Temat dnia: Koszyk Oli. Przygotowanie Oli do Świąt. 07.04.2020
W wielkanocnym koszyku.
Co powinno znaleźć się w koszyku wielkanocnym? Poniżej podaję link do krótkiej prezentacji, a także umieszczam zdjęcie.
https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ
W koszyczku wielkanocnym powinno znaleźć się:
chleb - w dawniejszych czasach święcono paschę, która symbolizuje Chrystusa jako chleb życia
jajka - symbol życia, często wkładamy do koszyczka wielkanocnego kolorowe pisanki
wędlina - symbol dobrobytu
ser - symbol przyjaźni między człowiekiem a zwierzętami domowymi
woda - symbol Ducha Świętego, symbol nowego narodzenia
sól, pieprz - przyprawy symbolizują trwałość i nieśmiertelność
baranek, króliczek - symbolizuje Chrystusa i odkupienie grzeszników
chrzan - symbol pokonania goryczy męki Chrystusa
babka wielkanocna - symbol umiejętności i doskonałości.
Pisanki , kraszanki-zabawa matematyczna, dostrzeganie, że liczebność zbioru nie jest zależna od układu elementów, doskonalenie umiejętności liczenia.
Dzieci otrzymują po dziesięć małych kolorowych jajek wyciętych z papieru ( szablony jajek w zdjęciach, można wykonać swoje): trzy czerwone, trzy niebieskie, dwa żółte i dwa białe. Rodzic prosi by dziecko ułożyło jajka przed sobą, które posłużą mu jako liczmany Dzieci wykonują polecenia:
-W koszyku były trzy czerwone jajka, trzy niebieskie, dwa żółte i dwa białe. Ile było wszystkich jajek?
-Przyszła mama i rozdzieliła jaja na dwie gromadki. Na jednej położyła czerwone i żółte, a na drugiej niebieskie i białe. Ile było wszystkich jajek w dwóch gromadkach?
-Mama pomyślała, że jajka trzeba ładnie ułożyć, zrobiła z nich kółeczko i znów policzyła wszystkie jajka. Ile ich było?
-Kiedy mama znów przekładała jajka, jedno wyleciało jej z ręki i stłukło się. Ile zostało jajek?
Następnie rodzic czyta wiersz dziecku:
,,Dziesięć świątecznych jajek” Tomasz Plebański
Pytało się kury dziesięć kurzych jajek:
W jaki sposób jajo pisanką zostaje?
Czy gdzieś trzeba jechać? A może coś je się?
Leży i rozmyśla wszystkich jajek dziesięć.
A może te kropki, plamki i zdobienia
Wynikiem są grypy lub przeziębienia?
Myśli jajek dziesięć, co tu trzeba zrobić?
Może muszą same siebie przyozdobić?
Ale żeby stworzyć pisankowe wdzięki,
To potrzeba jajku choćby jednej reki!
Wtem na jednym jajku pojawił się szlaczek!
Lecz zamiast pisanki wykluł się .. kurczaczek.
Następnie rodzic omawia z dzieckiem wiersz, ilustrując jego treść za pomocą liczmanów: Było dziesięć jajek, pękło jedno, zostało dziesięć.
Zapoznanie dzieci z zapisem graficznym cyfry 10.
Rodzic pokazują dziecku tablicę z cyfrę 10 ( szablon umieszczony w zdjęciach). Liczba 10 jest kolejną liczbą następującą po liczbie 9. Mówi, że cyfra 10 składa się z dwóch cyfr: jedynki i zera i tłumaczy ,że razem te cyfry tworzą liczbę dziesięć. Demonstrujemy dziecku sposób pisania cyfry10 i zwrócenie przy tym uwagi na ustawienie cyfr. Wszystkie dzieci niech na kartce spróbują nauki pisania naszej cyfry 10.
Pięciolatki wykonują kartę pracy: KARTA PRACY.WODA. PIĘCIOLATKI STR 59
Kolorowe jajka- praca plastyczno- konstrukcyjna, ćwiczenia graficzne ( PIĘCIOLATKI, TECZKA MAŁEGO ARTYSTY- WIELKANOCNY KOSZYCZEK, KARTA NR 16).
Zadaniem dzieci jest ozdobienie kilku papierowych jajek ( szablony jajek w zdjęciach, można wykonać swoje papierowe lub ozdobić styropianowe) aby każde wyglądało inaczej. Następnie dzieci składają koszyczek, sklejają go i umieszczają w środku zajączka i kurczaczka oraz ozdobione przez siebie papierowe jajeczka.
