Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Letnie wędrówki””
Temat zajęć: „O czym szumi muszelka?”
Termin: 16 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– wyodrębnia i przelicza głoski w wyrazach
– określa negatywne i pozytywne zachowania bohaterki, dostrzegając jej lekkomyślność, ale i odwagę
– docenia siłę nośną wiatru pozwalającą na żeglowanie
– wzbogaca wiedzę i słownictwo dotyczące zbiorników wodnych, dostrzegając podobieństwa i różnice
– wskazuje sposoby odpoczywania nad wodą
– wzbogaca słownictwo i wiedzę z zakresu wodnych środków transportu
– doskonali umiejętność klasyfikowania ze względu na różne kryteria
– czyta dłuższy tekst ze zrozumieniem
– wypowiada się na temat tekstu
− dopasowuje tekst do obrazka
– wykazuje orientację na kartce
– wykonuje pracę zgodnie z podaną instrukcją słowną
– szybko reaguje na umówiony sygnał i ustawia się w wyznaczonym miejscu
– dostrzega wpływ wiatru na kierunek i szybkość płynięcia żaglówek
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - „Wyrazy i głoski” - ćwiczenia syntezy i analizy słuchowej wyrazów. Podajemy dzieciom kilka wyrazów z podziałem na głoski. Zdaniem dzieci jest dokonanie syntezy i powiedzenie wyrazu.
Zadanie 2 - „Bezpieczeństwo dzieci nad wodą” - oglądanie filmu edukacyjnego https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA
Zadanie 3 - „Wypoczynek nad wodą” - rozmowa kierowana, wykorzystanie wiadomości zdobytych w trakcie oglądania filmu. Prezentujemy dzieciom zdjęcia, ilustracje przedstawiające różne zbiorniki i cieki wodne: jezioro, staw, morze, rzeka, strumień. Dzieci porównują je, wskazują cechy wspólne i różnice. Wymieniają nazwy różnych aktywności, zabaw i sportów, jakie można wykonywać nad wodą. Przypominają sobie zasady bezpieczeństwa nad wodą.
Zadanie 4 - „Co pływa na wodzie?” - ćwiczenie w klasyfikowaniu. Dzieci oglądają ilustracje i zdjęcia, na których są różne pojazdy pływające (statek pasażerski, statek transportowy, prom, żaglowiec, łódka, żaglówka, motorówka, kajak, barka, katamaran, rower wodny, poduszkowiec). Dzieci nazywają każdy pojazd i określają jego przeznaczenie. Następnie pytamy, na jakie grupy można podzielić pojazdy (przewożące ludzi lub towary; napędzane siłą mięśni, siłą wiatru lub silnikiem; służące do transportu lub rekreacji). Dzieci dokonują klasyfikacji, przeliczają grupy i porównują ich liczebność.
Zadanie 5 - „Czytamy” - wykorzystanie tekstu wyrazowo-obrazkowego w „Kartach pracy” cz. 4, s. 61-62. Dzieci:
-czytają tekst „Delfin Fum”, wypowiadają się na temat treści i ilustracji
-czytają wyrazy i otaczają pętlami nazwy części elementów garderoby
-czytają zdania z dwoma zakończeniami, oglądają obrazki i podkreślają właściwy wyraz.
Zadanie 6 - „Żaglówka z papieru” - składanie modelu łodzi techniką origami https://www.youtube.com/watch?v=zrpGyJC16Tk
Zadanie 7 - „Małe regaty” - eksperymentowanie z puszczaniem modeli żaglówek. Przygotowujemy duże miski lub pojemniki z wodą. Dzieci ustawiają swoje żaglówki na wodzie i próbują wprawiać je w ruch, dmuchając.
