Dodał: anna Data: 05/06/2020 - 04:58:10
Grupa 3
    Dodał: anna Data: 03/06/2020 - 07:35:09
    Grupa 3

      Scenariusz zajęć online dla grupy III – 05.06.2020r.

       

      Opracowała: mgr Justyna Anielak

      Grupa: III (4 i 5 –latki)

      Krąg tematyczny: ,, Dzieci świata’’

      Temat dnia: ,,Japonia-w poszukiwaniu piękna”

      Czas trwania: 45 minut

      Pomoce dydaktyczne:

      mapa świata, zdjęcia japońskich miast, obrazki różnych przedmiotów i tkanin z motywami kwitnącej wiśni, zdjęcia kwitnących drzew wiśni, kompozycji kwiatowych, drzew bonsai, japońskich ogrodów, zdjęcia potraw japońskich, waga szalkowa, różne gatunki surowego ryżu, gotowany ryż w miseczkach, pałeczki, ozdoby wykonane techniką origami lub ich zdjęcia, kwadratowe arkusze papieru kolorowego, zdjęcia japońskiej architektury, pisma, tradycyjnych strojów, ceramiki, aktorów teatru kabuki i lalek z teatru bunraku, Wachlarze, zdjęcie samuraja

       

      5-latek:

      „Karty pracy. Powietrze” s. 44, kredki

       

      Przewidywane osiągnięcia:

      Dziecko:

      – rozumie, że położenie geograficzne kraju ma wpływ na klimat i lokalne warunki życia,

      – dostrzega wyjątkowość kultury i zwyczajów panujących w Japonii,

      – odczuwa szacunek i podziw dla dbałości Japończyków o estetykę otoczenia,

      – poznaje potrawy japońskie,

      – wzbogaca doświadczenia w zakresie porównywania ciężaru z wykorzystaniem wagi szalkowej,

      – doskonali orientację na kartce podczas składania wzorów techniką origami,

      – uważnie słucha wiersza,

      – wykonuje zadanie na podstawie wysłuchanego utworu,

      – doskonali estetyczny sposób poruszania się i dopasowuje ruch do muzyki.

       

      Przebieg zajęć głównych:

      • „Japonia – kraj wysp” – rozmowa kierowana przy mapie i ilustracjach, uświadomienie odmienności położenia Japonii i związanych z tym charakterystycznych zjawisk.

       

      Rodzic prezentuje mapę i wyjaśnia, że Japonia to wyspy i wysepki u wybrzeży Azji. Dziecko z pomocą Rodzica wskazuje cztery największe wyspy: Hokkaido, Honsiu, Sikoku i Kiusiu. Dowiaduje się, że na terenie Japonii znajduje się ok. 80 czynnych wulkanów.

      Odszukuje na mapie Fudżi – czynny wulkan, najwyższy szczyt Japonii. Rodzic informuje także, że w Japonii bardzo często dochodzi do trzęsień ziemi oraz tsunami – powstawania wysokich do 50 m fal morskich, wywołanych podwodnych trzęsieniami ziemi. Rodzic podkreśla, że nie wszystkie trzęsienia są silne i groźne, a mieszkańcy Japonii, także małe dzieci, są specjalnie szkoleni i wiedzą, jak zachować się w razie niebezpieczeństwa.

      Wysokie budynki w dużych miastach są tworzone tak, aby nie zawalały się w czasie trzęsień.

      Na zakończenie demonstruje zdjęcia japońskich miast.

       

      Pomoce: mapa świata, zdjęcia japońskich miast: 1  2  3  4

      102Szkice zajęć Czerwiec

      • „Spotkanie ze sztuką Japonii” – zintegrowane działania edukacyjne, rozwijanie wrażliwości na piękno sztuki japońskiej, wzbogacenie wiedzy na temat życia mieszkańców.

