10.06.2020 (środa)
Temat dnia : PORZĄDEK NA GŁOWIE
PRZEBIEG DNIA
- I. ZAJĘCIA PORANNE
• „Tniemy jak nożyczki” – zabawa naśladowcza.
Dzieci naśladują cięcie nożyczkami. Na hasło: Małe nożyczki
– jednocześnie wymachują wyprostowanymi rękami w linii poziomej na krzyż oraz pionowo. Na hasło: Duże nożyce – w leżeniu na plecach wymachują obunóż na krzyż w linii poziomej oraz pionowo.
• „Co komu potrzebne?” – przyporządkowywanie odpowiednich akcesoriów przedstawicielom zawodów.
Nauczyciel rozdaje dzieciom obrazki z osobami różnych zawodów, np. kucharz, lekarz, pielęgniarka, malarz, listonosz, strażak, policjant. Na stolikach rozkłada obrazki z odpowiednimi akcesoriami: garnek, stetoskop, strzykawka, pędzel i farby, torba z listami, gaśnica, lizak policyjny. Dzieci chodzą między stolikami i szukają obrazka
pasującego do osoby z ich obrazka. Następnie siadają na dywanie i nazywają swoją postać i jej akcesoria.
- II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
• „Jestem muzykantem” – nauka piosenki.
Piosenka – „Jestem muzykantem”
• „Dyrygent i orkiestra” – zabawa muzyczna.
Na podłodze leżą duże obręcze. Jedna z nich to podest dyrygenta,
jest wyraźnie oddalona od pozostałych. Nauczyciel dzieli dzieci na dwie, trzy grupy i rozdaje wszystkim instrumenty perkusyjne. Każda z grup siada za swoją obręczą (nie wewnątrz!), tak żeby każde dziecko widziało
„dyrygenta”. Kiedy „dyrygent” stoi w swojej obręczy, wszystkie dzieci zaczynają grać. Grają do chwili, kiedy „dyrygent” nie opuści obręczy. Kiedy wchodzi do obręczy jednej z grup, gra tylko ta grupa dzieci. Kiedy „dyrygent” znajduje się poza obręczami, nikt nie gra. Przy powtórzeniu zabawy następuje zmiana „dyrygenta”.
• „W salonie fryzjerskim” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem wiersza L.J. Kerna „Dwa jeże”, poznanie
pracy fryzjera, różnego rodzaju fryzur.
Nauczyciel rozdaje dzieciom obrazki przedstawiające fryzury wymieniane
w wierszu: z przedziałkiem na głowie, loki, grzywki, fale, baczki, bez włosów, „na jeża”. Omawia je z dziećmi.
Zadaniem dzieci jest podnoszenie podczas słuchania wiersza obrazków przedstawiających fryzury, o których
mowa. Nauczyciel czyta wiersz.
Dwa jeże
Przyszły do fryzjera dwa jeże.
– Niech pan nam powie, panie fryzjerze,
Jakie się teraz nosi fryzury?
– Hm… Jedni się czeszą po prostu do góry,
Drudzy znowu z przedziałkiem,
A inni golą się aż do skóry
I chodzą bez włosów całkiem.
Niektórzy czeszą się jak Włosi…
– A grzywki?
– Grzywki też się nosi.
– A loczki?
– Loczki można także.
– A pukle?
– Nosi się, a jakże.
– A fale?
– Z wolna powracają.
– A baczki?
– Rzadko, lecz bywają.
– A na jeża ktoś się czesze?
– O, proszę panów, całe rzesze.
– A pan uważa, że to modne?
– Nie tylko modne, lecz wygodne.
– Więc nas nie trzeba dzisiaj strzyc?
– Moim zdaniem, nic a nic.
– To niech pan chociaż, wie pan, tak z bliska,
Wodą kolońską nas trochę spryska.
– Pf!… Pf!… Pf!… Pf!…
– Dziękujemy za to spryskanie.
Do widzenia!
– Moje uszanowanie!
Ludwik Jerzy Kern
Po wysłuchaniu wiersza i prezentacji obrazków dzieci dzielą się swoimi doświadczeniami na temat pracy fryzjera.
Opowiadają o swoich wizytach w salonach fryzjerskich, różnych fryzurach (z rozróżnieniem na damskie i męskie), o potrzebie wizyt u fryzjera (dbanie o schludny, estetyczny wygląd) oraz o samodzielnym dbaniu
o włosy (mycie, czesanie, ozdabianie spinkami, gumkami).
- Papier kolorowy
- Nożyczki
- Klej
- Pisak
- Biała kartka papieru (tło)
- Chcąc zrobić twarz modelki oraz przystrzyc i ufryzować jej włosy w czerwone loki, dzieci wycinają najpierw koło z żółtego kawałka papieru kolorowego.
- Drugą czynnością będzie narysowanie pisakiem ust oraz oczu pięknej dziewczyny.
- Teraz podopieczni mają za zadanie wyciąć z czerwonego kawałka papieru kilka pasków i owinąć je wokół pisaka. Tak przygotowane papierowe loki można teraz przykleić do głowy modelki
https://www.youtube.com/watch?v=x4zXKPuH0jk
- III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
• „Zawijamy loki” – zabawa z turlaniem się.
Dzieci dobierają się w pary. Jedno kładzie się na dywanie, drugie
klęka obok. Na hasło: Zawijamy loki – leżące dziecko jest turlane przez osobę ze swojej pary, raz w jedną, raz w drugą stronę. Później role się zmieniają.
• „W salonie urody” – zabawa tematyczna w kąciku fryzjerskim.
Dzieci, wykorzystując różne akcesoria fryzjerskie (nożyczki, grzebienie, szczotki, wałki, spinki, suszarki), odgrywają role fryzjerów i klientów, zamieniają się rolami. Nauczyciel zachęca, aby dzieci próbowały zachowywać się i rozmawiać między sobą jak dorośli w salonie fryzjerskim, pamiętając o zwrotach grzecznościowych.