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Letnie wędrówki”
Temat zajęć: „Nasze wędrówki po mapie”
Termin: 15 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– dostrzega różnorodność krajobrazów Polski oraz ich cechy charakterystyczne
– przyporządkowuje napisy do odpowiednich ilustracji
– opisuje zmiany w przyrodzie charakterystyczne dla lata
– posługuje się pojęciami dotyczącymi organizacji czasu: pory roku, miesiące, dni
– potrafi określić, w jakich miejscach będzie wypoczywać w czasie wakacji
– opowiada o planach, prawidłowo formułując wypowiedzi w czasie przyszłym
– wykazuje podstawową orientację na mapie Polski, wskazując miejscowość rodzinną oraz wybrane regiony
– ma świadomość bycia Polakiem i zna symbole narodowe
– rysuje elementy charakterystyczne dla polskich krajobrazów
– nazywa ptaki i zna miejsca ich występowania
– doskonali umiejętność doliczania i odliczania na konkretach oraz w pamięci
– dostrzega i uzupełnia sekwencje rytmiczne
– dostrzega zjawiska atmosferyczne oraz zmiany w przyrodzie charakterystyczne dla lata
– potrafi kulturalnie zamówić lody i sprecyzować zamówienie
–wykonuje estetyczną pracę plastyczną
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - „Wakacyjne wyprawy” - zorganizowanie plakatu tematycznego. Dzieci z przygotowanych ilustracji, zdjeć, wycinków z gazet i napisów tworzą duży plakat. Na środku dużego arkusza papieru piszą „Wakacyjne wyprawy” i naklejają zdjęcia, obrazki przedstawiające różne regiony, krajobrazy wybierane najczęściej na miejsca wakacyjnego wypoczynku. Na koniec wykonują i dobierają napisy i umieszczają je pod ilustracjami (morza, gór, jezior, lasów itp.). Wolne miejsca ozdabiają rysunkami według własnego pomysłu.
Zadanie 2 - „Lato” – oglądanie filmu przedstawiającego przyrodę latem. https://www.youtube.com/watch?v=-VbbJIqfcgA Dzieci zapamiętują i wymieniają cechy charakterystyczne lata. Następnie wymieniają nazwy miesięcy, także letnich i przypisują je właściwej porze roku (wykorzystujemy „Talerz z miesiącami”).
Zadanie 3 - „Moje wakacyjne plany” – wypowiedzi dzieci. Dzieci zgromadzone przed plakatem tematycznym i ułożonymi na dywanie pocztówkami i widokami np. z kalendarzy opowiadają o swoich planach. Wskazują na ilustracjach miejsca wakacyjnego wypoczynku i przewidują, co tam będą robić (gdy będzie pogoda, gdy będzie deszcz). Zwracamy uwagę, aby dzieci budowały zdania w czasie przyszłym.
Zadanie 3 - „Letnie wędrówki” – zabawa dydaktyczna z mapą Polski oraz oglądanie filmu „Polskie krajobrazy” https://www.youtube.com/watch?v=O0XMC0U_1AI
Prosimy dzieci, aby powiedziały, co to jest mapa, co można na niej zobaczyć, znaleźć. Zwracamy też uwagę na granice państwa. Dzieci przypominają barwy flagi narodowej, godło, herb stolicy. Następnie prosimy o wskazanie regionów (nadmorski, nizinny, górski) oraz wybranych miast Polski, zaczynając od rodzinnej miejscowości dzieci. Mogą pokazać na mapie miejsce, do którego pojadą lub chciałby pojechać na wakacje.
Zadanie 4 - wykonanie ćwiczeń w Katcie Pracy cz.4, s. 59-60. Dzieci:
-ustalają miejsca wakacyjnego wypoczynku i w ramkach rysują odpowiednie krajobrazy (las, morze, góry, jezioro), nazywają i łączą ptaki z miejscem ich występowania (las – dzięcioł, morze – mewa, góry – jastrząb, jezioro – dzika kaczka).
-uważnie przyglądają się rytmom „na wodnej fali”, do każdego rytmu dobierają brakujący element i zakreślają go.
Zadanie 5 - zabawa dydaktyczna „Lody, lody dla ochłody”. Każde dziecko dostaje żółty trójkąt (lodowy rożek) i dziesięć kółek, po dwa: czerwone, żółte, pomarańczowe, brązowe i zielone (lodowe kulki: truskawkowe, cytrynowe, pomarańczowe, czekoladowe i miętowe/pistacjowe). Zamiast kółek z papieru można wykorzystać płatki kosmetyczne, ale trzeba bardzo ostrożnie je pomalować, tak, aby wata z płatka nie przyklejała się do pędzelka. Zapraszamy dzieci do zabawy w kupowanie lodów. Podaje nazwy smaków, dzieci wybierają odpowiedni kolor i wkładają do rożka. Następnie, zgodnie z poleceniem rodzica, „zjadają” kulki i liczą, ile zostało w rożku, ile trzeba dołożyć, żeby było np. sześć.
