Scenariusz zajęć online dla grupy III – 22.05.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Sztuka bycia mądrym’’
Temat dnia: ,, Sztuka kupowania i oszczędzania”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
nożyczki, gazetki promocyjne z różnymi produktami, kartoniki z napisami i literami, koperty
4-latek:
5-latek:
„Karty pracy. Powietrze” s. 31 ćw. 1, ołówek
, „Karty pracy. Powietrze” s. 31 ćw. 2 i s. 32, kredki
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– poznaje nominały banknotów i monet używanych w Polsce,
– liczy elementy w dostępnym zakresie,
– klasyfikuje produkty spożywcze według rodzaju oraz przyporządkowuje je do odpowiedniego sklepu lub działu handlowego,
– wykazuje się pamięcią i uwagą,
– dostrzega i kontynuuje rozpoczęty rytm,
– wykazuje zainteresowanie czytaniem i literami.
Przebieg zajęć głównych:
• „Pieniądze na zakupy” – pokaz monet i banknotów, zabawa ruchowa, ćwiczenie na spostrzegawczość wzrokową (karta pracy).
Na początku zabawy Rodzic demonstruje dzieciom banknoty i monety znajdujące się obecnie w obiegu, tłumaczy ich rolę w życiu społecznym, wskazując na wartość nabywczą pieniądza. Zwraca uwagę na różnorodność nominałów, a jednocześnie wartość monet i banknotów. Dziecko opisuje ich wygląd, porównują nominały.
Zabawa ruchowa: Wskocz na monetę
Na dywanie Rodzic rozkłada monety o różnym nominale 1,2,5 zł. Na przerwę w muzyce dziecko wskakuje na podniesioną do góry przez Rodzica monetę. Później dziecko nazywa nominał wybrany przez Rodzica.
4-latek: karta pracy w załączniku
Na koniec na karcie pracy dziecko przechodzi przez labirynt, aby dojść do monety.
5-latek: , „Karty pracy. Powietrze” s. 31 ćw. 1
Na koniec na karcie pracy dziecko przechodzi przez labirynt, zbierając jak najwięcej monet.
Pomoce: różne banknoty i monet
• „Delikatesy czy drogeria?” – zabawa dydaktyczna, klasyfikacja produktów
Rodzic umieszcza na dywanie kartoniki – szyldy z nazwami różnych sklepów. Dziecko, siedzi przy stoliku, wycina obrazki różnych produktów spożywczych i przemysłowych z gazetek promocyjnych. Grupuje produkty według sklepów, w jakich można je kupić.
Następnie dziecko przedstawia Rodzicowi swoje produkty i umieszcza je pod właściwymi
szyldami na dywanie.
4-latek: karta pracy w załączniku, ołówek
Kiedy wszystkie produkty zostaną prawidłowo sklasyfikowane, dziecko łączy na karcie
pracy rzeczy, które zrobione są z mleka z krową.
5-latek: , „Karty pracy. Powietrze” s. 31 ćw. 2 i s. 32, kredki
Kiedy wszystkie produkty zostaną prawidłowo sklasyfikowane, dziecko uzupełnia na karcie
pracy listę produktów, a następnie otacza pętlą na sklepowych półkach te produkty, które były na liście.
Pomoce: nożyczki, gazetki promocyjne z różnymi produktami
• „Worki z towarami” – ćwiczenia utrwalające literę „w”, dostrzeganie i kontynuowanie rytmu.
Rodzic daje dziecku kopertę, w której znajdują się kartoniki z napisami oraz napisy
pocięte na litery. Napisy to nazwy z literą „w”, takie jak: kawa, kowal, wagon, wata, waza, krowa, lawa, ława, waga, wrona, rower. Zadaniem dziecka jest ułożenie napisów z rozsypanki według wzoru na kartoniku.
4-latek:
Rodzic ustawia przed dzieckiem monety w wybranym przed siebie rytmie – dostosowanym do możliwości dziecka. Zadaniem dziecka jest kontynuowanie rytmu poprzez ułożenie kolejnych monet.
5-latek: „Karty pracy. Powietrze” s. 33, kredki
Na zakończenie dziecko łączy na karcie pracy litery z odpowiednimi workami oraz kontynuuje rozpoczęty rytm.
Pomoce: kartoniki z napisami i literami, koperty
Scenariusz zajęć online dla grupy III – 21.05.2020r.
Opracowała: Anna Frankowska
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: Sztuka bycia mądrym
Temat dnia: Szklane ekrany i monitory
Przewidywane osiągnięcia:
– rozumie znaczenie mediów we współczesnym świecie,
– dostrzega zagrożenia związane z niewłaściwym korzystaniem z komputera, telewizora i innych urządzeń elektronicznych,
– poznaje zasady racjonalnego korzystania z ww. urządzeń,
– dokonuje oceny postępowania postaci z opowiadania,
– potrafi przekazać informacje za pomocą niewerbalnych środków wyrazu,
– wykazuje się szybkością skojarzeń podczas odczytywania zagadek typu „kalambury”.
