Dodał: anna Data: 01/06/2020 - 02:38:55
Grupa 3

    Scenariusz zajęć online dla grupy III –02.06.2020r.

     

     

    Opracowała: Anna Frankowska

    Grupa: III (4 i 5 –latki)

    Krąg tematyczny: Dzieci świata

    Temat dnia: Podróż po krajach Europy Zachodniej

    Przewidywane osiągnięcia:

     – wzbogaca wiedzę na temat krajów Unii Europejskiej,

    – dostrzega różnorodność kulturową poznawanych krajów,

    – docenia piękno kultury i sztuki podczas oglądania zdjęć obiektów architektonicznych, dzieł malarskich i rekwizytów,

    – poznaje symbole narodowe wybranych krajów oraz dostrzega odmienność językową,

     – poznaje różne możliwości podróżowania po Europie,

     – doskonali sprawność manualną,

    – rozwija poczucie rytmu, orientację w przestrzeni i współdziałanie w grupie.

    Przebieg zajęć głównych:

     „Plan podróży” – omawianie planu podróży z wykorzystaniem mapy Europy, rozbudzanie zainteresowania Unią Europejską, przybliżenie rozumienia symboliki mapy. Prezentujemy dziecku mapę Europy i przybliżamy plan podróży, wskazując kierunek zachodni od Polski. Dzieci podają nazwy znanych krajów, z pomocą rodzica wyszukują w „Pomocach dydaktycznych”(dla młodszych dzieci zdjęcia flag w załączniku) ich flagi. Zastanawiają się, jakimi środkami lokomocji mogą dotrzeć do poszczególnych krajów. Następnie pokazują na mapie granice państw, rzeki, jeziora

    Pomoce: mapa Europy i flag w zdjęciach,

    „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka” (Pięciolatki)

     

     „Zapraszamy do podróży” – zintegrowane działania edukacyjne, wzbogacenie wiedzy na temat charakterystycznych cech i symboli wybranych państw Unii Europejskiej, kształtowanie świadomości bycia Polakiem i Europejczykiem. Rodzic zaprasza do podróży po krajach europejskich. Każde dziecko ma na stoliku przygotowany zestaw z „Pomocy dydaktycznych” – „Państwa Europy – loteryjka”.

     Przykładowe zabawy:

     – „Berlin – stolica Niemiec”. Dzieci naśladują wsiadanie do samolotu na Lotnisku Chopina w Warszawie, lot samolotu i lądowanie w Berlinie. „Na lotnisku” dzieci witają się ze sobą, podają rękę i mówią: Guten Tag.Rodzic pokazuje flagę Niemiec, dzieci wyszukują odpowiedni kartonik z loteryjki i dobierają zdjęcia (Brama Brandenburska i samochód). Na mapie Europy rodzic zaznacza trasę podróży wstążką, a przy Berlinie umieszcza flagę Niemiec. Porównują wielkości powierzchni państw w stosunku do Polski. Wyjaśnia dzieciom, że Brama Brandenburska symbolizuje pokój i wolność, zwraca uwagę na piękno architektoniczne obiektu. Na zakończenie rodzic może wspomnieć o znanych Niemcach, np. braciach Grimm, Albercie Einsteinie. Dzieci żegnają się, podając sobie ręce i mówiąc: Auf Wiedersehn.

     Następnie odgrywają podróż autokarem do Holandii.

     Pomoce: mapa Europy, wstążka, flaga Niemiec, „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka” – „Holandia – kraj tulipanów”.

    Rodzic pokazuje na mapie Holandię oraz zaznacza kolejny etap podróży i umieszcza przy Amsterdamie flagę Holandii. Dzieci witają się po niderlandzku: Goedemorgen. Dzieci odnajdują w loteryjce flagę holenderską i symbole tego kraju (wiatraki i tulipany). Rodzic wyjaśnia, że większość wiatraków służyła do osuszania lądu i obrony przed zlaniem terenu przez morze, a nie do mielenia ziaren zbóż na mąkę. Pokazuje sylwety kolorowych tulipanów, które dzieci przeliczają i klasyfikują ze względu na kolor. Opowiada, że Holandia słynie z hodowli tulipanów, i że właśnie w Holandii powstało najwięcej nowych odmian tych roślin. Na zakończenie rodzic prezentuje reprodukcje obrazów wielkich malarzy holenderskich,

     np. Rembrandta i van Gogha. Dzieci żegnają się, mówiąc po niderlandzku „do zobaczenia”: Dag!

    Pomoce: mapa Europy, wstążka, flaga Holandii, „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka”, kolorowe sylwety tulipanów, reprodukcje obrazów malarzy holenderskich – „Bruksela – siedziba Parlamentu Europejskiego”

     Dzieci naśladują podróż samochodem do Belgii. Rodzic zaznacza na mapie trasę i przypina flagę przy Brukseli. Dzieci najpierw witają się, mówią: Goedemorgen, a następnie odnajdują w loteryjce odpowiednią flagę i symbole (Parlament Europejski, czekoladki). Powitanie brzmi tak samo jak w Holandii, ponieważ w Belgii większość mieszkańców mówi po niderlandzku. Rodzic wyjaśnia, że wiele krajów Europy, między innymi Polska, połączyło się, tworząc Unię Europejską, a przedstawiciele tych krajów spotykają się w Brukseli i ustalają wspólne prawa, np. swobodne podróżowanie, możliwość pracy za granicą.

    Rodzic prezentuje flagę Unii Europejskiej i wyjaśnia znaczenie gwiazdek (jest ich 12, to liczba miesięcy, godzin na zegarze, znaków zodiaku, symbol solidarności i harmonii między krajami). Dzieci żegnają się słowem: Dag!

