Temat dnia: Odwaga w czynach a nie słowach.
Odwaga mówienia prawdy- co to znaczy? Dowiemy się słuchając wiersza Marii Konopnickiej ,,Stefek Burczymucha”- rodzice czytają wiersz dzieciom:
O większego trudno zucha, Jak był Stefek Burczymucha…
— Ja nikogo się nie boję! Choćby niedźwiedź… to dostoję!
Wilki?‥ Ja ich całą zgraję Pozabijam i pokraję!
Te hijeny, te lamparty, To są dla mnie czyste żarty!
A pantery i tygrysy Na sztyk wezmę u swej spisy!
Lew!… Cóż lew jest? — kociak duży! Naczytałem się podróży!
I znam tego jegomości, Co zły tylko kiedy pości.
Szakal, wilk?… Straszna nowina! To jest tylko większa psina!…
(Brysia mijam zaś z daleka, Bo nie lubię, gdy kto szczeka!)
Komu zechcę, to dam radę! Zaraz na ocean jadę,
I nie będę Stefkiem chyba, Jak nie chwycę wieloryba!
— I tak przez dzień boży cały Zuch nasz trąbi swe pochwały.
Aż raz usnął gdzieś na sianie…
Wtem się budzi niespodzianie,
Patrzy, a tu jakieś zwierzę Do śniadania mu się bierze.
Jak nie zerwie się na nogi, Jak nie wrzaśnie z wielkiej trwogi
— Pędzi, jakby chart ze smyczy… — Tygrys, tato! tygrys! — krzyczy.
— Tygrys?… ojciec się zapyta.
— Ach, lew może!… miał kopyta Straszne!
Trzy czy cztery nogi, Paszczę taką! Przytem rogi…
— Gdzież to było? — Tam na sianie, Właśnie porwał mi śniadanie…
Idzie ojciec, służba cała,
Patrzą… a tu myszka mała,
Polna myszka siedzi sobie I ząbkami serek skrobie!…
Można także z dziećmi obejrzeć bajkę o Stefku, poniżej umieszczam link: https://www.youtube.com/watch?v=zF-m6prdq6g
Po przeczytaniu wiersza dzieciom wspólnie go omawiamy i stawiamy pytania:
-O czym opowiadał Stefek?
-Jakie zwierzęta w życiu spotkał?
-Czego się przestraszył?
-Dlaczego zmyślał?
Rodzic podsumowuje wypowiedzi dziecka: Warto mówić prawdę. Należy zawsze przyznać się do winy, nawet wtedy gdy się boimy konsekwencji ( kary za kłamstwo). Trzeba mieć odwagę powiedzieć prawdę i przeprosić za kłamstwo. Staramy się nie zmyślać, nawet wtedy, gdy chcemy komuś zaimponować Mówienie nieprawdy świadczy o tchórzostwie. . Ludzie nie szanują tych, którzy zmyślają lub oszukują. Nie traktuje się takich osób poważnie i traci się zaufanie. Człowiek który mowi prawdę zachowuje swoją godność i szacunek ludzi.
Groźny czy nie?- ćwiczenie percepcji słuchowej i spostrzegawczości, dobieranie w pary zwierząt, których nazwy zaczynają się taką samą głoską, oraz wskazywanie tych, które w rzeczywistości nie są groźne dla człowieka.
DO WYKONANIA: KARTA PRACY .WODA. PIĘCIOLATKI. STR 49 ( dzieci kolorują takim samym kolorem ramki ilustracji, których nazwy zaczynają się taką samą głoską oraz przyklejają uśmiechnięte buzie przy tych zwierzętach, które nie są groźne w rzeczywistości dla człowieka).
Czy oliwa pływa?- zabawa badawcza, badanie zachowania oliwy w wodzie.
Dzieciom do wykonania badania potrzebna będzie: szklanka z wodą i pojemnik z oliwą lub olejem. Za pomocą słomki od napoju lub łyżeczki dzieci przenoszą krople oliwy do szklanki z wodą i obserwują co się dzieje, jak szybko oliwa wypływa na wierzch. Następnie wpuszczamy drugą kroplę oliwy do szklanki z wodą, ta przez chwilę pływa na powierzchni, a potem łączy się z pierwszą kroplą, tworząc jedną dużą. To samo dzieje się z trzecią kroplą i kolejnymi. Wspólnie z dziećmi staramy się wyciągnąć wnioski z doświadczenia: oliwa pływa w wodzie, porównujemy ją do prawdy która zawsze wypływa na wierzch. Wszystkie przedmioty ciężkie opadają na dno( dzieci mogą wrzucić kamienie lub inny przedmiot ciężki który opadnie na dno). Wyjaśniamy, że oliwa jest lżejsza od wody i dlatego pływa.
