Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „W domu najlepiej”
Temat zajęć: „Kwiaty dla mamy”
Termin: 25 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– potrafi wymienić członków najbliższej rodziny oraz przyporządkować napisy określające stopień pokrewieństwa
– wykazuje się zmysłem estetycznym i zaangażowaniem
– dokonuje oceny postępowania bohaterów opowiadania, poprawnie formułując wypowiedź
– wie, że każdy musi być odpowiedzialny za swoje słowa i obietnice
– dostrzega wkład pracy w prowadzenie domu poszczególnych członków rodziny
– potrafi określić własne obowiązki domowe oraz rozumie konieczność sumiennego ich wypełniania
– potrafi przekazywać informacje w formie uproszczonych rysunków i symboli
– odczuwa potrzebę pomagania mamie w obowiązkach domowych
– potrafi ruchem naśladować wykonywanie czynności oraz odczytuje mowę ciała innych osób
– podziwia piękno form, dostrzegając różne style zdobnictwa
– poznaje różnorodne materiały, z których wykonuje się wazony
– porównuje wysokość przedmiotów, szereguje je od najniższego do najwyższego i odwrotnie
– wykazuje orientację na kartce
– precyzyjnie kreśli po wyznaczonym śladzie oraz starannie dorysowuje elementy
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - rytmiczna rozgrzewka w podskokach
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
Zadanie 2 – zabawa dydaktyczna „Z rodziną najlepiej”. Dzieci prezentują swoje rodzinne zdjęcia. Przedstawiają poszczególnych członków rodziny, określając ich stopień pokrewieństwa względem swojej osoby. Następnie każdy tworzy plakat, przykleja na swoim kartonie z napisem „Rodzina…(imię dziecka)” omawiane zdjęcia oraz napisy: „tata”, „mama”, „siostra”, „brat” itd. Dzieci ozdabiają plakaty według własnego pomysłu.
Zadanie 3 - słuchanie opowiadania „Pięć minut” i rozmowa na temat jego treści. Treść:
Mój tata miał poważne problemy z czasem. Kiedy mama prosiła go, żeby na przykład powiesił półkę czy naprawił zawias przy szafce, zawsze odpowiadał: „Za pięć minut”. To oznaczało, że zrobi coś za godzinę albo jutro, albo za kilka dni. Albo w ogóle tego nie zrobi. A jeśli mama się złościła, odpowiadał nieodmiennie:
– Ależ kochanie, nie denerwuj się, przecież wiesz, że każda rzecz musi mieć swoje pięć minut…
Tak było jeszcze tydzień temu. Ale potem wszystko się zmieniło. A zaczęło się w sobotę rano.
– Kochanie – zagadnął tata – czy mogłabyś mi uprasować tę niebieską koszulę? Mam w poniedziałek bardzo ważne spotkanie…
– Oczywiście, kochanie, za pięć minut… – odpowiedziała mama.
– No i kończą mi się czyste skarpetki… Włączysz pranie?
– Oczywiście, kochanie, za pięć minut…
– Aha… byłbym zapomniał… Trzeba w tym tygodniu odebrać mój garnitur z pralni…
– Oczywiście, kochanie, za pięć minut…
– Och, nie przesadzaj, nie musisz się tak spieszyć – uspokajał tata. – Możesz odebrać dopiero we wtorek.
Reszta soboty i cała niedziela upłynęły bez żadnych zmian. Horror zaczął się w poniedziałek rano.
– Basiu! Przecież obiecałaś, że uprasujesz mi tę koszulę – powiedział z wyrzutem tata.
– Oczywiście, kochanie – odparła z uśmiechem mama. – Za pięć minut. Tata rozzłościł się nie na żarty. Nic to jednak nie dało. Mama przypomniała tylko, że dzisiaj to on zawozi mnie do szkoły, i wyszła. Tata fukał na prawo i lewo i szukał w całym domu deski do prasowania i żelazka. Zlitowałem się nad nim.
