Dodał: anna Data: 01/06/2020 - 02:38:55
Grupa 3

    Scenariusz zajęć online dla grupy III –02.06.2020r.

     

     

    Opracowała: Anna Frankowska

    Grupa: III (4 i 5 –latki)

    Krąg tematyczny: Dzieci świata

    Temat dnia: Podróż po krajach Europy Zachodniej

    Przewidywane osiągnięcia:

     – wzbogaca wiedzę na temat krajów Unii Europejskiej,

    – dostrzega różnorodność kulturową poznawanych krajów,

    – docenia piękno kultury i sztuki podczas oglądania zdjęć obiektów architektonicznych, dzieł malarskich i rekwizytów,

    – poznaje symbole narodowe wybranych krajów oraz dostrzega odmienność językową,

     – poznaje różne możliwości podróżowania po Europie,

     – doskonali sprawność manualną,

    – rozwija poczucie rytmu, orientację w przestrzeni i współdziałanie w grupie.

    Przebieg zajęć głównych:

     „Plan podróży” – omawianie planu podróży z wykorzystaniem mapy Europy, rozbudzanie zainteresowania Unią Europejską, przybliżenie rozumienia symboliki mapy. Prezentujemy dziecku mapę Europy i przybliżamy plan podróży, wskazując kierunek zachodni od Polski. Dzieci podają nazwy znanych krajów, z pomocą rodzica wyszukują w „Pomocach dydaktycznych”(dla młodszych dzieci zdjęcia flag w załączniku) ich flagi. Zastanawiają się, jakimi środkami lokomocji mogą dotrzeć do poszczególnych krajów. Następnie pokazują na mapie granice państw, rzeki, jeziora

    Pomoce: mapa Europy i flag w zdjęciach,

    „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka” (Pięciolatki)

     

     „Zapraszamy do podróży” – zintegrowane działania edukacyjne, wzbogacenie wiedzy na temat charakterystycznych cech i symboli wybranych państw Unii Europejskiej, kształtowanie świadomości bycia Polakiem i Europejczykiem. Rodzic zaprasza do podróży po krajach europejskich. Każde dziecko ma na stoliku przygotowany zestaw z „Pomocy dydaktycznych” – „Państwa Europy – loteryjka”.

     Przykładowe zabawy:

     – „Berlin – stolica Niemiec”. Dzieci naśladują wsiadanie do samolotu na Lotnisku Chopina w Warszawie, lot samolotu i lądowanie w Berlinie. „Na lotnisku” dzieci witają się ze sobą, podają rękę i mówią: Guten Tag.Rodzic pokazuje flagę Niemiec, dzieci wyszukują odpowiedni kartonik z loteryjki i dobierają zdjęcia (Brama Brandenburska i samochód). Na mapie Europy rodzic zaznacza trasę podróży wstążką, a przy Berlinie umieszcza flagę Niemiec. Porównują wielkości powierzchni państw w stosunku do Polski. Wyjaśnia dzieciom, że Brama Brandenburska symbolizuje pokój i wolność, zwraca uwagę na piękno architektoniczne obiektu. Na zakończenie rodzic może wspomnieć o znanych Niemcach, np. braciach Grimm, Albercie Einsteinie. Dzieci żegnają się, podając sobie ręce i mówiąc: Auf Wiedersehn.

     Następnie odgrywają podróż autokarem do Holandii.

     Pomoce: mapa Europy, wstążka, flaga Niemiec, „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka” – „Holandia – kraj tulipanów”.

    Rodzic pokazuje na mapie Holandię oraz zaznacza kolejny etap podróży i umieszcza przy Amsterdamie flagę Holandii. Dzieci witają się po niderlandzku: Goedemorgen. Dzieci odnajdują w loteryjce flagę holenderską i symbole tego kraju (wiatraki i tulipany). Rodzic wyjaśnia, że większość wiatraków służyła do osuszania lądu i obrony przed zlaniem terenu przez morze, a nie do mielenia ziaren zbóż na mąkę. Pokazuje sylwety kolorowych tulipanów, które dzieci przeliczają i klasyfikują ze względu na kolor. Opowiada, że Holandia słynie z hodowli tulipanów, i że właśnie w Holandii powstało najwięcej nowych odmian tych roślin. Na zakończenie rodzic prezentuje reprodukcje obrazów wielkich malarzy holenderskich,

     np. Rembrandta i van Gogha. Dzieci żegnają się, mówiąc po niderlandzku „do zobaczenia”: Dag!