    Pomoce: mapa Europy, wstążka, flaga Belgii, „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka”, flaga Unii Europejskiej– „Paryż – stolica Francji”.

     Dzieci naśladują przejazd autokarem do Paryża. Witają się, mówiąc po francusku „dzień dobry”: Bonjour. Rodzic zaznacza na mapie kolejny etap podróży. Prezentuje flagę Francji, a dzieci w loteryjce odszukują odpowiednie kartoniki (flagę, wieżę Eiffla, rogaliki croissanty). Następnie rodzic opowiada ciekawostki związane z Paryżem. Przybliża symbole architektoniczne miasta (wieża Eiffla, Luwr) i atrakcje turystyczne, np. park zabaw Asteriksa. Nawiązuje do postaci francuskiego pisarza René Goscinnego, autora komiksu o przygodach Asteriksa i Obeliksa oraz cyklu książek opisujących „Przygody Mikołajka”. Dzieci oglądają reprodukcje obrazów malarzy francuskich (Degas, Cèzanne, Toulouse-Lautrec). Na zakończenie dzieci mogą pobawić się w pokaz mody przy muzyce, wykorzystując dostępne rekwizyty. Następnie dzieci żegnają się, mówiąc: Aur revoir, „wsiadają” do szybkiej kolei TGV i jadą do Londynu.

     Pomoce: mapa Europy, wstążka, flaga Francji, „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka”, reprodukcje obrazów malarzy francuskich , rekwizyty do pokazu mody – „Londyn – stolica Wielkiej Brytanii”.

     Dzieci witają się, mówiąc po angielsku: Good morning. Rodzic zaznacza na mapie kolejny etap podróży, zwracając uwagę, że tory pociągu prowadzą przez tunel pod kanałem La Manche. Dzieci wyszukują w loteryjce flagę Wielkiej Brytanii i zdjęcia Big Bena oraz piętrowego autobusu. Rodzic przybliża ciekawostki związane z Wielką Brytanią: postacie literackie (Piotruś Pan, Harry Potter, Sherlock Holmes), królową brytyjską Elżbietę II, Pałac Buckingham, który jest jej siedzibą, charakterystyczny wygląd straży pałacowej. Opowiada o zegarze Big Ben, którego dłuższa wskazówka mierzy cztery metry. Rodzic opowiada, że kiedy zegar wskazuje piątą po południu, dla wielu Brytyjczyków to pora tzw. five o´clock, czyli zwyczaj picia tradycyjnej herbaty z mlekiem i cukrem. Jeśli jest taka możliwość, dzieci próbują herbaty po angielsku. Na zakończenie żegnają się słowami: Good bye!

     Pomoce: mapa Europy, wstążka, flaga Wielkiej Brytanii, „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka”, ilustracje Piotrusia Pana, Harry’ego Pottera, Sherlocka Holmesa, Pałacu Buckingham, królowej brytyjskiej, ewentualnie herbata z mlekiem do degustacji

     „Z jakiego kraju?” – utrwalenie wiadomości na temat wybranych krajów europejskich, doskonalenie sprawności manualnej. Dzieci oglądają ilustracje na karcie pracy i dzielą się wiedzą na temat Francji i Wielkiej Brytanii. Następnie rysują po śladzie symbole krajów i łączą je z odpowiednią flagą.

     „Karty pracy. Powietrze” Pięciolatki s. 41

     

     „Korrida” – zabawa ruchowa przy muzyce, odpowiednie reagowanie ruchem na zmianę charakterystycznych melodii w utworze. Rodzic wciela się w rolę torreadora a dziecko w rolę byka ( póżniej następuje zmiana ról). „Torreador” otrzymuje chustkę, którą chwytają za dwa rogi i umieszcza z prawej strony ciała, podobnie jak to robią torreadorzy z  płachtą na korridzie. „Byk” ustawia się pod ścianą, a „torreador” pod przeciwległą. Wraz z początkiem utworu „byk” układa palce wskazujące po obu stronach głowy jak rogi i wykonują osiem kroków w stronę „torreadora” zgodnie z pulsem muzyki. Następnie ośmioma krokami cofa się na poprzednie miejsce. Ten układ kroków powtarza się. Podczas powtórzenia tematu marsza „torreador” wykonuje osiem kroków w stronę „byka” i cofa się ośmioma krokami. Następnie wykonuje osiem kroków w przód. Pozostaje w miejscu i, robi osiem kroków, obracają się wokół własnej osi, jednocześnie prezentując płachtę (chustki). Na początku drugiego tematu (0:30) „byk” tupie rytmicznie prawą nogą, naśladując tupanie kopytem. Wraz z narastaniem dynamiki utworu (0:38) każdy „byk” biegnie w stronę „torreadora” stojącego naprzeciw i naśladuje atak rogami na chustę. „Torreadorz” prowokuje byka i wykonuje obroty lub przenosi chustę z jednej strony na drugą. Podczas zabawy „byk” nie powinien dotknąć „torreadora”, może „atakować” jedynie jego chustę. Kiedy wraca pierwszy temat (0:47), „byki” i „torreadorzy” biorą się za ręce i maszerują w parze. „Torreador” zwycięsko macha chustką nad głową.

     „Marsz torreadorów” G. Bizeta nr 25, umieszczam link do utworu:

    https://www.youtube.com/watch?v=8nmk-76DFsU

     

    Wychowywanie przez sztukę- utrwalanie wiadomości o malarzach francuskich, oglądanie obrazu ,,Rodzina w ogrodzie” N. Lancreta, doskonalenie sprawności manualnej. Na karcie pracy dzieci oglądają reprodukcję obrazu rodziny sprzed lat i rysują obraz własnej rodziny.

    Karta pracy. Powietrze. Czterolatki s. 13

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy