Dzień dobry
31.03.2021 (środa)
Krąg tematyczny: WIELKANOC
Temat dnia : Zwierzęta z wielkanocnego koszyka
PRZEBIEG DNIA
ZABAWY PORANNE
1.Zabawa na dzień dobry – Zamykamy drzwi (według M. Bogdanowicz, z książki ,,W co się bawić z dziećmi”. Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka, Wydawnictwo Harmonia, Gdańska.).
Dzieci, ustawione w parach z Rodzicem, trzymają się za ręce. Dzieci: Zamykamy drzwi, mają opuszczone ręce, otwieramy drzwi. podnoszą ręce.
2.Nauka pierwszej zwrotki piosenki Pisanki (przewodnik, cz. 3, s. 151–152).
Podczas powtarzania słów dzieci podchodzą dostolika i wskazują jajka w określonym kolorze. Na zakończenie śpiewają pierwszą zwrotkę i refren piosenki.
Pisanki, kraszanki,
piękne, kolorowe,
czerwone, niebieskie,
żółte i brązowe.
3.Zabawa na spostrzeganie: Gdzie jest pisanka?
Rodzic chowa pisankę w dowolnym miejscu w domu. Dziecko, ma za zadanie odnaleźć ją na podstawie wskazówek Rodzica. Jeśli dziecko znajduje się daleko od jajka, Rodzic mówi: zimno, jeśli blisko – mówi: ciepło. Gdy dziecko jest bardzo blisko celu, mówi: gorąco. Po znalezieniu pisanki dziecko określa miejsce jej ukrycia i chowa ją przed Rodzicem, które opuszcza na ten czas pokój.
4.Zabawy ruchowe z zestawu zabaw ruchowych nr 30
Swobodne improwizacje ruchowe do utworu M. Musorgskiego ,,Taniec kurcząt w skorupkach”.
Podaję link do utworu: https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84
ZAJĘCIA GŁÓWNE
1.Rozmowa na temat: Co znajduje się w koszyczku wielkanocnym?
Rodzic pokazuje dzieciom zawartość ustrojonego bukszpanem koszyczka: cukrowego baranka, czekoladowego zajączka, kurczaczka z waty, kogucika na pisance, i mówi, że małe zwierzątka są symbolem odradzającego się życia i symbolem świąt wielkanocnych. Dzieci oglądają je, podają ich nazwy, mówią, z czego są zrobione.
2.Zabawa ortofoniczna ,,Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka”
Dzieci naśladują głosy i ruchy zwierząt, które pokazuje Rodzic. Wyjmując je z koszyczka (kurczątko: pi, pi, pi – kucają i poruszają ugiętymi w łokciach rękami jak skrzydełkami, baranek: bee, bee, bee – czwora[1]kują, kogucik: kukuryku – stają i uderzają o uda dłońmi prostych rąk).
3.Wykonanie kurczaków i baranków z kół. Dzieci manipulują kołami z kolorowego papieru, dobierają kolor do wybranego zwierzątka.
Dzieci: − na żółtym kole przyklejają oczy i trójkątny dziób wycięty z czerwonego papieru.
4.Zabawa muzyczno-ruchowa Kurki trzy (sł. H. Rostworowski, francuska melodia popularna). N. śpiewa piosenkę, a dzieci inscenizują ją ruchem.
Podaję link do utworu: https://www.youtube.com/watch?v=WSBUwpV6qnk
Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu, w środku druga,
trzecia z tyłu, oczkiem mruga.
I tak sobie kurki trzy
raz, dwa, raz, dwa w pole szły!
5.Zabawy ruchowe z zestawu zabaw ruchowych nr 25
Zabawa ruchowa z elementem toczenia – Toczące się pisanki.
Dzieci, toczą swoje piłki (pisanki) po podłodze do wyznaczonego miejsca w pokoju.
6.Zabawa ruchowa z elementem skoku – Zajączki wielkanocne.
Dzieci pokonują trasę wyznaczoną przez Rodzica skacząc obunóż pomiędzy pachołkami.
ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
1.Nauka drugiej zwrotki piosenki Pisanki
Rodzic rytmicznie recytuje słowa drugiej zwrotki piosenki.
