Dodał: anna Data: 15/06/2020 - 09:40:04
Grupa 3

    Scenariusz zajęć online dla grupy III – 15.06.2020r.

     

    Opracowała: mgr Justyna Anielak

    Grupa: III (4 i 5 –latki)

    Krąg tematyczny: ,,Ekotydzień”

    Temat dnia: ,,Jak zostać ekologiem”

    Czas trwania: 45 minut

    Pomoce dydaktyczne:

    „Wybór tekstów literackich” – M. Kiełbowicz „Ekolog domowy” s. 67  68 69, globus, gazety, kolorowe kalendarze, papier kolorowy, kredki, farby, flamastry, nożyczki, klej

     ekolog

    4-latki: ,,Karta pracy.Powietrze’’, s.  23

     

    5-latki:

     „Karty pracy. Powietrze”,  s. 51

     

    Przewidywane osiągnięcia:

    Dziecko:

    – wie, czym zajmuje się ekolog,

    – poprawnie formułuje wypowiedzi, starając się uściślać podawane informacje,

    – dostrzega niektóre problemy ekologiczne naszej planety,

    – potrafi wymienić kolejne dni tygodnia (karta pracy dla 5-latków)

    – podejmuje próbę interpretowania informacji przedstawionych w formie rysunkowej i symbolicznej (karta pracy dla 5-latków)

    – uczy się poszanowania prawa do wypowiedzi innych osób,

    – podejmuje planowe działania zespołowe oraz wykazuje zaangażowanie i aktywność.

     

    Przebieg zajęć głównych:

    • „Ekolog domowy” – słuchanie opowiadania M. Kiełbowicz i rozmowa na temat jego treści, uświadomienie zakresu i możliwości podejmowania działań proekologicznych w najbliższym otoczeniu.

     

    Rodzic inicjuje temat pytaniem otwartym: Czy wiesz, kto to jest ekolog? Dziecko udziela spontanicznych odpowiedzi na podstawie własnej wiedzy i doświadczeń. Rodzic zachęca do uważnego wysłuchania opowiadania, które pozwoli dokładniej określić, kim jest ekolog i czy każdy może nim zostać. Po wysłuchaniu opowiadania Rodzic zadaje pytania: Kim chciał zostać Cyryl, kiedy dorośnie? Czym zajmuje się ekolog? Czy żeby zostać ekologiem,

    trzeba być dorosłym? Na czym polega recykling? Co robił Cyryl, żeby zostać ekologiem domowym? Czy chciałbyś zostać ekologiem i dlaczego?  Rodzic przybliża istotę recyklingu polegającego na odzyskiwaniu odpadów w celu ponownego ich użycia, np. papieru, metalu, plastiku.

     

    Pomoce: „Wybór tekstów literackich” – M. Kiełbowicz „Ekolog domowy” s. 67–69

     

    • „Plany na ekotydzień” – zabawa słowna, dostrzeganie potrzeb naszej planety

     

    Dziecko trzymając globus  odpowiada na pytanie: Co trzeba robić, żeby planeta Ziemia była

    szczęśliwa?

     

    4-latki: ,,Karta pracy.Powietrze’’, s.  23

     

    5-latki: „Karty pracy. Powietrze” s. 51

    Następnie Rodzic zaprasza dziecko do stołu i wspólnie oglądają tabelę na karcie pracy.

    Rodzic zwraca uwagę na pierwszą kolumnę, w której kolejnych wierszach są nazwy dni tygodnia. Odczytuje je, a dziecko powtarza. Następnie analizują obrazek i znak ekologiczny, odnoszące się do bieżącego dnia – poniedziałku. Dziecko omawia obrazki określające tematykę kolejnych dni: wtorek – segregacja, recykling i ekozakupy, środa – zdrowy styl życia, czwartek – ochrona przyrody, piątek – ekodomek dla każdego. Rodzic objaśnia, że pustą kolumnę dziecko będzie uzupełniało w kolejnych dniach, wklejając naklejki ze

    znakami ekologicznymi.

     

    Na zakończenie Rodzic z dzieckiem planuje  wspólne przedsięwzięcie o charakterze ekologicznym, do realizacji w środowisku lokalnym, np. zbiórkę zużytych baterii lub wykonanie plakatów zachęcających do działań proekologicznych.

     

    • „Dbajmy o naszą planetę” –wykonanie plakatu techniką kolażu, doskonalenie umiejętności

    współpracy, angażowanie otoczenia do podejmowania działań proekologicznych.