    Pomoce: mapa Europy, wstążka, flaga Holandii, „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka”, kolorowe sylwety tulipanów, reprodukcje obrazów malarzy holenderskich – „Bruksela – siedziba Parlamentu Europejskiego”

     Dzieci naśladują podróż samochodem do Belgii. Rodzic zaznacza na mapie trasę i przypina flagę przy Brukseli. Dzieci najpierw witają się, mówią: Goedemorgen, a następnie odnajdują w loteryjce odpowiednią flagę i symbole (Parlament Europejski, czekoladki). Powitanie brzmi tak samo jak w Holandii, ponieważ w Belgii większość mieszkańców mówi po niderlandzku. Rodzic wyjaśnia, że wiele krajów Europy, między innymi Polska, połączyło się, tworząc Unię Europejską, a przedstawiciele tych krajów spotykają się w Brukseli i ustalają wspólne prawa, np. swobodne podróżowanie, możliwość pracy za granicą.

    Rodzic prezentuje flagę Unii Europejskiej i wyjaśnia znaczenie gwiazdek (jest ich 12, to liczba miesięcy, godzin na zegarze, znaków zodiaku, symbol solidarności i harmonii między krajami). Dzieci żegnają się słowem: Dag!

    Pomoce: mapa Europy, wstążka, flaga Belgii, „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka”, flaga Unii Europejskiej– „Paryż – stolica Francji”.

     Dzieci naśladują przejazd autokarem do Paryża. Witają się, mówiąc po francusku „dzień dobry”: Bonjour. Rodzic zaznacza na mapie kolejny etap podróży. Prezentuje flagę Francji, a dzieci w loteryjce odszukują odpowiednie kartoniki (flagę, wieżę Eiffla, rogaliki croissanty). Następnie rodzic opowiada ciekawostki związane z Paryżem. Przybliża symbole architektoniczne miasta (wieża Eiffla, Luwr) i atrakcje turystyczne, np. park zabaw Asteriksa. Nawiązuje do postaci francuskiego pisarza René Goscinnego, autora komiksu o przygodach Asteriksa i Obeliksa oraz cyklu książek opisujących „Przygody Mikołajka”. Dzieci oglądają reprodukcje obrazów malarzy francuskich (Degas, Cèzanne, Toulouse-Lautrec). Na zakończenie dzieci mogą pobawić się w pokaz mody przy muzyce, wykorzystując dostępne rekwizyty. Następnie dzieci żegnają się, mówiąc: Aur revoir, „wsiadają” do szybkiej kolei TGV i jadą do Londynu.

     Pomoce: mapa Europy, wstążka, flaga Francji, „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka”, reprodukcje obrazów malarzy francuskich , rekwizyty do pokazu mody – „Londyn – stolica Wielkiej Brytanii”.

     Dzieci witają się, mówiąc po angielsku: Good morning. Rodzic zaznacza na mapie kolejny etap podróży, zwracając uwagę, że tory pociągu prowadzą przez tunel pod kanałem La Manche. Dzieci wyszukują w loteryjce flagę Wielkiej Brytanii i zdjęcia Big Bena oraz piętrowego autobusu. Rodzic przybliża ciekawostki związane z Wielką Brytanią: postacie literackie (Piotruś Pan, Harry Potter, Sherlock Holmes), królową brytyjską Elżbietę II, Pałac Buckingham, który jest jej siedzibą, charakterystyczny wygląd straży pałacowej. Opowiada o zegarze Big Ben, którego dłuższa wskazówka mierzy cztery metry. Rodzic opowiada, że kiedy zegar wskazuje piątą po południu, dla wielu Brytyjczyków to pora tzw. five o´clock, czyli zwyczaj picia tradycyjnej herbaty z mlekiem i cukrem. Jeśli jest taka możliwość, dzieci próbują herbaty po angielsku. Na zakończenie żegnają się słowami: Good bye!

