"Szafirowy błękit"
Przewidywane osirągnięcia dziecka:
• bawi się bezpiecznie,
• wyszukuje w otoczeniu wszystko, co jest niebieskie,
• rytmicznie recytuje tekst,
• uczy się śpiewać i tańczyć,
• bierze udział w zabawie z chustą animacyjną,
• naśladuje opisywane przez nauczyciela czynności,
• maluje farbami akwarelowymi,
• twórczo naśladuje ruchem dźwięki muzyki,
• reaguje na sygnał nauczyciela,
• bierze czynny udział w przygotowaniu deseru .
Przebieąg dniay:
- Zajęcia poranne
• „Kolorowy berek” – zabawa ruchowa z elementem biegu . Dzieci zakładają kolorowe szarfy za pasek od spodni lub gumkę od spódnicy, tak aby powstał ogonek . Nauczyciel wyznacza dziecko na berka (bez szarfy) . Na sygnał dzieci biegają . Zadaniem berka jest zdobycie szarfy . Kiedy zdobędzie dwie, następuje zmiana berka . szarfy
• „Niebieski” – słuchanie wiersza Z . Staneckiej z „Książki”, wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu i pamięci wszystkiego, co się wiąże z niebieskim kolorem, nagradzanie dzieci znaczkiem „chmurka” . Nauczyciel zakłada niebieskie okulary i czyta wiersz .
Następnie rozpoczyna rozmowę i nawiązuje do wiersza pytaniami:
– O czym był wierszyk?
– W jakim kolorze był balonik?
– Co w wierszu było niebieskie?
– A co jest niebieskie w naszej sali?
Dzieci rozglądają się, obserwują i wyliczają niebieskie przedmioty w sali .
• „Chmurka” – zabawa logorytmiczna z akcentami . Dziecko recytuje rymowankę w równym tempie (rytm ósemkowy), akcentując co drugą sylabę przez tupnięcie nogą, klaskanie, uderzanie dłonią w podłogę . Następnie dziecko akcentuje te sylaby przez modulację głosu: cicho – głośno, cicho – głośno . Na koniec całą rymowankę mówi różnymi głosami: cicho (jak sekret), głośno (gniewnie), smutno i ze zdziwieniem:
Zachmurzona mała chmurka nie chce niebieskiego piórka.
II. Zajęcia główne
• „Kolorowy marsz” – zabawa z np. chustą animacyjną, kolorowym kocykiem i balonami . Dziecko stoi wokół rozłożonej chusty animacyjnej, układa balony na chuście jak najdalej od siebie . Wraz z Rodzicm podnoszą chustę i maszerują, trzymając chustę z balonami (aby żaden nie wypadł) . Na początku zatrzymują się, łapią chustę oburącz i miarowo podrzucają balony na chuście . Starają się nie upuścić na podłogę żadnego balonu . Balony można zastąpić piłeczkami do basenu .
• „Na błękitnym niebie” – zabawa ruchowa z elementami opowieści ruchowej . Rodzic pyta, jaki kolor z chusty najbardziej przypomina dziecku kolor nieba . Następnie zwija chustę i rozkłada na dywanie duże płótno w kolorze niebieskim . Dziecko wciela sie w role. Najpierw powinno zaprezentować się słoneczko, które rozsyła promyczki jak całusy . Następnie prezentują się chmurki, które palcami naśladują spadające krople deszczu . Na koniec występują kolejno poszczególne kolory tęczy, które machają barwnymi wstążkami . Dziecko wie jak prezentowackażdą role.Nastpenie rodzic czyta bajkę w taki sposób, żeby dzieci miały czas na wykonanie wszystkich czynności .
