Scenariusz zajęć online dla grupy III – 19. 06.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Ekotydzień”
Temat dnia: ,,Odznaka ekologa”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
pytania do quizu, puste opakowania, kartony, pojemniki, butelki (plastikowe i szklane) oraz pałeczki i drewienka, woda, piasek, przezroczysty pojemnik, lejek, słoik, gaza, lignina, żwir, węgiel ze starego wkładu do filtra do wody, przygotowana przez Rodzica odznaka ekologa
4-latki:
karta pracy w załączniku
5-latki:
„Karty pracy. Powietrze” s. 55 i 51
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– potrafi uściślać podawane informacje,
– doskonali wrażliwość słuchową i poczucie rytmu,
– wie, jak skonstruować prosty filtr do wody,Szkice zajęć Czerwiec
– odczuwa relaksujący wpływ dźwięków i muzyki,
– doskonali spostrzegawczość,
– dostrzega elementy ekologiczne na ilustracji (karta pracy dla 5-latków)
-dostrzega elementy na obrazku , które nie wiążą się z ekologią (karta pracy dla 4-latków)
Przebieg zajęć głównych:
• „Zdobywamy odznakę ekologa” – wskazywanie sposobów na oszczędne gospodarowanie wodą i energią, poznanie prostych sposobów filtrowania wody, rozwijanie inwencji twórczej i poczucia rytmu.
Rodzic podczas proponowanych działań stwarza dziecku możliwość odniesienia sukcesu
i czerpania radości z zabawy. – „Quiz ekologiczny”. Rodzic przygotowuje zestaw pytań i ilustracji, a dziecko stara się szybko i trafnie udzielać odpowiedzi. Przykładowe pytania: W jaki sposób możemy oszczędzać wodę? Co należy robić ze starymi gazetami? W jaki sposób możemy oszczędzać energię elektryczną? Co należy robić ze starymi bateriami? W co należy pakować zakupy? Co oznaczają te znaki ekologiczne?
– „Instrumenty z odpadów”. Rodzic daje dziecku puste opakowania, kartony, pojemniki, butelki (plastikowe i szklane) oraz pałeczki i drewienka. Sam zajmuje widoczne miejsce i wygrywa rytm. Dziecko go powtarza. Następnie dziecko samodzielnie gra własne rytmy. Szuka różnych sposobów wydobycia dźwięku (stukanie, dmuchanie w gwint butelki, rytmiczne zgniatanie), reguluje głośność przez siłę uderzenia, korzystają z pałeczek i drewienek.
– „Oczyszczamy wodę”. Rodzic rozkłada na stoliku potrzebne pomoce i prosi dziecko do pomocy przy wykonywaniu filtra do wody. Kolejne czynności: zmieszanie wody z piaskiem w przezroczystym pojemniku w celu uzyskania zanieczyszczonej wody, umieszczenie lejka nad słoikiem, ułożenie paru warstw filtrujących: gazy, ligniny, żwiru, węgla ze starego wkładu do filtra do wody, wlanie zanieczyszczonej wody do przygotowanego filtra. Dziecko obserwuje przesączanie się wody, słuchając nagranych dźwięków wody lub muzyki relaksacyjnej.Rodzic uświadamia dziecku, że przejrzystość wody nie świadczy o jej czystości czy zdatności do picia, ponieważ wiele zanieczyszczeń może być niewidocznych gołym okiem.
– „Co może być eko…?”. Dziecko podaje skojarzenia do przedrostka „eko”, słowa które wiążą się z ekologią i ekologicznym trybem życia, np. ekoowoce, ekowarzywa, żarówki, samochody. Każde skojarzenie dziecko uzasadnia.
Pomoce: pytania do quizu, puste opakowania, kartony, pojemniki, butelki (plastikowe i szklane) oraz pałeczki i drewienka, woda, piasek, przezroczysty pojemnik, lejek, słoik, gaza, lignina, żwir, węgiel ze starego wkładu do filtra do wody
• „Ekodomek dla każdego” – doskonalenie spostrzegawczości podczas porównywania obrazków, wskazywanie elementów, które są zgodne z ekologicznymi zasadami i stylem życia (karta pracy dla 5-latków), wskazywanie elementów które nie są zgodne z ekologicznymi zasadami (karta pracy dla 4-latków).
4-latek: karta pracy w załączniku
Dziecko skreśla wszystko co nie powinno być pozostawione w lesie.
5-latki: „Karty pracy. Powietrze” s. 55 i 51
Dziecko porównuje obrazki na karcie pracy i zaznacza szczegóły, którymi się różnią. Omawiają ilustracje i wskazują elementy świadczące o ekologicznym i przyjaznym dla środowiska charakterze. Następnie odszukują w wyklejance znak ekologiczny
związany z tematem dnia (domek) i wklejają go do tabelki na s. 51. Rodzic podsumowuje zajęcia z całego tygodnia, omawiając uzupełnioną tabelkę.
Na zakończenie dziecko może dostać symboliczną odznakę ekologa przygotowaną przez Rodzica, np. uśmiechniętą koniczynkę, jako dowód zdobytej wiedzy i umiejętności.
Pomoce: przygotowana przez Rodzica odznaka ekologa