Po zielonej łące kica Wielkanocny zajączek,
Rozgląda się zdziwiony na wszystkie świata strony.
Słonko figlarnie świeci,
uśmiecha się do dorosłych i dzieci.
A ptaszki wiosennie ćwierkają
I radosną nowinę obwieszczają:
Spokojnych, pełnych nadziei, miłości
I wzajemnej życzliwości Świąt Wielkanocnych
Wszystkim rodzicom i dzieciom życzy
Anita Stanisławska, wychowawczyni z gr. IV
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Temat zajęć: „Jajka jak malowane”
Termin: 8 kwietnia 2020 r.
Cele główne:
-rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
-stymulowanie rozwoju mowy, poszerzane słownika dzieci
-wzbogacanie wiedzy na temat wielkanocnych tradycji, poznanie różnych technik zdobienia jaj wielkanocnych
-utrwalanie kształtu litery „J, j”
-doskonalenie umiejętności matematycznych: przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi, dodawania i zapisywania wyniku działań
-rozwijanie sprawności manualnej poprzez wykonywanie prac plastyczno-technicznych
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Dzisiaj zaczynamy od zabawy ruchowej!
Zadanie 1 - „Ozdabiamy pisankę” – rodzic ze skakanki lub sznurka układa na podłodze wzór fali i zygzaka. A waszym zadaniem jest przejść po ułożonych wzorach, tak by nie wypaść z wyznaczonej trasy.
Zadanie 2 – układanie historyjki obrazkowej „Wielkanocne malowanki” i rozmowa inspirowana jej treścią – obejrzyjcie ilustracje, układając je w odpowiedniej kolejności i opowiadając jej treść odpowiadając na poniższe pytania:
- Co robi dziewczynka z rodzicami?
- Po co tata obiera cebulę?
- Dlaczego łzawią mu oczy?
- W czym będą gotować się jajka?
- Jaki kolor miały jajka przed ugotowaniem/ po ugotowaniu/
- Jakie inne warzywa są na stole?
- Po co są im potrzebne obierki buraków i szpinaku/
- Jaki kolor będą mieć jajka ugotowane w burakach/ w szpinaku?
Zapamiętajcie! Jajka farbowane w ten sposób (poprzez zanurzanie w barwniku) to kraszanki.
Zadanie 3 - zabawa badawcza „Kraszanki” – wspólnie z rodzicami wykonajcie kraszanki do wielkanocnego koszyczka. Potrzebne będą wam następujące materiały: jajka z białą skorupką, łupinki cebuli, przyprawę kurkuma, 3 buraki czerwone, małą główkę czerwonej kapusty. Przebieg: przygotowujemy oddzielnie wywar z łupin cebuli, kurkumy, buraka, kapusty i gotujemy zanurzone w nich jaka do momentu kiedy zmienią swoje zabarwienie
Obejrzyjcie zdjęcia i przeczytajcie nazwy warzyw i kolorów, na jaki barwią jajka. Znajdziecie tam jeszcze inny niż te wymienione w zadaniu 3.
Zadanie 5 – zabawa dydaktyczna „Wielkanocne jajka” – poznacie sposoby zdobienia wielkanocnych jajek. Popatrzcie, jakie piękne! Podam Wam teraz opis ich wykonania, a Wy spróbujcie je odnaleźć na zdjęciach. KRASZANKI powstają….. już wiecie z zadania 2. DRAPANKI są odmianą kraszanek, w zabarwionej skorupce wydrapuje się wzorki za pomocą ostrego narzędzia. PISANKI powstają poprzez pisanie na skorupce gorącym woskiem, a następnie zanurzenie w zimnym barwniku, w miejscu nałożenia wosku barwnik nie wchłania się w skorupkę, jako narzędzia do rozprowadzania wosku używa się Igiel, słomek, patyczków itp. AŻURKI powstają z wydmuszek, robi się je poprzez wiercenie otworów przy pomocy malutkiego wiertełka. OKLEJANKI powstają poprzez oklejanie różnymi materiałami: płatkami kwiatów, skrawkami tkanin, wełny, wycinankami z kolorowego papieru.
