Dodał: Roza Data: 02/04/2020 - 02:37:24
Grupa 4

    Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców  (propozycje wspólnych działań na cały dzień)

    grupa IV

    przygotowała: Anita Stanisławska

     

     

     

    Temat zajęć: „Woda to skarb”

    Termin: 3  kwietnia 2020 r.

    Cele główne:

    -uzmysłowienie dzieciom znaczenia wody dla roślin ludzi i zwierząt oraz zrozumienie potrzeby jej oszczędzania.

    -utrwalenie wiadomości na temat krążenia wody w przyrodzie

    -poznawanie właściwości wody, poprzez obserwacje, proste doświadczenia i wyciąganie wniosków

    -doskonalenie umiejętności dodawania

    -utrwalanie kształtu litery W

    - rozwijanie słownej, ruchowej, plastycznej ekspresji twórczej

    -zacieśnianie relacji dziecko-rodzic, dziecko-nauczyciel, rodzic-nauczyciel

    -doskonalenie umiejętności dokładnego mycia rąk

     

    Przebieg zajęć:           

    1.Rozwiazanie zagadki słownej - wprowadzenie do tematu zajęć :

    Służy do picia,
    służy do mycia,
    bez niej na ziemi
    nie byłoby życia. (woda)

     

    2.Ogladanie filmu edukacyjnego „Woda” na str. https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM

    3. Rozmowa na temat treści filmu – dzieci odpowiadają na pytania: Dlaczego woda jest ważna dla ludzi, roślin i zwierząt? Do czego potrzebna jest woda? Czy są miejsca na świecie, gdzie brakuje wody? Dlaczego trzeba dbać o wodę?

     

    4. Praca z tablicą demonstracyjną „Obieg wody w przyrodzie” – dzieci poznają cykl krążenia wody w przyrodzie, zapamiętują i wymieniają podstawowe zjawiska związane z obiegiem wody: parowanie, ochładzanie, skraplanie, opady atmosferyczne, wsiąkanie wody w ziemię, spływ.

     

    5.Wykonanie rysunku schematycznego „Krąży woda, krąży”  - dzieci za pomocą symboli i strzałek wykonują schematyczny rysunek przedstawiający obieg wody w przyrodzie.

     

    6. Zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi. „Schowaj się przed deszczem”  - dzieci naśladują ruchem i dźwiękiem zjawiska związane  z deszczem

    7.Wykonanie ćwiczenia w Karcie pracy cz.3 „Jezioro wiosną” (rozkładówka) – utrwalenie widomości na temat konieczności ochrony wód.

     

    8.Pokaz „5 wesołych eksperymentów z wodą” na str.   https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts   – dzieci  wspólnie z rodzicami wykonują eksperymenty z wodą (do wyboru, w miarę posiadanych pomocy) , wyciągają wnioski z doświadczenia, jak zachowuje się woda w kontakcie z  różnymi substancjami.

     

    9. Wykonanie pracy plastycznej „Woda to skarb” techniką kolażu (rysowanie/malowanie i doklejanie elementów wyciętych z gazet, broszurek itp. albo dowolnie wybraną techniką plastyczną)

     

    Po południu:

    -utrwalanie kształtu litery W, w (pisanie na gładkiej kartce papieru, w liniaturze)

    -zabawa sensoryczna „Badamy wodę „ (-obserwacja wody / określanie koloru, wyglądu, stanu skupienia /- wąchanie wody / określanie zapachu /- próbowanie wody / określanie smaku )
    -wykonanie karty matematycznej „Dodawanie w chmurach” (dodawanie w zakresie 10)

    -dowolne zabawy ruchowe dzieci z plastikowymi butelkami po wodzie,  propozycja super zabawy https://www.youtube.com/watch?v=e_hRZk5g4OE&app=desktop z wykorzystaniem butelek i rajstop

    -utrwalanie umiejętności  prawidłowego mycia rąk .

     

     

    Dodał: Roza Data: 02/04/2020 - 12:25:53
    Grupa 3

      Temat dnia: Waga, odwaga, równowaga. 03.04.2020

       

      Piosenka do odsłuchania na rozpoczęcie zajęć: ,,Równowaga” Wygibasy z naszej klasy ( link poniżej):

      https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo

       

      Ile wagi , ile równowagi?- zabawa językowa, ćwiczenia w zakresie percepcji słuchowej.

      Rodzic podaje słowa zawierające w sobie cząstkę kojarzącą się ze słowem ,,waga”. Dzieci wyjaśniają ich znaczenie oraz  dzielą na sylaby, wykonując przy tym różne ruchowe polecenia, podając też liczbę sylab.

