Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „W poszukiwaniu sprawiedliwości”
Temat zajęć: „Sprawiedliwość w bajkach i w życiu”
Termin: 8 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– dokonuje oceny postępowania bohaterów, dostrzegając pozytywne i negatywne postawy oraz zachowania
– rozumie potrzebę udzielania pomocy potrzebującym i wywiązywania się z własnych obowiązków
– słucha ze zrozumieniem treści wiersza
– wypowiada się na temat sytuacji przedstawionych na ilustracjach
– przywołuje inne przykłady sprawiedliwości i niesprawiedliwości ze znanych bajek i baśni
– formułuje właściwe wnioski na podstawie eksperymentu
– rozumiejąc niekorzystny wpływ zanieczyszczenia wody na faunę i florę
– podejmuje próbę definiowania pojęć odnoszących się do norm w życiu społecznym
– prawidłowo formułuje wypowiedzi
– dostrzega symboliczną wymowę dzieła sztuki
– dostrzega przejawy sprawiedliwości i niesprawiedliwości wokół siebie
– potrafi otwarcie komunikować o własnych problemach i potrzebach i odczuciach
– kształtuje pozytywne wzorce zachowań w sytuacjach trudnych
– wie, że metody siłowe w drodze do prawdy są niepożądane
– wykazuje się spostrzegawczością, dostrzegając brakujące elementy
– zna dyscypliny sportowe i przedmioty potrzebne do ich uprawiania
– grupuje obiekty w sensowny sposób, formułuje uogólnienia, co do siebie pasuje, a co nie
– poznaje zasadę tworzenia krzyżówki
– układa i odczytuje wyrazy z rozsypanki literowej
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - słuchanie wiersza „Koń i osioł” i rozmowa na temat jego treści.
Szedł raz konik z osłem drogą;
osioł dźwigał ciężkie wory.
Konik biegł beztrosko obok,
do pomocy niezbyt skory.
– Pomóż, proszę! – zarżał osioł –
bo zbyt dużo mam na grzbiecie.
Weź ode mnie kilka worków:
razem łatwiej jest na świecie!
– Twoje worki, twoja sprawa –
odparł konik niezbyt miło –
Jesteś osłem, no to pracuj!
Mnie dźwiganie się znudziło.
Usiadł osioł i zapłakał:
– Dłużej dźwigać już nie mogę.
Gdy usłyszał to gospodarz,
zaraz wybiegł doń na drogę.
– Chwytaj, koniu, wszystkie wory –
praca ma być wykonana!
Aby wspomóc przyjaciela,
weź też osła na barana!
Bo tak właśnie jest na świecie,
że gdy drugi jest w potrzebie,
to mu pomóż i nie zwlekaj,
nim kłopoty dotkną ciebie!
Rozmowa na temat wiersza: prosimy dzieci o opisanie zachowania konia wobec osła, zachęcamy do dokonania oceny postaw obydwu bohaterów. Przykładowe pytania: Jak się czuł osioł, gdy szedł z pakunkami obok konia? Co sądzisz o zachowaniu konia? Dlaczego właściciel obydwu zwierząt kazał koniowi wziąć osła na plecy? Czy jego decyzja była sprawiedliwa?
Zadanie 2 - „Sprawiedliwość w bajkach i baśniach” – rozmowa na temat sprawiedliwości w bajkach i baśniach oraz interpretacja ilustracji w Karcie Pracy cz. 4, s. 52. Rozmawiamy z dziećmi na temat sytuacji przedstawionych na ilustracjach. Pomagamy dzieciom w określeniu, z jakiej baśni pochodzi każda scenka. Zachęcamy dzieci do rozmowy na temat niesprawiedliwego traktowania Kopciuszka przez siostry. Następnie dzieci wybierają i oznaczają wesołą buzią ilustrację przedstawiającą sytuację sprawiedliwą, a smutną buzią – ilustracje przedstawiające sytuacje niesprawiedliwe. Uzasadniają swój wybór.
Zadanie 3 - „Oliwa sprawiedliwa na wierzch wypływa” – eksperymentowanie oraz szukanie odniesień do potocznego powiedzenia. Stawiamy przed dziećmi szeroką miskę z wodą i pojemnik z olejem oraz piórka. Następnie dzieci wlewają do wody olej. Ostrożnie moczą piórka w wodzie z olejem i uważnie oglądają. Omawiamy z dziećmi ich spostrzeżenia. Pytania pomocnicze: Co się stało z olejem wlanym do wody? Co się stało z piórkami? Czy ptak z zalepionymi olejem piórami mógłby latać?