– Deska w szafie, żelazko w szafce w łazience – podsunąłem.
– Myślisz, że nie wiem?! – zagrzmiał rozjuszony rodzic.
Tak właśnie myślałem, ale chwilowo wolałem się do tego nie przyznawać. Zwłaszcza że tata zgrywał bohatera. Aż do chwili, kiedy z żelazka buchnęła para.
– Co to jest do di… dinozaura!!! – ryknął tata, patrząc na mnie z wyrzutem, jakbym to ja buchnął parą.
– Włączyłeś coś niepotrzebnie – wyjaśniłem spokojnie.
– Tyle to i ja wiem! Ale jak to wyłączyć?!
– Nie wiem, zapytaj mamę – podpowiedziałem roztropnie.
Tata nie skorzystał jednak z mojej mądrej rady i poszedł do pracy w zaparowanej koszuli. We wtorek okazało się, że mama nie odebrała z pralni garnituru. „Bo przecież każda rzecz musi mieć swoje pięć minut”. A w środę po południu zastałem tatę siedzącego przy pralce.
– Mama mówi, że nie miesza się kolorów z białym… – zasugerowałem nieśmiało.
– Jak to: kolorów z białym – zdziwił się tata. – Przecież biały to też kolor. Czego was uczą w tej szkole… Może jeszcze mi powiesz, że wiesz, jak się to włącza?
– Nie, ale mama mówi, że mnie nauczy, bo jak kiedyś wyjedzie, to zarośniemy brudem.
– To mama dokądś wyjeżdża? – zdziwił się tata. – Dlaczego ja nic o tym nie wiem?
Dorosłych czasem trudno zrozumieć. Tata nie zapytał mamy, jak się robi pranie. Poddał się dopiero wtedy, kiedy wyjął z pralki ugotowane skarpetki. W czwartek powiesił półkę, a w piątek naprawił dyndający zawias. Strasznie dużo czasu zajęło mu zrozumienie tego, co ja pojąłem bardzo szybko – jeśli mama o coś prosi, dobrze jest to zrobić od razu. Bo jeśli potem ja o coś poproszę, wiem, że zawsze będę miał swoje pięć minut.
Po zakończeniu dzieci opowiadają treść według kolejności zdarzeń oraz dokonują oceny postępowania bohaterów, zwracając uwagę na konsekwencje wypowiadanych przez nich słów. Podkreślamy, że każdy musi być odpowiedzialny za swoje słowa i obietnice.
Zadanie 4 – promyczkowe uszeregowanie „Podział obowiązków w moim domu”. Dzieci mają za zadanie przyporządkować obowiązki należące do wskazanej osoby w rodzinie: mamy, taty lub dziecka („ja”). Na środku kartki piszą: „mama”, „tata”, „ja” i od każdego wyrazu rysują promień. Na końcach promieni muszą narysować w sposób symboliczny prace wykonywane przez członka rodziny (np. mama gotuje-rysujemy garnek itp.). Po wykonaniu zadania dzieci dokonują podsumowania: porównują zakres wykonywanych obowiązków przez poszczególnych członków rodziny.
Zadanie 5 - zabawa pantomimiczna „Jak pomagam mamie?”. Przed rozpoczęciem pokazu dzieci zastanawiają się: Jak mogę pomagać mojej mamie?, ale nie mówią tego głośno. Dzieci naśladują czynność bez użycia słów, np. zmywanie talerzy, odkurzanie, wynoszenie śmieci. Rodzice odgadują naśladowane czynności. Później następuje zamiana ról.
Zadanie 6 – zabawa matematyczna „Wazony i wazoniki” – oglądanie wazonów na zdjęciach i porównywanie wysokości wazonów zgromadzonych w domu. Dzieci oglądają zdjęcia, przedstawiające starożytne i współczesne wazony, zwracają uwagę na materiał, z którego są wykonane: szklane, ceramiczne, drewniane, różne kształty, wielkości i zdobienia. Opisują je i porównują ze sobą. Wskazują te, które najbardziej im się podobają. Następnie gromadzą na stole wazony i wazoniki, dostępne w domu. Oglądają je, opisują (wielkość, kształt, materiał, zdobienia) i porównują wysokość, układając od najwyższego do najniższego i odwrotnie.