      Proponowane słowa do zabawy:

      -odWAGA (dziecko klaszcze nad głową tyle razy ile jest sylab)

      -poWAGA (dziecko podskakuje tyle razy ile jest sylab)

      -WAGonik ( dziecko tupie prawą nogą tyle razy ile jest sylab)

      -uWAGA ( dziecko uderza dłońmi o uda tyle razy ile jest sylab)

      -nieuWAGA ( dziecko tupie lewą nogą tyle razy ile jest sylab)

      -równoWAGA ( dziecko uderza całą dłonią o podłogę tyle razy ile jest sylab).

       

      Co jest ciężkie a co lżejsze?- zabawa matematyczna, szacowanie wagi przedmiotów, porównywanie masy z wykorzystaniem wagi szalkowej.

      Rodzice o ile posiadają pokazują dzieciom tradycyjną wagę szalkową, dzieci szukają w swoim domu przedmioty do zważenia ( mogą to być zabawki np. samochodziki, klocki, lalki, ale tez produkty spożywcze).Wyjaśniamy dzieciom jak działa nasza waga ( gdy dany przedmiot jest cięższy od drugiego, tacka opada na dół, tym samym tacka z lżejszym przedmiotem idzie do góry).  Dzieci  starają się najpierw odgadnąć, który z ich przedmiotów jest cięższy, a który lżejszy, następnie sprawdzają trafność swoich przypuszczeń, ważąc na wadze. Staramy się utrwalać u dzieci słowa: cięższy, lżejszy, równo.

       

      Praca techniczna-  konstruowanie wagi z wieszaka.

      Do wykonania wagi z wieszaka potrzebujemy: wieszak na ubranie, dwa pojemniki np. po jogurcie, dwa sznurki o równej długości.

      W kubeczkach robimy dziurki po obu stronach, przy samym brzegu, sznurek należy przewlec przez dziurki. Takie kubki przywiązujemy do końców ramion wieszaka. Tak zrobioną wagę wieszamy np. na klamce od drzwi. Do kubeczków możemy wkładać lekkie przedmioty i tym samym porównywać wagę przedmiotów. PowodzeniaJ Ps. Pochwalcie się zdjęciami swoich konstrukcji.

       

      ĆWICZENIA DLA DZIECI:

      KARTA PRACY. WODA. PIĘCIOLATKI STR. 51

      KARTA PRACY.WODA. CZTEROLATKI STR. 21

      W zdjęciach umieszczam dodatkowo kolorowanki, ćwiczenia  związane z tematem dnia.

      Karty pracy waga

      Dodał: Roza Data: 02/04/2020 - 12:00:52
      Grupa 1

        Scenariusz z programu Kubusiowi Przyjaciele Natury

        DBAM O SIEBIE I JEM WARZYWA I OWOCE

         

        CELE ZAJĘĆ dzieci dowiedzą się:

        • jak dbać o siebie
        • co oznacza pojęcie: „odżywianie”
        • jak skomponować pełnowartościowy posiłek
        • dlaczego ważne są warzywa i owoce
        • co szczególnego ma w sobie marchewka
        • co może być porcją warzyw i owoców

         

        POTRZEBNE MATERIAŁY:

        • wycięte z papieru strzałki rozłożone po sali, zielona koperta z karteczką z napisem „Dbaj o siebie i jedz warzywa i owoce”
        • karta pracy dla dzieci nr 5
        • karta pracy dla dzieci nr 6
        • pomoc dydaktyczna nr 4
        • W miarę możliwości strój w kolorach pomarańczowym lub zielonym lub opaska z papieru z sylwetą marchewki
          • Dla osób, które nie maja możliwości wydrukowania kart pracy przesyłam załącznik w którym znajdują się propozycje prac plastycznych na marchewkę.
          • Dowolne owoce (na sałatkę) lub marchewka i jabłko na surówkę,  plastikowy nożyk, deseczki lub podkładki do krojenia, miseczka

         

        Przebieg zajęć:

        1WPROWADZENIE

        Nauczyciel wita dzieci i informuje, że Kubuś coś ukrył dla nich w sali. Rozmieszczone w sali strzałki doprowadzą dzieci do koperty, w której znajduje się hasło: „Dbaj o siebie i jedz warzywa i owoce”. Nauczyciel odczytuje je na głos i pyta dzieci, co to według nich znaczy. Następuje dyskusja. Nauczyciel podsumowuje rozmowę: Dbać o siebie, to znaczy aktywnie spędzać czas i ruszać się, jeść dużo warzyw i owoców, ponieważ zawierają cenne witaminy i składniki mineralne, pomagające nam dobrze się rozwijać. To też odpowiednie nawodnienie i sen, który pozwala nam na regenerację.                                                                                                                            

