Scenariusz zajęć online dla grupy III – 23.06.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Wakacje z żywiołami”
Temat dnia: ,,Na wakacjach wszędzie dobrze”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
T. Kubiak „Wakacje…Wakacje…” [w:] „Kolorowy spacer”, KAW, Warszawa 1985, s. 27, zdjęcia ilustrujące treść wiersza, obrazki i wyroby sztuki ludowej
5-latek-, „Karty pracy. Powietrze” s. 57, kredki
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– wzbogaca wiedzę i słownictwo dotyczące regionów Polski,
– aktywnie uczestniczy w zajęciach ,
– potrafi przekazać treść za pomocą niewerbalnych środków wyrazu,
– poznaje wytwory sztuki ludowej i dostrzega ich unikalne piękno,zkice zaję
– doskonali umiejętność precyzyjnego kolorowania i komponowania barw,
– doskonali sprawność i koordynację ruchową.
Przebieg zajęć głównych:
• „Wakacje, wakacje…” – słuchanie wiersza T. Kubiaka, dostrzeganie walorów wypoczynkowych wybranych obszarów naszego kraju, wzbogacanie wiedzy i słownictwa dotyczącego regionów Polski.
Rodzic prosi o uważne wysłuchanie wiersza i zapamiętanie, jak można spędzać czas w opisanych regionach Polski.
Wakacje… Wakacje…
Pojedziecie nad morze,
do Szczecina, do Gdańska.
Plaża − słońcem powita,
wiatr wam zagra do tańca.
Będziecie lepić zamki
z piasku na złotych plażach.
Zaśpiewacie piosenkę
o dziarskich marynarzach.
Pojedziecie – hen w góry,
pod Kasprowy, pod Giewont.
Posłuchacie potoków
szumiących górskim drzewom.
Pobiegniecie na halę,
gdzie pasterskie szałasy.
Pobiegniecie ścieżkami
przez kosówki i lasy.
Wszędzie pięknie. Najpiękniej
nad mazurskim jeziorem.
W lasach ptaki śpiewają.
A bór szumi za borem.
Tadeusz Kubiak
Po wysłuchaniu wiersza Rodzic wyjaśnia trudniejsze pojęcia, pokazuje zdjęcia ilustrujące treść wiersza i zadaje pytania, np. O jakich miejscach opowiadał wiersz? Co będziesz podziwiać, jak spędzisz czas, jeśli pojedziesz nad morze/w góry/nad mazurskie jeziora? Zachęca dziecko do formułowania wypowiedzi w czasie przyszłym.
Pomoce: T. Kubiak „Wakacje…Wakacje…” [w:] „Kolorowy spacer”, KAW, Warszawa 1985, s. 27, zdjęcia ilustrujące treść wiersza
• „Moje wakacyjne plany” – zabawa ruchowo-naśladowcza, doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi w czasie przyszłym, docenianie piękna rodzinnego regionu.
Rodzic zaprasza dziecko do zabawy, w której będzie przedstawiać za pomocą ruchów, gestów wakacyjne zajęcia w różnych regionach Polski. Rodzic wymienia region, a dziecko pokazuje czynność, którą po nim naśladuje Rodzic. Po zabawie dziecko siada na dywanie i opowiada o swoich wakacyjnych planach lub marzeniach. Formułuje wypowiedzi w czasie przyszłym.
• „Łowicka wycinanka” – poznanie elementów wzornictwa charakterystycznych dla polskiej sztuki ludowej, doskonalenie sprawności manualnej podczas kolorowania (karta pracy).
Rodzic prezentuje obrazki i wyroby sztuki regionalnej: stroje, ceramikę, ozdoby, tkaniny. Zawraca uwagę na wyroby twórców z rodzinnego regionu dziecka. Wybrane elementy, np. hafty, sploty tkanin, dziecko może oglądać przez lupę.
4-latek-
Wykonie przez dziecko łowickiej wycinanki
5-latek-, „Karty pracy. Powietrze” s. 57, kredki
Następnie opisuje obrazek na karcie pracy i koloruje według własnego pomysłu.
]
Pomoce: obrazki i wyroby sztuki ludowej