"Jesteśmy przyjaciółmi Ziemi"
Cele operacyjne:
rozumie znaczenie ochrony przyrody i stosowanie w tym celu różnych środków
zna niebezpieczeństwa grożące środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka
wie, że wszyscy ludzie muszą dbać o środowisko naturalne
zna ekologiczny sposób wyrzucania śmieci (segregacja odpadów)
„Ziemia jest jak…”
2. Rodzic opowiada dziecku o naszej planecie
„Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy”.
Następnie rodzic prosi dzieci, aby przez chwilę w ciszy i skupieniu zastanowiło się nad tym czego życzyłby Ziemi i rozesłało te życzenia w myślach dookoła.
3. Rodzic inscenizuje wiersz „Sznurek Jurka” L. Szołdry,
Tuż za szkołą, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko
Rozmowa na temat wiersza:
W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?
Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?
Czy znasz miejsca przeznaczone na odpady?
"Dbamy o naszą planetę" – stworzenie regulaminu dbania o naszą planetę.
Zdjęcia w innym pliku.
" Malowanie Ziemi" – eksperyment
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fm.youtube.com%2Fwatch%3Ffeature%3Dshare%26v%3D_-3wg19H3MA%26fbclid%3DIwAR2XrMoj44ZJ0gUvr5l9MnTPGAkxVbdFskr0FR5ne8e1rhBxhmPl0PUfbSc&h=AT0VqLR6EPStxWjNltKX5lvSRkXOYJHVbLSVbT0IXI3k3gUEPQAiNmEkp9MB3jqpOJLjbBYp4ssMr930Kmj2-F-HBtPrYu1a_1YUlNMxLO7xuTHYw_ikKWK30z23HkCzfuUBdg
6. Zabawa ruchowa „Leśne porządki” (pomysł własny). Dzieci biegają po całej sali. Na dany sygnał zbierają śmieci, kopią dołek, wsypują śmieci i je za sypują.
7. " Ziemia"- wykonanie plakatu w jaki sposób dbam o Ziemię
Zajęcia końcowe (relaksacyjno – wyciszające) – dzieci kładą się na czystej łące (na dywanie), odpoczywają i cieszą się, że wąchają świeże powietrze.
Karty pracy
karta pracy2
labirynt
zakręcaj kran
nie śmieć
oszczędzaj światło
oszczędzaj prąd
noś torbę na zakupy
sadzimy drzewa
oszczędzaj wodę
"Sprzątać czy nie sprzątać"
Przewidywane osiągnięcia dziecka:
• bezpiecznie bawi się w grupie,
• rytmicznie recytuje tekst,
• prawidłowo oddycha,
• potrafi dmuchać z odpowiednią siłą i natężeniem we właściwym kierunku,
• reaguje na ustalony sygnał,
• ustala kolejność wydarzeń w historyjce obrazkowej,
• tworzy fabułę do obrazków,
• doskonali sprawność fizyczną w toku zabaw i ćwiczeń .
Przebieąg dnia
I. Zajęcia poranne
• „Taniec papierków” – zabawa orientacyjno-porządkowa . Gdy rodzic odtwarza nagranie odgłosów wiatru, dzieci – papierki „wirują” po całej sali . Gdy „wiatr przestanie wiać”, „papierki” opadają (dzieci przysiadają) . Na dźwięk talerzy (grzmoty podczas burzy) „wiatr” zmiata „papierki” (dzieci biegną w wyznaczone miejsce w sali) .
„Odgłosy wiatru”
• „Śmieci” – zabawa logorytmiczna z akcentami . Dziecko recytuje wierszyk . Akcentując słowa „precz” tupnięciem, wykonują gest odpychania, zmieniają intonację głosu:
Śmieciu, precz!
Śmieciu, precz!
A porządek – dobra rzecz!
• „Papierki na wietrze” – ćwiczenia oddechowe w parach . Dziecko zwija papierek po cukierku w kulkę i ma za zadanie wdmuchnąć ją do pojemnika, który rodzicz trzyma pod linią blatu stolika . Po wykonaniu zadania następuje zamiana ról .