Zadanie 6 – wykonanie pracy plastycznej „Lody dla ochłody” z wykorzystaniem pomocy z zadania 6. Dzieci układają i przyklejają rożek i kółka tworząc lody o rożnych smakach. Można dodać posypkę, owoce itp., to, co dziecko lubi. Oczywiście dzieci mogą też zrobić kilka lodów w lubionych smakach np. dla całej rodziny.
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „W poszukiwaniu sprawiedliwości ”
Temat zajęć: „Raz, dwa, trzy-liczysz Ty”
Termin: 10 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– poznaje popularne wyliczanki i rozumie ich zastosowanie w zabawie
– przejawia kreatywność słowną podczas tworzenia prostych wyliczanek
– wykorzystuje różne sposoby porównywania liczebności zbiorów
– dokonali umiejętność doliczania jako przygotowanie do zrozumienia operacji dodawania
– zdobywa doświadczenia kształtujące pojęcie stałości liczby elementów w zbiorze niezależnie
od układu przestrzennego elementów
– koncentruje uwagę na czynnościach innej osoby oraz wnioskuje o wprowadzonych zmianach
– ćwiczy spostrzegawczość
– łączy w pary identyczne elementy
– obserwuje kryształy soli, dostrzegając ich piękno i charakterystyczny kształt
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – zabawa słowna „Moja wyliczanka” – deklamowanie znanych wyliczanek i wymyślanie własnych. Zapoznajemy dzieci z wybranymi popularnymi wyliczankami (np. Ene, due, rabe…, Entliczek, pentliczek...). Zachęcamy do samodzielnej deklamacji znanych wyliczanek i układania nowych wyliczanek. Zaczyna rodzic od wymyślonych przez siebie zabawnych, rytmicznych słów (mogą to być także fragmenty znanych wyliczanek), np. Pewien smok lubił sok..., Trele morele..., Ence, pence, mam dwie ręce...
Zadanie 2 – zabawa matematyczna „Czy jest tyle samo?”. Dzieci otrzymują garść drobnych liczmanów ( np. guzików, kapsli, nasion o różnym kształcie lub kolorze) lub innych podobnych elementów, których nie mogą policzyć na oko, Dzieci przeliczają elementy, łącząc w pary, rozdzielając po jednym itp.
Zadanie 3 - rozgrywka w parach „Rzucam, liczę i dodaję”. Dzieci w parach z rodzicem/rodzeństwem rzucają kostką – porównują swoje wyniki, zapisują i sumują, zapisują odpowiednim działaniem (dodawanie).
Zadanie 4 - zabawa manipulacyjna „Czarujemy”. Dzieci układają płaskie elementy – guziki, krążki, ciastka, gwiazdki z papieru, liście itp. i przeliczają elementy. Następnie „czarujemy” i zmieniamy układ elementów, np. układamy je w stos, w rzędy, w szeregi. Dzieci odpowiadają na pytanie: Ile teraz jest... (guzików, ciastek, liści...)?
Uwaga! Ćwiczenia powtarzamy tak długo, żeby dzieci zrozumiały, co oznacza stałość liczby (jeśli nie dołożymy i nie zabierzemy żadnego elementu, to nie zmienia się liczba, a tylko układ przestrzenny).
Zadanie 5 - zabawa dydaktyczna „Mały matematyk”. Podajemy dzieciom treść zadania i samodzielnie ją ilustruje, np. Mam w koszyku trzy drewniane klocki i dwa plastikowe. Ile mam klocków? Nauczyciel układa klocki, a dzieci podają wynik działania. Po pierwszej prezentacji nauczyciel prosi, aby dzieci samodzielnie wymyśliły zadania i poszukały w domu odpowiednich liczmanów, np. kredek, klocków, flamastrów, piłek, kartek, kwiatów w doniczkach itp. Możemy nastawić budzik, który wyznaczy czas na zbieranie tych elementów.
Zadanie 6 - wykonanie ćwiczeń w Karcie Pracy cz. 4, s. 56-58
-dzieci rysują ilustracje do zadań i wklejają elementy działań oraz określają, w której pętli jest więcej elementów
-dzieci uważnie oglądają i nazywają przedmioty, każdą parę identycznych przedmiotów łączą linią. Uwaga! Nie wszystkie przedmioty mają pary.