Dziś na nich malują
dzieci kogucika,
który się wygrzewa
w słoneczka promykach.
2.Sianie owsa dla baranka wielkanocnego
Dzieci wsypują ziemię do pojemników po jogurtach, posypują ziarnami owsa i obficie podlewają wodą. Zostawiają w nasłonecznionym miejscu, obserwują przez kilka dni i, w miarę potrzeb, dolewają wody.
3.Wyklejanie pisanki ziarnami.
Dzieci malują sylwetę jajka grubą warstwą kleju za pomocą pędzla i posypują ziarnem lub dociskają do ziaren rozsypanych na płaskich talerzykach
koszyk
praca plastyczna
Dzień dobry
30.03.2021 (wtorek)
Krąg tematyczny: WIELKANOC
Temat dnia : Kraszanki, pisanki
PRZEBIEG DNIA
- I. ZAJĘCIA PORANNE
- Rozmowa na temat: Jakie są jajka? (z wykorzystaniem okazów).
Jajka: kurze, kacze, przepiórcze, strusie (okazy).
rodzic rozbija na spodeczku jajko. Pokazuje dziecku żółtko i białko. Dziecko rozmawiają o tym, jakie zwierzę może wykluwać się z jajka (np.: kurczątko, bocian itp.).
- Rozmowa na temat: Moja ulubiona... (na podstawie obrazków).
Obrazki przedstawiające pisanki/kraszanki.
Dziecko ogląda obrazki i opowiada, które pisanki/kraszanki podobają mu się najbardziej oraz dlaczego.
- Ćwiczenia słuchowe Co słyszysz?
Rodzic wypowiada nazwy świątecznych jajek, podzielone na głoski i na sylaby, oraz ich kolory. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, o czym jest mowa (np. pi-san-ki, ż-ó-ł-t-y).
Zestaw zabaw ruchowych nr 30
- Zabawa ruchowo-naśladowcza „Przedświąteczne porządki”.
Dziecko naśladuje ruchem czynności podane przez rodzica , związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków: odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, trzepanie dywanów itp.
- Zabawa grupowa „Pisanka”.
Dziecko, przekazuje pisankę zgodnie z rytmem muzyki, tak aby nie wypadła mu z rąk i się nie uszkodziła.
- II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
Zajęcia 1
- Rozmowa o pisankach i kraszankach.
Obrazki z I części dnia lub kraszanki i pisanki.
Rodzic dzieli obrazki na dwie grupy. Pyta dziecko, czy widzi, czym się różnią. Wskazując na jedną grupę, mówi: To są kraszanki.
Nazwa kraszanka pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru.
Rodzic wskazuje na drugą grupę i mówi: Jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Obecnie wszystkie różnobarwnie pomalowane jajka to pisanki.
https://www.youtube.com/watch?v=GxyHrdgTxQs
- Słuchanie piosenki Pisanki (sł. i muz. B. Forma).
1. Pisanki, kraszanki,
piękne, kolorowe,
czerwone, niebieskie,
żółte i brązowe.
Ref.: Święta, święta, święta,
jajka malowane,
każdy do koszyczka
pisankę dostanie.
2. Dziś na nich malują
dzieci kogucika,
który się wygrzewa
w słoneczka promykach.
Ref.: Święta…
3. Na stole świątecznym
kurczątka, baranki,
na białym obrusie
są nasze pisanki.
Ref.: Święta…
- Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
Rodzic zadaje pytania:
- Ø Jakie kolory mogą mieć kraszanki?
- Ø Czy w piosence każdy będzie miał w koszyczku pisankę?
- Ø Co można namalować na wielkanocnych jajkach?
- Ø Co, oprócz pisanek, znajduje się na wielkanocnym stole?
- Ø Czy lubicie święta wielkanocne? Dlaczego?
- Ø Nauka refrenu piosenki Pisanki fragmentami, metodą ze słuchu.
- Ø Akompaniament muzyczny do piosenki Pisanki.
- Dziecko słucha melodii piosenki, a następnie samodzielnie dobiera przedmioty (lub instrumenty) potrzebne do akompaniamentu. Rodzic zwraca uwagę na tempo utworu i jego nastrój.