Przebieg zajęć głównych:
„Szklane ekrany i monitory” – pogadanka przy ilustracjach, uświadomienie znaczenia telewizji, internetu, monitorów i ekranów w życiu współczesnych ludzi. Rodzic prezentuje dzieciom fotografie, obrazki, wycinki z gazet przedstawiające różnego rodzaju i typu urządzenia mające ekran, w szczególności telewizory i komputery, notebooki, laptopy, tablety. Przedstawia dzieciom podstawowe informacje na temat tych urządzeń oraz ich przeznaczenia. Krótko charakteryzuje media: telewizję i internet, zachęcając dzieci do wypowiedzi na temat ich znaczenia w życiu codziennym: rozrywce, propagowaniu wiedzy, przekazywaniu informacji, nauce, medycynie:
Telewizor – urządzenie elektroniczne przeznaczone do zdalnego odbioru ruchomego obrazu, który jest nadawany przez telewizję i składa się z wyświetlanych bardzo szybko jeden po drugim nieruchomych obrazów. Telewizja – dziedzina telekomunikacji przekazująca ruchomy obraz oraz dźwięk na odległość. W jednym miejscu za pomocą kamery telewizyjnej i mikrofonu rejestruje się sygnał, który następnie jest transmitowany do dowolnego miejsca w zasięgu transmisji. Sygnał jest odbierany przez odbiornik telewizyjny i przetwarzany na obraz i dźwięk.
Komputer – maszyna elektroniczna przeznaczona do przetwarzania informacji, które da się zapisać w formie ciągu cyfr albo sygnału ciągłego. Pierwsze komputery miały rozmiary sporych pomieszczeń i zużywały kilkaset razy więcej energii niż współczesne komputery osobiste, a jednocześnie miały miliardy razy mniejszą moc obliczeniową. W miarę możliwości, rodzic demonstruje działanie na tablecie lub komputerze, podkreślając możliwość przesyłania obrazu, np. zdjęcia z telefonu komórkowego na komputer.
Internet – sieć komputerowa, określana również jako sieć sieci. Internet w ogólnym znaczeniu to sieć komputerowa, czyli wiele połączonych ze sobą komputerów, zwanych również hostami, natomiast WWW to usługa internetowa. Pierwsza transmisja internetowa w Polsce miała miejsce w listopadzie 1990 roku. Z nadmiernym korzystaniem z internetu mogą wiązać się następujące choroby: cyberchondria i zespół uzależnienia od internetu. Pomoce: fotografie, obrazki, przedstawiające telewizory, komputery, notebooki, laptopy, tablety umieszczam w zdjęciach.
„Kłopoty Olka” – opowiadanie rodzica o chłopcu, rozważania na temat korzyści oraz nadmiernego i niewłaściwego korzystania z mediów, wskazywanie zagrożeń i zasad bezpieczeństwa (karta pracy). Rodzic opowiada o chłopcu, Olku, który grał w nieodpowiednie gry na komputerze, oglądał filmy nieprzeznaczone dla dzieci, przez co miał kłopoty z zaśnięciem, koszmary senne, nieustannie kłócił się z rodzeństwem o dostęp do komputera, telewizora. W przedszkolu był agresywny, bił dzieci i nie słuchał wychowawczyni. Na rodzicach wymuszał kupno zabawek z reklam telewizyjnych. Rodzic zachęca dzieci do wypowiedzi opartych na własnym doświadczeniu, zmierzając do uświadomienia korzyści i zagrożeń, jakie niosą ze sobą media. Proponuje zastanowić się i wspólnie wypracować zasady właściwego korzystania z nich. Propozycje dzieci, zapisane na kartonikach, zawieszamy w widocznym miejscu. Na zakończenie należy zaznaczyć właściwe postępowania chłopca na ilustracjach zamieszczonych na karcie pracy.
Pomoce: „Karty pracy. Powietrze” Pięciolatki s. 30
„Mój program TV” – zabawa dydaktyczna, kalambury, prezentowanie za pomocą niewerbalnych środków wyrazu i odgadywanie tytułów filmów lub programów dla dzieci. Dziecko za pomocą gestów (bez używania słów) lub rysunków musi pokazać tytuł filmu, programu telewizyjnego lub bajki albo postać w taki sposób, by rodzic mógł odgadnąć. Zabawa przebiega na zmianę – raz dziecko pokazuje, raz odgaduje. W zależności od typu gry hasła są przedstawiane gestami lub rysunkami. Zarówno podczas pokazywania, jak i rysowania nie wolno używać słów ani wydawać innych dźwięków, które mogą ułatwić odgadnięcie hasła.
