MOJA OJCZYZNA
Cele operacyjne Dziecko:
• wymienia barwy na fladze Polski,
• wie, że flagi wywieszane są podczas świąt państwowych,
• poznaje nową technikę plastyczną,
• rysuje kredą na papierze ściernym.
Przebieg dnia
I • Oglądanie albumów przedstawiających zdjęcia z różnych stron Polski. Albumy przedstawiające różne miejsca w Polsce (WARMIA i MAZURY, KASZUBY- pomoce w innym pliku). Rodzic pokazujeróżne miejsca w Polsce. Dziecko oglądaja zdjęcia, próbują opisać to, co widzą na zdjęciach, rozpoznają i nazywają miejsca, które odwiedziły razem z rodzicami. Dzielą się z innymi dziećmi wrażeniami z pobytu w tych miejscach.
• Przygotowanie i układanie puzzli. Zdjęcia przedstawiające charakterystyczne miejsca w Polsce,
R. układa na stole zdjęcia przedstawiające charakterystyczne miejsca w Polsce, np.: góry, jeziora, morze, miasto, wieś. (zdjęcia w innym pliku)Prosi, aby dziecko dokładnie się im przyjrzało. Następnie rodzic przecina je na 4 elemnty – robi ze zdjęc puzle i zadaniem dziecka jest przyklejenie puzzli na kartkę.
Zestaw zabaw ruchowych
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Czerwień za bielą. Czerwony lub biały prostokąt otrzymuje rodzic i dziecko. Na znak rodzica ustawiacie się w taki sposób by stworzyć flagę Polski, póżniej następuje zmiana.
• Zabawa bieżna Orły. Dziecko biega przy dźwiękach np. tamburynu w jedną stronę. Naśladuje lot orła. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się, wyciągają wyprostowane ręce w bok, odwraca głowę w tę samą stronę co orzeł na godle – w prawą stronę (Rodzic może wskazać kierunek, stając tyłem do dziecka).
• Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Przeskakujemy fale. N. układa z niebieskich np. szarf w dowolnym miejscu sali dwie równoległe (mogą być faliste) linie – to morskie fale. Dziecko maszeruje po nadmorskiej plaży w rytm muzyki. Kiedy dojdzie do niebieskich szarf, przeskakują je obunóż i idą dalej. Na przerwę w muzyce zmieniają kierunek marszu.
II Zajęcia
• Zabawa na powitanie. Rodzic wita dzieci, wypowiadając słowa powitania sylabami i jednocześnie wykonując określone ruchy: Dzień – klaszcze nad głową, do – uderza rękami o uda, bry – klaszcze w dłonie przed sobą, dzie – uderza dłońmi o podłogę przed sobą, ci – klaszcze w dłonie. Dzieci odpowiadają w ten sam sposób, ale zamiast słowa dzieci, wypowiadają słowo pani.
• Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej
"Majowe święta."
Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola. Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu. – Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil. – I ja też – powiedział Daniel. – A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych… Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie. – To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę po to, żeby wszystkim lepiej się żyło. – A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać? – Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani. – Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe majowe święta. Na ścianie wisiała wielka flaga Polski. – O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym plakacie? – To hymn Polski – odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś obchodzono Święto Pracy. – A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku? – To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja 3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali. Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki. – Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady. – Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.
• Rozmowa kierowana na na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. ( w oddzielnym pliku) Rodzic zadaje pytania:
− Jakie barwy ma flaga Polski?
− Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?
− Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady? − Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?
• Zabawa ruchowa Flaga na wietrze.
Dziecko poruszają się w rytm wygrywany przez rodzica np.na tamburynie. Na przerwę w grze podnoszą do góry rękę i naśladują ruch machania flagą.
Rodzic zwraca uwagę, aby przy każdym powtórzeniu zabawy dzieci używały zamiennie lewej ręki i prawej ręki. Proponuje również dziecku machanie flagą oburącz.
• Odnajdywanie obrazka z polską flagą. Obrazki z flagami różnych państw, w tym obrazki z flagami Polski i Monako. Rodzic pokazuje zdjęcie flag. Następnie poszukują obrazka, który bardzo przypomina flagę Polski. Wskazuje różnice.
• Układanie z białych i z czerwonych prostokątów flagi Polski. Biały prostokąt i czerwony prostokąt dla każdego dziecka (np. 1 cm x 3 cm). Rodzic wręcza dziecku biały prostokąt i czerwony prostokąt. Dzieci układają z prostokątów sylwetę flagi Polski. Kończą wypowiadane przez Rodzica zdanie: Flaga Polski jest… (biało-czerwona).
• Karta pracy, Dziecko: − rysują flagę Polski po śladzie, kolorują ją według wzoru, − przyglądają się rysunkom flag, otaczają pętlą flagę Polski.
