Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Letnie wędrówki”
Temat zajęć: „Szczęśliwe wakacje to bezpieczne wakacje”
Termin: 19 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– wie, gdzie i w jaki sposób można spędzić wakacje
– wypowiada się na temat swojego wymarzonego sposobu spędzania czasu wolnego
– dokonuje oceny opisanych zachowań pod kątem bezpieczeństwa
– dostrzega związki przyczynowo-skutkowe
– doskonali pamięć i uwagę
− czyta ze zrozumieniem
– uzupełnia obrazek naklejkami zgodnie z poleceniem
– utrwala znajomość numerów alarmowych służb ratowniczych
– kształtuje właściwe postawy i zachowania w sytuacjach trudnych oraz wie, jak i kogo może prosić o pomoc
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - „Wakacje z Kubusiem” - oglądanie filmiku, utrwalanie nazw miejsc wakacyjnego wypoczynku i sposobów spędzania tam wolnego czasu. Wypowiedzi dzieci na temat wymarzonego miejsca na wakacyjny wypoczynek.
https://www.youtube.com/watch?v=heNna0maQ0E
Zadanie 2 - „Wolno czy nie wolno?” - ocena prawdziwości zdań. Rozdajemy dzieciom karteczki z buźkami mimicznymi-uśmiechniętą i smutną. Kiedy odpowiedź na pytanie jest twierdząca, dzieci pokazują buźkę uśmiechniętą, kiedy odpowiedź jest przecząca – buźkę smutną. Zadajemy pytania dotyczące zasad zachowania i ochrony przyrody, np. Czy w górach wolno zrywać szarotki? Czy na terenie rezerwatu można wędrować poza wytyczonym szlakiem? Czy w czasie burzy trzeba chować się pod drzewem? Czy możemy poprosić o pomoc policjanta, kiedy się zgubimy? Czy papiery i plastikowe butelki można zostawiać lub zakopywać w lesie? Czy można się kąpać na kąpielisku strzeżonym przez ratownika?
Zadanie 3 - „Nie trać głowy na wakacjach” - oglądanie filmiku edukacyjnego, uświadomienie niebezpieczeństw podczas wakacyjnego wypoczynku.
https://www.youtube.com/watch?v=K-6T693WQKY
Zadanie 4 - „Ważni ludzie na trudne chwile” - rozmowa kierowana, utrwalanie numerów alarmowych. Pytamy dzieci, w jakich sytuacjach możemy potrzebować pomocy, przypominamy sytuacje obejrzane na filmiku. Dzieci opisują możliwe sytuacje, w których niezbędna jest pomoc służb ratowniczych. Wcielają się w rolę osoby potrzebującej pomocy i odgrywają scenkę rozmowy telefonicznej z odpowiednimi służbami – podają numer telefonu, pod który dzwonią i opisują zdarzenie. Role ratowników odgrywa rodzic/rodzeństwo.
Zadanie 5 - „Bezpieczeństwo na wakacjach” - wykonanie plakatu z numerami alarmowymi. Dzieci przygotowują plakat z numerami alarmowymi (policja, pogotowie, straż pożarna, 112, 985 GOPR, 601 100 100 numer alarmowy nad wodą), obok numerów rysują symbole odpowiednich służb ratowniczych (np. góry, woda, samochód policyjny itd.). Próbują nauczyć się na pamięć tych numerów, których jeszcze nie znają.
Zadanie 6 - wykonanie ćwiczeń w Karcie Pracy cz. 4, s. 67. Dzieci:
-słuchają zdań czytanych przez rodzica lub czytają samodzielnie i przyklejają na obrazku
odpowiednie elementy
-czytają wyrazy pod obrazkiem i wklejają na obrazku odpowiadające im cyfry, tak żeby zgadzały się z opisami.