       

      Rodzic opowiada, że Japonia słynie z wyjątkowej kultury i tradycji oraz wrażliwości na otaczający świat i jego piękno. Widać to wszystko w japońskiej sztuce. – „Kraj kwitnącej wiśni”. Rodzic prezentuje charakterystyczne dla sztuki japońskiej motywy kwitnącej

      wiśni (obrazy, wachlarz, tkaniny). Wyjaśnia, że nie są to takie drzewa jak w Polsce, ponieważ sakura to odmiana ozdobna, niewytwarzająca smacznych owoców. Japończycy gromadzą się w parkach, sadach i gajach w celu oglądania malowniczych kwiatów. Motywy kwitnącej wiśni zdobią przedmioty codziennego użytku, tkaniny, meble. Japonia jest nazywana „Krajem Kwitnącej Wiśni”. Rodzic tłumaczy, że Japończycy przywiązują ogromną uwagę do wyglądu i swojego otoczenia, starając się wszystkiemu nadawać piękne formy nawet wtedy,

      jeżeli można je podziwiać tylko przez moment, np. kwiatowe kompozycje czy potrawy. Rodzicl przybliża japońską sztukę układania kwiatów (ikebana) i formowania drzewek bonsai, piękno japońskich ogrodów.

       

      Pomoce: obrazki różnych przedmiotów i tkanin z motywami kwitnącej wiśni, zdjęcia kwitnących drzew wiśni, kompozycji kwiatowych, drzew bonsai, japońskich ogrodów

       

       

      – „Japońska sztuka kulinarna”. Rodzic pokazuje zdjęcia potraw, zwracając uwagę na estetykę podania, kolorystykę, pracochłonność wykonania. Podkreśla, że chociaż dania są podziwiane tylko prze chwilę, Japończycy uważają, że warto nadawać im niepowtarzalną formę. Jednym z podstawowych składników japońskich potraw jest ryż. Rodzic inicjuje zabawę dydaktyczną, sprzyjającą wzbogaceniu doświadczeń w zakresie porównywania ciężaru. Wykorzystuje dostępną wagę szalkową lub konstruuje prostą wagę z jednorazowych plastikowych miseczek, patyka i sznurka. Dziecko wsypuje ryż do miseczek, starając się doprowadzić szale

      do równowagi. Do zabawy można wykorzystać różne gatunki ryżu. Następnie dziecko, klęcząc na podłodze przy niskim stoliku, próbuje nabrać gotowany ryż z miseczki za pomocą pałeczek.

       

      Pomoce: zdjęcia potraw japońskich, waga szalkowa, różne gatunki surowego ryżu, gotowany ryż w miseczkach, pałeczki

       

      – „Origami – sztuka składania papieru”.

       

      Rodzic prezentuje ozdoby wykonane techniką origami. Podkreśla, że ich wykonanie wymaga precyzji i cierpliwości. Dziecko pod kierunkiem Rodzica stara się składać kwadrat

      z papieru zgodnie z instrukcją. Nazywa otrzymane kształty geometryczne lub przez kojarzenie określa, do czego dana forma jest podobna. Dziecko może też wykonać proste formy z papieru, np. domek lub lampion.

       

      Pomoce: ozdoby wykonane techniką origami lub ich zdjęcia, kwadratowe arkusze papieru kolorowego

       

      – „Piękno na co dzień”. Rodzic prezentuje zdjęcia, przedstawiające japońską architekturę, pismo, tradycyjne stroje, ceramikę. Wspomina o ceremonii parzenia herbaty – sado. Podkreśla wpływ kultury Japonii na kulturę innych krajów (jedzenie sushi, komiksy, sudoku, ogrody japońskie, sztuki walki – karate, kenjutsu, sumo). Dziecko oglądaj też aktorów z teatru kabuki i ich wyszukaną charakteryzację oraz lalki z teatru bunraku. Na zakończenie

      Dziecko może zainscenizować pokaz tańca z wachlarzami przy muzyce lub postawy ze sztuk walki.

      Pomoce: zdjęcia japońskiej architektury, pisma, tradycyjnych strojów, ceramiki, aktorów teatru kabuki i lalek z teatru bunraku, Wachlarze

       

      • „Spotkanie z samurajem” – słuchanie wiersza Ł. Dębskiego, wdrażanie do uważnego słuchania treści i zapamiętywania istotnych informacji (karta pracy).