- "Moja ojczyzna" – wysłuchanie piosenki i rozmowa na jej temat.
Przykładowe pytania
-Jak nazywa się nasza ojczyzna?
− Jaki kwiat i zwierzęta są wymienione w piosence?
− Dlaczego czujemy się dobrze w swojej ojczyźnie?
Miejsca Polski : 1 2 3 4 5
ilustracje do opowiadania
karta pracy
flagi
praca plastyczna-flaga
piosenka
Dzień dobry,
"Strażnicy czystości"
Przewidywane osirągnięcia dziecka:
• potrafi naśladować czynności, •
modeluje krążki z plasteliny,
• doskonali motorykę,
• śpiewa i ilustruje ruchem treść piosenki,
• wie, jak należy prawidłowo zachowywać się w przestrzeni publicznej,
• dostrzega pozytywne zachowania innych ludzi,
• ćwiczy prawidłowy oddech .
Przebieg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Porządki” – zabawa ruchowo-naśladowcza . Dziecko zwija rulon z gazet i trąbi w niego – jest to sygnał rozpoczęcia porządków . Kolejne czynności to: odkurzanie – macha rulonem, przestępując w przód i w tył oraz zamiatanie – macha rulonem na boki . Następnie rozwija rulony, rozkładaj gazetę na podłodze i okrężnymi ruchami myje podłogę ze zmianą kierunku mycia . Na koniec „piorze” gazety – szmatki i wytrzepuje
• „Medale dla czyścioszków” – formowanie z plasteliny medali . Rodzic rozdaje dziecku plastelinę, z której dziecko ma uformować płaski krążek, następnie ozdobić go koralikami lub wykonać ornament patyczkiem .
Przykładowe zdjęcie w innym pliku
*"Recykling" – omówienie znaczenia.
Recykling jest powtórnym wykorzystywaniem odpadów w celu wytworzenia nowego produktu. Jest to jedna z form ochrony środowiska, której celem jest zmniejszenie nadmiernego eksploatowania złóż naturalnych oraz zmniejszenie ilości odpadów.
Jej podstawową zasadą jest maksymalne wykorzystanie dostępnych odpadów przy jak najmniejszym nakładzie energetycznym i surowcowym.
"Recykling znak" – ozdobienie znaku recyklingu zielona bibułą
II. Zajęcia główne
- • „Duszki leśne” – śpiew i taniec przy piosence . Powtórzenie piosenki
• „Strażnicy czystości” – spacer po najbliższej okolicy przedszkola . Rodzic przypomina o zasadach bezpieczeństwa na spacerze . Podczas spaceru dzieci obserwuje zachowanie ludzi i czystość chodników . Jeżeli uda się dziecku zaobserwować jakieś formy zachowania proekologicznego przechodniów, odznaczają ich własnoręcznie wykonanymi medalami (np . dorosłych sprzątających po psach, dzieci wrzucające papierki do kosza) .
Film edukacyjno-proekologiczna
https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0GXI1enKW1d_8kUd1h4W-hXHJ3BzwqsI_UHbl5aiz1FxWRryG0xrH9RnU
III. Zajęcia popołudniowe
• „Jakie czyste powietrze!” – ćwiczenia oddechowe . Rodzic mówi:
Spróbujemy sprawdzić, czy powietrze jest czyste. Wciągamy głęboko powietrze nosem i wypuszczamy ustami. Poczuliście jakiś zapach? Sprawdźmy jeszcze raz – wdychamy głęboko powietrze nosem i wypuszczamy ustami. Jeśli nie poczujemy żadnego zapachu, to znaczy, że jest czyste.
• „Praczki’” – powtórzenie piosenki .
https://www.youtube.com/watch?v=IPFcOOG7W3M
* Segregujemy śmieci" – pokolorowanie koszy na śmieci zgodnie z instrukcją obrazka w innym pliku.
recykling znak
praca plastyczna
segregacja śmieci
karta pracy
medal
"Ładnie wszędzie ,bo czysto wszędzie"
Przewidywane osirągnięcia dziecka:
• potrafi naśladować różne czynności,
• z uwagą słucha utworu literackiego,
• śpiewa i tańczy,
• bada czystość wody,
• właściwie posługuje się lupą,
• filtruje wodę,
• rytmicznie recytuje teksty,
• wykorzystuje surowce wtórne w zabawie .
Przebieg dnia:
I Zajęcia poranne
• „Sprzątamy u góry, sprzątamy na dole” – zabawa naśladowcza . Rodzic rozdaje dziecku chusteczki higieniczne i „zarządza” porządki .
Gdy sprzątamy u góry, dziecko musi wspiąć się na palcach i wysoko podnieść rękę z chusteczką, machając na boki raz prawą, raz lewą ręką . Gdy sprzątajamy na dole, dziecko kuca, kreśląc kółka raz lewą, raz prawą ręką .