     

     Dziecko i Rodzic, wykorzystując ilustracje z gazet, kalendarzy i innych materiałów, komponują plakat zachęcający do podjęcia działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu. Wspólnie decydują, co będzie przedstawiał plakat i gdzie zostanie zawieszony.

     

    Pomoce: gazety, kolorowe kalendarze, papier kolorowy, kredki, farby, flamastry, nożyczki, klej

    Scenariusz zajęć online dla grupy III – 15.06.2020r.

     

    Opracowała: mgr Justyna Anielak

    Grupa: III (4 i 5 –latki)

    Krąg tematyczny: ,,Ekotydzień”

    Temat dnia: ,,Jak zostać ekologiem”

    Czas trwania: 45 minut

    Pomoce dydaktyczne:

    „Wybór tekstów literackich” – M. Kiełbowicz „Ekolog domowy” s. 67–69, globus, gazety, kolorowe kalendarze, papier kolorowy, kredki, farby, flamastry, nożyczki, klej

     

    4-latki: ,,Karta pracy.Powietrze’’, s.  23

     

    5-latki:

     „Karty pracy. Powietrze”,  s. 51

     

    Przewidywane osiągnięcia:

    Dziecko:

    – wie, czym zajmuje się ekolog,

    – poprawnie formułuje wypowiedzi, starając się uściślać podawane informacje,

    – dostrzega niektóre problemy ekologiczne naszej planety,

    – potrafi wymienić kolejne dni tygodnia (karta pracy dla 5-latków)

    – podejmuje próbę interpretowania informacji przedstawionych w formie rysunkowej i symbolicznej (karta pracy dla 5-latków)

    – uczy się poszanowania prawa do wypowiedzi innych osób,

    – podejmuje planowe działania zespołowe oraz wykazuje zaangażowanie i aktywność.

     

    Przebieg zajęć głównych:

    • „Ekolog domowy” – słuchanie opowiadania M. Kiełbowicz i rozmowa na temat jego treści, uświadomienie zakresu i możliwości podejmowania działań proekologicznych w najbliższym otoczeniu.

     

    Rodzic inicjuje temat pytaniem otwartym: Czy wiesz, kto to jest ekolog? Dziecko udziela spontanicznych odpowiedzi na podstawie własnej wiedzy i doświadczeń. Rodzic zachęca do uważnego wysłuchania opowiadania, które pozwoli dokładniej określić, kim jest ekolog i czy każdy może nim zostać. Po wysłuchaniu opowiadania Rodzic zadaje pytania: Kim chciał zostać Cyryl, kiedy dorośnie? Czym zajmuje się ekolog? Czy żeby zostać ekologiem,

    trzeba być dorosłym? Na czym polega recykling? Co robił Cyryl, żeby zostać ekologiem domowym? Czy chciałbyś zostać ekologiem i dlaczego?  Rodzic przybliża istotę recyklingu polegającego na odzyskiwaniu odpadów w celu ponownego ich użycia, np. papieru, metalu, plastiku.

     

    Pomoce: „Wybór tekstów literackich” – M. Kiełbowicz „Ekolog domowy” s. 67–69

     

    • „Plany na ekotydzień” – zabawa słowna, dostrzeganie potrzeb naszej planety

     

    Dziecko trzymając globus  odpowiada na pytanie: Co trzeba robić, żeby planeta Ziemia była

    szczęśliwa?

     

    4-latki: ,,Karta pracy.Powietrze’’, s.  23

     

    5-latki: „Karty pracy. Powietrze” s. 51

    Następnie Rodzic zaprasza dziecko do stołu i wspólnie oglądają tabelę na karcie pracy.

    Rodzic zwraca uwagę na pierwszą kolumnę, w której kolejnych wierszach są nazwy dni tygodnia. Odczytuje je, a dziecko powtarza. Następnie analizują obrazek i znak ekologiczny, odnoszące się do bieżącego dnia – poniedziałku. Dziecko omawia obrazki określające tematykę kolejnych dni: wtorek – segregacja, recykling i ekozakupy, środa – zdrowy styl życia, czwartek – ochrona przyrody, piątek – ekodomek dla każdego. Rodzic objaśnia, że pustą kolumnę dziecko będzie uzupełniało w kolejnych dniach, wklejając naklejki ze

    znakami ekologicznymi.