        1. 1.     ODŻYWCZE PRODUKTY (ZABAWA PLASTYCZNA - KARTA PRACY DLA DZIECI NR 5)

        Nauczyciel pyta dzieci, po co jemy. Dzieci odpowiadają, a nauczyciel mówi, że dzięki substancjom zawartym w różnych produktach rośniemy, rosną nasze mięśnie, umacniają się kości, a całe nasze ciało dobrze się rozwija. Dlatego należy komponować posiłki, zwracając uwagę na to, ile ma być w nich owoców, warzyw, wyrobów ze zbóż oraz produktów mlecznych i mięsnych. Następnie dzieci otrzymują kartę pracy nr 5, a ich zadaniem jest pokolorowanie, wycięcie oraz przyklejenie wybranych produktów w odpowiednie miejsca na talerzu. Nauczyciel mówi o właściwościach poszczególnych produktów i posiłków w ciągu dnia i wskazuje jak wpływają na nasz organizm.

        Warzywa i owoce – dostarczają witamin i składników mineralnych. Dzięki nim organizm przeprowadza procesy niezbędne do życia. Można je jeść w postaci: świeżej, surówek, gotowanych dodatków czy też jako soki i musy.

        Produkty zbożowe – dostarczają węglowodany i błonnik. Są głównym źródłem energii dla organizmu. To kasze, makarony, pieczywo, płatki czy ryż.

        Mięso – to źródło białka o wysokiej wartości odżywczej. To podstawowy budulec naszych mięśni.

        Produkty mleczne – to źródło wapnia, które buduje nasze zęby i kości. Dostarczają także białko, które buduje nasze mięśnie. Są to głównie mleko, jogurty i sery.

        Tłuszcze – są źródłem energii w naszym organizmie. To oleje czy masło lub margaryna. W tłustych rybach morskich i orzechach obecne są wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega 3.

        Woda – picie wody nawadnia nasz organizm.

         

        Na koniec nauczyciel mówi, że to ważne, aby spożywać produkty w odpowiedniej ilości. To, w połączeniu z aktywnością fizyczną, sprawia, że nasz organizm dobrze się rozwija.

         

        1. 2.     CO TO JEST? (UTRWALENIE INFORMACJI - POMOC DYDAKTYCZNA NR 4 POCIĘTA NA KARTONIKI)

        Dzieci siadają na dywanie. Nauczyciel mówi, że teraz pobawimy się w zgadywankę. Nauczyciel pokazuje po kolei wycięte przykłady produktów (pomoc dydaktyczna nr 4), pyta co to jest i do jakiej grupy należy. Dzieci odpowiadają, a nauczyciel dopytuje, utrwalając w ten sposób wiedzę dzieci.

         

        1. 3.     PORCJI WARZYW I OWOCÓW (ZABAWA Z ELEMENTAMI PROGRAMOWANIA – (KARTA PRACY DLA DZIECI NR 6)

        Nauczyciel rozdaje karty pracy nr 6 i mówi, że w ciągu dnia należy zjadać 5 porcji warzyw i owoców. Porcji, czyli pewnej określonej ilości - ok. 100 g - na przykład garść malin, kilka truskawek, 1 dojrzałe jabłko, szklanka soku czy 1 ogórek. Nauczyciel zwraca dzieciom uwagę na przykłady narysowane u dołu karty pracy nr 6. Następnie nauczyciel prosi dzieci, aby przyjrzały się dokładnie 5 talerzom. Czy przypadkiem czegoś nie brakuje? Tak, w posiłkach brakuje warzyw i owoców. Nasz plan posiłków zawiera błędy. Trzeba je szybko naprawić. Zadaniem dzieci jest wybranie z podanych propozycji i dorysowanie do każdego posiłku odpowiedniej ilości warzyw i owoców. Wtedy prawidłowo uzupełnią plan.