Następnie zapoznajemy dzieci z powiedzeniem: „Oliwa sprawiedliwa na wierzch wypływa”. Dzieci na podstawie wykonanego eksperymentu próbują znaleźć odniesienia do potocznego powiedzenia. Słuchają objaśnień: Kłamstwo, oszustwo zawsze, wcześniej albo później, zostanie odkryte, ujawnione i sprawiedliwie ukarane – tzn. wyjdzie na wierzch, tak jak oliwa, która wypływa na powierzchnię wody. Dzieci mogą podać własne przykłady ilustrujące przysłowie.
Zadanie 4 - „Co to znaczy sprawiedliwie?” – wypowiedzi dzieci na podstawie własnych doświadczeń. Dzieci oglądają ilustrację przedstawiającą boginię sprawiedliwości Temidę. Zwracamy uwagę dzieci na trzymane przez nią przedmioty i opaskę na oczach i próbują napisać i globalnie odczytać napis sprawiedliwość. Zachęcamy dzieci do wspólnego znalezienia odpowiedzi na pytanie, co to znaczy sprawiedliwie. Dzieci:
-próbują wymienić przykłady zachowań sprawiedliwych i niesprawiedliwych, opowiadają o swoich przeżyciach, zdarzeniach, których były świadkami
-próbują opisać uczucia, jakich doznaje osoba niesprawiedliwie potraktowana
-zastanawiają się, czy ludzie zawsze powinni być wobec siebie sprawiedliwi
-szukają odpowiedzi na pytanie, jak powinny się zachować, gdy ktoś je potraktuje niesprawiedliwie
-jakie sposoby reagowania na niesprawiedliwość są właściwe i dobre (np. odwołanie się do swoich praw, stawianie granic, w trudniejszych sytuacjach uzyskanie wsparcia osób dorosłych)
-jakie sposoby reagowania są niewłaściwe i złe (np. przemoc fizyczna, oszustwa, wulgaryzmy, wyzwiska) i dlatego staramy się ich unikać.
Zadanie 5 - „Sporty” – wykonanie ćwiczenia na Karcie Pracy cz.4, s. 53. Dzieci łączą w pary pasujące do sobie przedmioty i nazywają dyscypliny sportowe, do których przedmioty te są wykorzystywane: ping-pong, badminton, siatkówka, koszykówka, hokej, tenis, piłka nożna.
Zadanie 6 – „Nasza krzyżówka” – układanie krzyżówki z wykorzystaniem kartoników z literami i liczbami. Rozkładamy przed dziećmi przykładową krzyżówkę i tłumaczy zasady jej tworzenia. Zwracamy uwagę na kierunek układania słów, numerację. W dalszej części zabawy dzieci próbują z otrzymanych kartoników z literami ułożyć krzyżówkę z krótkim hasłem. Kiedy krzyżówki są już gotowe, dzieci mogą odwrócić kartoniki z literami i zadawać pytania rodzicowi, który będzie odgadywać hasła.
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Świętujemy razem Dzień Dziecka”
Temat zajęć: „Zabawy w afrykańskiej wiosce”
Termin: 5 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– wzbogaca swoją wiedzę o Afryce
– rozpoznaje i nazywa zwierzęta tego regionu
– poznaje sposoby chronienia afrykańskiej przyrody
– rozumie konieczność dbania o bezpieczeństwo podczas wypraw w nowe miejsca i przestrzegania zasad zachowania ostrożności
– układa obrazki z części
– wzbogaca wiedzę na temat afrykańskiej przyrody i jej mieszkańców
– przekłada jedne prawidłowości rytmiczne na inne
– podejmuje próbę komponowania własnych sekwencji rytmicznych
– precyzyjnie wytłacza, koloruje i przykleja postaci
– konstruuje model domu i elementy afrykańskiego krajobrazu
– ćwiczy celność rzutu oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa
– doskonali orientację przestrzenną
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – oglądanie filmu przyrodniczego „Afryka-najpiękniejszy kontynent”.
https://www.youtube.com/watch?v=a3YKJAUOct4
Zadanie 2 – pogadanka „Afrykańskie safari”, rozmowa na temat treści filmu, wykorzystanie albumów przyrodniczych, encyklopedii. Prowadzimy z dziećmi rozmowę na temat przyrody na kontynencie afrykańskim. Opisujemy, jakie występują tam rośliny, jaki panuje klimat, jakie żyją zwierzęta. Uświadamia dzieciom, że należy chronić afrykańską przyrodę, gdyż wiele gatunków zwierząt jest zagrożonych wyginięciem. Opowiada o afrykańskich safari, o przestrzeganiu ostrożności i zachowaniu zasad bezpieczeństwa podczas takich wypraw. Dzieci piszą wyraz: safari.