Baranek wielkanocny- praca plastyczno- konstrukcyjna ( CZTEROLATKI, TECZKA MAŁEGO ARTYSTY- BARANEK, KARTA NR 12)
Zadaniem dzieci jest ostrożne wypchnięcie szablonu baranka, następnie należy ozdobić go watą i zagiąć szablon wzdłuż przerywanej linii. Z dostępnych materiałów należy wykonać makietę wiosennej łąki, na której umieścimy baranka.
Mazurkowe dekoracje- układanie kompozycji z mozaiki geometrycznej, doskonalenie sprawności manualnej, przez rysowanie wzorów po śladzie.
Rodzice wraz z dziećmi szukają w gazetkach czy Internecie wielkanocnych mazurków. Zadaniem dzieci jest ułożenie z mozaiki geometrycznej wzoru, jakim ozdobiłyby swój świąteczny mazurek.
PIĘCIOLATKI. KARTA PRACY. WODA STR. 60 (dzieci rysują mazurek po śladzie i kolorują rysunek).
Scenariusz zajęć online dla grupy III – 06.04.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Wielkanocne zwyczaje’’
Temat dnia: ,,Zagroda Oli’’
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
Ilustracja przedstawiająca Olę, naszkicowane obrazki do pokolorowania i wycięcia, kartki, kredki, nożyczki, szary papier, klej, wyrazy do globalnego czytania, biały ser, jajko ugotowane na twardo, pióra, „Karty pracy. Woda” s. 58, ( 5-latki), kredki, ,,Karta pracy. Woda’’, s. 27 (4-latki), komputer
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– wyróżnia zwierzęta gospodarcze spośród innych zwierząt,
– nazywa budynki gospodarcze w zagrodzie,
– przelicza i klasyfikuje zwierzęta,
– doskonali precyzję wycinania nożyczkami,
– wykazuje zainteresowanie czytaniem,
– dostrzega korzyści z hodowli zwierząt hodowlanych,
– zna budowę utworu i prawidłowo reaguje ruchem na powtarzające się części muzyczne.
Przebieg zajęć głównych:
1. „W zagrodzie Oli” – pogadanka połączona z opracowaniem planszy obrazkowej, poznanie elementów zagrody, nazywanie zwierząt gospodarczych, doskonalenie umiejętności liczenia i określania położenia przedmiotów w przestrzeni.
Dziecko otrzymuje zadania do wykonania:
a) koloruje naszkicowane przez Rodzica: dom, kurnik, budę dla psa, stodołę, oborę, chlew.
b) wycina po linii obrazki ptactwa domowego: kury i gęsi, krów, świń i koni, owce, kozy, psa, kota.
Rodzic rysuje postać Oli bądź drukuje ilustrację Oli dołączoną w załączniku. Wycina ją, a następnie przykleja do niej długą wykałaczkę. Gdy już wszystko jest pokolorowane i wycięte, Rodzic rozkłada duży karton szarego papieru i wyjaśnia, że za chwilę razem stworzą zagrodę Oli. Przedstawia wszystkim pacynkę Olę. Dziecko podchodzi do arkusza szarego papieru i przykleja odpowiednie elementy, np. Olę koło domu, kury obok kurnika, psa przed budą, kota na dachu. Dopełnieniem zadania dla dzieci wykazujących umiejętność czytania może być doklejenie podpisów pod obrazki: Ola, kura, kot, owca. Następnie dziecko siada przy stworzonej pracy, a Rodzic zadaje pytania: Gdzie mieszkają kury? Ile jest kur? Czego jest więcej, kur czy kaczek? Gdzie mieszkają krowy? Co jest w stodole? Ile świnek mieszka w chlewie? Gdzie jest kot? (określenie położenia względem domu).
2. „Co nam dają zwierzęta?” – zabawa dydaktyczna połączona z degustacją produktów otrzymywanych dzięki hodowli zwierząt gospodarczych (karta pracy), ćwiczenia oddechowe.
Rodzic pokazuje obrazki zwierząt domowych. Dziecko podaje nazwy zwierząt oraz próbuje określić, jakie produkty otrzymujemy dzięki tym zwierzętom. W razie potrzeby Rodzic podpowiada. Następnie pokazuje na talerzyku biały ser i pyta, z czego może być otrzymywany ser. Kiedy dziecko odgadnie, że z mleka, Rodzic wyjaśnia, że nie tylko z mleka krowiego, lecz także owczego czy koziego. Można wspomnieć o serach otrzymywanych z roślin, np. z mleka sojowego. Następuje degustacja dostępnych rodzajów serów.