Pewnego pięknego dnia, na pogodnym niebie pojawiło się piękne, złote słońce. Słońce spacerowało po błękitnym dywanie nieba, rozsyłając do wszystkich swoje promyki, jakby to były uśmiechy i całusy. Jednak powoli nad horyzontem zaczęły pojawiać się chmury. Najpierw nieśmiało zbliżały się do słońca, aż w końcu otoczyły je ciasnym kółkiem. Biedne słońce schowało się zupełnie za chmurami. Nagle zaczął padać drobny deszcz. Nie minęło jednak kilka chwil, kiedy wiatr rozwiał chmury. Ciasne kółko z chmur rozdzieliło się, a chmury zaczęły spacerować po niebie. Każda z nich znalazła w końcu inne miejsce i chociaż dalej kropił z nich deszcz, to i tak można było znów zobaczyć uśmiechnięte słońce. Nagle na niebie zaczęły pojawiać się dziwne wstążki. Najpierw pojawiła się czerwona, obok niej stanęła pomarańczowa, a zaraz za nią żółta wstążka. Za żółtą weszła zielona, a za zieloną błękitna pod rękę z granatową. Na końcu dumnie wkroczyła fioletowa. Wstążki były tak piękne, że chmury i słońce podeszły bliżej, żeby lepiej im się przyjrzeć.
– Kim jesteście? – zapytały.
– Jesteśmy tęczą – odpowiedziały wstążki.
– Możemy tu być dzięki wam, chmury, i dzięki tobie, słońce. I za to wam pięknie dziękujemy!
• „Tęcza na błękitnym niebie” – praca plastyczna, malowanie farbami akwarelowymi techniką mokre w mokre na pojedynczej karcie pracy . Rodzic, odwołując się do opowiadania z poprzedniego zajęcia, wspólnie z dziećmi wymienia kolory występujące w tęczy . Następnie dziecko wylewa odrobinę wodnistego kleju na plastikowy talerzyk (najbardziej odpowiednia będzie do tego guma arabska) i pokrywa nim wyłącznie fragment karty pracy, na którym jest narysowana tęcza . Po wypłukaniu pędzla dziecko kolejno nanosi kolory na poszczególne pasy . Należy przypomnieć o każdorazowym wypłukaniu pędzla przed nałożeniem farby na kolejny fragment tęczy . Po zakończeniu pracy kartę należy pozostawić do wyschnięcia . „Karty pracy” – karta 51.
III. Zajęcia popołudniowe
• „Jak chmurka” – improwizacja ruchowa do muzyki poważnej z wykorzystaniem kolorowych chustek szyfonowych . Dzieci stoją z kolorowymi chustkami w rozsypce . Nauczyciel odtwarza fragment nagrania . Dzieci słuchają . Następnie nauczyciel proponuje, by podczas słuchania improwizować ruchem ciała i chusteczką ruch do utworu muzycznego . Można podrzucać chusteczkę, dmuchać na nią, wirować z nią wokół własnej osi lub machać . Można improwizować ruch do muzyki według własnego pomysłu . CD Utwory – „Walc” F. Poulenca (nr 55), szyfonowe chustki
• „Burza” – zabawa orientacyjno-porządkowa . Dziecko biega po sali . Kiedy Rodzic pokaże obrazek burzowej chmury, przykuca i robi z dłoni daszek . Kiedy Rodzic pokaże rysunek słońca, spaceruje . Zabawę powtarzamy .
https://www.youtube.com/watch?v=WW1dH_38j24
• „Tęczowy deserek” – Zajęcia kulinarne, przygotowanie deseru z galaretek i owoców . Dziecko z pomocą rodzica wyjmuje galaretke na talerze i łyżeczkami rozdrabniają je . Następnie przy pomocy rodzica kolejno i nakładają na talerzyk wybrane smaki i kolory galaretek . Na galaretkę nakładają owoce zgodnie z upodobaniami . O ceniamy walory smakowe i kolorystyczne deseru .
deser
burza
słóńce
praca plastyczna
"Słoneczny żółty"
Przewidywane osirągnięcia dziecka:
• sprawnie ustawia się w dwóch kołach,
• wyszukuje w otoczeniu wszystko, co jest żółte,
• uczy się słów i melodii piosenki,
• odkrywa ciekawe zjawiska optyczne,
• doskonali motorykę dłoni,
• czerpie radość z zabaw ruchowych,
• bawi się w piaskownicy .