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Letnie wędrówki”
Temat zajęć: „Egzotyczne wyprawy”
Termin: 18 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
–wyodrębnia głoski na początku i na końcu wyrazów
–poznaje cechy charakterystyczne środowiska-dżungli
– rozpoznaje i nazywa zwierzęta egzotyczne
– wykazuje zainteresowanie pogłębianiem wiedzy przyrodniczej
– rozwija swobodną ekspresję ruchową
– bezpiecznie porusza się podczas zabawy
– odczytuje informacje zapisane w formie schematu
– wyznacza wynik dodawania i odejmowania
− utrwala znajomość poznanych cyfr
– analizuje treść zadań i przekłada na operacje matematyczne
– rysuje zwierzęta egzotyczne, uwzględniając charakterystyczne cechy wyglądu
– rozwija wyobraźnię i kreatywność
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - „Pociąg głosek” – wyodrębnianie głosek na początku i na końcu wyrazów. Dzieci kolejno podają słowa tak, aby nowe słowo rozpoczynało się głoską, którą skończyło się poprzednie, np. las, sowa, aparat, traktor.
Zadanie 2 - „Dżungla i jej mieszkańcy”- oglądanie filmu edukacyjnego. Dzieci poznają środowisko dżungli, nazywają niektóre zwierzęta zamieszkujące ten teren. Próbują wymienić jeszcze inne zwierzęta z dżungli, mogą odszukać je w albumach, encyklopediach.
https://www.youtube.com/watch?v=NuEOcx7aAYY
Zadanie 3 - „Wyprawa do dżungli” – opowieść ruchowa. Zapraszamy dzieci do zabawy, w której naśladują ruchem treść opowieści: Szykujecie się na wyprawę. Zakładacie długie spodnie, bluzkę, wiążecie buty i zakładacie na głowę kapelusz. Jeszcze tylko plecak… Wkładacie do niego jedzenie, wodę i apteczkę. Teraz plecak na ramiona i w drogę. Idziecie jedno za drugim, bo droga jest bardzo wąska. Po obu stronach rosną wysokie drzewa. Oj, trzeba się pochylić, bo gałęzie zwisają nisko, bardzo nisko nad drogą. Taki marsz jest bardzo męczący. Idziecie bardzo wolno. Wreszcie można się wyprostować i swobodnie iść. O! Kolejna przeszkoda – strumyk. Trzeba będzie go przeskoczyć… Rozejrzyjcie się, ile tu zwierząt… Są małpy. Skaczecie razem z nimi, wysoko, jeszcze wyżej. Skradacie się na czterech łapach jak lwy. Cichutko stawiacie łapy, nie chcecie, żeby ktoś was usłyszał. Teraz słonie, stawiacie głośne, ciężkie kroki. Jesteście olbrzymimi zwierzętami, trąbicie z radości. W dżungli są też węże. Ślizgacie się po ziemi z głośnym sykiem… i zatrzymujecie się w bezruchu… Czas na najwyższe zwierzę, żyrafę. Ze swą długą szyją dumnie kroczy po trawie, rozglądając się dokoła. Po zabawie czas na odpoczynek. Można teraz zjeść i napić się wody. Wyciągacie zapasy z plecaka. Słuchacie odgłosów dżungli… Czas wracać. Idziecie ostrożnie, bo droga jest bardzo wąska… Znowu trzeba przeskoczyć strumyk… A teraz pochylić się, bo gałęzie zwisają bardzo nisko nad drogą… Teraz szybki marsz… i jesteście w domu.
Po zabawie dzieci kładą się i odpoczywają.
Zadanie 4 - „Odgłosy zwierząt” - rozwiązywanie zagadek słuchowych https://www.youtube.com/watch?v=mzo0PI1l0tU
Zadanie 5 - wykonanie ćwiczeń w Karcie Pracy cz. 4, s. 65-66. Dzieci:
-kolorują według kodu i uzupełniają działania matematyczne.
Zadanie 6 - „Egzotyczne zadania” - zabawa matematyczna. Dzieci rozwiązują i układają zadania matematyczne na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Przykładowe zadania:
Pięć krokodyli w Nilu pływało. Cztery uciekły. Ile zostało?
Siedem słoni na trąbach grało. Przybiegły trzy. Ile wtedy grało?
Osiem małpek po drzewie skakało. Pięć zeskoczyło. Ile zostało?
W czasie słuchania zadań dzieci manipulują dowolnymi liczmanami i dokonują obliczeń. Po kilku zadaniach dzieci mogą same wymyślać treść zadań. Za każdym razem sprawdzamy poprawność obliczeń.