         

        1. 4.     ULUBIONE WARZYWO KUBUSIA

        Nauczyciel nawiązuje do jednej z porcji warzyw - MARCHEWKI. Mówi, że  jest  to ulubione warzywo Kubusia i pyta czy marchew jest wartościowa i dlaczego. Następnie czeka na odpowiedzi i mówi, że marchew to jedno z najzdrowszych warzyw. Dzięki dużej zawartości witaminy A - chroni nasz wzrok, a zawarty w niej karoten - czerwony barwnik - sprawia, że nasza skóra zachowuje zdrowy wygląd. Warto więc jeść marchewkę. Nauczyciel ciągnie dyskusję dalej, zadając pytania, np. pod jaką postacią można jeść marchewkę, czy też, jakie potrawy z niej przygotować. Dzieci odpowiadają, a nauczyciel ponownie podsumowuje, mówiąc, że warto ją jeść na surowo, jako przekąskę lub dodawać do zup, czy surówek oraz pić sok na bazie marchewki.

         

        1. 5.     ZABAWA W MARCHEWKĘ (ZABAWA RUCHOWA)

        Nauczyciel zaprasza dzieci na dywan. Zanim rozpocznie zabawę, pyta, jak rośnie marchewka. Dzieci odpowiadają, nauczyciel podsumowuje, mówiąc, że marchewka jest warzywem rosnącym w ziemi, na grządkach. Aby urosły takie piękne, ogrodnik sieje nasiona, dba o nie i podlewa. To, co zjadamy to korzeń marchewki. Nauczyciel prosi, aby każdy wyobraził sobie, że zamienia się w nasiona marchewki, a on wcieli się w rolę ogrodnika. Podczas podlewania małe nasionka (dzieci kucają) wypuszczają najpierw jeden pęd (dzieci wyciągają jedną rękę do góry), potem drugi (wyciągają drugą rękę do góry), następnie rosną, rosną i rosną (dzieci klękają, stają na ugiętych nogach, w końcu się wyprostowują), aż stają się pięknymi, zdrowymi, jędrnymi i chrupiącymi marchewkami.

         

        1. 6.     SAŁATKA OWOCOWA LUB SURÓWKA (ZABAWA KULINARNA  Z DEGUSTACJĄ)

        Nauczyciel pyta każdego o to, jaki owoc przyniósł, czy to jest jego ulubiony owoc i dlaczego. Zapowiada, że teraz wcielimy w życie wskazówkę Kubusia (Dbaj o siebie - jedz owoce i warzywa) i zrobimy z przyniesionych owoców przekąskę – jedną z zalecanych, dziennych porcji warzyw i owoców. Dzieci otrzymują  nożyki i podkładki do krojenia. Wspólnie myją owoce, a nauczyciel mówi, dlaczego trzeba je myć. Następnie dzieci zabierają się do krojenia, nauczyciel pomaga przy twardych owocach. Pokrojone owoce trafiają do jednej miski, z której dzieci wybierają sobie kawałki. Gdy skończą, urządzana jest wielka uczta. Opcjonalnie można zrobić surówkę z jabłka i marchewki. W tym wypadku mieszamy ścieramy jabłko i marchewkę  na tarce (uważamy na palce) a następnie mieszamy w miseczce. Smacznego!

         

        Życzymy miłej zabawy.

         Propozycje zabaw plastycznych Nr 1

        Prace plastyczne Nr2

        Prace plastyczne Nr3

        Prace plastyczne Nr 4

        Prace plastyczne Nr 5

         Karta pracy

        Dodał: Anna Data: 02/04/2020 - 09:47:07
        Grupa 3

          Temat dnia: ,,Strach ma wielkie oczy''
           
