Grupa 1
24.06.2020 (środa)
Temat dnia : NAD MORZEM
PRZEBIEG DNIA
I. ZAJĘCIA PORANNE
• „Nauka pływania” – zabawa ruchowa z wymachami ramion. Dzieci leżą na dywanie na brzuchu, ręce wyciągnięte przed sobą. Na sygnał (machnięcie chorągiewką) naśladują pływanie dowolnym stylem. Następnie leżą na plecach, a na sygnał nauczyciela naśladują pływanie w dowolnym stylu.
CD Utwory – „Muzyka wakacyjna” D. Tarczewskiego
• „Jak ziarnka piasku” – badanie dotykiem i porównywanie sypkości piasku, kaszy manny, maku, wypowiedzi
na temat doznań, badanie własności fizycznych.
Nauczyciel ustawia w przezroczystych pojemnikach piasek,
mak, kaszę mannę. Dzieci przez swobodne manipulowanie, dotykanie, przesypywanie, dmuchanie, ważenie w rękach badają właściwości materiałów sypkich.
Nauczyciel mówi: W naczyniach mamy tyle samo kaszy, maku
i piasku. Co jest najcięższe? Co jest najlżejsze? Co do czego służy? Z czego można budować zamki? Jaki piasek
jest najlepszy do zabawy?
• „Lato” – nauka piosenki, zabawa ilustracyjna przy piosence. Dzieci prostymi gestami ilustrują treść piosenki:
naśladują pływanie w morzu, wspinanie się na szczyty, wiosłowanie łódką, szum drzew w lesie.
Piosenka– „Lato”
II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
• „Lato nad morzem” – wysłuchanie wiersza z „Książki”, omówienie ilustracji.
Dzieci patrzą na obrazek w „Książce”. Nauczyciel czyta wiersz i rozpoczyna rozmowę.
Przykładowe pytania:
–Dokąd wyjeżdżamy latem?
–Dlaczego latem można jeść kolację na werandzie?
– Gdzie najchętniej się opalamy? Co jeszcze lubimy robić latem?
Po omówieniu treści wiersza dzieci patrzą na obrazek, a nauczyciel mówi:
– Na obrazku jest przedstawiona plaża. Pokaż dzieci bawiące się na plaży. Powiedz, co one robią.
– Odszukaj na obrazku i pokaż latawiec, piłkę i wiaderko.
– Co Ty lubisz robić, kiedy jest ciepło?
Dzieci patrzą na obrazek i odpowiadają na pytania nauczyciela.
• „Lato” – zabawa taneczna przy piosence.
Pierwsza zwrotka, na słowa:
Boso stąpa ciepłe lato (dzieci idą tanecznym krokiem w kole wiązanym)
w kapeluszu złotym, (na słowo: złotym – zatrzymują się z przytupem)
na pływanie w morzu zaraz (znów idą w kole)
nabieram ochoty. (zatrzymują się z przytupem na dwie ostatnie sylaby)
W drugiej zwrotce dzieci wykonują ten sam układ ruchowy.
Na refren dzieci tworzą pary i tańczą w małych kółkach według tej samej zasady, która obowiązywała w zwrotkach.
Na słowa:
Biegnie lato w mocnych butach
po górach, po szczytach, (przytupują na dwóch ostatnich sylabach)
i promyki do plecaka (zmieniają kierunek ruchu)
zielonego chwyta. (przytupują).
Piosenka – „Lato”
• „Samotny biały żagiel” – kreślenie linii falistych na powierzchni kartonu, składanie z białych kwadratów żaglówki i naklejanie.
Nauczyciel wiesza na tablicy ilustracje przedstawiające żaglówki. Oglądanie tych ilustracji
będzie inspiracją dla dzieci do zajęć plastycznych. Nauczyciel przygotowuje w tym czasie stanowiska pracy dla dzieci. Układa na stolikach białe lub jasnoniebieskie kartki A4, kredki w różnych odcieniach niebieskiego i fioletu, klej i po dwa kwadraty tej samej wielkości dla każdego dziecka. Następnie pokazuje i objaśnia wszystkie czynności: najpierw na kartce dzieci rysują linie faliste w różnych odcieniach. Są to fale. Następnie nauczyciel objaśnia zasadę składania kwadratów tak, aby powstała żaglówka. Jeden duży kwadrat dzieci składają na pół, przeciągając linię zgięcia palcem. Następnie zaginają złożony już kwadrat po obu stronach, tak aby kształtem przypominał łódkę. Tak ukształtowany kwadrat przyklejają na środku kartki (na falach). Kolejny kwadrat zaginają
na pół i przyklejają prostopadle do łódki. W ten sposób powstaje żaglówka. Nauczyciel pomaga dzieciom podczas tworzenia. Na koniec organizuje wystawę prac.