Zadanie 6 - Zapraszam do wspólnego śpiewania piosenki „Pisanki , pisanki, jajka malowane”
https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.
Zadanie 7 – zabawa plastyczno-matematyczna „Narysuj treść piosenki”- napiszcie wyraz pisanka, podzielcie wyraz na sylaby i głoski (w taki sposób jak wczoraj jajko), przeliczcie sylaby i głoski. Odpowiedzcie na pytania: Co było na pierwszej, drugiej, trzeciej pisance itd.? Na której z kolei pisance są laleczki, gwiazdki itd.? Narysujcie wszystkie pisanki z piosenki w odpowiedniej kolejności. Przeliczcie pisanki od strony lewej do prawej i odwrotnie. Określcie, ile ich jest. Poproście rodzica, aby zakrył jedną/dwie/ trzy pisanki i odgadnijcie, której brakuje i jak była ozdobiona.
Zdanie 8 – wykonajcie ćwiczenia w Karcie pracy cz. 3, str. 42-43, 44-45 oraz 47 (oprócz str. 46), utrwalcie kształt literki „J, j” w Karcie pracy cz.4 (ostatnia strona). Nie musicie oczywiście wykonywać wszystkiego na raz.
Zadanie 9 – prace techniczne „Ozdoby wielkanocne” - wielkanocna piosenka niech będzie inspiracją do dalszych świątecznych przygotowań. Zapraszam do działania! Macie już piękne zajączki wielkanocne i koszyczki z poprzednich zajęć. Oto kilka innych propozycji, także do wykonania z młodszym rodzeństwem:
-„Drzewko wielkanocne”- którym możecie udekorować swój pokój. Do wykonania będziecie potrzebować: suchych gałązek/wierzby, bibuły, krepiny lub kolorowych serwetek, nożyczek, kleju. Z bibuły, krepiny lub serwetek trzeba wyciąć małe kwadraciki (4 cm na 4 cm). Na środek kwadracika nakładamy trochę kleju i przyciskamy kwadracik do gałązki. W ten sposób ozdobimy gałązki (listki i kwiatki)
-„Jak oryginalnie ufarbować jajka wielkanocne” https://www.youtube.com/watch?v=27YCnJDHUkk ,
-„Pisanki farbowane w pończochach” (moczymy aż woda wystygnie) https://www.youtube.com/watch?v=xCO1Z1hdtCM
-„Jak zrobić fajne i proste pisanki”- https://www.youtube.com/watch?v=mwWgC626krE
„Wielkanocny baranek” https://www.youtube.com/watch?v=VBxAsP_9GXU
-„Kurki z opakowań po jajkach” https://www.youtube.com/watch?v=xLKqVpCcoDg
- „Kurczaczek z rolki” https://www.youtube.com/watch?v=jhD0-4SMaI4 ,
https://www.youtube.com/watch?v=A_kQOQSm0E8
Życzę Wam dobrej zabawy i pięknych, własnoręcznie wykonanych dekoracji. Oczywiście czekam też na Wasze pomysły, chwalcie się, wysyłajcie zdjęcia i filmiki na Messenger.
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Temat zajęć: „Jajka”
Termin: 7 kwietnia 2020 r.
Cele główne:
-rozbudzanie ciekawości światem przyrody
-poszerzanie wiedzy na temat zwierząt, szczególnie ptaków
-przygotowanie do nauki czytania i pisania
-wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „J, j”
-rozwijanie umiejętności matematycznych: przeliczania, ustalania liczebności zbioru i porównywania zbiorów, określania kształtu obiektów, porównywania wielkości obiektów
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - Zagadka dotykowa: sprawdźcie za pomocą dotyku, co ukryte jest w woreczku/w skarpecie/w ściereczce. Już wiecie, o czym będą dzisiejsze zajęcia? Tak, to jest jajko! Dzisiaj będziemy rozmawiać o jajkach.