          Przebieg zajęć głównych:
          1.„Kto się bardziej boi?” – rozmowa zainspirowana wierszem A. Frączek „Bestia”, wyjaśnienie znaczenia powiedzenia: Strach ma wielkie oczy. Rodzic czyta dziecku wiersz:
          Bestia
          Aaa! Ratunku! Aaa! W pokrzywach
          łazi bestia przeraźliwa!
          Drepcze w kółko: człap!, człap!, człap!,
          przebierając mnóstwem łap
          i machając: mach,! mach,! mach!
          parą skrzydeł. Rety! Ach!
          A w dodatku nosi zbroję…!
          Aaa! Ratunku! Ja się boję!
          Boję się, lecz nie uciekam,
          bo ogromnie jestem ciekaw,
          jak się zwie ten dziwny stwór?
          Nie ma dzioba… ani piór…
          Może to jest nosorożec?
          Lub kosmita? Trudno orzec.
          Wreszcie zerkam nań bez lupki…
          Stwór jest miły i malutki.
          O! To żuczek. Zwykły owad!
          Biedak się przede mną schował!!!
          Agnieszka Frączek
          Po wysłuchaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania: Czy dziecko zobaczyło bestię? Dlaczego pomyślało, że to bestia? Kto się bardziej bał: dziecko żuczka czy żuczek dziecka?
          Podsumowując rozmowę, Rodzic wyjaśnia: Czasem boimy się tego, czego dobrze nie znamy. Coś podpowiada nam wyobraźnia i strach powoli się wyolbrzymia. A wystarczy czasem spojrzeć drugi raz, przyjrzeć się, zbadać, zasięgnąć informacji o tym, co nas wystraszyło, żeby dojść do wniosku, że tak naprawdę nie ma się czego bać. Czasem winę za to, że się boimy, ponoszą niewłaściwe bajki, które oglądamy, lub gry komputerowe przeznaczone dla starszych. To przez nie wyobrażamy sobie duchy lub potwory tam, gdzie ich nie ma. Na koniec Rodzic jeszcze raz czyta wiersz, ale tym razem dziecko „zamienia się” w bestie, człapie po sali na czworakach i głośno wypowiada wyrazy dźwiękonaśladowcze: człap!, człap!, człap! i mach,! mach,! mach!
          2.
          a) „Uwaga, rekin!” – ćwiczenia graficzne, doskonalenie sprawności ręki i spostrzegawczości.
          Karta pracy dla 5-latków - -„Karty pracy. Woda”- s. 50
          Dzieci prowadzą drogę przez labirynt, a następnie liczą rekiny na obrazku i wpisują taką samą liczbę kresek w ramkę. Na zakończenie Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat przedstawionej ilustracji. Pyta, co jest na niej nie tak, co budzi zdziwienie, co nie pasuje. Jeśli dziecko będzie miało trudności, Rodzic zadaje pytania pomocnicze: Jak jest ubrany chłopiec? Gdzie jest chłopiec? Jakie zwierzęta są na ilustracji? Czy to możliwe, żeby chłopiec spotkał rekiny w krainie pingwinów? Czy może były tylko wytworem jego wyobraźni?
          Rodzic podsumowuje, że nasza wyobraźnia może podpowiadać nam sytuacje, zjawiska, które są niemożliwe i nie mogłyby się wydarzyć.
          b) ,,Straszny, a może nie?’’ – praca dla 4-latków. Praca umożliwiająca ekspresję twórczą dziecka, które za pomocą środków plastycznych przedstawia jeden obiekt w dwóch wersjach: gdy wywołuje lęk i kiedy nie budzi silnych emocji.
          Stwórzcie rysunki, na których obiekt podany przez Rodzica będzie przedstawiony na dwa sposoby:
          -Gdy nie jest przedmiotem strachu i nie ma powodu, by się go bać
          -Gdy jest przedmiotem strachu, gdy się go boimy.
          Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat strachu. Co to znaczy powiedzenie strach ma wielkie oczy? Czy straszne rzeczy mogą być wytworem naszej wyobraźni?
           
          Dodatkowo dla 5-latków i 4-latków wysyłam w załączniku grafikę przedstawiającą różne części ciała zwierząt. Zadaniem dzieci jest odgadnąć co kryje się za przedstawioną częścią ciała.
           
          3. „Odważnie próbuję dalej” – rozmowa na podstawie własnych doświadczeń dzieci związanych ze zdobywaniem nowych umiejętności i pokonywaniem lęków, budowanie wiary we własne możliwości.
          Rodzic prosi, aby dziecko opowiedziało o takich sytuacjach ze swojego życia, w których się czegoś bało, oraz o tym, jak radziło sobie z takimi sytuacjami. Czy strach mijał, czy nie? Kto mu pomagał? Czy warto było podjąć ryzyko, postarać się przełamać strach i zdobyć nowe umiejętności? Mogą to być opowieści o nauce jazdy na rowerze lub rolkach, pierwsze próby na pływalni, udział w zawodach i konkursach.
           
          4. „Droga w ciemności” – zabawa ruchowa, pokonywanie obawy przed chodzeniem z zamkniętymi oczami, określanie kierunków z punktu widzenia drugiej osoby, nabieranie zaufania do drugiej osoby.
          Rodzic ustawia w pokoju kilka przeszkód. Rodzic dobiera się z dzieckiem parę. Jedno zamyka oczy, a drugie je prowadzi po całym pokoju. Potem zadanie zostaje utrudnione. Rodzic puszcza rękę dziecka i tylko informuje, ile kroków trzeba zrobić i w którą stronę. Dziecko musi przełamać lęk i zaufać Rodzicowi. Po kilku minutach następuje zamiana ról w parach.
           
           

           

          Dokumenty - rekrutacji

             

          Galeria

          

          Polecamy