Zajęcia 2.
- Zajęcia przyrodnicze: Zakładamy hodowlę rzeżuchy.
Przypomnienie, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć.
Dziecko odpowiada na pytanie: Czego potrzebuje roślina, żeby rosnąć?
Dziecko układa delikatnie watę na spodkach, wysypuje rzeżuchę i ją podlewa. Umieszcza spodki z nasionami na parapecie okna. Hodowlę można założyć dla całej grupy. Rodzic przypomina o regularnym podlewaniu i obserwowaniu roślin. Określa też związek rzeżuchy ze zbliżającymi się świętami.
Zabawy na świeżym powietrzu
ü Spacer w pobliżu domu – oglądanie udekorowanych wystaw.
Podczas spaceru dziecko obserwuje wystawy sklepowe i dekoracje innych domów. Próbuje odszukać, wskazać i opisać, po czym można poznać, że jest to dekoracja wielkanocna.
- Zabawa sprawnościowa Uwaga! Pisanki!
Rodzic, wręcza łyżkę z jajkiem dziecku. Zadaniem jest dotarcie z nim do umówionego miejsca (np.:Rodzic, drzewa, huśtawki). Zabawa kończy się, kiedy zawodnik dotrze ponownie do miejsca startu.
- III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
- „Kolorowe jajka” – pokaz, doświadczenie.
Rodzic przygotowuje ugotowane na twardo jajka, farbki do jajek, słoik, wrzątek, ocet , łyżki, ręcznik papierowy. Rodzic pokazuje dziecku, w jaki sposób farbuje się jajka przy użyciu barwników. Pod okiem rodzica dziecko farbuje jajka i odkłada je na ręcznik papierowy do ostygnięcia.
v Karta pracy, cz. 2, nr11 – 3latki
Dziecko:
- łączy liniami rysunki pisanek od najmniejszej do największej,
- koloruje rysunek największej pisanki,
- wskazuje dwie takie same pisanki.
v Karta pracy, cz. 2, nr29 – 4latki
Dziecko:
- łączy liniami rysunki pisanek od najmniejszej do największej,
- koloruje rysunek największej pisanki,
- koloruje rysunki jajek według określonego rytmu.
- Utrwalanie refrenu piosenki
Dziecko ponownie śpiewają refren piosenki. Może przy tym dowolnie pląsać.
- · Zabawa orientacyjno-porządkowa „ Kwoka”.
Rodzic w opasce z wizerunkiem kury gra rytmicznie na instrumencie, dzieci (kurczęta) biegają wokół niego. Gdy rodzic wygrywa wolny rytm, kurczątko ustawia się zgodnie z poleceniem, np.: w rzędzie, w parze, pod ścianą itp.
29.03.2021 (poniedziałek)
Krąg tematyczny: WIELKANOC
Temat dnia : Koszyczek wielkanocny
PRZEBIEG DNIA
- I. ZAJĘCIA PORANNE
- Rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku.
Jajko ugotowane na twardo, czarodziejskie pudełko.
Rodzic wkłada do czarodziejskiego pudełka jajka ugotowane na twardo (kurze, gęsie, przepiórcze). Dzieci mają za zadanie rozpoznać za pomocą dotyku, co znajduje się w pudełku.
Eksperyment: Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?
- Dwie szklanki z wodą i dwa jajka: świeże i stare.
Rodzic nalewa do obu szklanek wodę (po pół szklanki). Prezentuje dziecku dwa jajka i pyta:
Czy wiecie, po czym poznać, że jajko jest świeże?
Prosi dziecko, aby włożyły do każdej szklanki po jednym jajku i obserwowały, co się z nimi dzieje.
Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo?
Jajko, które jest świeże, opada na dno, a to, które jest stare, unosi się do góry.
- Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dzieci je naśladują.
- Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
- Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
- Wkładamy jajka do koszyczka – dziecko unosi język za zęby i zatrzymuje go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
- Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
- Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
- Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
Zestaw zabaw ruchowych nr 30
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „ Kwoka”.