Zadanie 7 (dla chętnych) - wykonanie pracy plastycznej „Solne lizaki”. Dzieci rysują na kartce lizaka w wybranym kształcie figury geometrycznej. Smarują klejem i posypują solą. Jak klej już wyschnie, malują kolorowymi farbami wybrany wzór. Doklejają patyczek (np. od szaszłyka). I gotowe! Przy okazji dzieci obserwują kryształy soli (jeśli jest możliwość także przez lupę), dostrzegając ich piękno i charakterystyczny kształt, próbują.
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „W poszukiwaniu sprawiedliwości”
Temat zajęć: „Sprawiedliwość nie zawsze znaczy po równo”
Termin: 9 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– odczuwa potrzebę usamodzielniania się w zakresie ubierania się
– ćwiczy sprawność manualną i wykazuje się wytrwałością
– uważnie słucha utworów literackich zawierających dylemat moralny
– potrafi ocenić postępowanie dziewczynek oraz sprawiedliwość otrzymanej zapłaty
– stosuje adekwatne określenia opisujące postawy i cechy charakteru bohaterek bajki
– ma świadomość, że każdy ponosi konsekwencje własnych zachowań
–wykonuje prace plastyczną dbając o estetykę
– czyta sylabami, ze zrozumieniem
– łączy opis z ilustracją
– doskonali orientację na kartce w kratkę
– potrafi precyzyjnie wrysować elementy rysunku, korzystając z kratkowanych pól
– starannie koloruje pracę
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – „Wiążemy kokardki” – trening samodzielności. Pokazuje dzieciom sposób wiązania kokardek ze sznurowadeł. Czynność powtarzamy kilkakrotnie tak, by dziecko miało możliwość dokładnie się jej przyjrzeć i zapamiętać poszczególne elementy czynności. Zachęcamy dzieci do podejmowania samodzielnych prób wiązania sznurowadeł. Chwalimy dzieci za poprawne zawiązanie sznurówek.
Zadanie 2 – oglądanie bajki „Pani Zamieć” (Braci Grimm)
Cz.1https://www.youtube.com/watch?v=fdUuJXZTB5A
Cz.2 https://www.youtube.com/watch?v=IfATCdPpVMI
Zadanie 3 - rozmowa na temat treści bajki: pytamy, co dzieci myślą o postępowanie obydwu dziewczynek. Starają się określić, czy zapłata, którą otrzymała każda z bohaterek, była sprawiedliwa. Formułują morał baśni, czyli naukę, jaka z niej płynie. Zastanawiają się nad sytuacjami z codziennego życia, w których pracowitość zostaje nagrodzona, a lenistwo ukarane.
Zadanie 4 – zabawa dydaktyczna „Dwie dziewczynki” – promyczkowe uszeregowanie i wykonanie pracy plastycznej. Dzieci przygotowują sylwety dziewczynek („pracowitej” i „leniwej”) w dwóch kolorach oraz kolorowe promyczki. Samodzielnie na karteczkach wypisują albo przepisują za rodzicem cechy postaci z baśni (np. pracowitość, uczciwość, staranność, wdzięczność, szacunek, dobroć, niezadowolenie, lenistwo, egoizm, obojętność, posłuszeństwo, brzydota, uroda, wrażliwość). Dzieci odczytują zapisane wyrazy i układają promyki wokół sylwet, przyporządkowując odpowiednie cechy bohaterkom baśni. Przyklejają karteczki na końcach promyczków, tworząc w ten sposób pracę plastyczną. Kończą rysowanie sylwet dziewczynek, dorysowując części twarzy i ubrania. Gdy praca jest już wykonana dzieci raz jeszcze odczytują zapisane na nich cechy. Mogą dokończyć zdanie: Uważam, że pierwsza dziewczynka była…, ponieważ... A druga dziewczynka była…, ponieważ…
Zadanie 5 – ćwiczenia „Czytamy”, „Obrazek na kratce” – doskonalenie czytania sylabami, ćwiczenie sprawności manualnej, wykonanie zadań w Karcie Pracy cz. 4, s. 54-55:
-dzieci czytają opisy i łączą je z odpowiednimi portretami
-dzieci oglądają górny obrazek, omawiają elementy i ich położenie w kratkach. Pokazujemy, w jaki sposób kratki mogą być pomocne przy rysowaniu elementów na dolnym obrazku (liczenie kratek w celu określenia odległości między elementami i ich wielkości). Dzieci starannie przerysowują elementy i kolorują obrazek.