Zadanie 7 - „Kwiaty dla mamy” – ćwiczenie graficzne w Karcie pracy cz.4, s. 37. Dzieci dorysowują brakujące połówki kwiatów, starając się jak najdokładniej odwzorować ich kształt. Kolorują gotowe rysunki. Następnie dorysowują mniejsze kwiatki zgodnie z instrukcją.
Scena
Zadanie 8 - nauka piosenki „Moja mama wszystko umie”. https://www.youtube.com/watch?v=UWKLegK7rtQ. riusze zajęć Maj
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Uczciwość na co dzień”
Temat zajęć: „Male kłamstwa to duży problem”
Termin: 22 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– układa i odczytuje wyrazy
– uważnie słucha treści wiersza, zwracając uwagę na intonację głosu
– dokonuje oceny postępowania chłopca
– rozumie potrzebę budowania właściwych relacji społecznych opartych na uczciwości
– przewiduje skutki przejawów nieuczciwości i kłamstwa
– prawidłowo formułuje dłuższe wypowiedzi
− wykazuje się pomysłowością
− doskonali logiczne myślenie
– zna swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania
– wie, komu może podawać informacje na swój temat
– odczuwa przyjemność z przygotowywania listu niespodzianki oraz zwraca uwagę na estetykę wykonania
– wie, jaka jest droga listu od nadawcy do adresata
– potrafi odtworzyć kształt koperty z papieru
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - taneczna rozgrzewka „Aram sam sam”
https://www.youtube.com/watch?v=XdZ5R0Ixmlg
Zadanie 2 – zabawa dydaktyczna „Układam i czytam sam”.
Dzieci samodzielnie układają z rozsypanki literowej wyrazy lub zdania i odczytują je.
Zadanie 3 - słuchanie wiersza „O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci” J. Tuwima oraz rozmowa na temat postępowania bohatera utworu. Treść wiersza:
– Wrzuciłeś, Grzesiu, list do skrzynki, jak prosiłam?
– List, proszę cioci? List? Wrzuciłem, ciociu miła!
– Nie kłamiesz, Grzesiu? Lepiej przyznaj się, kochanie!
– Jak ciocię kocham, proszę cioci, że nie kłamię!
– Oj, Grzesiu, kłamiesz! Lepiej powiedz po dobroci!
– Ja miałbym kłamać? Niemożliwe, proszę cioci!
– Wuj Leon czeka na ten list, więc daj mi słowo.
– No, słowo daję! I pamiętam szczegółowo:
List był do wuja Leona,
A skrzynka była czerwona,
A koperta... no, taka... tego...
Nic takiego nadzwyczajnego,
A na kopercie – nazwisko
I Łódź... i ta ulica z numerem,
I pamiętam wszystko:
Że znaczek był z Belwederem,
A jak wrzucałem list do skrzynki,
To przechodził tatuś Halinki,
I jeden oficer też wrzucał,
Wysoki – wysoki,
Taki wysoki, że jak wrzucał, to kucał,
I jechała taksówka... i powóz…
I krowę prowadzili… i trąbił autobus,
I szły jakieś trzy dziewczynki,
Jak wrzucałem ten list do skrzynki...
Ciocia głową pokiwała,
Otworzyła szeroko oczy ze zdumienia:
– Oj, Grzesiu, Grzesiu!
Przecież ja ci wcale nie dałam
Żadnego listu do wrzucenia!...
Zadajmy pytania: Czy Grześ powiedział prawdę? Skąd ciocia wiedziała, że Grześ nie powiedział prawdy? Dlaczego Grześ skłamał?