Rodzic w opasce z wizerunkiem kury gra rytmicznie na instrumencie, dzieci (kurczęta) biegają wokół niego. Gdy rodzic wygrywa wolny rytm, kurczątko ustawia się zgodnie z poleceniem, np.: w rzędzie, w parze, pod ścianą itp.
- Zabawa grupowa „Pisanka”.
Dziecko, przekazuje pisankę zgodnie z rytmem muzyki, tak aby nie wypadła mu z rąk i się nie uszkodziła.
- II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
Zajęcia 1
- Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej „Koszyczek”.
Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania. Dziecko mówi swoje rozwiązanie.
To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)
- Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.
Rodzic prezentuje koszyczek wielkanocny i jego zawartość.
Dziecko nazywa znajdujące się w nim przedmioty. Rodzic wyjaśnia ich symbolikę.
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
- Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Wielkanoc”.
Dziecko siada wygodnie na dywanie lub łóżku. Rodzic pokazuje ilustracje i zaprasza do wysłuchania wiersza
– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
Książka (s. 58–59)
- Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
Rodzic zadaje pytania:
- Z czego robi się pisanki?
- Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
- Co robimy w lany poniedziałek?
- Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
- Zabawa ruchowa „Kura i jajka”.
Rodzic pełni rolę kury, a dziecko jest jajkiem – kuca np. w obręczy. Kura dotyka jajek. Wychodzi z nich kurczątko, naśladuje ruchy swojej mamy i wędruje za nią. Na koniec następuje zmiana w roli kury.
Zajęcia 2.
v Karta pracy, cz. 2, nr28 – 4latki
Dziecko:
- rysują koszyk po śladzie,
- koloruje koszyk i jajka,
- naklejają naklejki,
- nazywają kolory pisanek.
Pokaz jaj różnej wielkości.
Rodzic pokazuje jajka różnej wielkości (lub ich zdjęcia) i zdjęcia zwierząt, od których one pochodzą. Zadaniem dzieci jest obejrzenie jajek, porównanie ich wielkości, przyporządkowanie do zdjęć właściwych zwierząt.
- Wykonanie masy solnej przez Rodzicem
Mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe.
Rodzic odmierza do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.:
1 szklanka mąki i 1 szklanka soli. Stopniowo dodaje ½ szklanki wody i miesza. Warto założyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.
- Lepienie jajek różnej wielkości z masy solnej.
Dziecko otrzymuje masę solną i lepi z niej jajka różnej wielkości. Wskazuje największe jajko i najmniejsze jajko. Odstawia jajka w pobliżu kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce w pokoju, aby wyschły.
Zabawy na świeżym powietrzu
ü Zabawa ruchowa Jajecznica.
Dziecko podaje ręce rodzicom i tworzą koło, stając bardzo blisko siebie. Robią krok w tył, przeliczają jajka wbite do jajecznicy: pierwszy krok – pierwsze jajko, drugi krok – drugie jajko itd. Na hasło: Jajecznica – wszyscy kucają, starając się nie rozerwać koła.
ü Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej Jajka na łyżce.
Rodzic za pomocą skakanek wyznacza miejsca startu i mety. Zadaniem dziecka jest przeniesienie jajka na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.
- III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
- Stemplowanie pisankami z ziemniaków.
Farby, pędzle, ziemniaki przekrojone na pół, małe karteczki.
Dziecko maluje farbami kolorowe paski na przekrojonym ziemniaku i odbija dwukrotnie ten sam wzór na małych karteczkach.
v Karta pracy, Ćwiczenia spostrzegawczości Pisanki– 3latki
Dziecko:
- Dzieci dobierają do pary obrazki o tym samym wzorze,
- Omawiają wzór i kolor pisanki.
v Karta pracy, Ćwiczenia spostrzegawczości Pisanki – 4latki
Dziecko:
- Dzieci dobierają jednakowe obrazki pisanek w pary.
- Następnie grają nimi w memory z mamą lub tatą. Odwracają obrazki na drugą stronę, a następnie losują dwa z nich. Jeśli będzie to para, zabiera ją. Na koniec liczy ile ma par. Wygrywa osoba, która ma ich najwięcej.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza „Przedświąteczne porządki”.
Dziecko naśladuje ruchem czynności podane przez rodzica , związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków: odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, trzepanie dywanów itp.