III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
• „Muszelkowy rytm” – kontynuowanie rytmu według wskazówek nauczyciela.
Dzieci siedzą w kole na dywanie. Na środku są rozsypane muszelki w różnych kształtach i o różnej wielkości. Nauczyciel układa z muszelek
wzór i mówi, np. muszelka duża, muszelka mała, muszelka mała (i tak trzy sekwencje, by dziecko mogło wychwycić
rytm). Zadaniem dzieci jest ułożyć taki sam rytm. Nauczyciel dwukrotnie mówi i układa, a później wydaje tylko polecenia słowne. Dzieci samodzielnie układają muszelki według usłyszanego schematu.
• „Z której strony wieje wiatr?” – zabawa badawcza w ogrodzie, badanie kierunku wiatru za pomocą chorągiewki.
Nauczyciel rozdaje dzieciom chorągiewki. Dzieci biegają swobodnie po ogrodzie. Na sygnał: Stój! – zatrzymują się, podnoszą chorągiewki i w tej pozycji obserwują zachowanie chorągiewki na wietrze (można użyć pasków krepiny lub wstążek tekstylnych), określają kierunek i siłę wiatru.
Grupa 1
23.06.2020 (wtorek)
Temat dnia : WYRUSZAMY Z DOMU
PRZEBIEG DNIA
I. ZAJĘCIA PORANNE
• „Jedziemy autobusem” – zabawa ruchowa doskonaląca umiejętność szybkiego ustawiania się w parach.
Dzieci swobodnie maszerują i biegają po sali (zamiennie) w rytm tamburyna. Na sygnał: Autobus! – ustawiają się w wyznaczonym miejscu w parach. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie, zmieniając miejsce postoju autobusu.
• „Wyruszam z domu” – zabawa dydaktyczna, przypomnienie informacji o adresie (państwo, miasto, ulica).
Nauczyciel, korzystając z tekstu opowiadania S. Szuchowej
„Przygoda z małpką”, tworzy przystosowaną do potrzeb dzieci jego skróconą wersję. Po zapoznaniu dzieci z treścią opowiadania nauczyciel prowadzi rozmowę, zadając przykładowe pytania:
– Jak rodzice wołali na chłopca?
– Czy Duduś wiedział, jak się nazywa?
– Co trzeba zrobić, gdy się zgubimy?
– Czy znacie swoje imię i nazwisko, kraj, miasto i ulicę zamieszkania?
Następnie nauczyciel odpytuje dzieci ze znajomości imienia i nazwiska. Podaje i utrwala nazwę państwa i miejscowości
oraz pokazuje kilka tabliczek z nazwami ulic, przy których mieszkają dzieci. Odczytuje je. Zwraca się do dzieci: Czy znacie te nazwy? Tak nazywają się ulice w naszym mieście lub na naszym osiedlu. Kto mieszka przy ulicy…? Nauczyciel, czytając nazwy ulic, zachęca dzieci do zapamiętania ich nazw jako miejsca zamieszkania.
S. Szuchowa „Przygoda z małpką”
• „Piłka i chmurki” – utrwalenie piosenki, zabawa ortofoniczno-emisyjna na melodii piosenki.
Dzieci śpiewają melodię piosenki na różnych sylabach:
no, ma, mo, mu, li, lu, la.
CD Piosenka – „Piłka i chmurki”
II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
• „W podróży” – zabawa dydaktyczna, przypomnienie i utrwalenie nazw i cech środków transportu wykorzystywanych do podróżowania.
Nauczyciel układa sylwety różnych środków transportu (balon, autobus, samochód, pociąg, samolot, tramwaj, rower, statek, helikopter). Dzieci oglądają i nazywają pojazdy. Nauczyciel mówi: Na tych ilustracjach są różne pojazdy. Jak myślicie, którymi można pojechać na wakacje? Dzieci wymieniają znane im środki transportu. Następnie nauczyciel poleca, aby dzieci posegregowały pojazdy według polecenia,
np. pojazdy, które jeżdżą po szynach, mają koła, latają, pływają. Dzieci wybierają i układają pojazdy w obręczach (tyle obręczy, ile kryteriów podziału). Następnie dzieci przeliczają pojazdy w obręczach. Na koniec
zbierają pojazdy w kolejności wskazanej przez nauczyciela, np. latające, pływające.