     

    Na zakończenie Rodzic z dzieckiem planuje  wspólne przedsięwzięcie o charakterze ekologicznym, do realizacji w środowisku lokalnym, np. zbiórkę zużytych baterii lub wykonanie plakatów zachęcających do działań proekologicznych.

     

    • „Dbajmy o naszą planetę” –wykonanie plakatu techniką kolażu, doskonalenie umiejętności

    współpracy, angażowanie otoczenia do podejmowania działań proekologicznych.

     

     Dziecko i Rodzic, wykorzystując ilustracje z gazet, kalendarzy i innych materiałów, komponują plakat zachęcający do podjęcia działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu. Wspólnie decydują, co będzie przedstawiał plakat i gdzie zostanie zawieszony.

     

    Pomoce: gazety, kolorowe kalendarze, papier kolorowy, kredki, farby, flamastry, nożyczki, klej

    Dodał: anna Data: 07/06/2020 - 12:32:18
    Grupa 3

      Scenariusz zajęć online dla grupy III – 10.06.2020r.

       

       

      Opracowała: Anna Frankowska

      Grupa: III (4 i 5 –latki)

      Krąg tematyczny: Marzenia do spełnienia

      Temat dnia:Siła naszych marzeń

      Przewidywane osiągnięcia:

       – potrafi określić umiejętności, jakie chciałoby zdobyć, układa wypowiedź w czasie przyszłym,

        – zapamiętuje istotne informacje z wysłuchanego opowiadania i potrafi trafnie odpowiedzieć na pytania dotyczące treści,

       – potrafi ocenić przedstawione sytuacje, dostrzegając właściwe i niewłaściwe zachowania,

       – rozumie konieczność przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas jazdy na rowerze, – prawidłowo nazywa kierunki w przestrzeni,

       – prawidłowo reaguje na umówiony sygnał.

      Przebieg zajęć:

       „Moje marzenia i sukcesy” – zabawa słowna na zasadzie rundki z piłką, doskonalenie umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi, uświadomienie wartości przebywania na świeżym powietrzu i wyboru aktywnych form spędzania wolnego czasu. Rodzic na wstępie opowiada o swoim marzeniu, w celu ukierunkowania skojarzeń na planowane aktywności: W najbliższym czasie chcę się nauczyć tańczyć czaczę. W tym celu zapiszę się na zajęcia taneczne i będę trenować. Rodzic toczy piłkę do dziecka, które opisuje swoje plany, marzenia, a następnie toczy piłkę z powrotem do rodzica lub innego członka rodziny. Podczas wypowiedzi dzieci rodzic zwraca uwagę na marzenia, plany dotyczące zdobywania lub doskonalenia umiejętności. Przypomina o formułowaniu wypowiedzi w czasie przyszłym.

       

       „Rower” – słuchanie opowiadania R. Jędrzejewskiej-Wróbel i rozmowa na temat jego treści, podkreślenie znaczenia wytrwałości w dążeniu do spełnienia marzeń i osiągnięcia sukcesu. Rodzic czyta dzieciom opowiadanie.

       Następnie zadaje dzieciom pytania dotyczące treści:

      -Czym byli zajęci tata i Filip na podwórku w pewien słoneczny, wiosenny dzień?

      - Co Filip mówił do świnki Halinki o konieczności czyszczenia roweru?

      -Dlaczego tata odkręcił boczne koła w rowerze?

      - Jak Filip na to zareagował?

      -Co dla Filipa było najtrudniejsze podczas nauki jazdy na dwóch kołach?

      -Dlaczego Filip się przewrócił?

      - Czy upadek zniechęcił chłopca do dalszej jazdy?

      - Co jest potrzebne każdemu, żeby nauczyć się nowych rzeczy, które na początku wydają się trudne?

      Rozmowa prowadzi do wspólnych wniosków dotyczących znaczenia wytrwałości i systematyczności w dążeniu do celu. Rodzic zachęca dzieci do opowiadania o sytuacjach, w których zdobyły nowe umiejętności. Uświadamia, że marzenia często dodają sił w dążeniu celu i osiągnięciu sukcesów. Podkreśla, że ważna jest wytrwałość pomimo pojawiających się trudności.