Zadanie 3 – wykonanie ćwiczenia „W Afryce” w Karcie Pracy cz. 4, s. 51– układanie obrazków z części, omawianie ilustracji afrykańskiej przyrody i jej mieszkańców. Dzieci oglądają fragmenty zdjęć i próbują odgadnąć, co będą przedstawiały. Następnie uzupełniają zdjęcia naklejkami i opowiadają, co się na nich dzieje. Zwraca uwagę na poprawne budowanie wypowiedzi. Możemy zadawać dodatkowe pytania, np. Co widać na pierwszym planie, a co w oddali? Jakie zwierzęta przyszły do wodopoju? Co robią dziewczynki, a co chłopcy? Czy na jest ciepło, czy zimno? Dlaczego tak sądzicie?
Zadanie 4 - zabawa w wygrywanie rytmów „Gramy na tam-tamach”. Przed dzieckiem leży bębenek, na środku są rozłożone figury geometryczne. Zadaniem dziecka jest ułożenie rytmu z figur, a następnie próba odtworzenia go za pomocą bębenka. Przed rozpoczęciem zabawy ustalamy wspólnie z dziećmi, jaki rytm będzie odpowiadał każdej figurze, np. trójkąt – dwa krótkie uderzenia, kwadrat – jedno uderzenie, koło – trzy krótkie, prostokąt – jedno długie. Zapisujemy dane rytmy na dużym arkuszu w formie symboli i cyfr.
Zadanie 5 –wykonanie pracy plastyczno-technicznej „Afrykańska wioska” z „Teczki małego artysty”. Dzieci wytłaczają sylwetki członków rodziny: mamy, taty i dziecka. Kolorują je i naklejają na rolki po papierze toaletowym. Wykonują model afrykańskiego domu z pudełka oklejonego kolorowym papierem lub krepiną. Kartkę z bloku technicznego dzieci smarują dość grubo klejem i posypują piaskiem. Na tym podłożu ustawiają sylwetki członków afrykańskiej rodziny oraz chaty. Dostępnymi materiałami ozdabiają projekt. Mogą wykonać więcej niż jeden dom afrykański, ustawiają je obok siebie, utworzą afrykańską wioskę.
zajęć Czerwiec
Zadanie 6 – zabawy ruchowe „Mały Afrykanin” (można przeprowadzić je na dworze):
• „Konkurs celnej strzały” – zabawa z elementem celowania. Umieszczamy tarczę na drzewie na wysokości głów dzieci. Następnie dzieci ustawiają się jedno za drugim i rzutką celują w tarczę. Wykonują kilka rzutów i sumują swoje punkty.
• „Afrykańskie podchody” – zabawa tropiąca z szukaniem totemu. Wcześniej chowamy totem/inny skarb. Zadaniem dzieci jest odnalezienie go.
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Świętujemy razem Dzień Dziecka”
Temat zajęć: „Dzień Dziecka na wesoło”
Termin: 4 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– włącza się w aranżowanie kącika, wykazując się zaangażowaniem
– pogłębia wiedzę i zainteresowanie poznawaniem kultury i zwyczajów mieszkańców Ameryki Północnej
– dostrzega różnice między prawdziwymi marzeniami a chwilowymi zachciankami
– rozumie, że ważniejsze jest, z kim i jak spędzamy czas, a nie gdzie
– rozwija wyobraźnię i kreatywność słowną
– doskonali umiejętność dodawania i odejmowania
– rozwiązuje zadania z treścią
– potrafi samodzielnie wykonać liczmany
– rozwija matematyczne myślenie
– wykazuje się sprytem i sprawnością ruchową oraz umiejętnością współpracy
– estetycznie wykonuje pióropusz indiański
– komponuje ciekawą biżuterię
– doskonali spostrzegawczość
– ćwiczy precyzję, rysując według wzoru
– poznaje elementy kultury Indian oraz wymyśla własne plemienne imię
– wykonuje prosty taniec do indiańskich rytmów, starając się powtórzyć charakterystyczne gesty i okrzyki
– zachowuje równowagę podczas przechodzenia po wyznaczonych punktach
– wykazuje się cierpliwością i spostrzegawczością podczas szukania skarbów
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – oglądanie filmu edukacyjnego „Życie Indian w wiosce Hocioka”
https://www.youtube.com/watch?v=V1Ll9oG0Y9E
Zadanie 2 - zorganizowanie kącika tematycznego „Ameryka pełna przygód”. prezentuje dzieciom ilustracje i zdjęcia przedstawiające Indian i ich wioski. Może uda się w domu przygotować własne tipi. Dzieci ozdabiają gotowy namiot lub prześcieradło, które po przywiązaniu do krzeseł stworzy namiot. Malują go we wzory charakterystyczne dla Indian z Ameryki Północnej. Przed namiotem można postawić totem – kij z tabliczką z namalowanym godłem plemienia, można też wykonać flagę z płótna. Do środka tipi dzieci przynoszą naczynia z kącika kuchennego, z klocków mogą ułożyć ognisko, składają tam też swoje skarby.