     Pomoce: mapa Europy, wstążka, flaga Wielkiej Brytanii, „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka”, ilustracje Piotrusia Pana, Harry’ego Pottera, Sherlocka Holmesa, Pałacu Buckingham, królowej brytyjskiej, ewentualnie herbata z mlekiem do degustacji

     „Z jakiego kraju?” – utrwalenie wiadomości na temat wybranych krajów europejskich, doskonalenie sprawności manualnej. Dzieci oglądają ilustracje na karcie pracy i dzielą się wiedzą na temat Francji i Wielkiej Brytanii. Następnie rysują po śladzie symbole krajów i łączą je z odpowiednią flagą.

     „Karty pracy. Powietrze” Pięciolatki s. 41

     

     „Korrida” – zabawa ruchowa przy muzyce, odpowiednie reagowanie ruchem na zmianę charakterystycznych melodii w utworze. Rodzic wciela się w rolę torreadora a dziecko w rolę byka ( póżniej następuje zmiana ról). „Torreador” otrzymuje chustkę, którą chwytają za dwa rogi i umieszcza z prawej strony ciała, podobnie jak to robią torreadorzy z  płachtą na korridzie. „Byk” ustawia się pod ścianą, a „torreador” pod przeciwległą. Wraz z początkiem utworu „byk” układa palce wskazujące po obu stronach głowy jak rogi i wykonują osiem kroków w stronę „torreadora” zgodnie z pulsem muzyki. Następnie ośmioma krokami cofa się na poprzednie miejsce. Ten układ kroków powtarza się. Podczas powtórzenia tematu marsza „torreador” wykonuje osiem kroków w stronę „byka” i cofa się ośmioma krokami. Następnie wykonuje osiem kroków w przód. Pozostaje w miejscu i, robi osiem kroków, obracają się wokół własnej osi, jednocześnie prezentując płachtę (chustki). Na początku drugiego tematu (0:30) „byk” tupie rytmicznie prawą nogą, naśladując tupanie kopytem. Wraz z narastaniem dynamiki utworu (0:38) każdy „byk” biegnie w stronę „torreadora” stojącego naprzeciw i naśladuje atak rogami na chustę. „Torreadorz” prowokuje byka i wykonuje obroty lub przenosi chustę z jednej strony na drugą. Podczas zabawy „byk” nie powinien dotknąć „torreadora”, może „atakować” jedynie jego chustę. Kiedy wraca pierwszy temat (0:47), „byki” i „torreadorzy” biorą się za ręce i maszerują w parze. „Torreador” zwycięsko macha chustką nad głową.

     „Marsz torreadorów” G. Bizeta nr 25, umieszczam link do utworu:

    https://www.youtube.com/watch?v=8nmk-76DFsU

     

    Wychowywanie przez sztukę- utrwalanie wiadomości o malarzach francuskich, oglądanie obrazu ,,Rodzina w ogrodzie” N. Lancreta, doskonalenie sprawności manualnej. Na karcie pracy dzieci oglądają reprodukcję obrazu rodziny sprzed lat i rysują obraz własnej rodziny.

    Karta pracy. Powietrze. Czterolatki s. 13

    Dodał: anna Data: 31/05/2020 - 08:15:05
    Grupa 3

      Scenariusz zajęć online dla grupy III – 01.06.2020r.

       

      Opracowała: mgr Justyna Anielak

      Grupa: III (4 i 5 –latki)

      Krąg tematyczny: ,, Dzieci świata’’

      Temat dnia: ,, Różne dzieci-równe prawa”

      Czas trwania: 45 minut

      Pomoce dydaktyczne:

      ilustracje i zdjęcia ukazujące dzieci różnych narodowości, rekwizyty do zabawy dramowej (czepka kowboja, pióropusz indiański, afrykańska maska, korale, bransolety), „Wybór tekstów literackich” – T. Plebański „Prawa i obowiązki” s. 62–63 (tekst w załączniku), blok techniczny, farby, papierowa foremka od babeczek, wata

       

      4-latki:

      Karta pracy w załączniku, kredki

       

      5-latki:

      „Karty pracy. Powietrze” s. 40, kredki

       

      Przewidywane osiągnięcia:

      Dziecko:

      – wzbogaca słownictwo służące opisywaniu wyglądu zewnętrznego,

      – wykazuje zainteresowanie poszerzaniem wiedzy na temat mieszkańców innych regionów świata,

      – przejawia życzliwy i przyjacielski stosunek wobec wszystkich dzieci, niezależnie od różnic w wyglądzie, zwyczajach i kulturze,

      – rozumie, że wszystkie dzieci powinny mieć takie same prawa i obowiązki,

      – potrafi współpracować podczas zabawy dramowej

      – doskonali umiejętności grafomotoryczne i logiczne myślenie,

      – doskonali sprawność i koordynację ruchową.

