09.06.2020 (wtorek)
Temat dnia : LUDZIE LISTY PISZĄ, A LISTONOSZE DONOSZĄ
PRZEBIEG DNIA
- I. ZAJĘCIA PORANNE
• „Wrzucamy listy” – zabawa z podskakiwaniem.
Dzieci maszerują i biegają po sali. Na hasło: Wrzucamy listy
– wyciągają w górę rękę „z listem”, podskakują wysoko i naśladują wrzucanie listu do skrzynki. Zabawa jest powtarzana kilka razy, ze zmianą ręki.
• „Koperty” – porównywanie rozmiaru kopert, układanie według wielkości wzrastającej lub malejącej.
Nauczyciel przygotowuje dla dzieci koperty w różnych rozmiarach. Dzieci krótko opowiadają, do czego służą koperty, co się z nimi robi. Wskazują koperty największe i najmniejsze. Następnie w małych grupach lub parach układają koperty od najmniejszej do największej i odwrotnie.
Możesz zrobić ją sam – koperta
https://www.youtube.com/watch?v=BAuPgznr4Ak
• „Jestem muzykantem” – wysłuchanie i omówienie treści piosenki.
Nauczyciel wyjaśnia dzieciom słowo „dyrygent” i funkcję, jaką pełni dyrygent w orkiestrze (osoba kierująca wykonaniem utworu muzycznego przez orkiestrę lub chór). Dzieci powtarzają po nauczycielu słowa piosenki i gesty naśladujące grę na instrumentach.
Piosenka – „Jestem muzykantem”
- II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
• „Listonosz” – wysłuchanie wiersza M. Terlikowskiej, przybliżenie dzieciom postaci i zawodu listonosza.
Nauczyciel czyta wiersz.
Listonosz
Przez ulice długie,
od samego rana,
idzie pan listonosz,
torbę ma wypchaną.
Czy pogoda,
czy dzień mglisty
pan listonosz
nosi listy.
Stuku-puku – proszę
wpuście listonosza.
Pan listonosz listy niesie,
nie pomyli się w adresie.
Maria Terlikowska
Nauczyciel prezentuje dzieciom ilustracje przedstawiające listonosza, pyta dzieci, czy też znają swojego listonosza, czy często do nich przychodzi. Zadaje pytania dotyczące doręczyciela i jego pracy, np.
– Czym zajmuje się listonosz?
– Na czym polega jego praca?
– Jak chodzi ubrany?
– Co ze sobą nosi?
Dzieci dzielą się swoją wiedzą, nauczyciel, w razie konieczności, uzupełnia ich wiadomości.
• „Na poczcie” – oglądanie urzędu pocztowego na ilustracjach. Obserwacja pracy listonosza i pracowników poczty.
Nauczyciel rozmawia o pracy na poczcie. Po rozmowie z dziećmi możemy wspólnie przygotować podziękowanie dla pracowników poczty
(praca plastyczna) i w zaadresowanej kopercie wrzucić je do skrzynki.
• „Znaczki pocztowe” – ćwiczenie sprawności manualnej, rysowanie znaczka po śladzie i projektowanie obrazka.
Nauczyciel pokazuje dzieciom klaser ze znaczkami. Dzieci segregują znaczki, dokonują ich klasyfikacji.
Opisują wygląd tych, które podobają im się najbardziej. Następnie na karcie pracy rysują znaczek po śladzie i projektują obrazek.
„Karty pracy” – karta 54., kredki
- III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
• „List” – zabawa logorytmiczna.
Dzieci recytują rymowankę ze zmiennym tempem (raz wolno, raz szybko)
i ze zmienną dynamiką (raz cicho, raz głośno):
Do lisicy myszka mała
list na liściu napisała.
• „Kto pierwszy doręczy?” – zabawa bieżna.
Dzieci stoją w szeregu. Naprzeciwko nich, na drugim końcu sali,
wisi sylweta domu. Na sygnał dzieci biegną do domu, aby doręczyć list – dotykają sylwety. Wracają spokojnym marszem na miejsce. Nauczyciel powtarza zabawę kilka razy. Przy dużej liczbie dzieci, ze względu na bezpieczeństwo, do biegu wyznacza małe grupy, np. tylko dziewczynki, tylko dzieci w czerwonych bluzkach.