Scenariusz zajęć online dla grupy III – 20.05.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Sztuka bycia mądrym
Temat dnia: ,, Najpierw pomyśl-potem zrób”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
kostki lodu, woda, przezroczyste naczynia o różnym kształcie, masy plastyczne, bułka, nóż, jabłko, marchewka, klocki, puzzle, jajka surowe i gotowane, rękawiczki jednorazowe, tarka kuchenna, miski, arkusze szarego papieru, pędzle, farby, kredki, klej, kolorowy papier, bibuła
4-latek:
Karta pracy w załączniku, kredki
5-latek:
„Karty pracy. Powietrze” s. 29
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– potrafi odgrywać rolę w zabawie dramowej, wykorzystując różne środki wyrazu,
– poznaje właściwe sposoby postępowania w sytuacjach trudnych,
– odczytuje znaczenie powiedzenia „najpierw pomyśl, potem zrób”,
– rozumie konieczność przewidywania potencjalnych skutków podejmowanych działań i sposobów zachowania,
– potrafi ocenić, czy obserwowane zmiany mają charakter odwracalny, częściowo odwracalny czy nieodwracalny,
– wykazuje się pomysłowością, kreatywnością i umiejętnością współpracy w zespole.
Przebieg zajęć głównych:
• „Sztuka naprawiania błędów” – odgrywanie scenek dramowych, wskazywanie skutecznych sposobów postępowania w trudnych sytuacjach.
Rodzic przedstawia kilka trudnych sytuacji, w których dziecko może się znaleźć.
Prosi o zastanowienie się nad możliwościami ich rozwiązania. Dziecko dzieli się z Rodzicem swoim pomysłem i przedstawia go w formie dialogu, w scence, w której role może odegrać również Rodzic. Przykładowe tematy do scenek: zgubiony klucz, stłuczone kolano, upadek z krzesełka, wylany sok. Po odegraniu scenek Rodzic zadaje pytanie: Czy tych sytuacji można było uniknąć? Dziecko swobodnie odpowiada na pytanie, a Rodzic podsumowuje i prosi o zapamiętanie zdania: Najpierw pomyśl, potem zrób.
• „Najpierw pomyśl – potem zrób” – dopasowanie obrazków i omówienie historyjek obrazkowych, uświadomienie potrzeby przewidywania ewentualnych skutków podejmowanych działań i odpowiedzialności za własne decyzje i zachowania.
4-latek: karta pracy w załączniku
Dziecko przygląda się ilustracjom, opowiada o tym, które zachowania spodobałyby się jego rodzicom, a które nie. Koloruje pod obrazkami odpowiednie buźki.
5-latek: „Karty pracy. Powietrze” s. 29
Dziecko ogląda i omawia ilustracje na karcie pracy przedstawiające dzieci w różnych trudnych sytuacjach. Omawia przedstawione zdarzenia, zastanawiają się, jaki był skutek zachowania bohaterów oraz jak można było uniknąć tych sytuacji. Na koniec na karcie pracy przykleja obrazki z przedstawionym skutkiem danej sytuacji.
• „Co się da naprawić” – zabawy badawcze, dostrzeganie zmian odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych.
Rodzic prezentuje dziecku, samodzielnie lub z jego aktywnym udziałem, kilka doświadczeń,
w których można zaobserwować różnego rodzaju zmiany. Zadaniem dziecka jest zakwalifikowanie prezentowanych zmian jako zmian odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych. W zależności od możliwości można zaprezentować takie doświadczenia z:
– wodą: zamrażanie – rozmrażanie, przelewanie tej samej ilości płynu do naczyń o różnych kształtach, rozlewanie wody na określonej powierzchni,
– produktami spożywczymi, np. bułką: krojenie na kromki – składanie, rozkruszanie; lub jajkiem: gotowanie na twardo, na miękko, rozbijanie surowego jaja,
– owocami, warzywami: krojenie na cząstki – składanie, ścieranie na tarce,
– zabawkami: wznoszenie wieży z klocków – burzenie, układanie puzzli, rozkładanie,
– z masami plastycznymi (plasteliną, masą solną) – formowanie różnych kształtów z tej samej ilości masy.
Dziecko formułuje wnioski, klasyfikuje zmiany jako odwracalne, częściowo odwracalne i nieodwracalne.