       

      Rodzic wyjaśnia dzieciom pojęcie „samuraj”, które oznacza dawnego japońskiego wojownika. Pokazuje ilustrację samuraja, a dzieci opisują jego wygląd. Następnie Rodzic

      prosi o uważne wysłuchanie wiersza i zwrócenie uwagi na zwyczaje, miejsca, za którymi tęsknił samuraj.

       

      Japonia

      W tłoku, lecz z mieczem u boku,

      drepczę po wyspie Sikoku,

      i w koło jest wiosna i śnię,

      że wszędzie zakwitły wiśnie.

      Tęsknisz do kraju,

      panie samuraju?

      Herbatę zaparzam żonie,

      zasiadam obok w kimonie

      i nikt z nas już nic nie musi,

      więc jem pałeczkami sushi.

      Tęsknisz do kraju,

      panie samuraju?

      Och, tak! Do uprzejmych ludzi,

      do gór i wulkanu Fudżi,

      komiksów, gier i sudoku.

      Czas wracać.

      – Gdzie?

      – Na Sikoku.

      Łukasz Dębski

       

      Dziecko wymienia miejsca, przedmioty, za którymi tęsknił samuraj. Rodzicwyjaśnia niezrozumiałe pojęcia.

       

      5-latek: „Karty pracy. Powietrze” s. 44, kredki

      Na zakończenie dziecko na karcie pracy łączy postać samuraja z elementami wymienionymi w wierszu. Rodzic pomaga nazwać wszystkie obrazki (gałązka kwitnącej wiśni, pałeczki i sushi, postać z mangi – japońskiego komiksu, torii – brama prowadząca do świątyń shinto, czarka i czajniczek do herbaty, ogi – wachlarz, żuraw z origami).

       

      Pomoce: zdjęcia samuraja

       

       

      Dodał: anna Data: 03/06/2020 - 07:18:44
      Grupa 3

        Scenariusz zajęć online dla grupy III –04.06.2020r.

         

         

        Opracowała: Anna Frankowska

        Grupa: III (4 i 5 –latki)

        Krąg tematyczny: Dzieci świata

        Temat dnia: Magiczne Indie

        Przewidywane osiągnięcia:

         – dostrzega cechy charakterystyczne wyglądu i strojów mieszkańców Indii,

        – współpracuje podczas zabaw i działań z innymi dziećmi,

        – poznaje aromaty indyjskich przypraw, określając własne preferencje,

         – wie, jakie zwierzęta żyją w Indiach,

        – dostrzega piękno wzornictwa w wytworach związanych z kulturą Indii,

        – poznaje mandalę i jej symbolikę,

         – starannie wykonuje pracę plastyczną.

        Przebieg zajęć głównych:

         „Spotkanie z Mitali” – prezentacja zdjęć, poznanie mieszkańców Indii. Rodzic prezentuje postać hinduskiej tancerki, ubranej w tradycyjne sari, z namalowaną kropką na czole. Informuje dzieci, że tancerka ma  na imię Mitali, co oznacza „przyjazna”. Kropka na jej czole – bindi – według wierzeń hinduskich chroni kobietę przed wszelkim złem. Dzieci opisują wygląd tancerki, zwracają uwagę na kolor jej skóry, włosów, kształt i barwę oczu, strój. Na kolejnych zdjęciach dzieci oglądają mieszkańców Indii w tradycyjnych strojach, podczas codziennych czynności i świąt. Tancerka Mitali zaprasza dzieci do Indii.

        Pomoce: umieszczam zdjęcie hinduskiej tancerki i mieszkańców Indii w tradycyjnych strojach

         

          „Podróż na latającym dywanie” – zintegrowane działania edukacyjne, wzbogacanie wiedzy na temat życia ludzi na innych kontynentach, szanowanie odmienności zwyczajów i kultury. Dzieci siadają  na kocu, który w zabawie zamienia się w latający dywan. Rodzic na mapie świata pokazuje Indie, otaczający je Ocean Indyjski i Himalaje – najwyższe góry świata. Następnie zaprasza dzieci do zabawy. – „Spotkanie z zaklinaczem węży”. Rodzic opowiada krótko, że dla Hindusów wąż jest symbolem nieśmiertelności i wieczności. Podczas świąt zaklinacze węży grają na fletach, a węże „tańczą” do muzyki. Zaprasza dzieci do zabawy w zaklinaczy. Dziecko – wąż – zakłada na rękę podkolanówkę z narysowanymi oczami i wzorami, przypominającymi skórę węża, „wąż” kołysze się do muzyki.