Przebieg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Odszukaj swój kolor” – zabawa orientacyjno-porządkowa . Rodzic ma przygotowane kartoniki różnego koloru. Dziecko biega po sali , Rodic podnosi dowolną kolorową kartke , a dziecka zadaniem jest znalezienie tego koloru w pokoju i ustawić się obok niego. Zabawe powtarzamy
• „Żółty” – słuchanie wiersza Z . Staneckiej i wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu i pamięci wszystkiego, co wiąże się z żółtym kolorem. Następnie rozpoczyna rozmowę na temat wiersza .
Przykładowe pytania:
– O jakim kolorze jest mowa w wierszu?
– Jakiego koloru jest słońce i słonecznik?
– Czy piasek i cytryny są żółte?
– Rozejrzyjcie się dookoła i powiedzcie, co jest żółte w naszej sali.
Dziecko wyszukują w sali wszystko, co jest żółte, i wypowiadają nazwę przedmiotu, rzeczy, zabawki, ubrania .
II. Zajęcia główne
• „Baloniki” – nauka piosenki i tańca .
• „Tajemniczy bączek” – zabawa badawcza, obserwowanie zanikania kolorów podczas ruchu . Dziecko siedzi na dywanie, a rodzic pokazuje bączek z kolorami tęczy . Dziecko oglądaj i nazywa zauważone kolory . Następnie rodzic wprawia bączek w ruch . Dziecko obserwuje zachowanie bączka i stwierdza zniknięcie kolorów .
Bączek jest biały . Kiedy bączek zwalnia obroty, kolory znów się pojawiają .
• „Żółte mlecze” – ćwiczenia grafomotoryczne kredą na chodniku, rytmiczne kreślenie wiązki z punktu . Dziecko spaceruje po ogrodzie, ogląda kwitnące rośliny, także przez lupę . Próbuje stworzyć wzór mleczu.
- Zajęcia popołudniowe
• „Do przodu, do tyłu” – zabawa ruchowa z elementem podskoku . Dzieci stoją w dwóch rzędach naprzeciwko siebie w pewniej odległości . Nauczyciel rysuje kredą dwie linie równolegle do stojących dzieci . Na hasło: Do przodu! – dzieci skaczą obunóż lub na jednej nodze do linii . Kiedy wszystkie dotrą do linii, pada hasło: Do tyłu!, wtedy wracają na pozycje wyjściowe, idąc tyłem . kreda
• „Żółty piasek” – zabawy konstrukcyjne w piaskownicy, formowanie z sypkiego materiału . Dzieci siedzą na obrzeżach piaskownicy . Nauczyciel przypomina zasady bezpiecznej zabawy w piaskownicy i wyjmuje z kosza zabawki do piasku . Dzieci budują różnorodne formy z użyciem zabawek lub bez . zabawki do piaskownicy
mniszek
żółty
praca plastyczna
karty pracy 1 2 3
"Karminowa czerwień"
Przewidywane osirągnięcia dziecka:
• prawidłowo reaguje na sygnał nauczyciela,
• uważnie słucha wiersza,
• wyszukuje w otoczeniu wszystko, co jest czerwone,
• poznaje słowa i melodię piosenki,
• segreguje klocki według koloru,
• łączy w zbiory elementy, wykorzystując kryterium koloru,
• naśladuje czynności z życia codziennego w zabawie
Przebieąg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Deszczyk pada, słonko świeci” – zabawa orientacyjno-porządkowa . Dziecko stoi w określonej części sali, np . pod ścianą . Na słowa: Słońce świeci! – spaceruje, podskakuje w rytm dźwięków np. tamburyna . Na słowa: Deszczyk pada! – przykuca i rączkami naśladuje daszek lub parasol . Zabawę powtarzamy .
• „Czerwony” – słuchanie wiersza Z . Staneckiej z „Książki”, wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu i w pamięci wszystkiego, co się wiąże z kolorem czerwonym, nagradzanie dziecka znaczkiem „serduszko” . Nauczyciel zawiązuje na szyi czerwony szal i czyta wiersz . Następnie rozpoczyna rozmowę na temat wiersza .
Propozycje pytań:
– W jakim kolorze są: piłka, sukienka i kalosze?
– Czy poziomki i biedronka są czerwone?
– A co jest czerwone w naszej sali?