      Pomoce: „Wybór tekstów literackich” – R. Jędrzejewska-Wróbel „Rower” s. 64–66

      „Kto jest dobrym rowerzystą?” – poznanie zasad bezpieczeństwa podczas jazdy na rowerze, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego (karta pracy). Dzieci porównują obrazki na karcie pracy, opisując prawidłowe i niewłaściwe zachowania rowerzysty. Starają się przewidzieć skutki zilustrowanych sytuacji. Rodzic  uświadamia dzieciom, że na umiejętność jazdy na rowerze składa się nie tylko technika jazdy, ale również znajomość zasad zachowania i bezpieczeństwa. Podkreśla, jak ważne jest właściwe wyposażenie roweru i jego sprawność techniczna, stosowanie odblaskowych elementów ubioru i zabezpieczenie ciała przed urazem (kask, ochraniacze). Rodzic  demonstruje znaki „droga dla rowerów”, „zakaz wjazdu rowerów”, zdjęcia ścieżki rowerowej ( zdjęcia poniżej) i omawia je z dziećmi. Na zakończenie na karcie pracy dzieci otaczają kolorowymi pętlami osobno pojazdy jadące w prawo, osobno – w lewo. Dodatkowo dzieci mogą narysować strzałki oznaczające kierunek jazdy pojazdów.

      Pięciolatki  „Karty pracy. Powietrze” s. 47

      Czterolatki-  farbami malują szablon znaku drogowego

       

       „Rowery” – zabawa rytmiczno-ilustracyjna, doskonalenie prawidłowej reakcji na umówiony sygnał. Dzieci otrzymują po jednej szarfie. Dzieci trzymają przed sobą napiętą szarfę (kierownica roweru) i ustawiają się w różnych miejscach sali. Rodzic omawia z dziećmi czynności, które będą wykonywały, kiedy usłyszą dźwięki poszczególnych instrumentów: – uderzenia klawesów wykonywane w wolnym tempie – dzieci poruszają się zgodnie z muzyką w różnych kierunkach; – jeden dźwięk talerzy – dzieci naśladują upadek, w bezpieczny sposób wywracają się i kładą na podłodze; – pocieranie pałeczką po guiro wykonywane w wolnym tempie – dzieci naśladują pompowanie powietrza do kół, dostosowując ruch do pulsu dźwięków guiro; –  jedno uderzenie w trójkąt – dzieci zatrzymują się i naśladują głosem dźwięk dzwonka roweru: dzyń, dzyń, dzyń.

       

      Dodał: anna Data: 07/06/2020 - 12:22:53
      Grupa 3

        Scenariusz zajęć online dla grupy III – 09.06.2020r.

         

        Opracowała: mgr Justyna Anielak

        Grupa: III (4 i 5 –latki)

        Krąg tematyczny: ,,Marzenia do spełnienia”

        Temat dnia: ,,Chmurki pełne marzeń”

        Czas trwania: 45 minut

        Pomoce dydaktyczne:

        papierowe sylwety chmurek (różowa i niebieska), kartoniki z napisami lub uproszczonymi obrazkami, prezentujące różne marzenia, nagranie utworu granego na harfie, utwór: „Menuet” II Suita Arlezjanka G. Bizeta- https://www.youtube.com/watch?v=9ew5Ux7g_UQ, niebieska kartka A4, prostokąt z niebieskiej folii

         

        4-latek:

        Karta pracy w załączniku-głoska H

         

        5-latek:

        ,,Karty pracy. Powietrze” s. 46, kredki

         

        Przewidywane osiągnięcia:

        Dziecko:

        – doskonali umiejętność prawidłowego formułowania i argumentowania wypowiedzi,

        – dostrzega znaczenie uniwersalnych wartości i potrzeb dotyczących każdego człowieka,

        – rozumie, że potrzeby materialne nie są najważniejsze,

        – wie, że nie należy się przechwalać lub dokuczać innym dzieciom, które wychowują się w gorszych warunkach,

        – wyodrębnia głoskę „h” w nagłosie,

        – doskonali sprawność manualną podczas rysowania i kolorowania,

        – potrafi odtworzyć usłyszany rytm.

         

        Przebieg zajęć głównych:

         

        • „Plebiscyt marzeń” – wizualizacja marzeń wypowiadanych przez dziecko w formie prostej prezentacji graficznej, próba wartościowania przykładowych marzeń w zależności od ich wagi i odniesienia do uniwersalnych wartości i potrzeb.