Zadanie 4 - rozmowa kierowana oraz analiza słuszności stwierdzenia „Kłamstwo ma krótkie nogi”. Wyjaśniamy, że historia Grzesia to dobry przykład ilustrujący stwierdzenie „Kłamstwo ma krótkie nogi” i pytamy ,co według dzieci oznacza to stwierdzenie i czy jest słuszne. Proponujemy zastanowić się, co można zyskać na kłamaniu, a co stracić, czyli – jakie są plusy i minusy kłamania (pozorny plus – kara odroczona na pewien czas; minusy – wstyd, większa kara, utrata zaufania, utrata przyjaciela).
Zadanie 5 – wykonanie ćwiczenia „Kształty” w Karcie pracy cz. 4, s. 36. Dzieci nazywają figury geometryczne i zastanawiają się, jaką część samochodu mogą przedstawiać. Następnie rysują dowolny samochód, wykorzystując jak najwięcej pokazanych figur i kolorują rysunek.
Zadanie 6 - zabawa dydaktyczna „Jak adresujemy listy?” - pokaz zaadresowanej koperty i utrwalenie znajomości adresów zamieszkania. Pokazujemy dzieciom zaadresowany list. Wyjaśniamy, w którym miejscu piszemy adres odbiorcy, z jakich elementów składa się adres, w którym miejscu przyklejamy znaczek, dlaczego ważne jest, aby nie pomylić się w adresie, dlaczego na kopercie powinno się napisać również adres nadawcy. Następnie pytamy, komu można podawać informacje na swój temat (nauczyciel, policjant, lekarz) i tłumaczy, dlaczego znajomość swojego adresu jest taka ważna. Na zakończenie dzieci dokonują prezentacji – przedstawiają się i podają swój adres zamieszkania.
Zadanie 7 - przygotowanie listów do koleżanek i kolegów „Listy niespodzianki”, składanie koperty z papieru. Dzieci otrzymują kartki do rysowania i materiały piśmiennicze. Następnie przygotowują list niespodziankę do wybranego kolegi/koleżanki z grupy. Piszą i rysują w nim wszystko, co chciałyby mu powiedzieć, ale teraz nie mogą z powodu rozłąki. Pokazujemy kopertę, omawiamy jej kształt. Pomagamy dziecku wykonać kopertę z papieru (pokaz na filmiku) https://www.youtube.com/watch?v=yUehw0Q4hOE Dzieci adresują kopertę, pamiętając też o adresie nadawcy, rysują znaczek w odpowiednim miejscu, wkładają list do koperty. Dzieci przekażą listy kolegom, kiedy już będą mogli się spotkać np. w przedszkolu. Druga wersja zabawy: możecie pójść na pocztę, kupić znaczek i wysłać list pocztą. Wtedy na pewno będzie niespodzianka!
Na następne zajęcia potrzebujemy:
- fotografie rodziny, portretowe zdjęcia własne i bliskich
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Uczciwość na co dzień”
Temat zajęć: „Gram uczciwie”
Termin: 21 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– dostrzega nieprawidłowości w sposobie zachowania misia i potrafi wyrazić sprzeciw wobec przejawów nieuczciwości
– rozumie, że w grze najważniejsza jest zabawa, a wygrana często ma charakter losowy
– uczestniczy w formułowaniu prawidłowych zasad gry i rozumie konieczność ich respektowania
– wypracowuje prawidłowe wzorce zachowań w sytuacji przegranej
– zna nazwy kolejnych dni tygodnia i wymienia we właściwej kolejności
– odczuwa satysfakcję z posiadanej wiedzy
– wykazuje zainteresowanie czytaniem, rozpoznając zapis globalny kolejnych dni tygodnia
– dostrzega cechy łączące przedmioty
– umie śpiewać piosenkę
– doskonali umiejętność poprawnego liczenia
– ćwiczy słuch fonematyczny, szukając wyrazów rozpoczynających się daną głoską
– zgodnie gra, przestrzegając ustalonych reguł, oraz prawidłowo reaguje w sytuacji przegranej
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - zabawa taneczna na rozgrzewkę „Baby Shark”
https://www.youtube.com/watch?v=DMsT7BXqo7s
Zadanie 2 – scenka z udziałem dziecka i pluszowej zabawki „Nieuczciwy miś”. Kładziemy na dywanie planszę do prostej gry planszowej. Przy planszy ustawiamy misia, dziecko gra z misiem w grę. Miś wyraźnie oszukuje: nie przestrzega kolejności rzutów i wyrywa kostkę, kładzie kostkę zamiast turlać i przesuwa pionek o większą liczbę pól, niż wskazała kostka. Kiedy dziecko zareaguje sprzeciwem na zachowanie misia, ten demonstracyjnie obraża się i odchodzi od gry. Omawiamy z dziećmi całą sytuację. Chwalimy dziecko, że zareagowało na nieuczciwość misia. Przypomina, że w grze ważniejsza jest wspólna zabawa niż wygrana.