        Podaję link do tradycyjnej muzyki hinduskiej:

        https://www.youtube.com/watch?v=ZRY_mf5XFJo

         

        „Indyjskie aromaty”- poznawanie aromatów indyjskich przypraw. Rodzic prezentuje woreczki z przyprawami. W woreczkach powinny się znaleźć: kolendra, cynamon, gałka muszkatołowa, imbir, kurkuma, kardamon, szafran oraz skórka z cytryny, czosnek, kminek. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie przypraw. Po wykonaniu zadania dzieci wypowiadają się na temat aromatów, określają ich intensywność, podają kojarzące się z nimi potrawy, wskazują te, które najbardziej im się podobają.

        Pomoce: woreczki z przyprawami (kolendra, cynamon, gałka muszkatołowa, imbir, kurkuma, kardamon, szafran, skórka z cytryny, czosnek, kminek).

         

        „Zwierzęta Indii”- poznawanie zwierząt żyjących w Indiach. Dzieci oglądają zdjęcia tygrysa, lamparta, nosorożca indyjskiego, niedźwiedzia himalajskiego i słonia indyjskiego. Rodzic wyjaśnia, że tygrysy w Indiach objęte są szczególną ochroną, ponieważ są zagrożone wyginięciem. Słonie obdarzane są szacunkiem i opieką. Podczas świąt słonie udekorowane kolorowymi narzutami i ozdobami noszą na grzbietach posągi hinduskich bogów. W niektórych miastach można przejechać się na słoniu i skorzystać ze „słoniowego prysznica” – czyli zostać oblanym wodą z jego trąby.

        Pomoce: zdjęcia zwierząt (tygrys, lampart, nosorożec indyjski, niedźwiedź himalajski, słoń indyjski) oraz udekorowanych świątecznie słoni

         

        Karta pracy Pięciolatki- dzieci wykonują ćwiczenie na karcie pracy – rysują i kolorują ozdobne okrycie słonia i strój tancerki.

        „Karty pracy. Powietrze” Pięciolatki  s. 43

         

        Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcia rikszarzy i ich pojazdów. Wyjaśnia, że to najpopularniejszy sposób poruszania się po mieście. Łatwo poruszać się rikszą między samochodami, wśród zatłoczonych ulic. Trzeba tylko uważać na krowy, które spacerują swobodnie po ulicach. Hindusi otaczają je opieką, gdyż dają mleko i są karmicielkami człowieka. Rodzic zaprasza do zabawy w rikszarzy. Dzieci wraz z rodzicem podają sobie ręce. W rytm muzyki poruszają się po sali. Na hasło: Święta krowa zatrzymują się.

        Pomoce: zdjęcia riksz i krów na ulicach Indii

         

         „Indyjskie mandale” – praca plastyczna, zrozumienie symboliki kształtu mandali („Teczka małego artysty”). Dzieci wypychają z „Teczki małego artysty” mandalę. Rodzic pokazuje zdjęcia ilustrujące wykonane różnymi technikami mandale i wyjaśnia, że symbolizują nieskończoność świata, powtarzalność. Centralny punkt to Słońce – dawca życia i światła. Następnie dzieci przy stolikach ozdabiają swoje mandale dowolnymi materiałami (kolorowy piasek, nasiona, przyprawy, kasza manna). Rodzic zwraca uwagę na zachowanie powtarzalności faktur i kolorów.

        Pięciolatki „Teczka małego artysty” – Mandala, do wyboru: kolorowy piasek, nasiona, przyprawy, kasza manna, klej introligatorski

         

        Labirynt- kształtowanie percepcji wzrokowej, na karcie pracy dzieci prowadzą  przez labirynt Japonkę do wachlarza a Indianina drogą z piór.