         

        Na stole Rodzic umieszcza dwie chmurki: różową – wyżej i niebieską – niżej. Dziecko losuje z „kapelusza marzeń” kartki z zapisanymi (lub przedstawionymi w formie uproszczonych rysunków) marzeniami i doczepia do chmurek, starając się klasyfikować je w zależności od ich wagi i uniwersalności. Na wyższej, różowej chmurce mogą się znaleźć: miłość, zdrowie, sukces, przyjaciele, koledzy i koleżanki; na niższej, niebieskiej – marzenia dotyczące dóbr materialnych, np. zabawki, samochód, modne ubranie. Aby zachęcić dziecko do większej

        otwartości i szerszego spojrzenia na system wartości, można wśród kartoników umieścić przedmioty magiczne, np. różdżkę, magiczny pierścień, szklaną kulę, jednorożca, i poprosić dziecko o przyporządkowanie ich do odpowiedniej chmurki i uzasadnienie swojej decyzji. Podczas zajęcia warto zwrócić dziecku uwagę, że chwalenie się swoimi rzeczami, wyśmiewanie cudzych rzeczy jest niegrzeczne i przykre dla innych.

         

        Pomoce: papierowe sylwety chmurek (różowa i niebieska), kartoniki z napisami lub uproszczonymi obrazkami, prezentujące różne marzenia

         

        • „Kraina literek” – zapoznanie z obrazem graficznym głoski „h”, zintegrowane działania edukacyjne, doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, rozbudzanie zainteresowania czytaniem, doskonalenie sprawności manualnej (karta pracy).

         

         

        Rodzic rozpoczyna zajęcia krótkim opowiadaniem o dziewczynce i marzeniach

        jej rodziny. Przykładowe opowiadanie: Rodzina Hani mieszkała w małym drewnianym domku. Obok, w pięknym ogrodzie, między kwitnącymi jabłoniami wisiał hamak. Kiedy była słoneczna pogoda, każdy lubił się na nim położyć i marzyć z zamkniętymi oczami. Mama marzyła o słuchaniu dźwięków harfy – jej ulubionego instrumentu. Tata marzył o własnym hamaku, ponieważ wracał do domu najpóźniej i ogrodowy hamak często był już zajęty. Hania marzyła o zdalnie sterowanym helikopterze, który wznosiłby się wysoko w chmury. Jej brat, Henio, o harmonijce, na której mógłby grać ulubione melodie.

        Po wysłuchaniu opowiadania dziecko wymienia przedmioty, o których marzyły poszczególne osoby.

         

        5-latki-„Karty pracy. Powietrze” s. 46, kredki:

        Na karcie pracy dziecko koloruje chmurki z marzeniami rodziny Hani i łączą je z odpowiednimi postaciami. Następnie odpowiada na pytanie: Co wspólnego mają wyrazy: harfa, hamak, helikopter i harmonijka? (wszystkie nazwy rozpoczynają

        się głoską „h”).

         

         

        Rodzic prezentuje wygląd małej litery „h”, porównuje jej wygląd do kształtu harfy,

        a następnie prezentuje dużą literę. Dziecko dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów: hamak, harfa. Jeśli jest taka możliwość, słucha utworu granego na harfie i opisuje swoje wrażenia.

         

        4-latek-karta pracy w załączniku:

        Dziecko koloruje głoskę ,,H’’ kredkami.

         

        5-latek- ,,Karty pracy. Powietrze” s. 46, kredki:

        Na karcie pracy dziecko koloruje litery „h” i „H” na ulubione kolory i kreśli po śladzie kształt harfy.

         

        Pomoce: https://www.youtube.com/watch?v=yVF5TYfUeVs - harfa

         

        • „Chmurki” – zabawa rytmiczna, kształcenie poczucia rytmu, prawidłowe wykonanie prostego schematu rytmicznego.

         

        Zabawę można przeprowadzić w dwóch wariantach.

        Pierwszy wariant: Rodzic daje dziecku  jedną niebieską kartkę A4 i włącza nagranie. Dziecko spokojnie porusza się po pokoju z kartką w ręku i improwizuje ruch do muzyki. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się, słucha rytmu wystukanego na kartce przez Rodzica i stara się dokładnie powtórzyć go, wystukując na swojej kartce.

        Drugi wariant: Rodzic wcześniej przygotowuje pocięty prostokąt z niebieskiej folii (np. z worków na śmieci). Przed rozpoczęciem zabawy Rodzic daje dziecku jeden kawałek folii Dziecko improwizuje ruch do muzyki z wykorzystaniem folii. Podczas przerwy zatrzymuje się, układa folię na podłodze w wybranym kształcie i w podobny sposób kładzie się obok folii, odpowiednio formując swoje ciało.

