Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Ekologiczny świat”
Temat zajęć: „Segregacja i recykling, czyli coś nowego ze starego”
Termin: 15 kwietnia 2020 r.
Cele główne:
-poznanie możliwości podejmowania różnych działań na rzecz ochrony środowiska
-uświadomienie konieczności segregowania śmieci
-poszerzanie słownika dzieci, wprowadzenie pojęcia „recykling”
-utrwalanie poznanych liter
-doskonalenie umiejętności matematycznych: ustalanie i porównywanie liczebności zbiorów, posługiwanie się znakami matematycznymi <, >, =
-rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wycinanie nożyczkami, wykonywanie pracy technicznej
-realizowanie rytmu za pomocą gazet
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – wysłuchajcie wiersza pt. „Robimy porządki”
Wszystkie dzieci, nawet duże
Posprzątają dziś podwórze
A dorośli pomagają
Śmieci w workach wyrzucają.
Pierwszy worek jest zielony
Cały szkiełkiem wypełniony
W żółtym worku jest bez liku
Niepotrzebnych już plastików.
A niebieski worek- wiecie
papierowe zbiera śmieci.
My przyrodę szanujemy
Śmieci więc segregujemy
Z ekologią za pan brat
Mama, tata, siostra, brat.
Siostra, mama, tata, brat.
Zadanie 2 – rozmowa dotycząca treści wiersza-odpowiedzcie na pytania: Co postanowiły zrobić dzieci w wierszu? Kto im w tym pomagał? Co było im potrzebne do robienia porządków? Jakiego koloru były worki do których dzieci zbierały śmieci? Czy wiecie, co to jest ekologia?
Zadanie 3 - praca z planszą „ Kolorowe kontenery” - popatrzcie na planszę pokazującą właściwą segregację śmieci i spróbujcie odpowiedzieć: Dlaczego kontenery na obrazku mają różne kolory? Co to znaczy segregacja? Jakie śmieci wrzucamy do pojemnika: żółtego, niebieskiego, zielonego i brązowego? Jak myślisz, dlaczego należy segregować śmieci?
Zadanie 4 - wykonajcie plakat ekologiczny „Dzieci segregują śmieci” - narysujcie i wytnijcie pojemniki/worki w odpowiednich kolorach oraz podpiszcie je , narysujcie także śmieci, które do nich wrzucamy.
Zadanie 5 - zabawa dydaktyczna „Czy znasz ten znak?” Trzy zielone strzałki tworzące trójkąt. Wiecie, co on oznacza? Czy słyszeliście kiedyś słowo: recykling? Zapamiętajcie: oznacza ono przetwarzanie odpadów/śmieci na nowe przedmioty.
Zadanie 6 - obejrzycie filmik https://www.youtube.com/watch?v=JgH6iXKxyJE , a dowiecie się więcej na temat recyklingu i przedmiotów, które powstają z odpadów. Starajcie się zapamiętać niektóre z nich.
Zadanie 7 - zabawa dydaktyczna „ Nowoczesne żyrandole” z wykorzystaniem zdjęć - jedną z rzeczy, które można wykonać z materiałów recyklingowych są żyrandole i lampy (była o tym mowa w filmiku). Są bardzo ciekawe, zobaczcie na zdjęciach. Z czego powstały? (papier, szklane butelki, słoiki, plastikowe butelki, metal). Który najbardziej się Wam podoba?
Zadanie 8 - wykorzystajcie zdobyte wiadomości do wykonania ćwiczeń w Karcie pracy cz.3, str. 57, zaprojektujcie własny żyrandol z surowców wtórnych - ćwiczenie w Karcie pracy cz.3, str. 60.
Zadanie 9 - zabawa matematyczno-ruchowa „Gdzie jest więcej?” - zróbcie 20 kul z gazet i przygotujcie dwa kosze/hula hop/lub inne ograniczone miejsca, do których będziecie celować kulami. Zagrajcie z drugą osobą, każdy otrzymuje po 10 kul i wykonuje 10 rzutów po swojego kosza. A teraz policzcie kule, które udało się umieścić w koszach i porównajcie ich liczbę. Samodzielnie ułóżcie zapis matematyczny za pomocą cyfr i znaków matematycznych <, > lub = (np. 6=6, 10 >7 itp.) Zapiszcie go na kartce, ułóżcie z kartoników itp.
Zadanie 10 - zabawa rytmiczna z gazetami do utworu „Clap, Clap Song” Pamiętacie z przedszkola? Posłuchajcie utworu, a na pewno sobie przypomnicie.
Zadanie 11 - propozycje prac technicznych: „Grające pojemniczki” do wykonania z puszek, zamykanych pojemniczków oraz różnych nasion i ziaren, „Recyklingowe ludziki” do wykonania z różnorodnych opakowań, butelek plastikowych, pudełek oraz innych dodatków. Ozdóbcie prace w dowolny sposób i nadajcie im nazwę lub imię.
Życzę Wam dobrej zabawy i miłego dnia. Oczywiście poproście rodziców o wysyłanie na Messenger zdjęć i filmików z waszej aktywności.