Zadanie 3 - słuchanie baśni „Za dobra wróżka i rozmowa na temat jej treści.
Jest to opowieść o wróżce, która bardzo lubiła spełniać życzenia.
Jej największą radością było ludzkie zadowolenie. Ilekroć spotykała strapionego człowieka, zatrzymywała się, dotykała zaczarowaną różdżką jego ramienia i pytała:
– Dlaczego jesteś taki smutny?
W jej głosie było tyle serdeczności, że ludzie otwarcie opowiadali o swoich zmartwieniach. Kiedy dochodzili do zdania: „Trudno, taki mój los”, wróżka wołała:
– Nie, nie, nie! To nieprawda! Każdy los można odmienić. Od czego są dobre wróżki?!
– Ba, ale gdzie one są – odpowiadał strapiony człowiek. – Chyba tylko w bajkach…
Wtedy uszczęśliwiona wróżka prostowała swoją drobną postać w różowym sweterku i mówiła:
– Dobra wróżka stoi przed tobą. Mów, czego pragniesz!
Ludzie mówili, a ona spełniała ich życzenia.
Wkrótce na świecie nie było już ludzi strapionych i smutnych, ale wróżka ciągle czuła niedosyt spełniania życzeń. I zaczęła spełniać życzenia, zanim ktoś zdążył nawet pomyśleć, czego tak naprawdę pragnie.
– Proszę, proszę – mówiła. – Oto luksusowy dom. Proszę, proszę, oto samochód wyścigowy. Rasowy pies? Proszę się nie zastanawiać! Oto on. Miał być jedwabisty, nie szorstkowłosy? Oto i jedwabisty, i szorstkowłosy. Podróż do ciepłych krajów? A dlaczego nie? Oto bilety lotnicze. Lepsza byłaby podróż pociągiem? Żaden problem. Jeden ruch zaczarowaną różdżką i oto bilety sypialne w pociągu klasy lux. Z początku ludzie byli szczęśliwi, że tak szybko spełniają się ich zachcianki, ale z czasem poczuli się trochę oszołomieni. Zaczęli więc nazywać wróżkę „za dobrą wróżką”. Niekiedy nawet dodawali słowo „stanowczo”.
Pewnego dnia, idąc uliczką małego miasteczka, wróżka spostrzegła siedzącą na krawężniku dziewczynkę.
– Jak się masz? – zawołała, unosząc do góry swoją różdżkę.
– Bardzo cię proszę, wróżko, nie rób tego – poprosiła dziewczynka. – W zeszłym tygodniu wyczarowałaś wszystko, o czym nawet nie zdążyłam zamarzyć. Mam mnóstwo zabawek, kilka psów, kotów, kucyka, rowery, hulajnogi i wiele, wiele innych rzeczy. Wczoraj wróciłam z Paryża, a jutro jadę do Grecji.
– I nie jesteś szczęśliwa? – zapytała zdumiona wróżka.
– Może i jestem – odrzekła przygnębiona dziewczynka. – Ale jakoś tego nie czuję.
Wróżka trochę się stropiła.
– No dobrze – powiedziała. – Jeżeli chcesz, to mogę ci to wszystko pozabierać.
– Dobrze – zgodziła się dziewczynka. – Zabieraj!
Wróżka machała różdżką i machała, a wyczarowane w poprzednim tygodniu rzeczy znikały jedna po drugiej.
– I nic ci nie zostawić? – zapytała w końcu zasapana.
– Tylko to, czego naprawdę pragnę – odpowiedziała dziewczynka.
Wtedy wróżka wsłuchała się w jej marzenia i spełniła kilka z nich. Dziewczynka przytuliła do siebie psa, kota, królika, świnkę morską, żółwia i powiedziała uszczęśliwiona:
– Dziękuję ci, dobra wróżko.