Pomoce: kostki lodu, woda, przezroczyste naczynia o różnym kształcie, masy plastyczne, bułka, nóż, jabłko, marchewka, klocki, puzzle, jajka surowe i gotowane, rękawiczki jednorazowe, tarka kuchenna, miski
• „Akcja transformacja” – zabawa plastyczna, modyfikowanie prostych kształtów w inne, rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia.
Dziecko odrysowuje na arkuszach szarego papieru swoje dłonie. Następnie przetwarza swój rysunek w inny, rozpoznawalny kształt. Mając do dyspozycji akcesoria plastyczne (pędzle,
farby, kredki, klej, kolorowy papier, bibułę), dziecko przeobraża odrysowane dłonie w dowolne kształty z otoczenia lub fantastyczne twory. Samodzielnie lub z pomocą Rodzica wybiera koncepcję zmian, jakie będą wspólnie wprowadzać. Rodzic podpowiada
dziecku, które ma problem z pomysłem na swoją pracę, podsuwając ciekawe i proste koncepcje, np. łąka, ptaki na niebie, tropikalny las. Po skończonej pracy dziecko prezentuje i omawia swoje transformacje.
Pomoce: arkusze szarego papieru, pędzle, farby, kredki, klej, kolorowy papier, bibuła
Scenariusz zajęć online dla grupy III – 19.05.2020r.
Opracowała: Anna Frankowska
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: Sztuka bycia mądrym
Temat dnia: Worek mądrości
Przewidywane osiągnięcia:
– uważnie słucha przysłów i analizuje ich treść, odczytując zawartą w nich mądrość,
– słucha wypowiedzi innych osób,
– rozpoznaje przedmioty za pomocą dotyku,
– poznaje zapis literowy głoski „w”,
– wyodrębnia głoskę „w” w wyrazach i określa jej miejsce,
– doskonali sprawność i koordynację ruchową.
Przebieg zajęć głównych:
„Worek mądrości” – losowanie karteczek z przysłowiami, analiza ich znaczenia, dostrzeganie mądrości przysłów. Rodzic czyta dzieciom przysłowia polskie i obce:
-A co po czyjej wielkości, jak nie ma w głowie mądrości.
-Co dwie głowy, to nie jedna.
-Dla chcącego nic trudnego.
-Jak ty komu, tak on tobie.
-Apetyt rośnie w miarę jedzenia.
-W każdej bajce jest prawda na dnie.
-Na błędach człowiek uczy się rozumu.
-Kto pyta, nie błądzi.
-Nie błądzi tylko ten, kto nic nie robi.
-Chęć to połowa wykonanego dzieła.
- Bez ciekawości nie ma mądrości.
-Człowiek cierpliwy nawet kamień ugotuje.
Dzieci losują karteczki, a rodzic odczytuje przysłowia. Wspólnie starają się je zrozumieć i wytłumaczyć przekaz. Podczas rozmowy rodzic zwraca uwagę dzieci na to, by słuchały wypowiedzi innych.
Pomoce: karteczki z zapisanymi przysłowiami
A w linku poniżej umieszczam propozycję bajek o przysłowiach:
"Trzymaj język za zębami"- https://www.youtube.com/watch?v=bQi28a1rTU0
„Co dwie głowy to nie jedna”- https://www.youtube.com/watch?v=OXs0SHcoQ_M
„Kraina literek” – zagadki dotykowe, rozpoznawanie małej i wielkiej litery „w”, analiza słuchowa wyrazów z głoską „w”. Rodzic umieszcza w worku przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską „w” (np. wata, widelec, wazonik, wiatraczek). Dzieci rozpoznają przedmioty za pomocą dotyku i wyodrębniają głoski w nagłosie wyrazów.
Poznanie zapisu literowego głoski „w”. Rodzic prezentuje znak graficzny głoski – literę „w”. Wspólnie omawiają jej wygląd, porównują do znanych już liter. Kreślą palcami w powietrzu. Następnie rodzic rozrzuca po podłodze kartoniki z sylabami: wa wo wa wa wu, dzieci wymawiają sylaby, szczególnie akcentując głoskę „w ‘’. Z plasteliny formułujemy wałek i układamy z niego literę ,,w”.
„Karty pracy. Powietrze” Pięciolatki s. 28 - odnajdywanie głoski „w” w schematach wyrazów (karta pracy).Rodzic podaje dzieciom nazwy obrazków z karty pracy: wałek, sowa, rower, wazon, wyraźnie akcentując głoskę „w”. Prosi o wskazanie głoski, która powtarza się w każdym wyrazie, oraz miejsca, gdzie występuje. ”. Na koniec każde dziecko dzieli nazwy obrazków z karty pracy na głoski i wkleja literę „w” we właściwe okienka oraz odszukuje takie same zapisane sylaby.
W zdjęciach umieszczam dla dzieci karty pracy z literą ,,w”.