       

      Przebieg zajęć głównych:

      • „Dzieci na świecie” – rozmowa kierowana przy obrazkach lub sylwetach, dostrzeganie cech charakterystycznych wyglądu, kultury i środowiska mieszkańców różnych regionów kuli ziemskiej, kształtowanie uczuć tolerancji wobec przedstawicieli innych narodowości.

       

      Podczas rozmowy i prezentacji zdjęć Rodzic zwraca uwagę na różnice między

      przedstawionymi postaciami, zachęcając do opisywania cech charakterystycznych wyglądu. Zwraca uwagę na ubiór dostosowany do warunków środowiskowych, ale też odzwierciedlający kulturę danego kraju. Następnie zadaje pytania: Jak myślicie, co łączy wszystkie dzieci, niezależnie od miejsca, w jakim mieszkają? Co wszystkie dzieci

      lubią robić? Co jest najbardziej potrzebne każdemu dziecku?

      Rodzic wspomina o dzieciach mieszkających w krajach, w których nie są szczęśliwe, bo cierpią głód, chorują. Często muszą wyjeżdżać do innych krajów w poszukiwaniu lepszego życia. Podkreśla, że Polska należy do krajów dbających o to, aby prawa najmłodszych były przestrzegane. Wyjaśnia, że prawa dziecka zostały spisane w specjalnym dokumencie, Konwencji o Prawach Dziecka, które podpisało wiele krajów, także Polska.

       

      Pomoce: ilustracje i zdjęcia ukazujące dzieci różnych narodowości:

       eskimos  japonka  murzyn  indianin

      • „Prawa i obowiązki” – słuchanie i omawianie wiersza T. Plebańskiego, zapoznanie z wybranymi prawami i obowiązkami dzieci, uświadomienie, że wszystkie dzieci mają podobne potrzeby, emocje.

       

      Na wstępie Rodzic zapowiada, że za chwilę przeczyta wiersz, który będzie opowiadał o prawach najmłodszych, czyli o tym, co powinny mieć zapewnione dzieci w każdym kraju, rodzinie, przedszkolu, szkole, aby były szczęśliwe, bezpieczne i odnosiły sukcesy. Prosi o uważne słuchanie i zapamiętanie praw. Po wysłuchaniu wiersza Rodzic zachęca

      dziecko do spontanicznego wypowiadania się na temat zapamiętanych praw. Następnie ponownie czyta wiersz, fragmentami, precyzując i wyjaśniając poszczególne prawa. Podkreśla, że w wierszu zostały podane tylko niektóre obowiązujące prawa. Nawiązuje do zapisów grupowego kodeksu, który znajduje się w przedszkolu i wyjaśnia, że przestrzeganie jego zapisów przyczynia się do przestrzegania praw w grupie przedszkolnej. Następnie omawia z dzieckiem ostatnią zwrotkę wiersza przypominającą, że dzieci mają również obowiązki. Prosi dziecko o podanie przykładów obowiązków w grupie i w domu.

       

      Pomoce: „Wybór tekstów literackich” – T. Plebański „Prawa i obowiązki” s. 6263 (tekst w załączniku)

       

      • „Skąd jesteśmy?” – zabawa dramowa, doskonalenie umiejętności wcielania się w postać i odgrywania roli, z zastosowaniem różnych środków wyrazu. Doskonalenie sprawności grafomotorycznych oraz ćwiczenie logicznego myślenia (karta pracy).

       

      Rodzic zachęca dziecko do wcielenia się w postacie mieszkańców z różnych regionów

      świata. Pomocą mogą być zgromadzone na ekspozycji rekwizyty, np. pióropusz, kowbojski kapelusz, afrykańskie korale i bransolety, futrzana czapka, lina, łuk wykonany z patyka i linki. Dziecko dobiera się z Rodzicem w parę, wybiera rekwizyty i następnie odgrywa scenki, np. afrykański taniec, łapanie na lasso konia, indiańskie zawody w strzelaniu z łuku. Drugi Rodzic/Dziadek/Babcia odgaduje, kogo naśladują i zadaje szczegółowe pytania dotyczące kraju lub kontynentu, mieszkających tam zwierząt, zwyczajów, jedzenia.