Zadanie 7 – „Rysujemy z ręki” – zabawa plastyczna. Dzieci rysują wybrane zwierzęta, również egzotyczne, obrysowując własną dłoń (instrukcja na filmiku) https://www.youtube.com/watch?v=2IP6YB4FGr4
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Letnie wędrówki”
Temat zajęć: „Tam, gdzie rosną szarotki”
Termin: 17 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– usprawnia narządy artykulacyjne
– opisuje elementy krajobrazu charakterystyczne dla gór
– rozumie konieczność chronienia przyrody tego regionu
– wie, jakie rzeczy należy zabrać w góry
– poznaje zasady, jakich należy przestrzegać podczas wycieczek górskich
– wskazuje gatunki fauny i flory charakterystyczne dla regionu
– wykazuje zainteresowanie poznawaniem kultury i folkloru regionu podhalańskiego
– dostrzega oryginalność strojów ludowych, muzyki oraz gwary
– doskonali orientację w terenie oraz umiejętność dekodowania informacji przedstawionych symbolicznie
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - „W góry!” – ćwiczenie logopedyczne. Opowiadamy historyjkę o wyprawie języka w góry: Język, korzystając z pięknej pogody, wybrał się w góry. Przed wyprawą zrobił małą rozgrzewkę – przebiegł się kilka razy w kółko (dzieci oblizują szeroko otwartą buzię), zagrał w piłkę (wypychają policzki), później zjadł coś dobrego (naśladują żucie), pożegnał się z przyjaciółmi (posyłają buziaki) i poszedł (kląszczą). Najpierw chodził po niskich górach (kilkakrotnie podnoszą język do wałka dziąsłowego i opuszczają za dolne zęby), później były wyższe (kilkakrotnie podnoszą język do górnych i opuszczają do dolnych zębów), aż wreszcie dotarł w naprawdę wysokie góry (podnoszą język w stronę nosa i opuszczają na brodę). Przez chwilę podziwiał piękne widoki (przesuwają język w stronę jednego i drugiego ucha), a później udał się w drogę powrotną: przeszedł przez wysokie góry, później średnie i na końcu niskie. Wspominając swoją przechadzkę, wzdychał (wykonują głęboki wdech nosem, a wydech ustami) i już planował następną wędrówkę.
Zadanie 2 – prezentacja multimedialna „Tatrzański Park Narodowy” – poznanie krajobrazu gór polskich, roślin, zwierząt, piękna przyrody, ale także niebezpieczeństw płynących z gór https://www.youtube.com/watch?v=KAhV1Z8VuiI
Zadanie 3 - „Ważne sprawy na górskie wyprawy” – rozmowa kierowana na podstawie filmiku „Bezpieczeństwo w górach” https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio
Dzieci odpowiadają na pytania dotyczące bezpieczeństwa podczas górskich wędrówek, odpowiedniego sprzętu i odzieży (właściwe buty, wygodny strój) oraz wyposażenia (apteczka, okulary, butelka wody, kanapki, krem z filtrem przeciwsłonecznym). Rozmowa dotyczy także konieczności trzymania się szlaków.
137
Zadanie 4 – „Górale – ludzie gór” – wyszukiwanie w albumach, encyklopediach informacji na temat życia górali, kultury i folkloru góralskiego, oglądanie występu tanecznego górali. Dzieci zwracają uwagę na strój kobiecy i męski (skórzany pas, kapelusz z muszelkami, kierpce, wełniane spodnie ze zdobieniami, spódnice w kwiaty, kubraki, czerwone korale), ciupagę, charakterystyczną muzykę góralską (skrzypce) i taniec.
https://www.youtube.com/watch?v=vPa6VRUWTOk
Zadanie 5 - „Nad Morskim Okiem” – utrwalenie informacji o regionie górskim z wykorzystaniem Karty Pracy cz.4, s. 63-64. Dzieci:
-wymieniają cechy charakterystyczne krajobrazu ukazanego na zdjęciu
-otaczają pętlami zdjęcia roślin i zwierząt, które występują w górach
-oglądają ilustracje, omawiają zdjęcia i znaki, otaczają pętlami te, które wiążą się z górami.