Rodzic zachęca dzieci do opisywania wrażeń smakowych i określania własnych preferencji. Te same czynności powtarza z plasterkami kiełbasy i jajkiem ugotowanym na twardo. Na koniec Rodzic pokazuje pióra i z pomocą dzieci określa, do czego są wykorzystywane
przez człowieka. Gdy dzieci powiedzą, skąd wzięły się pióra, nauczyciel proponuje ćwiczenia oddechowe: dmuchanie na piórko trzymane w dłoni, próbowanie utrzymania piórka w powietrzu za pomocą oddechu, przesuwanie piórka po blacie stołu za pomocą lekkich dmuchnięć.
a) Karta pracy dla 5-latków. Woda, s. 58
Po tych ćwiczeniach dziecko na karcie pracy łączy obrazki zwierząt z obrazkami produktów, które dzięki nim otrzymujemy.
b) Karta pracy dla 4-latków. Woda, s. 27
Po tych ćwiczeniach dziecko na karcie pracy rysuje krowę po śladzie, koloruje krowę, a następnie otacza pętlą produkty, które są zrobione z mleka.
3. „Stary Donald farmę miał” – zabawa ruchowa, poruszanie się w przestrzeni według ustalonego schematu.
Rodzic pokazuje dziecku w jaki sposób chodzą zwierzęta przedstawione w piosence - ,,Stary Donald farmę miał’ - https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA . Następnie włącza piosenkę. Zadaniem dziecka jest poruszanie się zgodnie ze słowami piosenki i wcześniejszą prezentacją Rodzica.
Temat dnia: Waga, odwaga, równowaga. 03.04.2020
Piosenka do odsłuchania na rozpoczęcie zajęć: ,,Równowaga” Wygibasy z naszej klasy ( link poniżej):
https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo
Ile wagi , ile równowagi?- zabawa językowa, ćwiczenia w zakresie percepcji słuchowej.
Rodzic podaje słowa zawierające w sobie cząstkę kojarzącą się ze słowem ,,waga”. Dzieci wyjaśniają ich znaczenie oraz dzielą na sylaby, wykonując przy tym różne ruchowe polecenia, podając też liczbę sylab.
Proponowane słowa do zabawy:
-odWAGA (dziecko klaszcze nad głową tyle razy ile jest sylab)
-poWAGA (dziecko podskakuje tyle razy ile jest sylab)
-WAGonik ( dziecko tupie prawą nogą tyle razy ile jest sylab)
-uWAGA ( dziecko uderza dłońmi o uda tyle razy ile jest sylab)
-nieuWAGA ( dziecko tupie lewą nogą tyle razy ile jest sylab)
-równoWAGA ( dziecko uderza całą dłonią o podłogę tyle razy ile jest sylab).
Co jest ciężkie a co lżejsze?- zabawa matematyczna, szacowanie wagi przedmiotów, porównywanie masy z wykorzystaniem wagi szalkowej.
Rodzice o ile posiadają pokazują dzieciom tradycyjną wagę szalkową, dzieci szukają w swoim domu przedmioty do zważenia ( mogą to być zabawki np. samochodziki, klocki, lalki, ale tez produkty spożywcze).Wyjaśniamy dzieciom jak działa nasza waga ( gdy dany przedmiot jest cięższy od drugiego, tacka opada na dół, tym samym tacka z lżejszym przedmiotem idzie do góry). Dzieci starają się najpierw odgadnąć, który z ich przedmiotów jest cięższy, a który lżejszy, następnie sprawdzają trafność swoich przypuszczeń, ważąc na wadze. Staramy się utrwalać u dzieci słowa: cięższy, lżejszy, równo.
Praca techniczna- konstruowanie wagi z wieszaka.
Do wykonania wagi z wieszaka potrzebujemy: wieszak na ubranie, dwa pojemniki np. po jogurcie, dwa sznurki o równej długości.
W kubeczkach robimy dziurki po obu stronach, przy samym brzegu, sznurek należy przewlec przez dziurki. Takie kubki przywiązujemy do końców ramion wieszaka. Tak zrobioną wagę wieszamy np. na klamce od drzwi. Do kubeczków możemy wkładać lekkie przedmioty i tym samym porównywać wagę przedmiotów. PowodzeniaJ Ps. Pochwalcie się zdjęciami swoich konstrukcji.
ĆWICZENIA DLA DZIECI:
KARTA PRACY. WODA. PIĘCIOLATKI STR. 51
KARTA PRACY.WODA. CZTEROLATKI STR. 21
W zdjęciach umieszczam dodatkowo kolorowanki, ćwiczenia związane z tematem dnia.