Rodzic prezentuje utwór „Żabki i bocian”: muzyka w górnych rejestrach (dźwięki wysokie) – sprzątanie wysoko, na wyższych półkach, muzyka w dolnych rejestrach (dźwięki niższe) – sprzątanie nisko .
Utwory – „Żabki i bocian” A. Szalińskiego (nr 37)
• „Chora rzeka” – słuchanie wiersza recytowanego przez rodzica, rozmowa kierowana o tym, że brudno może być wszędzie . Rodzic czyta wiersz .
Chora rzeka
Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka, pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka..
Jak tu pusto! Drzewo uschło…
Cicho tak – ani ptak, ani ważka,
ani komar, ani bąk, ani gad,
ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „zakaz kąpieli”.
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka
tylko czeka, czeka, czeka…
Joanna Papuzińska
Przykładowe pytania do rozmowy:
Jak wyglądała rzeka opisana w wierszu?
Dlaczego rzeka była zatruta? –
Jak myślicie, na co czeka rzeka?
J. Papuzińska
II Zajęcia główne
• „Duszki leśne” – utrwalenie piosenki.
• „Brudne – czyste” – zabawa badawcza . Dziecko wyposażone w lupę, białe chusteczki, watę, lejek, kubeczki w parach wychodzą do ogrodu . Rodzic wskazuje naczynia z zanieczyszczoną wodą (woda z gliną, woda z mąką ziemniaczaną, woda z pastą do zębów) i wlewa dziecku do kubeczków trochę roztworu . Tłumaczy, jak wykonać filtrowanie wody . Dziecko kładzie chusteczkę/watę na lejek i trzyma nad pustym kubeczkiem, rodzic leje do lejka roztwór . Zadaniem dziecka est zaobserwować, czy lejek się zapycha, jak wygląda wata/chusteczka po przelaniu roztworu, jaka woda zostaje po przefiltrowaniu . Dziecko prowadzą obserwacje przez lupę . Na koniec dziecko z rodzicem dzieli się swoimi spostrzeżeniami .
• „Czysta woda” – zabawa rytmiczna . Zabawa polega na recytowaniu hasła ekologicznego, np .
Nie rób szkody – nie truj wody
lub
Czysta woda zdrowia doda, rytmicznie, w zmiennym pulsie .
Rodzic prezentuje hasło, wypowiadając je rytmicznie (sylaby: krótka – krótka – długa – długa lub długa – krótka – krótka – krótka) .
Dziecko powtarza rytmizowane hasło, a następnie realizują ten rytm na różne sposoby: klaszcząc, tupiąc, klepiąc w podłogę, w ścianę, w kolana . Po utrwaleniu rytmu dziecko porusza się po sali (biegając, maszerując, podskakując) zgodnie z akompaniamentem rodzica, który gra dowolne rytmy na np. bębenku lub tamburynie . W pewnym momencie rodzic wystukuje kilka razy główny rytm zabawy . Dziecko, rozpoznając rytm, zatrzymuje się i mówią rytmicznie hasło .
III. Zajęcia popołudniowe
• „Śmieciowe kręgle” – zabawa w kręgle w ogrodzie . Rodzic kreśli kredą kółka – miejsca, w których mają stać kręgle, oraz linię, sprzed której dzieci będą toczyły piłkę . Ustawia butelki – kręgle na swoich miejscach, a dziecko próbuje je strącić .
• „Wycieczka nad rzekę” – zabawa naśladowcza . Dziecko ilustruje ruchem opowiadanie rodzica:
Dziś wybierzemy się na wycieczkę nad rzekę. Musimy spakować plecaki, wkładamy: kanapki, picie, kurtkę przeciwdeszczową, pyszny smakołyk, zapinamy plecak i wkładamy na plecy. O, jaki ciężki, aż nam się nogi uginają pod ciężarem. Ale jesteście wytrawnymi turystami i nie straszne Wam ciężkie plecaki, wyruszamy! Maszerujemy, maszerujemy, a tu plecak coraz cięższy, coraz wolniej idziemy noga za nogą i pochylamy się do przodu. Całe szczęście, że już jesteśmy na miejscu, możemy zdjąć powoli ten ciężar i zjeść, co przynieśliśmy. Papierki po kanapkach i pustą butelkę pakujemy do plecaka. O! Niebo robi się coraz ciemniejsze, chyba zacznie padać. Zakładamy kurtkę przeciwdeszczową, zapinamy pusty plecak, wkładamy na plecy. Teraz jest leciutki jak piórko, możemy podskakiwać w drodze do domu.
karta pracy
karta pracy2
kręgle
ilustracje do wiersza: 1 2 3 4 5 6