        Pomoce: utwór: „Menuet” II Suita Arlezjanka G. Bizeta- https://www.youtube.com/watch?v=9ew5Ux7g_UQ, niebieska kartka A4, prostokąt z niebieskiej folii

        Dodał: anna Data: 07/06/2020 - 12:04:09
        Grupa 3

          Scenariusz zajęć online dla grupy III – 08.06.2020r.

           

           

          Opracowała: Anna Frankowska

          Grupa: III (4 i 5 –latki)

          Krąg tematyczny: Marzenia do spełnienia

          Temat dnia:Marzenia o złotej rybce 

          Przewidywane osiągnięcia:

          – zapamiętuje istotne szczegóły opowiadania

           – doskonali umiejętność współpracy zespołowej,

          – podejmuje próby oceny znaczenia wypowiadanych życzeń, uzasadnia swoją decyzję,

          – dostrzega wartość spełniania życzeń innych osób, także poprzez uczestnictwo w akcjach charytatywnych,

          – potrafi określi potrzeby dotyczące kotów domowych,

          – poprawnie przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie dziesięciu.

          Przebieg zajęć głównych:

           „Złota Rybka” – słuchanie opowiadania M. Kapelusz i rozmowa kierowana, wdrażanie do uważnego słuchania treści, ocena zachowania bohaterów. Rodzic zaczyna zajęcia od pytań: Z czym wam się kojarzy „złota rybka?” Czy chcielibyście spotkać „złotą rybkę”? Dzieci udzielają spontanicznych odpowiedzi, nawiązują  do bajki o złotej rybce, rybek w akwarium. Po rozmowie słuchają opowiadania.