• „Kupuję bilet” – zabawa matematyczna, wymiana jeden do jednego, jeden do dwóch.
Nauczyciel wykorzystuje do zajęć scenkę teatralną, zamieniając ją na kasę biletową. W okienku leżą kartoniki – bilety. Przed kasą stoją kosze z kasztanami. Nauczyciel jest kasjerem. Dzieci spacerują po sali, na sygnał ustawiają się sprawnie w kolejce przed kasą. „Kasjer” mówi: Jedziemy na wakacje. Zanim wsiądziemy do autobusu, pociągu czy samolotu, musimy kupić bilet. Bilety kupujemy w kasie. Podróżni płacą pieniędzmi – środkami płatniczymi (kasztany) umieszczonymi w koszach. Dzieci kolejno kupują „bilety”, a „kasjer” podaje, jaką liczbę środków płatniczych należy wpłacić, np. jeden „bilet” – jeden kasztan, dwa „bilety” – dwa kasztany. Zabawa trwa tak długo, aż wszystkie dzieci „kupią bilety”. Na koniec ustawiają się w pociąg i, śpiewając popularną piosenkę „Jedzie pociąg” lub „Jadą, jadą misie”, przemieszczają się po sali. Zabawę tę powtarzamy w dowolnym czasie, wyznaczając na kasjera dziecko.
• „Samochód” – praca plastyczna
Materiały:
rolka po papierze toaletowym
karton
niebieska kartka
kredki świecowe
klej
nożyczki
Wykonanie:
1. Aby stworzyć całkowicie ekologiczny samochód najpierw wycinamy z kartonu kształt samochodu, oraz wycinamy z kartki niebieskiego papieru kształt czterech górnych szyb.
2. Kolejną czynnością będzie przecięcie na pół dwóch rolek po papierze toaletowym i nacięcie obu połówek lekko z jednej strony.
3. Zadanie dziecka polega na pokolorowaniu maski samochodu oraz przyklejeniu czterech szyb z dwóch stron pojazdu.
4. Gdy górna część auta będzie gotowa podopieczni doczepiają do niej papierowe koła.
• „Jedzie pociąg” – zabawa inscenizacyjna przy piosence.
Nauczyciel prezentuje piosenkę. Dzieci ilustrują ruchem
jej treść, naśladują jazdę pociągiem i lot samolotem. Tworzą parami dorożki (woźnica i koń), jadą samochodem,
płyną statkiem.
Piosenka – „Jedzie pociąg”
III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
• „Piłka i chmurki” – zabawa rytmiczna przy piosence.
Dzieci śpiewają piosenkę i klaszczą rytmicznie na słowa:
hau, kra, tru, kap.
Piosenka – „Piłka i chmurki”
• „Zabawy w piaskownicy” – formowanie z piasku.
Nauczyciel zaprasza dzieci do zabawy w piaskownicy.
Na wstępie przypomina zasady bezpiecznej zabawy sypkim materiałem. Dzieci wybierają zabawki do piasku według potrzeb i upodobań, a następnie tworzą dowolne formy: babki, zamki, tunele, górki. Po zabawie zbierają przybory i gromadzą je w wyznaczonym miejscu.
zabawki do piasku
• „Polecimy” – rymowanka gamowa.
Dzieci mówią rymowankę:
Polecimy samolotem (dźwięki gamy do góry)
do Afryki i z powrotem. (dźwięki gamy w dół)
praca plastyczna 1
Grupa 1
22.06.2020 (poniedziałek)
Krąg tematyczny: Góry, morze, wieś, jezioro, gdzie rodzice nas zabiorą?
Temat dnia: WAKACYJNA WALIZKA
PRZEBIEG DNIA:
I. ZAJĘCIA PORANNE
• „Jedzie pociąg” – zabawa ruchowa ze śpiewem.
Dzieci ustawiają się w pociąg i, „jadąc”, śpiewają popularną
piosenkę.
• „W co się spakujemy?” – przegląd podróżnych walizek, toreb, plecaków pod kątem rodzaju wyprawy i ilości zabieranego bagażu. Nauczyciel układa na dywanie torby, walizki, plecaki, koszyki i plastikowe reklamówki.