        Karta pracy. Powietrze. Czterolatki s.15

        Dodał: anna Data: 03/06/2020 - 07:08:29
        Grupa 3

          Scenariusz zajęć online dla grupy III – 03.06.2020r.

           

          Opracowała: mgr Justyna Anielak

          Grupa: III (4 i 5 –latki)

          Krąg tematyczny: ,, Dzieci świata’’

          Temat dnia: ,,Podróż po krajach Europy Południowej”

          Czas trwania: 45 minut

          Pomoce dydaktyczne:

          mapa Europy, ilustracje, zdjęcia zabytków Włoch, Grecji i budowli klasycystycznych, pacynka Pinokia, oliwki, suszone pomidory, ciemne winogrona, kozi ser (do degustacji), surowy makaron spaghetti, placki do pizzy i składniki do dekoracji ciasta, ewentualnie papierowe talerze, papier kolorowy, nożyczki, klej, worek, zwinięte w rulonik kartki z zapisanymi złotymi myślami, figi, daktyle, granaty, ser feta, pita, grecki jogurt

           

          4-latek:

          Mapa Włoch i Grecji do kolorowania w załączniku, kredki,

          Szablon wazy w załączniku

           

          5-latek:

          „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka”

          „Karty pracy. Powietrze” s. 42, kredki

           

          Przewidywane osiągnięcia:

          Dziecko:

          – docenia piękno zabytkowej architektury, sztuki, dostrzegając charakterystyczne elementy,

          – wykazuje zainteresowanie poznawaniem nowych smaków,

          – doskonali umiejętność porównywania długości i szeregowania elementów od najkrótszego do najdłuższego z zastosowaniem określeń stopniujących,

          – przygotowuje włoską potrawę,

          – rozumie dawne mądrości, wypowiada się na ich temat,

          – wykazuje się spostrzegawczością wzrokową, łącząc w pary przedmioty o takim samym wyglądzie.

           

          Przebieg zajęć głównych:

          • „Południe Europy” – rozmowa kierowana, zapoznanie z zabytkami Grecji i Włoch.

           

          Rodzic prezentuje na mapie Europy Włochy, które kształtem przypominają but. Dziecko  wodzi palcem po mapie, „rysując” zarys kraju. Następnie ogląda zdjęcia (Koloseum, Łuk Konstantyna Wielkiego, Fontanna di Trevi, Canal Grande, Krzywa Wieża, Panteon) i wypowiadają się na ich temat. Rodzic podkreśla piękno architektury

          i odległy czas powstania budowli. Dziecko 5-latnie wyszukuje w „Pomocach dydaktycznych” flagę i symbole Włoch i wypowiadają się na ich temat. Dziecko 4-letnie koloruje flagę Włoch, która znajduje się w załączniku. Podobnie Rodzic prezentuje dziecku Grecję i jej zabytki (Akropol, Partenon, Pałac w Knossos), a dziecko 5-latnie wyszukuje w „Pomocach…” flagę i symbole Grecji, dziecko 4-latnie koloruje flagę Grecji dostępną w załączniku.  Rodzic opowiada, że wiele budowli wzniesionych setki lat później nawiązuje wyglądem do starożytnych (np. Teatr Wielki w Warszawie, Brama Brandenburska w Berlinie, Panteon w Paryżu, pałac w Śmiełowie) i prezentuje ich fotografie. Dziecko

          wskazują wspólne elementy budowli współczesnych i starożytnych.

           

          Pomoce: mapa Europy, ilustracje, zdjęcia zabytków Włoch, Grecji i budowli klasycystycznych:  1  2  3   4  5  6  7  8

           

           

          • „W poszukiwaniu smaków i piękna” – zintegrowane działania edukacyjne, wzbudzanie zainteresowania poznawaniem kuchni i smaków z innych regionów Europy.

          – „Włochy – kraj pizzy i makaronu”.

