Scenariusz zajęć online dla grupy III – 07.04.2021r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (5 i 6 –latki)
Temat dnia: ,,Zadania o ptakach’’
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
Karty pracy, dziesięć klocków (liczmanów), kołatka, tamburyn (lub inny dowolny instrument)
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
- dodaje i odejmuje na konkretach w zakresie 10 (i więcej),
- układa działania do podanych zadań, odczytuje je,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
Przebieg zajęć głównych:
Zadanie 1
• Karta pracy, cz. 3, s. 63.
Opowiadanie historyjki o wildze. Rysowanie po śladzie drogi kukułki do gniazda wilgi. Odpowiadanie na pytanie o gniazdo kukułki.
Zajęcia 2
Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą symulacji.
Pomoce: Dziesięć klocków (liczmanów)
Dziecko dostaje klocki (lub inne liczmany). Rodzic podaje zadania, a dziecko stara się je rozwiązać, dokładając klocki lub je odkładając.
• Na drzewie siedziało 7 wróbli. (Dziecko układa przed sobą 7 klocków). Potem przyleciały jeszcze 3 wróble. (Dziecko dokłada jeszcze trzy klocki). Ile wróbli siedzi teraz na drzewie? Dziecko układa działanie: 7 + 3 = 10 i odpowiada na pytanie.
• Na drzewie było 8 gołębi. (Dziecko układa przed sobą 8 klocków). Przejeżdżający samochód wystraszył je i wszystkie odleciały. (Odsuwa 8 klocków). Ile gołębi pozostało na drzewie? Dziecko układa działanie: 8 – 8 = 0 i odpowiada na pytanie.
W ten sposób dziecko rozwiązuje podobne zadania.
5-latek:
• Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 65. Kolorowanie jajek.
6-latek:
• Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 56–57.
Zapisywanie obliczeń do sytuacji przedstawionych na obrazkach. Czytanie zadań. Wykonywanie do nich ilustracji i zapisywanie obliczeń.
• Zabawa muzyczno-ruchowa – Powróciły skowronki i bociany
Pomoce: kołatka, tamburyn.
Dziecko przypomina głosy ptaków – kle, kle, kle – bocian – i dzeń, dzeń, dzeń – skowronek. Przy dźwiękach kołatki dziecko porusza się jak bocian, machając wyciągniętymi rękami i mówiąc: kle, kle, kle… Przy dźwiękach tamburynu porusza się jak skowronek, machając zgiętymi w łokciach rękami i mówiąc: dzeń, dzeń, dzeń…
Zajęcia 3
Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 15.
Rozwijanie świadomości własnego ciała.
• Wirujący bączek – dziecko ślizga się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.
• Chowamy się – w siadzie, przyciąga kolana do głowy, chowa głowę; rozprostowuje się do pozycji leżącej.
• Gorąca podłoga – biega z wysokim unoszeniem kolan.
• Na szczudłach – chodzi na sztywnych nogach.
• Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach, wciska wszystkie części ciała w podłogę.
Zdobywanie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu.
• Pogoń na kolanach – dziecko dobiera się w parę z Rodzicem, jedna osoba ucieka na kolanach, a druga je goni. Przy powtórzeniu zabawy następuje zmiana ról.
Rozwijanie umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi przez ćwiczenia w parach: z biernym partnerem, przeciwko partnerowi, razem z partnerem.
• Przesuwamy partnera – dziecko leży przodem, Rodzic – poprzez chwycenie go za nadgarstki – stara się je przesunąć; potem zamieniają się miejscami.
• Dziecko w leżeniu tyłem-dziecko chwyta Rodzica za kostki nóg i stara się go przesunąć; potem zamieniają się miejscami.
• Prowadzimy niewidomego – dziecko zamyka oczy, Rodzic staje zwrócony twarzą do niego i podaje mu ręce; prowadzi dziecko z zamkniętymi oczami w różnych kierunkach, a ono się temu poddaje. Potem zamieniają się rolami.
• Przekładamy naleśnik – dziecko w leżeniu na brzuchu, przylega do podłoża; partner próbuje przewrócić je na drugą stronę; potem zamieniają się miejscami.
• Wstajemy razem – dziecko siedzi tyłem do Rodzica, złączeni plecami; próbują razem wstać, nie odrywając się od siebie.
Ćwiczenia kreatywne.
• Ilustrujemy muzykę ruchem – dziecko improwizuje ruchowo przy muzyce o zmiennym tempie.
Zajęcia 4
Karta pracy, cz. 3, s. 64.
Kolorowanie rysunku czajki według wzoru. Czytanie z Rodzicem (lub samodzielnie) nazw części ciała czajki. Rysowanie jajek w każdym polu tak, żeby wszędzie było ich po dziesięć.