"PTAKI W BARWACH TĘCZY"
Przewidywane osiągnięcia dziecka:
• naśladuje w zabawie dzikie zwierzęta,
• reaguje właściwie na dany znak w zabawie,
• ćwiczy rytm piosenki,
• poznaje egzotyczne ptaki,
• odróżnia ptaki od kwiatów,
• wymyśla ruch taneczny do muzyki,
• ćwiczy prawidłową wymowę.
Przebieg dnia:
I. Zajęcia poranne
• „Papugujące papugi” – zabawa naśladowcza. Dziecko to papuga. Stoi przodem do rodzica. Rodzic pokazuje określony ruch lub wypowiada określone zwroty, a „papuga” papuguje, np. machanie skrzydłami, dreptanie z nogi na nogę, skinienie głową, lub powtarzają zwroty: pa-pu-ga, ga-du-ła.
• „Ptaszki w gniazdach” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic rysuje kredą lub wyznacza linką dwa, trzy koła. To gniazda dla ptaków. „Ptaszki” siedzą w „gniazdach”. Na sygnał „wylatują” z „gniazd” i „krążą” w różnych kierunkach. Na słowa: Do gniazd! – leci na swoje miejsce.
• „5 małych małpek' - piosenka inscenizowana ruchem
II. Zajęcia główne
• „Ptaki w kolorach tęczy” – zapoznanie dziecka z papugami, rajskimi ptakami, kolibrami. Rodzic pokazuje dziecku ilustracje z kolorowymi ptakami i pyta:
– Kto zna te ptaki i wie, jak się nazywają?
– Gdzie można zobaczyć te ptaki?
– Czy w zoo te ptaki czują się dobrze? Kto ma w domu papugę? Dzieci wypowiadają się na temat ptaków na podstawie ilustracji, wcześniej zdobytej wiedzy oraz spostrzeżeń i doświadczeń. Określają kolory, wielkości oraz zachowania papug. Następnie nauczyciel, podsumowując wiedzę, pokazuje i omawia wygląd, środowisko życia, zachowania każdego ptaka. ilustracje z egzotycznymi ptakami i roślinami
• „Czy to ptak, czy to kwiat?” – zabawa doskonaląca spostrzegawczość, wyszukiwanie na obrazkach ptaków wśród kwiatów. Rodzic prezentuje kolorowe ilustracje, na których znajdują się tropikalne kwiaty (np. storczyki) oraz ptaki. Nauczyciel mówi: To jest tropikalna kolorowa kraina. Wśród kolorowych kwiatów ukryły się kolorowe ptaki. Popatrz uważnie i odszukaj wszystkie ptaki. Dziecko wyszukuje, wskazuje ptaki i kwiaty.
III. Zajęcia popołudniowe
• „Kolorowe ptaki” – improwizacja ruchowa do muzyki. Rodzic daje dziecku jedną chusteczce szyfonowa. Dziecko wymyśla taniec ptaków. Porusza się swobodnie po całej sali z kolorową chusteczką. CD Utwory – „Jaskółki na wsi” J. Straussa (nr 48),
• „Kto nauczy papugę mówić?” – zabawa słownikowa doskonaląca wymowę. Rodzic mówi:
Znacie zwyczaje papug i wiecie, że potrafią one powtarzać proste słowa. Nie robią tego poprawnie, musimy nauczyć papugi poprawnej wymowy. Rodzic głośno i wyraźnie wymawia wyrazy typu: koliber, tygrys, krokodyl, małpa, hipopotam, a dzieci w ten sam sposób je powtarzają.
rośliny