Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Wakacje tuż, tuż”
Temat zajęć: „Zabawy paluszkowe”
Termin: 24 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– doskonali sprawność manualną
– rozpoznaje litery, używając tylko zmysłu dotyku
– zgodnie współpracuje z innymi
– czerpie radość z wykonywanej pracy
– maluje farbami na dużych powierzchniach
– masuje tak, aby sprawić innym przyjemność
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - „Do jedzenia, do pisania” – zabawa grafomotoryczna, kreślenie wzorów na różnym podłożu. Rozkładamy na stolikach tacki (albo folie/worki na śmieci) i wysypujemy na nie piasek, ryż, mąkę, piasek wymieszany z wodą (błoto). Dzieci kreślą na foliach dowolne wzory paluszkami. Po zakończonej zabawie dzieci dzielą się ze sobą swoimi odczuciami, nazywają materiały, mówią, które były dla nich przyjemne w dotyku, a które nie.
Zadanie 2 - „Plastelinowe litery” – zabawa dydaktyczna, wyklejanie plasteliną konturów liter, rozpoznawanie ich kształtu z zamkniętymi oczami. Rozdajemy dzieciom szablony kilku liter i prosimy o wyklejenie ich plasteliną. Następnie dzieci za pomocą dotyku rozpoznają literę. Dzieci mogą też lepić litery z samej plasteliny, bez kartonowych szablonów.
Zadanie 3 - „Farbowane palce” – malowanie rękami i nogami na dużych kartonach z użyciem różnokolorowych farb. Rozkładamy dwa duże kartony białego papieru, wylewa różne kolory farby na karton, a dzieci rączkami i stopami malują dowolne wzory na kartonie. Na koniec nadają tytuł swojej pracy. zabawę można też przeprowadzić na powietrzu.
Zadanie 4 - „O czym marzę” – masaże relaksacyjne, interpretacja dotykiem opowiadania rodzica. Dziecko kładzie się na brzuchu, a rodzic siada obok (później zamiana ról) i będzie masował paluszkami dziecko według opowieści:
Za górami (dzieci rysują paluszkami góry)
za lasami (rysują drzewa)
jest piękna kraina, w której płynie długa rzeka (rysują długą falistą linię)
i rośnie dużo zielonej trawy. (małe kreseczki)
Mieszkają tam mili ludzie, którzy ciągle się uśmiechają. (rysujemy uśmiechy)
W tym pięknym miejscu zawsze świeci słońce (kreślą słoneczko)
i tylko czasami pada delikatny deszczyk, (lekkie/delikatne pukanie w plecy)
który bardzo lubią dzieci, biegają wtedy i skaczą po maleńkich kałużach. (lekkie stukanie pięściami w plecy)
Miejsce, to jest bardzo wyjątkowe jeszcze pod jednym względem – spełniają się tam wszystkie marzenia. (rysujemy na plecach to, o czym marzymy).