II. Zajęcia główne
• „Duszki leśne” – wysłuchanie i omówienie treści piosenki . Nauczyciel prezentuje nagranie piosenki . Przy powtórnym słuchaniu dzieci ilustrują ruchem czynności wykonywane przez duszki (słowa refrenu):
Duszki, duszki, duszki leśne (kucają, opierając całe dłonie o podłogę)
wstają co dzień bardzo wcześnie. (wstają z pozycji kucznej)
I ziewając raz po raz, (przeciągają się, ziewając)
zaczynają sprzątać las! (naśladują machanie miotłą)
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fyoutu.be%2FRS2SeQRAO4E%3Ffbclid%3DIwAR3PtpAgSW6cElPopB04FsKrAXaJY7NnbP-PuIt7v_oiP2VynxhlOvxeG6U&h=AT0q3FHN3ZwWqStDC9DAMGYe4va9w57FESKZk6q1aoPj5DqpqdHF0gvVpDKBg2hrNEiyuwpO2RC_2QUIV-IyxpysNLN7ut5jBNv11EMZ1hSuGpWBl8QzE-TOGjNg2Ybx2X3sYg
• „Nie śmiecimy” – praca z „Wycinankami-składankami” . Dziecko siadzi parze z rodzicem, wycinają obrazki i układają je w odpowiedniej kolejności . Dziecko powiada historyjkę o dziecku, nadają mu imię .Dziecko opowiada historyjkę
Dziecko nakleja obrazki na kartce . „Wycinanki-składanki” –
• „Śmieciowe zabawy” – zabawy ruchowe na świeżym powietrzu .
1 . Dzieci chodzą i wykonują skłony w dół i wyprosty, biorą papierowa kulkę i rzucają nią raz lewą ręką, raz prawą .
2 . W staniu na jednej nodze przekładają kulkę z ręki do ręki pod kolanem nogi uniesionej (po każdym przełożeniu unoszą ramiona w bok) .
3 . Próbują podrzucać wysoko kulki i złapać .
4 . Kładą swoje papierowe kulki daleko od siebie i biegają, omijając je .
5 . Każdy staje przy kulce i przeskakuje ją obunóż w kierunku przód – tył, lewo – prawo .
6 . Celują papierowymi kulkami do kosza . duża papierowa kulka dla każdego dziecka
Zajęcia popołudniowe
• „Rozsypanka” – zabawa ruchowa . Rodzic tłumaczy, na czym będzie polegała zabawa . Przy muzyce do marszu, biegu i podskoków dzieci poruszają się po sali zgodnie z charakterem muzyki, na dźwięk gwizdka ustawiają się odpowiednio:
– jedno krótkie gwizdnięcie – w koło,
– dwa gwizdnięcia – w pary,
– jedno długie gwizdnięcie – w szereg (pociąg) .
Rodzic gwiżdże, sprawdzając, czy dzieci rozpoznają dźwięki, a dzieci mówią, w jaki sposób powinny się ustawić . Dopiero wtedy można rozpocząć zabawę .
karta pracy: 1 2 3 4 5
""Psuje" i bałaganiarze"
Przewidywane osirągnięcia dzieckay:
• ćwiczy skłony i kucanie,
• wymienia nazwy zabawek,
• uważnie i krytycznie przygląda się najbliższemu otoczeniu,
• uważnie i ze zrozumieniem słucha wierszy dla dzieci,
• wypowiada się na bliskie tematy,
• zna i nazywa części ciała,
• wie, czego brakuje, dostrzega różnice,
• rozumie potrzebę dbania o zabawki,
• aktywnie włącza się w prace użyteczne dla całej grupy .
Przebieąg dnia:
Zajęcia poranne
• „Zbieramy klocki” – zabawa ruchowa . Dziecko maszerują po sali wśród rozrzuconych klocków . Na dźwięk np. bębenka muszą kucnąć, podnieść klocek, a następnie włożyć do pudełka (znajdującego się na środku), pochylając się .
• „Bal w przedszkolu” – powtórzenie piosenki i tańca .
Dzieci wymieniają nazwy zabawek występujące w tekście piosenki .
Link do piosenki niżej
• „Nasze zabawki” – przegląd zabawek pod kątem sprawności, porządku, możliwości naprawy . Rodzic prosi o zgromadzenie wszystkich zabawek, które są w jakiś sposób uszkodzone lub zdekompletowane . Dziecko ogląda zabawki i pod kierunkiem rodzica decyduje, czy zabawkę da się naprawić, czy jest do wyrzucenia, i w zależności od tego wkładają zabawki do odpowiednich pojemników (pojemnik czerwony – zabawki do wyrzucenia, niebieski – do naprawy) .
Zdjęcia zepsuyte i w dobrym stanie w innym pliku
Zajęcia główne
• „Lalki” – wysłuchanie wiersza, rozmowa na temat właściwego obchodzenia się z zabawkami . Rodzic czyta wiersz .
Lalki Lalki są żywe,
wesołe i nieszczęśliwe.
Lalki mają bardzo smutne miny,
kiedy sypią się z nich trociny.
Lalki kryją główki w poduszki,
opłakują wyłamane nóżki.
Zaniedbane, obdarte i chore
jęczą cicho całe wieczory.
Ale są też wesołe lale.