       

      4-latek: karta pracy w załączniku, kredki

      Na zakończenie dziecko wykonuje ćwiczenie na karcie pracy-prowadzi Eskimosa do domu tylko po trójkątnych krach lodowych.

       

      5-latki: „Karty pracy. Powietrze” s. 40, kredki

      Na zakończenie dziecko wykonuje ćwiczenie na karcie pracy – omawia postacie na ilustracji, podają miejsca, z których pochodzą (Grenlandia, Europa, Azja, Ameryka Południowa, Afryka) i łączy je z ich zabawkami.

       

      Pomoce: rekwizyty do zabawy dramowej (czepka kowboja, pióropusz indiański, afrykańska maska, korale, bransolety).

       

      •,,Eskimoskie dzieci’’-praca plastyczna-doskonalenie motoryki małej.

       

      Zdjęcie pracy plastycznej znajduje się w załączniku

       

      Pomoce: blok techniczny, farby, papierowa foremka od babeczek, wata

       

       

      Dodał: anna Data: 30/05/2020 - 01:02:23
      Grupa 3
        Dodał: anna Data: 26/05/2020 - 07:49:15
        Grupa 3

          Scenariusz zajęć online dla grupy III – 29.05.2020r.

           

           

          Opracowała: Anna Frankowska

          Grupa: III (4 i 5 –latki)

          Krąg tematyczny: Aktywnie, rodzinnie, zdrowo

           Temat dnia:

          Przewidywane osiągnięcia:

          – doskonali analizę i syntezę głoskową oraz sprawność grafomotoryczną,

          – wykorzystuje różne środki wyrazu w celu przekazania informacji,

          – potrafi wypowiadać się na temat pracy zawodowej i domowej rodziców,

          – nabiera śmiałości w prezentowaniu własnych umiejętności i wypowiadaniu się na forum grupy,

           – wzbogaca wiedzę na temat zawodów i zajęć wykonywanych przez różne osoby.

           

          Przebieg zajęć głównych:

           „W poszukiwaniu litery «z»” – doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, wzbudzanie zainteresowania czytaniem i literami. Rodzic prosi dzieci o podawanie słów z głoską „z” w nagłosie, wygłosie i śródgłosie. Każde słowo dzieci dzielą na sylaby i głoskują. Następnie rodzic głoskuje słowa, a dzieci dokonują syntezy. W dowolnych książkach wyszukują litery „z” na stronie.

           

          Na  karcie pracy kolorujemy okienka oznaczające miejsce głoski „z” oraz rysujemy po śladzie zamek i wzory literopodone.

           Pięciolatki  „Karty pracy. Powietrze” s. 38, kredki

          Czterolatki wykonują karty pracy które umieszczam w zdjęciach: 1 2  3 4

           

          „Powiedz, kim jest, co robi” – zabawa słowna, zagadki ruchowo-naśladowcze, wzbogacenie wiedzy na temat różnych zawodów i ich znaczenia, doskonalenie umiejętności odgrywania przyjętej roli. Rodzic organizuje zabawę na zasadzie rundki z piłką: wymienia nazwę zawodu, a dzieci krótko opisują, co dana osoba robi, np. kucharz – gotuje, piekarz – piecze chleb, lekarz – leczy ludzi, weterynarz – leczy zwierzęta, krawcowa – szyje ubrania, szewc – naprawia buty. Następnie dzieci naśladują czynności osób, wykonujących różne zawody, a  rodzic, dostrzegając znaczenie zarówno pracy zawodowej, jak i domowej. Wymieniają korzyści, jakie przynosi praca, zastanawiają się, co by było, gdyby nikt nie wykonywał danej pracy, podają nazwy zawodów, które wykonują ich bliscy.

           

          Dzieci wykonują ćwiczenia na kartach pracy – nazywają przedstawicieli zawodów i łączą z nimi przedmioty potrzebne w ich pracy.

          Pięciolatki „Karty pracy. Powietrze” s. 39, kredki

           

          Dokumenty - rekrutacji

             

          Galeria

          

          Polecamy