          Złota Rybka

          Było bardzo upalne lato. Od rana do wieczora z nieba lał się żar i minął już chyba miesiąc, odkąd spadła ostatnia kropla deszczu. Wszyscy smażyli się jak na rozgrzanej patelni, bezskutecznie czekając na zmianę pogody. Do podwórkowego hydrantu, z którego niemrawo kapała woda, ustawiały się kolejki spragnionych zwierząt. – Och, żeby chociaż na pół dnia pojawiły się na niebie chmury – miauknęła Szara. – W tej duchocie nie da się wytrzymać – narzekał Dachowiec, któremu odechciało się nawet wychodzenia na dach. – Wolałabym, żeby przez cały rok była zima – westchnęła Pręgowana. – Zgodziłabym się oddać wszystko, choćby moje ozdobne lusterko – jęknęła Lisiczka – jeśli przestałoby być tak gorąco. – Są zwierzęta, które mają grube futro, ale żyją w bardzo zimnych krajach – głośno rozmyślał Oryginał. – Na przykład niedźwiedzie polarne. Są też takie, które na lato linieją, czyli – jak mówią niektórzy – lenią się. – Pewnie leniwce – pisnęła Mała Kitka. – To, że się lenią – wtrąciła Szara – nie oznacza wcale, że są leniwe. – A co? – koniecznie chciała wiedzieć Mała. – Lenią się, czyli gubią włosy. – Jak można zgubić włosy? – dopytywała się Kitka. – Kiedyś zgubiłam ulubioną piłeczkę do zabaw,  ale zgubić włosy? A ogon? Czy można zgubić ogon? – Nic nie rozumiesz – tłumaczyła Szara. – Gubią, czyli tracą. Wypadają im włosy, niekiedy całymi kępami. W ten sposób przerzedza się futro i nie jest już tak gorąco. – Aha – powiedziała Mała – to bardzo sprytne. Oryginał chodził dookoła nich i wyraźnie było widać, że coś nie daje mu spokoju. – Właśnie, to bardzo sprytne – powiedział. – Niektóre koty też się lenią. Dlaczego my – zamyślił się – nie mielibyśmy całkiem zrzucać futra w lecie? – Co ty wygadujesz? – fuknęła Lisiczka. – Ależ to świetny pomysł! – wykrzyknął Rudzielec. – Proszę cię, Oryginał, zrób to. Co prawda wciąż będzie nieznośnie gorąco, ale przynajmniej zafundujesz nam świetną zabawę. Tylko pamiętaj, zrzuć całe futro.  Do ostatniego włoska. – Rudzielec pokładał się ze śmiechu. Oryginał tylko prychnął i odszedł. – Marzę o porządnej ulewie – westchnęła Szara. – Przydałby się chociaż mały deszcz – jęknęła Pręgowana. – Oddalibyśmy wszystko nawet za mżawkę – miauknęły pozostałe koty. Nagle z końca podwórka dał się słyszeć świdrujący głosik. – Halo, wy tam, w cieniu pod kubłem ze śmieciami! Wszyscy spojrzeli w stronę, skąd dobiegło wołanie. Nikogo tam jednak nie było. – Od tego upału mam omamy – powiedział Dachowiec. – Żadne omamy. – Ten sam głosik pisnął już znacznie bliżej. – Tu jestem. Koty spuściły głowy i zobaczyły kogoś bardzo małego. – Jestem Złotą Rybką – przedstawił się szybko gość – i mogę spełnić jedno wasze życzenie. – Jak się tu znalazłaś? – chciała wiedzieć Szara. – Czy to ważne, moja pani? Jestem w końcu Złotą Rybką i mam swoje sposoby. – Rybka wzięła się pod boki. – Skoro mogę spełnić wasze życzenie, to mówcie, czego chcecie, i cieszcie się, że w ogóle do was wpadłam. – Zaraz, zaraz! – krzyknął Rudzielec. – Musisz spełnić trzy życzenia. Złote rybki spełniają przecież trzy życzenia, a nie jedno. – Ja spełniam jedno. I basta! – Rybka tupnęła płetwą. – Jeśli się wam nie podoba, to już mnie nie ma. – O takiej złotej rybce jeszcze nie słyszałem. Coś ty za jedna? – Jestem realizatorką zbiorowych marzeń. – Rybka mówiła jak katarynka. – Jeżeli na jakimś podwórku znajduje się dużo zwierząt, które bardzo chcą tego samego, wtedy się zjawiam. A wam, jeśli dobrze pamiętam, było okropnie gorąco. Więc jestem. – Wracaj do swojego biura i przyślij taką rybkę, która spełnia trzy życzenia – powiedział Rudzielec. – Nie ma u nas takich, nudziarzu – odparła Rybka i ziewnęła. – Nie mów tak, bo cię zjem.– Och, strasznie się boję. – Rybka wydęła usta. – Wydaje ci się, że nie mogę spełnić własnego życzenia zamiast waszego? Ty mnie połykasz, a ja sobie myślę: „Chcę pływać w morzu”, i pyk! w twoim brzuchu niemiłe uczucie pustki, a ja mam cudowne wakacje. Nie muszę się fatygować i realizować akurat twoich zachcianek. – Co za arogancka Złota Rybka! – krzyknął Rudzielec. – Co za gburowaty kot! – wrzasnęła jeszcze głośniej Rybka. – Nie denerwuj się, moja złota – wtrąciła się Szara. – On tak zawsze. Wcale nie chodzi o ciebie. – To co? Macie życzenie czy nie? – niecierpliwiła się Rybka. – Jeśli nie, to znikam. – Mamy, mamy – miauknęły koty. – W takim razie słucham. Prędko! Nie tylko wy jesteście na świecie. Muszę obskoczyć dzisiaj jeszcze kilka miejsc. Koty zaczęły pośpiesznie się zastanawiać. Każdy nad swoimi sprawami. Pudełko Dachowca było dość stare. Mogło spokojnie doczekać zimy, ale nie było pewności, czy Złota Rybka pojawi się w zimie. Nie było pewności, czy pojawi się kiedykolwiek. – Przydałby mi się nowy dom – powiedział Dachowiec. – Chyba przesadzasz, drogi Dachowcu – odparła Pręgowana. – Tak bardzo go nie potrzebujesz. Ja od lat marzę o wycieczce w góry. – A deszcz? – pisnęła Kitka. – Cicho bądź, Mała, nie widzisz, że starsi myślą – mruknęły koty. – Chwileczkę, chwileczkę – wtrąciła się Lisiczka. – Skoro jest z nami Złota Rybka, skorzystajmy z okazji i poprośmy o coś, co przyda się wszystkim. – Na przykład co? – zapytały koty. – Nowy zestaw do pielęgnacji mojego futra. – Lisiczka przeciągnęła się czarująco. – Po co nam zestaw do pielęgnacji twojego futra? – prychnął Rudzielec. – Czyżbyś był aż tak mało inteligentny, że nie możesz tego zrozumieć? – Lisiczka spojrzała na niego z wyższością. – Jeśli będę pięknie wyglądać, to wy będziecie mieli przyjemność z oglądania mojej osoby. – Eeee – burknął Rudzielec. – Też mi przyjemność! – No to co weźmiemy? – prychnęła Lisiczka. – Ty najchętniej poprosiłbyś o zdezelowaną oponę. – A deszcz? – miauknęła nieśmiało Kitka. – Cicho! – zagłuszyły ją koty i zaczęły się przerzucać coraz nowymi pomysłami. Jeden chciał piłkę, inny szczotkę, jeszcze inny firanki w oknach. Ktoś nawet poprosił o gwiazdkę z nieba. – Hej, hej, hej! – krzyknęła Złota Rybka. – Myślałam, że jest wam gorąco i umieracie z pragnienia. Chcieliście nawet zrzucać futro – zachichotała na boku. – Mamy dużo ważnych spraw, a ty niczego nam nie ułatwiasz – mruknęły koty. – Mogłabyś spełnić chociaż dwa życzenia. – Jedno – powiedziała Rybka twardo – i ani pół więcej. Teraz albo nigdy. Decydujcie się szybko. – A może by tak radio? – rzucił Włóczykij. – Moglibyśmy przy nim tańczyć. – Radio? – miauknęła reszta. – Dlaczego nie? Nigdy nie mieliśmy radia. – Radio? – zdziwiła się Rybka. – Po co kotom radio? Zresztą wszystko mi jedno. Pyk! Strzeliła palcami i na środku podwórka pojawił się duży piękny odbiornik. Rybka zniknęła. Rudzielec poszedł włączyć muzykę i już po chwili z głośników dobiegały skoczne dźwięki. – Ależ gorąco – powiedział ktoś – nie mam siły się ruszyć. – Za jedną kroplę deszczu – rzucił inny – oddałbym wszystko.