Wypoczęte, syte i zdrowe,
wystrojone w sukienki kolorowe
jeżdżą z dziećmi na spacer do parku,
a na gwiazdkę dostają
moc prześlicznych podarków.
Józef Ratajczak
Przykładowe pytania do rozmowy:
– Kiedy lalki są nieszczęśliwie?
– Co może sprawić przyjemność lalkom?
– Jak Wy dbacie o zabawki?
– Co czujecie, gdy zabawka się zepsuje?
Dziecko przypomina sobie zasady właściwego obchodzenia się z zabawkami (jeśli jeszcze nie powstał taki regulamin, można go zapisać, dodając symbole łatwe do rozszyfrowania dla dzieci, i zawiesić w pokoju) .
• „Smutne lalki” – zabawa ruchowa utrwalająca znajomość schematu ciała i nazw części garderoby . Rodzic ustala z dzieckiem, że lalki są smutne, gdy ktoś je niszczy, psuje . Dziecko poruszają się do muzyki jak lale – na sztywnych, wyprostowanych w kolanach nogach, ruszając sztywnymi rękami . Gdy milknie muzyka, zatrzymuje się bez ruchu . Zacznie poruszać się ponownie, gdy rodzic poda nazwę dowolnej części ciała lub garderoby . Wówczas dziecko stai swobodnie i wskazuje na siebie, na część garderoby, której nazwę wypowie rodzic . Zabawę można także przeprowadzić w parach . Dziecko trzyma się za ręce w tzw . łódeczki i poruszają się jak lale, z nogi na nogę . Na hasło rodzica wskazuje część ciała lub garderoby u koleżanki lub kolegi z pary .
• „Czego brakuje?” – zabawa dydaktyczna . Nauczyciel rozdaje czarno-białe obrazki przedstawiające zabawki z brakującymi częściami (np . miś bez łapki i ucha, samochód bez kółka, lalka bez kokardki, bucika czy guzika na sukience) . Zadaniem dziecka jest dorysowanie kredką brakującego elementu, a następnie staranne pokolorowanie obrazka .
Karty pracy w pliku niżej
karta pracy1
karta pracy2
karta pracy3
,,Nasze zabawki": 1 2 3 4 5 6 7
"Z wizytą w przychodni zdrowia"
Przewidywane osirągnięcia dzieckay:
• czerpie radość ze wspólnej zabawy,
• wypowiada się na bliskie tematy,
• porusza się rytmicznie do muzyki,
• rozpoznaje podstawowe akcesoria medyczne,
• odwiedza miejsca użyteczności publicznej,
• rytmicznie recytuje tekst,
• bawi się bezpiecznie .
Przebieąg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Pajacyki” – zabawa ruchowa . Dziecko wykonuje podskoki rozkroczno-zwarte do dźwięków np. tamburyna . Na hasło : Chory pajac – zatrzymuje się w bezruchu .
• „Co to jest zdrowie? Co to jest choroba?” – burza mózgów . Podczas oglądania ilustracji chorego dziecka zastanawiamy się, co znaczą słowa: „choroba” i „zdrowie” .
Przykładowe pytania:
– Po czym poznajemy, że jesteśmy chorzy?
– Co należy zrobić, gdy zachorujemy?
– Dlaczego chorujemy?
– Co trzeba robić, żeby nie chorować?
Pomoce dydaktycznew innym pliku
II. Zajęcia ągłówne
• „Katar” – wysłuchanie i omówienie treści piosenki, nauka melodii refrenu połączona z zabawą ilustracyjną . Rodzic otwarza nagranie piosenki .
Na słowach refrenu:
Czary-mary (dzieci rękami kręcą młynka przed sobą)
a-psik! (wykonują klaśnięcie)
Żeby katar znikł! (wykonują gest grożenia palcem)
(Piosenka znajduje siena szaej grupie)
• „Poznaj, co to jest” – składanie obrazków z części . Dziecko wypycha z „Wycinanek-składanek” części obrazków przedstawiające wybrane przedmioty lekarskie . Dziecko składaja obrazki i nazywa przedstawione na nich przedmioty .
• „W przychodni zdrowia” – filmiki edukacyjne u dentysty, u okulisty
Pomoce do filmików w oddzielnym pliku
- Zajęcia popołudniowe
• „Katar” – zabawa logorytmiczno-oddechowa . Dziecko recytuje rymowankę w równym tempie . Następnie wdycha nosem powietrze, zatykając palcami nos i starają się powiedzieć cały wierszyk bez dobierania oddechu z zatkanym nosem:
A ten katar wciąż figluje: na czerwono nos maluje.
• „Jedzie karetka” – zabawa bieżna . Dziecko na sygnał karetki biega popokoju i nasladuję odgłosy karetki