PPRACA PLASTYCZNA DLA WSZYSTKICH DZIECI: ilustrujemy doświadczenie- rysujemy wodę w pojemniku i kroplę oliwy na jej powierzchni (mile widziane umieszczanie pod postem zdjęć ilustracji ale także wykonanego doświadczeniaJ)
Mądrość przysłów- zapoznanie dzieci z przysłowiem ,,Kłamstwo ma krótkie nogi” i ,,Oliwa sprawiedliwa zawsze na wierzch wypływa”. Wspólnie z dziećmi odczytujemy znaczenie tych przysłów dotyczących odwagi i mówienia prawdy.
,,Kłamstwo ma krótkie nogi”- oznacza, że kłamstwo się zawsze wyda. Kłamstwo nie ucieknie nigdy przed prawdą na krótkich nogach, a gdy już prawda wyjdzie na jaw, zostanie tylko wstyd. Poza tym , osoba którą okłamaliśmy, może stracić do nas zaufanie lub nawet przestać być naszym przyjacielem.
,,Oliwa sprawiedliwa zawsze na wierzch wypływa”- oznacza, że zawsze wygrywa ten kto mówi prawdę i jest uczciwy, bo prawda prędzej czy później wyjdzie na jaw, jak nasza oliwa w doświadczeniu która zawsze wypływa.
Temat dnia :Co to jest odwaga?
Piosenka o odwadze do odsłuchania:
Mała Orkiestra Dni Naszych - Piosenka o honorze i odwadze https://www.youtube.com/watch?v=l320d7JJ5to
Wspólnie z dzieckiem szukamy odpowiedzi na pytanie, co to jest odwaga. Skojarzenia dziecka możemy zapisywać na kartce, tworząc mapę myśli. Staramy się naprowadzić słowami z czym nam się kojarzy słowo ,,odwaga”, kto jest odważny, bohater bajek (dziecko stara się wymienić kto wykazywał się odwaga w danej bajce), jaki zawód wymaga odwagi ( strażak-walka z ogniem, policjant-walka ze złoczyńcami, lekarz- ratujący życie, podróżnik- idący w nieznane). Pytamy dziecko kiedy ty jesteś odważny(np. kiedy odważyłeś się wsiąść na rower, rolki; kiedy nie płaczesz idąc do przedszkola, lekarza itp).
Do odważnych świat należy- opowieść ruchowa, rozwijanie wyobraźni, skłanianie do realnej oceny sytuacji. Proszę przeczytać dzieciom tekst opowieści, zadaniem dzieci jest odwzorowanie ruchów w opowieści.
Tekst do przeczytania:
Człowiek odważny jest wyprostowany, ma głowę uniesioną w górę i pewność siebie w spojrzeniu.Ten kto się boi trzęsie się i kuli ze strachu, głowę ma spuszczoną, a wzrok niepewny i wystraszony. Na naszą wyprawę zabieram tylko osoby odważne. Zapraszam dzieci do podróży. Wszyscy śpimy. Powoli wstaje nowy dzień. Budzimy się i przeciągamy, dziś czeka nas wspaniała wycieczka. Zakładamy plecak i ruszamy. Idziemy spokojnie, pewnie i odważnie. Przed nami olbrzymia góra. Wspinamy się ,jest ciężko ale dajemy radę. Idziemy dalej, przed nami gęste krzaki. Cisza! Coś tam jest, szeleści. Przechodzimy bokiem, na palcach, ani słówka, wstrzymujemy oddech ,wydychamy powoli powietrze.. Ale ulga! Udało się! Idziemy dalej, przed nami rwąca rzeka i wąziutki mostek. Nie patrzymy w dół, przechodzimy głęboki skłon, przed nami bagno, jest tak grząsko, że musimy rękami wyciągać nogi z błota. Idziemy bardzo powoli, jest ciężko. UF, udało się! Otrzepujemy nogi i ręce z błota. Przed nami tunel. Ma bardzo niski strop. Musimy się przeczołgać . Przed nami piękna polana, kładziemy się i odpoczywamy. Jesteśmy z siebie dumni, zadowoleni i odważni
Pytanie i zadanie dla dzieci( wszystkie dzieci cztero- i pięciolatki):
Co tak szeleściło kiedy przechodziliśmy przez gęste krzaki? Czy mogło to być jakieś zwierzę , ptak? Spróbuj dowolną techniką przedstawić co to mogło być?
Proszę o wykonanie poszczególnych ćwiczeń:
Dzieci pięcioletnie : Karta pracy. Woda. Pięciolatki str47
Dzieci czteroletnie: Pomoce czterolatka. Karta numer 12 ,,Co i kiedy?”( zadaniem dzieci jest wyciąć ilustracje i przykleić na kartce w odpowiedniej kolejności)