Dziecko rozgląda się i wymienia nazwy przedmiotów, zabawek, ubrań w kolorze czerwonym .
II. Zajęcia główne
• „Baloniki” – zabawa ruchowa
Baloniku mój malutki,
Rośnij duży okrąglutki,
Balon urósł, że aż strach,
Przebrał miarę, no i bach …..
• „Kolorki” – zabawa np. z chustą animacyjną, kolorowym kocykiem w ogrodzie . Rodzic rozkłada na trawniku np. chustę animacyjną . Dziecko siadzi dookoła niej .
Rodzic pyta:
Jakie kolory znajdują się na chuście, kocyka?
Dziecko wymienia, np . żółty, niebieski, zielony… Jaki kolor jest przed Tobą?
Dziecko kolejno określa kolory, jakie znajdują się przed nimi na chuście .
Następnie wstaje i w rytm np. bębenka biega dookoła chusty . Na sygnał: Stop! – zatrzymuje się .
Nauczyciel pyta: Jaki kolor znajduje się teraz przy Tobie? Dziecko kolejno podają nazwę koloru . Zabawę powtarzamy, zmieniając kierunek biegu, marszu .
• „Układamy klocki” – klasyfikowanie klocków według jednej cechy – koloru . Rodzic rozsypuje na środku dywanu klocki w czterech kolorach, a w narożnikach dywanu układa cztery obręcze (w kolorze klocków) .
Jesteś budowniczy, a te klocki to cegły, z których będziecie budować wieże. Wieże budujesz według koloru. Dziecko segreguje, przenosząc klocki i układają wieże . Rodzic sprawdza prawidłowość wykonanego zadania . Następnie dziecko demontuje wieże i zanosi klocki do pojemnika według wskazanej kolejności .
• „Kolorowe zabawki” – doskonalenie klasyfikacji, klasyfikowanie elementów w zbiory pod względem jednej cechy, rozwijanie sprawności manualnej . Rodzic prosi o przygotowanie kredek w kolorach czerwonym, zielonym i niebieskim . Może też poprosić dziecko, żeby odgadło, o jakim kolorze myśli, i wymienia przedmioty kojarzące się z tą barwą, np . biedronka, mak, dywan w sali . Następnie dziecko wskazuje na obrazku na karcie pracy wszystkie zabawki, które mają kolor czerwony . Dzieci mają za zadanie otoczyć te elementy pętlą w kolorze czerwonym . Rodzic postępuje podobnie w przypadku koloru zielonego . Na obrazku pozostają jednak zabawki, które nie są pokolorowane . Rodzic może odczytać drugie polecenie wprost lub nie czytać i tym samym utrudnić zadanie . W tym celu prosi, żeby dzieci zastanowiły się, co trzeba zrobić z pozostałymi zabawkami . Dzieci powinny szybko odgadnąć, że trzeba je pokolorować . Jeśli jednak nie uda im się odgadnąć reguły, jaka została wykorzystana w tym ćwiczeniu, nauczyciel może naprowadzać na właściwą odpowiedź: W jakim kolorze są zabawki w pętli czerwonej? Jaki kolor mają zabawki, które znajdują się w pętli zielonej? Jaki kolor powinny mieć zabawki, które są otoczone niebieską pętlą? „Karty pracy” – karta 50.
*"Truskawki"- kleimy truskawki i sypiemy cukremm, gdy cukier wyschnie malujemy czerwona farbą
- Zajęcia popołudniowe
• „Którędy do domu?” – opowieść ruchowa . Rodzic układa ścieżki np. z szarf , kartek kolorowego papieruw różnych kolorach, a dziecko, przechodząc po nich, będą wykonywać różne ruchy . Na przykład przechodząc po ścieżce zielonej – podnosić wysoko kolana jak przy chodzeniu po wysokiej trawie; po żółtej – czworakować jak w wąskim tunelu; po niebieskiej – naśladować brodzenie w płytkiej wodzie; czerwonej – podskakiwać jak po gorącej podłodze .
• „Balon" – pokoloruj balon, kazdą część balonu pokoloruj na inny kolor.
balon
truskawka
czerwony
zielony
żółty
niebieski