Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Świętujemy razem Dzień Dziecka”
Temat zajęć: „Różne dzieci, te same potrzeby”
Termin: 3 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– poznaje podstawowe prawa dzieci oparte na zapisach Konwencji o Prawach Dziecka
– wypowiada się na temat swoich praw
– potrafi uczestniczyć w dyskusji, argumentując wyrażone zdanie oraz słuchając wypowiedzi innych osób
– wie, że wszystkie dzieci mają takie same prawa
– utrwala znajomość schematu ciała człowieka
– potrafi narysować dzieci z różnych stron świata, uwzględniając charakterystyczne elementy wyglądu
– ma świadomość równości wszystkich dzieci wobec praw oraz rozumie konieczność ich przestrzegania
– potrafi przedstawiać informacje w formie piktogramów
– poznaje nazwę organizacji UNICEF
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - omówienie podstawowych praw dziecka „Mamy swoje prawa”. Opowiadamy o „Konwencji o prawach dziecka” i o zapisanych tam prawach, jakie mają dzieci na całym świecie: Każde dziecko, bez względu na to, gdzie mieszka, kim są jego rodzice, jak wygląda, ma takie same prawa. Każde dziecko powinno być traktowane z szacunkiem i tolerancją. Podajemy przykłady podstawowych praw dziecka: prawo do życia w rodzinie, prawo do nauki, opieki medycznej, mieszkania w bezpiecznym miejscu, do zabawy i odpoczynku. Pytamy dzieci czy wiedzą, do czego mają prawo. Podpowiadamy: życie w pokoju, bez wojen, bez przemocy oraz o tolerancji i o szanowaniu dla innych (osób niepełnosprawnych, innego wyznania, innej kultury)
Zadanie 2 - oglądanie filmu „Prawa dzieci” https://www.youtube.com/watch?v=f4tbWJo02q4
Zadanie 3 - wykonanie ćwiczeń w Karcie Pracy cz. 4, s. 47 i 48
-dzieci uzupełniają naklejkami ilustracje przedstawiające podstawowe prawa dziecka, wypowiadają się na temat posiadanych praw, próbują samodzielnie nazwać prawa przedstawione na ilustracjach
-dzieci łączą wszystkie dzieci liniami z rysunkiem księgi, w której spisano prawa dziecka
Zadanie 4 - nauka piosenki „Jesteśmy dziećmi”. https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
Zadanie 5 - poszerzenie słownika dzieci o nazwę organizacji UNICEF, niosącej pomoc dzieciom na całym świecie
https://www.youtube.com/watch?v=u0wQY7FL7Hs&list=PLd12Kghz-AECBWN-z6kGlGuIpq_7zJ-Y5&index=1
Zadanie 6 - wykonanie plakatu „Prawa dzieci” (na zdjęciu). Na kartonie dzieci rysują kształt Ziemi, pomagamy dzieciom zaznaczyć kontynenty. Przypominamy, że w każdym miejscu na Ziemi ludzie się czymś od siebie różnią. Malując lub rysując mieszkańców Ziemi, należy o tym pamiętać. Dzieci mogą malować palcami, pędzelkiem, rysować kredkami lub mazakami. Na zakończenie podpisujemy plakat: Prawa Dzieci.
Na jutrzejsze zajęcia potrzebujemy:
-surowy makaron z dziurkami, żyłkę lub wstążkę, koraliki, piórka, filce, guziki, słomki, nożyczki (będziemy wykonywać indiańskie pióropusze i biżuterię)
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Świętujemy razem Dzień Dziecka”
Temat zajęć: „Jesteśmy z różnych stron świata”
Termin: 2 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– zdobywa podstawową orientację na globusie/mapie
– wie, że ludzie z różnych stron świata mają odmienne warunki życia, kulturę i zwyczaje
– dostrzega podobieństwa i różnice w wyglądzie dzieci różnych narodowości
– podejmuje próbę odczytywania wyrazów
– kształtuje tolerancję i życzliwość wobec innych dzieci bez względu na ich wygląd i pochodzenie
– doskonali sprawność manualną, rysując drogi w labiryncie
– uczy się uściślania podawanych informacji oraz definiowania pojęć, wskazując istotne szczegóły
– odgaduje zagadki słowne
– rozwija umiejętności wokalne, pamięć i koncentrację uwagi
– doskonali technikę i precyzję wycinania nożyczkami
– porównuje i określa długość węży, stosując adekwatne określenia
– wykonuje estetyczną pracę plastyczną
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - „Zobacz, skąd jestem” – praca z globusem, mapą, encyklopedią, albumami (tym, co jest w domu). Dzieci wskazują państwa w różnych częściach świata, podają ich nazwy, opowiadamy dzieciom na temat ludzi żyjących w różnych częściach świata, ich odmiennej kultury, języka, zwyczajów, architektury, strojów i pokazujemy ilustracje w książkach, zdjęcia.