Zadanie 2 – Zabawa dydaktyczna „Owalne jajka”: obejrzyjcie swoje jajko, dotknijcie, określcie jego kształt, jaką figurą jest jajko? Kołem? Czy może…? Narysujcie koło oraz kształt jajka, porównajcie je? Jeśli już wiecie, jaki kształt ma jajko, napiszcie nazwę pod rysunkiem jajka.
Zadanie 3 – „Litera J, j”- poznacie zapis drukowanej i pisanej litery J, j na przykładzie wyrazu jajko. Napiszcie wyraz, podzielcie na sylaby i głoski ( wykorzystajcie do tego planszę).
Posłuchajcie poprawnej wymowy litery J:
https://www.youtube.com/watch?v=vtymVPdwi6U
Zobaczcie, jak należy prawidłowo pisać literkę J, j, zwróćcie uwagę na wielkość liter i kierunek pisania, wykorzystajcie też planszę z literą:
https://www.youtube.com/watch?v=qdOpVAtkQqA
Poznajcie inne wyrazy z literą j, określcie ile razy litera ta występuje w wyrazie. Poproście rodziców, aby zatrzymali prezentację przed podaniem odpowiedzi na filmiku. Spróbujcie sami podać ile jest liter j i którą z kolei jest ta litera w każdym wyrazie (np. pierwsza, trzecia itd.) A może podacie jeszcze inne wyrazy zawierające literkę j. Zapiszcie je:
https://www.youtube.com/watch?v=k-3bItxUSPY
Zadanie 4 – „Zabawy z literką j”: napiszcie literkę w powietrzu, na plecach mamy/siostry, a teraz rodzic napisze literkę na waszych plecach, na stole/podłodze, ułóżcie literkę ze sznurka, ulepcie z plasteliny
Zadanie 5 – Zabawa ruchowa „Slalom z jajkiem”: połóż swoje jajko na łyżce i spróbuj pokonać slalomem ułożone przez rodzica przeszkody!
Zadanie 6 – Czy wiecie, że jako jajku nie równe? Zobaczcie na zdjęciu. Porównajcie wielkość jajek kury, strusia, przepiórki, emu. Narysujcie je układając od najmniejszego do największego.
Zadanie 7 - Jaki kolor ma skorupka jajka? A czy wiecie, że nie wszystkie jajka są w takim kolorze? Czasami ubarwienie skorupek jest kolorowe i wiąże się z obroną przed drapieżnikami. Obejrzyjcie zdjęcia ptaków i ich jaj. Które najbardziej wam się podobają?
1.jajka przepiórki (w środku skorupki są błękitne)
2. jajka perkoza (jasne największe)
3. jajka drozda (niebieskie)
4. jajka czajki (trzy nakrapiane)
5. jajka zięby (w zielonym gnieździe)
6.jajko sokoła (złote)
Zadanie 8 - zabawa matematyczna „Kolorowe jajka”- wskażcie wszystkie pisanki na obrazkach, które spełniają wskazane przez rodzica kryterium : kolor, wzór, kolor i wzór
Zadanie 9 - wykonajcie ćwiczenia w Karcie pracy cz.4, str. 18-19
Dodatkowo:
-jeśli ktoś nie wykonał wczoraj eksperymentu, , może zrobić to dziś. „Gumowe jajko”, obejrzyjcie na stronie https://www.youtube.com/watch?v=8ywdW2eRyTE&fbclid=IwAR1ZtS-y04ueNR5z_j5Ovq0qVZVaXEBmE3REpn4MHrUhO-VUigbIx-2stPw
- a może uda się wam rozwiązać zagadkę, nad którą głowią się ludzie od początku świata: Co było pierwsze jajko czy kura?
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Temat zajęć: „Już niedługo Wielkanoc”
Termin: 6 kwietnia 2020 r.