          Melania Kapelusz  „Złota Rybka” [w:] „Koty, czyli historie z pewnego podwórka”, Wydawnictwo Bajka, Warszawa 2009,

           

           Po wysłuchaniu opowiadania rodzic zadaje pytania dotyczące treści i mówi: Przypomnijcie sobie nazwy i wygląd kotów na podwórku i spróbujcie je wymienić. Dla ułatwienia przygotowałam sylwety kotów: Szarej, Dachowca, Pręgowanej, Małej Kitki, Rudzielca, Oryginała, Lisiczki.

           Następnie zadajemy pytania: Czy Złota Rybka, która pojawiła się na podwórku, była taka sama jak w bajce o rybaku i złotej rybce? Rodzic skłania do zauważania różnic w sposobie zachowania i liczbie spełnianych marzeń: Czy rozmowa kotów z Rybką była miła i przyjemna? O jakich życzeniach rozmawiały koty? Dlaczego znalezienie jednego wspólnego życzenia było trudne dla kotów? Jak wam się wydaje, czy radio było słusznym i przemyślanym wyborem?

           „Wspólne życzenie” – praca w zespole, doskonalenie umiejętności wypracowywania wspólnego zdania i decyzji, uświadomienie wartości spełniania życzeń innych osób. Dzieci otrzymują sylwetę rybki, na której ma narysować jedno wspólne życzenie, które będzie ważne dla każdego członka rodziny. Dzieci naradzają się z rodziną i wspólnie dokonują oceny, czy życzenie jest równie ważne dla każdego. Rysują wspólne marzenie dla każdego, wymieniają korzyści, jakie wynikają z jego spełnienia. Rodzic uświadamia dzieciom, że można czerpać radość ze spełniania życzeń bliskich, a także obcych osób, np. w ramach akcji charytatywnych.

           Pomoce: sylwety papierowych rybek w zdjęciach

           ,,Zabawa matematyczna” - przeliczanie  liczebników głównych  i porządkowych w zakresie dziesięciu- rodzic rozkłada dziesięć papierowych kartek oraz różnokolorowe papierowe kropki (można kropki zastąpić klockami, guzikami itp.) . Dzieci układają kropki na kartkach w taki sposób, żeby każda kolejna kartka miała o jedną kropkę więcej (zaczynają od jednej kropki). Na kartkach dzieci mogą napisać  cyfry odpowiadające liczbie kropek.

           

          Czterolatki-  karty pracy w załączniku

           

          Pięciolatki ,,Karta pracy Powietrze” s. 45 - doskonalenie umiejętności odtwarzania liczebności zbiorów - na karcie pracy dzieci dorysowują tyle kropek na piłce, ile wskazuje liczba kresek. Chętne dzieci mogą dodatkowo nakleić przy piłkach odpowiednie cyfry.

           

           

          Dokumenty - rekrutacji

             

          Galeria

          

          Polecamy