Zadanie 2 - oglądanie filmu „My dzieci świata” https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0 oraz zdjęć „Dzieci z różnych stron świata”. Pokazujemy zdjęcia przedstawiające dzieci z różnych stron świata. Dzieci odgadują, skąd pochodzą te dzieci. Wskazują na mapie/globusie, gdzie one mieszkają, opisują ich wygląd, kolor skóry.
Zadanie 3 – wykonanie ćwiczenia w Karcie Pracy cz. 4, s. 45-46.
Dzieci wykreślają powtarzające się litery pod każdym obrazkiem. Wspólnie odczytują powstałe napisy i rysują flagę Polski. Następnie próbują nazwać kraje, z których pochodzą dzieci i wskazać ich domy (Indianin – dom na palach, Afrykanin – dom z gliny kryty słomą, Japonka – dom azjatycki, Europejka – dom jednorodzinny). Kolorują stroje dzieci i rysują ich drogi do domów, każdą innym kolorem.
Zadanie 4 - układanie i rozwiązywanie zagadek słownych „Zgadnij, o kim mówię”. Mówimy zagadki, dzieci odgadują, np.:
1. Mieszkają w kraju, gdzie jest ciepło, mają sjestę i biorą udział w walkach z bykami. Mężczyźni czasem noszą sombrero, kobiety tańczą, grając na kastanietach (Hiszpanie)
2.Zamieszkują krainę zimna. Jeżdżą saniami ciągniętymi przez psy rasy haski. Noszą na sobie ciepłe ubrania zrobione z futra foki (Inuici-trudne!)
3.Mają ciemną skórę. Tam, gdzie mieszkają, jest zawsze ciepło, rosną tam palmy, a na nich ananasy, banany (Afrykanie)
4.Tam, gdzie mieszkają, są niepowtarzalne budowle z kamienia – piramidy. Żyją tam też wielbłądy.(Egipcjanie)
5.Mieszkańcy tego kraju mają jasną cerę. Mieszkają tam, gdzie są cztery pory roku, na północy jest morze, a na południu góry (Polacy).
Zadanie 5 - nauka piosenki „Jesteśmy dziećmi”. https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
Zadanie 6 - zabawa manualna „Egzotyczne węże” – wycinanie nożyczkami i ćwiczenie w porównywaniu długości. Dzieci siedzą przy stolikach, na których leżą koła z kolorowego papieru (z gazet, papieru do pakowania prezentów) i nożyczki. Pokazujemy, jak wykonać węża. Należy ciąć koło spiralnie po obwodzie, zaczynając ok. 0,5 cm od brzegu. Gotowe prace dzieci przypinają klamerkami do bielizny do zamocowanej w sali żyłki lub sznurka. Następnie porównują długości swoich węży.
Zadanie 7 – wykonanie pracy plastycznej „Kolega z Afryki”. Dzieci wykonują portret małego Afrykańczyka (jak na zdjęciu).Do zrobienia pracy wykorzystujemy brązowy papier, płatki kosmetyczne/białe kółka na oczy, kulki z czarne/brązowej bibuły albo płatki/kulki czekoladowe albo kawę w ziarnach na włosy, koraliki/plastelinę na naszyjnik.
Dodatkowo:
-zabawa „Dzieci z rożnych stron świata, ich domy i zabawy”
https://www.youtube.com/watch?v=EPuZO3vVfXM. Sprawdź swoją wiedzę! A może pobawisz się w którąś z zabaw dzieci z innego kraju?