           

          Rodzic zabiera dziecko w podróż do Włoch. Przedstawia dziecku pacynkę Pinokia, który wita się słowami: Boun giorno i opowiada o swoim kraju, który słynie ze znakomitej kuchni. Zaprasza dziecko do degustacji oliwek, suszonych pomidorów, ciemnych winogron, koziego sera. Dziecko opowiada o jadanych w  domu potrawach włoskich. Kiedy dziecko wymieni spaghetti, dostaje kilka sztuk suchego makaronu różnej długości i układa od najkrótszego do najdłuższego, stosując określenia stopniujące. Następnie myją ręce, zakłada fartuszek i siada do stołu, na którym przygotowane są placki do pizzy oraz różnorodne składniki. Dziecko dekorują pizzę według własnych pomysłów i gustu. Upieczoną pizze może zjeść na obiad

          lub podwieczorek. Zamiast prawdziwej pizzy dziecko może przyklejać na papierowym talerzyku wycięte z papieru kolorowego składniki. Na zakończenie zajęć żegn się z Pinokiem, wołając: Arrivederci.

           

          Pomoce: pacynka Pinokia, oliwki, suszone pomidory, ciemne winogrona, kozi ser (do degustacji), surowy makaron spaghetti, placki do pizzy i składniki do dekoracji ciasta, ewentualnie papierowe talerze, papier kolorowy, nożyczki, klej

           

          – „Grecja – kraj starożytnych mądrości”. Rodzic zaprasza dziecko do podróży do Grecji, w poszukiwaniu mądrości. Dziecko trzyma w rękach worek, w którym są

          kartki z zapisanymi złotymi myślami. Każda kartka zwinięta jest w rulon i zawiązana wstążką. Rodzic opowiada dziecku, że w Grecji żyło wielu pisarzy, mędrców, naukowców, których myśli przetrwały do dziś. Dziecko losuje z worka kartki, Rodzic odczytuje myśli, a dziecko wyjaśniają ich znaczenie. Przykładowe napisy: „Kto z kim przystaje, takim się staje” (Ezop), „Uczyć się na błędach” (Hezjod), „Miej oczy i uszy otwarte” (Sokrates), „Śpiesz się powoli” (Pitagoras), „Nie czyń drugiemu, co tobie nie miłe” (Sokrates), „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie” (Ezop), „Nie rzucaj słów na wiatr” (Homer), „Kropla drąży

          skałę” (Tales z Miletu). Na zakończenie dziecko degustuje greckie przysmaki: figi, daktyle, granaty, ser feta, pitę (placki do wypełniania gyrosem), grecki jogurt i żegna się słowami: Adio.

           

          Pomoce: worek, zwinięte w rulonik kartki z zapisanymi złotymi myślami, figi, daktyle, granaty, ser feta, pita, grecki jogurt

           

          • „Greckie wazy i naczynia ozdobne” – zapoznanie ze sztuką starożytną, doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej (karta pracy).

           

          4-latek: obrazki waz i naczyń dostępne w załączniku

          Dziecko ogląda greckie naczynia i opisują je. Zwracają uwagę na przedstawione postacie i zwierzęta, podziwiają artyzm i kunszt wykonania. Rodzic opowiada o greckich wazach, które były wykorzystywane do przechowywania, chłodzenia, nalewania i picia – w zależności od kształtu. Rysunki na naczyniach dostarczają nam informacji o starożytnych zwyczajach, uzbrojeniu, prowadzonych wojnach, sposobach walki czy polowań. Następnie dziecko koloruje kredkami szablon wazy

           

           

          5-latek: Pomoce: „Karty pracy. Powietrze” s. 42, kredki

           

          Dziecko ogląda w „Karcie pracy” greckie naczynia i opisują je. Zwracają uwagę

          na przedstawione postacie i zwierzęta, podziwiają artyzm i kunszt wykonania. Rodzic opowiada o greckich wazach, które były wykorzystywane do przechowywania, chłodzenia, nalewania i picia – w zależności od kształtu. Rysunki na naczyniach dostarczają nam informacji o starożytnych zwyczajach, uzbrojeniu, prowadzonych wojnach, sposobach walki czy polowań. Następnie dziecko łączy w pary identyczne naczynia.
          wazy  wazy1

           

          Dokumenty - rekrutacji

             

          Galeria

          

          Polecamy