Zadanie3 – zabawa dydaktyczna „Zasady uczciwej gry”- opracowanie zasad metodą „promyczkowego uszeregowania”. Na środku kartki dziecko rysuje sylwetę kostki do gry i wokół niej dorysowuje promienie (tak jak w słoneczku). Następnie prosimy dziecko, aby zastanowiło się nad prawidłowymi zasadami gry. Dobre wypowiedzi zapisujemy na samoprzylepnych kartkach i przyczepiamy na końcach promieni. Przykładowe zasady: każdy gracz ma równe szanse, każdy czeka na swoją kolej, nie wolno oszukiwać, należy podziękować za grę, niezależnie od wyniku nie można złościć się lub obrażać z powodu porażki, nie można się wyśmiewać z pomyłek, przegranej. Podsumowujemy zabawę: dziecko wymienia zapisane zasady, których należy przestrzegać, aby gra była uczciwa.
Zadanie 4 - zabawa dydaktyczna „Dni tygodnia”. Dziecko otrzymuje kartoniki z nazwami dni tygodnia oraz cyframi od 1 do 7. Następnie wydajemy polecenia: Ułóż kartoniki z cyframi od 1 do 7. Jak nazywa się pierwszy dzień tygodnia? Poszukaj nazwy „poniedziałek” i ułóż ją przy kartoniku z numerem 1. itd. Wymień dni tygodnia od ostatniego do pierwszego. Jaki dzień jest w środku tygodnia? Nazwy których dni zaczynają się taką samą literą?
Zadanie 5 - wykonanie ćwiczeń w Karcie pracy cz. 4, s. 34- 35:
-ćwiczenie pamięci i uwagi: dzieci numerują dni tygodnia na karcie pracy, przyklejając naklejki z numerami od 1 do 7. Możemy podpowiedzieć, że naklejki z numerami są w tych samych kolorach co ramki z nazwami dni tygodnia
-ćwiczenia logicznego myślenia „Dopasuj i połącz”: dzieci oglądają i nazywają przedmioty umieszczone w ramkach, następnie łączą każdy z nich z pasującym obrazkiem: piłka – bramka, zapałki – ognisko, balsam do opalania – kobieta na leżaku, wkrętak – śruba w desce, siekiera – drewno, młotek – obrazek na ścianie.
Zadanie 6 - słuchanie i nauka piosenki „Moja mama wszystko umie”. Dzieci poznają melodię i słowa piosenki, powtarzają najpierw krótsze, a następnie dłuższe fragmenty. https://www.youtube.com/watch?v=UWKLegK7rtQ. Będziemy uczyć się piosenki przez cały następny tydzień.
Zadanie 7 - „Gramy uczciwie” - rozegranie wybranej gry planszowej z rodzicem albo rodzeństwem z przestrzeganiem ustalonych „zasad uczciwej gry”.
105
Na jutrzejsze zajęcia potrzebujemy:
-list w zaadresowanej kopercie ze znaczkiem (który przyszedł kiedyś pocztą)
-czystą kopertę