Rozmowa na temat treści bajki: Prosimy dzieci o podzielenie się opiniami na temat zachowania wróżki i ocenę jej postępowania. Dzieci starają się też postawić na miejscu dziewczynki – bohaterki baśni i opisać swoje odczucia. Prosi, aby dzieci wyobraziły sobie, że spotkały wróżkę i mogą ją o coś poprosić. Dzieci opowiadają o swoich marzeniach, tworzą opowieści związane z urzeczywistnieniem pragnień.
Zadanie 4 - zabawa matematyczna „Fabryka cukierków” - doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania, rozwiązywanie zadań z treścią. Do zabawy wykorzystujemy papierki po cukierkach lub inne papierki, które można łatwo zgniatać. Prosimy, aby ulepiły z plasteliny kule wielkości cukierków i zawinęły je w papierki. Kiedy już wszystkie cukierki są gotowe, poprosimy dzieci o wykonanie kilku różnych poleceń, np.:
– dodawanie – dzieci rozkładają właściwą liczbę cukierków na papierowe talerzyki,
– odejmowanie – dzieci układają cukierki na talerzyku, a potem zabierają część i kładą obok talerza,
– rozkładanie po równo – dzieci kładą na każdym talerzyku tyle samo cukierków,
– rozkładanie o jeden, o dwa, o trzy więcej,
– tworzenie rytmów – układanie cukierków w rytmie: 2, 3, 1, 2, 3, 1, 2, 3, 1 itd.,
– segregowanie cukierków ze względu na kolor papierka,
– licznie – ile cukierków zmieści się na jednym talerzyku?
Dzieci mogą również same zaproponować wymyślone przez siebie zadania.
Zadanie 5 - wykonanie ćwiczenia w Karcie Pracy cz. 4, s. 49-50:
-dzieci rozwiązują zadania z treścią wklejając, działania odejmowania i dodawania
-ćwiczenie spostrzegawczości „Czego brakuje?” - dzieci oglądają uważnie przedmioty w obu pętlach, porównują, czego w której pętli brakuje. Następnie dorysowują brakujące elementy tak, żeby w obu pętlach znalazły się takie same przedmioty (w niebieskiej pętli muszą dorysować kubek i kredkę, a w czerwonej – misia, koronę, piłkę i grzebień)
Zadanie 6 - wykonanie pracy plastycznej „Indiańskie pióropusze i biżuteria”. Przygotowujemy pasek z grubego kartonu. Dopasowujemy opaskę do głowy dziecka i spinamy spinaczem lub zszywaczem. Dzieci, mając do wyboru piórka, kolorowy papier, wstążki, cekiny, a także materiał przyrodniczy (liście, gałązki, płatki kwiatów), ozdabiają swoją opaskę. Z materiałów: surowy makaron, żyłka lub wstążka, koraliki, piórka, filce, guziki, słomki (można je pociąć na odcinki dowolnej długości i z kilku kawałków nawleczonych na sznurek zrobić np. bransoletkę) dzieci tworzą ozdoby indiańskie. Łączą materiały w dowolny sposób, starają się komponować ozdoby, dobierając elementy pod względem koloru, kształtu (takie same bądź inne) i stworzyć niepowtarzalne i oryginalne wzory biżuterii.
Zadanie 7 - zabawa tematyczna „W indiańskiej wiosce”. Dzieci zakładają na głowy wykonane wcześniej pióropusze i wykorzystują tipi. Malujemy twarze dzieci farbkami stosownie do barw plemienia. Dzieci grają na tamburynie, grzechotkach i wykonują indiański taniec. Zabawy indiańskie (można przeprowadzić na dworze):
• „Przeprawa przez rzekę” – zabawa z elementem równowagi. Ustawiamy na dywanie /rysujemy na chodniku lub ziemi kamienie w różnych odległościach od siebie, tak aby można było po nich chodzić lub przeskakiwać po kilka. Zaprasza dzieci do przejścia na drugą stronę „rzeki”. Dzieci muszą uważać, by nie wpaść do „wody”.
• „Poszukiwacze skarbów” – zabawa badawcza w poszukiwanie „skarbów” w skrzyniach z piaskiem/piaskownicy. Wypełniamy piaskiem z piaskownicy wcześniej przygotowane skrzynie. Chowa w nich cekiny, koraliki, kolorowe kamyczki. Dzieci przesiewają piasek przez sitka i szukają „skarbów”. Po skończonej zabawie dziecko chwali się tym, co znalazło.