci z wykorzystaniem metody Weroniki Scherborne.
-Zabawa „ Przepychanka” dziecko i Rodzic siedzą tyłem do siebie i próbują się przepchnąć.
-Zabawa „Paczka” – dziecko siedzi skulone na podłodze, ręce obejmują kolana, Rodzic usiłuje „rozwiązać paczkę” (ciągnie za ręce, nogi).