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Świętujemy razem Dzień Dziecka”
Temat zajęć: „Dzieci lubią się bawić”
Termin: 1 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– znajduje wyrazy przeciwstawne do podanych
– wykazuje się szybkością myślenia i kojarzenia
– wskazuje wartościowe sposoby spędzania wolnego czasu
– wie, że aktywny wypoczynek sprzyja zdrowiu i samopoczuciu
– doskonali spostrzegawczość
– dorysowuje brakujące elementy według wzoru
– eksperymentuje z mydlinami, bada możliwości wytwarzania piany z różnych środków chemicznych
– kontroluje siłę dmuchania
– odczuwa radość zabawy oraz bada wpływ wiatru na kierunek i wysokość unoszenia się baniek
– próbuje dogonić bańki, zważając na bezpieczeństwo innych uczestników zabawy
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - zabawa słowna „Kłótnia wyrazów” – podawanie określeń przeciwstawnych. Na środku dywanu rozłożone są zabawki, np. miś mały i duży (duży – mały), ściereczka sucha i mokra (suchy – mokry), klocek plastikowy i drewniany (lekki – ciężki), kartka czarna i biała (jasny – ciemny), lalka szmaciana i plastikowa (miękka – twarda), kredka krótka i długa (długi – krótki). Wyjaśniamy po kolei, jakie przedmioty znajdują się na dywanie. Prosimy dzieci, by pomogły w nazywaniu przedmiotów. Przed przystąpieniem do odnajdywania przedmiotów o cechach przeciwstawnych wyjaśniamy znaczenie słowa „przeciwstawny” (całkowicie odmienny). Następnie podajemy pierwsze określenie dotyczące wybranej zabawki, np. miękka, i podnosimy odpowiedni przedmiot. Dziecko odgaduje, jaki przedmiot ma cechy przeciwstawne w stosunku do przedmiotu wybranego przez rodzica i zabiera go, podając odpowiednie określenie np. twarda. Kontynuujemy zabawę, aż do wykorzystania wszystkich zabawek i podania wszystkich określeń przeciwstawnych.
Zadanie 2 - rozmowa kierowana „Nasze ulubione zabawy” i wykonanie plakatu MOJE ZABAWY. Najpierw zachęcamy dzieci do rozmowy na temat spędzania wolnego czasu i tego, co lubią robić w wolnych dniach. Następnie na dużym kartonie dzieci zapisują wyrazy: MOJE ZABAWY, od niego prowadzą 5 strzałek. Na końcach strzałek rysują różne symbole: np. chmura deszczowa – oznacza zabawy na niepogodę, słoneczko – zabawy na ładną pogodę, płatek śniegu – zimowe zabawy na świeżym powietrzu, rodzina – ulubione zabawy z rodzicami i rodzeństwem, dzieci – ulubione zabawy z rówieśnikami np. w przedszkolu. Obok każdej strzałki rysują symbol ulubionej zabawy w niepogodę, w słoneczne dni, zimą, z rodziną , kolegami. Opowiadają o nich.
Zadanie 3 – wykonanie ćwiczenia „Zabawy z robotem” w Karcie pracy cz. 4, s. 44 - doskonalenie percepcji wzrokowej. Dzieci oglądają uważnie robota w ramce, nazywają kolory, figury, zwracają uwagę na szczegóły. Następnie dorysowują pozostałym robotom brakujące elementy, żeby wszystkie wyglądały tak samo.
Zadanie 4 - „Bańkowe wulkany” – eksperymentowanie z mydlinami. Na stoliku są rozłożone kubki plastikowe, rurki do napojów, płyn do mycia naczyń, szampon, proszek do prania, mydło w płynie, woda w dzbanku. Proponujemy, by dzieci wsypały/wlały do każdego kubka jeden detergent, połączyły go z wodą i wymieszały. Następnie dzieci porównują, co lepiej się rozpuściło, gdzie nie ma grudek, co ma płynną konsystencję, jaki ma kolor, zapach, czym się różnią roztwory. Na koniec dzieci dmuchają w rurki do napojów zanurzone w cieczach i sprawdzają, co się najlepiej pieni. Zwracamy uwagę na bezpieczeństwo podczas tego eksperymentu.
Zadanie 5 - zabawa w przygotowanie baniek mydlanych „Bańkowy świat”. Dzieci przygotowują płyn do baniek mydlanych z wody, płynu do naczyń i kilku kropel gliceryny.
Zadanie 6 – zabawy bieżne z bańkami mydlanym. Każde dziecko samodzielnie puszcza bańki. Zwraca uwagę na siłę wiatru, jego kierunek, wysokość, na jaką wzlatują bańki. Po zabawie omawia swoje spostrzeżenia.„Dogoń bańkę” – dzieci puszczają bańki i próbują je dogonić.
Zadanie 7 – osłuchanie z piosenką „Jesteśmy dziećmi”. https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