08.06.2020 (poniedziałek)
Krąg tematyczny: Wybrać zawód – trudna sprawa, dla nas jeszcze to zabawa
Temat dnia: DOROŚLI PRACUJĄ
PRZEBIEG DNIA:
- I. ZAJĘCIA PORANNE
• „Kierowcy autobusów” – zabawa bieżna.
Nauczyciel rozdaje kilkorgu dzieciom krążki, które będą pełniły
funkcję kierownicy. Dzieci z krążkami to kierowcy autobusów. Poruszają się po sali w rytm uderzeń bębenka, za nimi pozostałe dzieci – pasażerowie. Na pauzę w muzyce „pasażerowie” wsiadają i wysiadają. „Kierowcy” tak prowadzą pojazdy, aby nie dopuścić do zderzenia. Dla ułatwienia zabawy liczba „pasażerów” w „autobusach”
powinna być ograniczona (4–5 dzieci).
ilustracje ludzi wykonujących różne zawody
- II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
• „Gdy jestem w przedszkolu…” – wysłuchanie wiersza z „Książki” i omówienie ilustracji, rozmowa kierowana
z dziećmi na temat pracy ich rodziców.
Dzieci oglądają ilustracje w „Książce”, a nauczyciel czyta wiersz Z. Staneckiej.
Po wysłuchaniu utworu nauczyciel pyta o zawody pojawiające się w wierszu, na czym polegają, czy są
dzieciom znane. Polecenia:
– Posłuchaj wiersza i przyjrzyj się mamie i tacie na obrazkach. Jaki zawód wykonuje mama, a jaki tata?
– Powiedz, czym zajmuje się lekarz.
– Powiedz, czym zajmuje się nauczyciel.
Następnie każde dziecko wypowiada się na temat pracy swoich rodziców. Dzieci kończą rozpoczęte przez nauczyciela
zdania,
np. Moja mama jest…,
Mój tata zajmuje się…
• „Co to jest praca?” – burza mózgów, próba znalezienia definicji.
Nauczyciel przygotowuje na zajęcia mikrofon
i magnetofon. Zaprasza dzieci do wzięcia udziału w wywiadzie. Każdemu dziecku zadaje to samo pytanie:
Co to jest praca? Informuje dzieci, że każda odpowiedź będzie nagrywana, każda jest dobra, nie ma złej. Dzieci kolejno wypowiadają się do mikrofonu, następnie wspólnie słuchają odtwarzanych odpowiedzi. Na ich podstawie, z pomocą nauczyciela, próbują znaleźć definicję słowa „praca”.
- „Kiedy dorośli idą do pracy” – karta pracy
Jakie zawody wykonują osoby przedstawione na ilustracji?
Połącz osoby z odpowiednimi przedmiotami.
• „Dziwny zawód – muzyk” – rozmowa z dziećmi na temat: Czym zajmują się muzycy?
fotografie (jeśli to możliwe, najlepiej realne instrumenty). Rozmawia o budowie instrumentów, o tym, jak powstaje dźwięk, w jaki sposób się na nich gra.
CD Utwory – Fortepian, Gitara, Skrzypce (nr 50, 52, 53), plansza z instrumentami lub instrumenty realne
- III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
• „Hop! Do góry!” – przypomnienie piosenki i zabawy ruchowej.
Piosenka– „Hop! Do góry!”
• „Dzieci rosną” – zabawa naśladowcza.
Dzieci pokazują sposoby poruszania się: bobasów – na czworaka, dzidziusiów – w kucki, maluszków – marsz, bieg na palcach. Nauczyciel gra na tamburynie w zmiennym tempie.
Ruchy zmieniają się na hasło: Dzieci rosną!
• „Co kto robi?” – zabawa słownikowo-dydaktyczna, określanie charakterystycznych czynności wykonywanych
przez przedstawicieli różnych zawodów.
Nauczyciel rozdaje dzieciom obrazki przedstawiające osoby
wykonujące różne zawody. Zadaniem dzieci jest nazwać osobę na obrazku i wykonywaną przez nią czynność, np. nauczyciel – uczy, lekarz – leczy, malarz – maluje, piekarz – piecze. Dodatkowo dzieci mogą podać nazwy
akcesoriów potrzebnych do wykonywania danych zawodów.
obrazki przedstawiające osoby wykonujące różne zawody