Cele główne:
-wzbogacenie wiedzy na temat Wielkanocy
-rozbudzanie zainteresowania tradycjami wielkanocnymi i poszerzanie słownictwa związanego z Wielkanocą
-ćwiczenie umiejętności aktywnego słuchania utworu literackiego i rozmawiania na temat jego treści
-doskonalenie percepcji słuchowej i poczucia rytmu
-utrwalanie poznanych liter
-rozwijanie sprawności manualnej, przygotowanie do nauki pisania
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1.Wiersz „Już niedługo Wielkanoc” (D. Góra) ilustrowany zdjęciami –poproście rodziców o przeczytanie wiersza, wysłuchajcie go uważnie:
Wiosna w pełnej krasie, ciepło, jasno wszędzie,
już niedługo w każdym domu świętowanie będzie.
Rzeżucha wyrośnie i zakwitną bazie,
już niedługo będą święta, czekamy na razie.
Przykica zajączek, zabeczy baranek,
kurczaki przyniosą kosz pełen pisanek.
Zrobimy święconkę w tym właśnie koszyku
i do niego powkładamy pyszności bez liku.
Ale nim nadejdzie ta Wielkanoc wreszcie,
palmy piękne, kolorowe trzeba zrobić jeszcze:
gałązki i bazie, kwiatki bibułowe,
związać mocno i przyczepić wstążki kolorowe.
Zadanie 2.Rozmowa na temat wiersza kierowana pytaniami – oglądając zdjęcia odpowiedzcie na pytania:
Jak ludzie przygotowują się do Świąt Wielkanocnych?
Czym dekorują swoje mieszkania?
Co zanosi się w koszyczku do święcenia?
Jakie znacie zwierzęta związane z tymi świętami?
Jak można udekorować jajka?
Co to jest palma wielkanocna?
Zadanie 3.Zabawa dydaktyczna „Wielkanocna mapa myśli” – ułóżcie z literek lub napiszcie wyraz WIELKANOC, podzielcie wyraz na sylaby i głoski. Podajcie skojarzenia związane z tym wyrazem, napiszcie je albo narysujcie wokół wyrazu (odwołajcie się do wiersza, zdjęć i własnych doświadczeń, zapytajcie rodziców, co jeszcze może znaleźć się na wielkanocnej mapie).
Zadanie 4.Sprawdźcie swoją mapę myśli oglądając filmik „Symbole Wielkanocne” https://www.youtube.com/watch?v=PSMcPXs-1vM -dorysujcie to, czego nie narysowaliście w poprzednim zadaniu.
Zadanie 5. Zabawa ruchowo-rytmiczna przy piosence „Zając wielkanocny” –zwróćcie uwagę na zmianę tempa! https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc
Zadanie 6.Prace plastyczno-technicze:
a)„Wielkanocny zajączek” z „Teczka małego artysty” nr 14
b)”Zajączek ze skarpety” https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8 (może uda się wykorzystać kolorową skarpetę, wtedy zajączek będzie o wiele barwniejszy i ciekawy)
Dodatkowo:
-pomyślcie, w jaki sposób możecie włączyć się w przygotowania do Świąt Wielkanocnych w Waszym domu, ustalcie wspólnie z rodzicami zakres prac, które możecie wykonać (np. sprzątanie, dekorowanie, robienie pisanek, pomoc w kuchni????)
-zachęcam do wykorzystania „Wielkanocne karty pracy” https://edutapia.pl/blog/view/46
-zasiejcie rzeżuchę na talerzyku lub w skorupce jajka, będzie ona piękną świąteczną, naturalną dekoracją
-może wykonacie eksperyment „Gumowe jajko”, obejrzyjcie na stronie https://www.youtube.com/watch?v=8ywdW2eRyTE&fbclid=IwAR1ZtS-y04ueNR5z_j5Ovq0qVZVaXEBmE3REpn4MHrUhO-VUigbIx-2stPw
-przygotujcie na jutrzejsze zajęcia 1 jajko ugotowane na twardo