Dzieci nazywają wszystkie bagaże po kolei.
Nauczyciel pyta: Do której torby zapakujesz swoje rzeczy, jadąc
na wakacje?
Dzieci wybierają rodzaj torby i ustawiają się przy niej. Swój wybór uzasadniają krótką wypowiedzią.
• „Piłka i chmurki” – nauka piosenki, zabawa ruchowa przy piosence.
Nauczyciel rozkłada na podłodze chustę animacyjną i kładzie na jej środku dużą nadmuchaną piłkę plażową. Dzieci ustawiają się dookoła chusty. Na przygrywkę piosenki i sygnał prowadzącego dzieci równocześnie podnoszą chustę i poruszają materiałem
tak, aby piłka podskakiwała na chuście. Po każdej zwrotce nauczyciel przerywa muzykę i mówi dzieciom,
aby położyły chustę na podłodze i naśladowały – idąc dookoła chusty – zwierzę występujące w zwrotce (pieski,
wrony, słoń). Po czwartej zwrotce (deszcz) dzieci biegną dookoła chusty na palcach. Na dźwięk trójkąta
na nowo łapią najbliżej leżące uchwyty chusty i zabawa trwa dalej.
Piosenka – „Piłka i chmurki”
II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
• „Pakujemy się” – sporządzanie listy artykułów najpotrzebniejszych w podróży.
Nauczyciel mówi: Niedługo wakacje.
Rodzice zabiorą Was w ciekawe miejsca. Na pewno trzeba będzie odbyć długą podróż. Pomyślcie, co będzie potrzebne na czas podróży i pobytu na wakacjach. Następuje burza mózgów. Dzieci wymieniają nazwy potrzebnych rzeczy z uwzględnieniem miejsca pobytu, np. to, co przyda się w górach, nie musi być potrzebne na plaży, lub to, co będzie potrzebne w lesie, może nie przydać się w mieście. Następnie nauczyciel ustala z dziećmi listę rzeczy potrzebnych w górach, na wsi, nad morzem.
• „Co zabieramy?” – rozpoznawanie konkretnych przedmiotów po ich cieniach.
Nauczyciel rozsypuje na dywanie sylwety różnych przedmiotów zabieranych w podróż i nie tylko. Mówi: Spójrzcie na te sylwety. Jakie to
przedmioty? Kto rozpozna jakąś rzecz, pokazuje ją i nazywa. Dziecko, które rozpoznało jakiś przedmiot, pokazuje go innym i nazywa. Zabawa trwa do rozpoznania ostatniego przedmiotu.
• „Wielokolorowa piłka plażowa” – praca plastyczna
Materiały :
kartka z szablonem,
kolorowe kartki,
klej.
Wykonanie:
1. Pracę można podzielić na dwa etapy: pierwszy to drzemy papier kolorowy na małe drobne kawałki.
III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
• „Kolorowe piłeczki” – zabawa ruchowa przy muzyce. Nauczyciel rozdaje dzieciom szarfy w czterech kolorach.
Sam ma po jednej piłeczce z każdego koloru (cztery tarcze lub kartki w kolorach szarf). Na środku sali układa chmurkę ze skakanek. Dzieci maszerują przy muzyce po całej sali w rozsypce, ale nie wolno im wchodzić na chmurkę. Nauczyciel zatrzymuje muzykę i podnosi piłeczkę (tarczę lub kartkę). Na chmurkę wchodzą te dzieci, które mają szarfy w kolorze prezentowanym przez nauczyciela, i skaczą jak piłeczki aż do pojawienia się muzyki. Wraz z utworem wychodzą z chmurki i dołączają do pozostałych dzieci. Zabawę wielokrotnie powtarzamy.
CD Utwor – „Florentinen Marsz” J. Fučika
• „Ciężki plecak” – zabawa naśladowcza.
Nauczyciel wyznacza tasiemką trasę i mówi: Idziemy dzisiaj na wycieczkę i bierzemy ze sobą plecaki. W plecaku są same potrzebne rzeczy. Plecak jest ciężki. Zakładamy ciężkie plecaki – dzieci naśladują tę czynność. I dalej: Idziemy wyznaczonym szlakiem. Dzieci naśladują dźwiganie plecaka, idąc po wyznaczonej trasie.