Dodał: anna Data: 21/05/2020 - 06:34:31
Grupa 3

    Scenariusz zajęć online dla grupy III – 22.05.2020r.

     

    Opracowała: mgr Justyna Anielak

    Grupa: III (4 i 5 –latki)

    Krąg tematyczny: ,,Sztuka bycia mądrym’’

    Temat dnia: ,, Sztuka kupowania i oszczędzania”

    Czas trwania: 45 minut

    Pomoce dydaktyczne:

    nożyczki, gazetki promocyjne z różnymi produktami, kartoniki z napisami i literami, koperty

     

    4-latek:

    Karta pracy w załączniku

    Monety

     

    5-latek:

    „Karty pracy. Powietrze” s. 31 ćw. 1, ołówek

    , „Karty pracy. Powietrze” s. 31 ćw. 2 i s. 32, kredki

     

     

    Przewidywane osiągnięcia:

    Dziecko:

    – poznaje nominały banknotów i monet używanych w Polsce,

    – liczy elementy w dostępnym zakresie,

    – klasyfikuje produkty spożywcze według rodzaju oraz przyporządkowuje je do odpowiedniego sklepu lub działu handlowego,

    – wykazuje się pamięcią i uwagą,

    – dostrzega i kontynuuje rozpoczęty rytm,

    – wykazuje zainteresowanie czytaniem i literami.

     

    Przebieg zajęć głównych:

    • „Pieniądze na zakupy” – pokaz monet i banknotów, zabawa ruchowa, ćwiczenie na spostrzegawczość wzrokową (karta pracy).

     

    Na początku zabawy Rodzic demonstruje dzieciom banknoty i monety znajdujące się obecnie w obiegu, tłumaczy ich rolę w życiu społecznym, wskazując na wartość nabywczą pieniądza. Zwraca uwagę na różnorodność nominałów, a jednocześnie wartość monet i banknotów. Dziecko opisuje ich wygląd, porównują nominały.

     

    Zabawa ruchowa: Wskocz na monetę

    Na dywanie Rodzic rozkłada monety o różnym nominale 1,2,5 zł. Na przerwę w muzyce dziecko wskakuje na podniesioną do góry przez Rodzica monetę. Później dziecko nazywa nominał wybrany przez Rodzica.

     

    4-latek: karta pracy w załączniku

    Na koniec na karcie pracy dziecko przechodzi przez labirynt, aby dojść do monety.

     

    5-latek: , „Karty pracy. Powietrze” s. 31 ćw. 1

    Na koniec na karcie pracy dziecko przechodzi przez labirynt, zbierając jak najwięcej monet.

     

    Pomoce: różne banknoty i monet

     

    • „Delikatesy czy drogeria?” – zabawa dydaktyczna, klasyfikacja produktów

     

    Rodzic umieszcza na dywanie kartoniki – szyldy z nazwami różnych sklepów. Dziecko, siedzi przy stoliku, wycina obrazki różnych produktów spożywczych i przemysłowych z gazetek promocyjnych. Grupuje produkty według sklepów, w jakich można je kupić.

    Następnie dziecko przedstawia Rodzicowi swoje produkty i umieszcza je pod właściwymi

    szyldami na dywanie.

     

    4-latek: karta pracy w załączniku, ołówek

    Kiedy wszystkie produkty zostaną prawidłowo sklasyfikowane, dziecko łączy na karcie

    pracy rzeczy, które zrobione są z mleka z krową.

     

    5-latek: , „Karty pracy. Powietrze” s. 31 ćw. 2 i s. 32, kredki

     

    Kiedy wszystkie produkty zostaną prawidłowo sklasyfikowane, dziecko uzupełnia na karcie

    pracy listę produktów, a następnie otacza pętlą na sklepowych półkach te produkty, które były na liście.

     

    Pomoce: nożyczki, gazetki promocyjne z różnymi produktami

     

    • „Worki z towarami” – ćwiczenia utrwalające literę „w”, dostrzeganie i kontynuowanie rytmu.

     

    Rodzic daje dziecku kopertę, w której znajdują się kartoniki z napisami oraz napisy

    pocięte na litery. Napisy to nazwy z literą „w”, takie jak: kawa, kowal, wagon, wata, waza, krowa, lawa, ława, waga, wrona, rower. Zadaniem dziecka jest ułożenie napisów z rozsypanki według wzoru na kartoniku.

     

    4-latek:

    Rodzic ustawia przed dzieckiem monety w wybranym przed siebie rytmie – dostosowanym do możliwości dziecka. Zadaniem dziecka jest kontynuowanie rytmu poprzez ułożenie  kolejnych monet.

     

    5-latek: „Karty pracy. Powietrze” s. 33, kredki

    Na zakończenie dziecko łączy na karcie pracy litery z odpowiednimi workami oraz kontynuuje rozpoczęty rytm.

     

    Pomoce: kartoniki z napisami i literami, koperty

    Dodał: anna Data: 19/05/2020 - 04:25:03
    Grupa 3

      Scenariusz zajęć online dla grupy III – 21.05.2020r.

       

      Opracowała: Anna Frankowska

      Grupa: III (4 i 5 –latki)

      Krąg tematyczny: Sztuka bycia mądrym

      Temat dnia: Szklane ekrany i monitory

      Przewidywane osiągnięcia:

       – rozumie znaczenie mediów we współczesnym świecie,

      – dostrzega zagrożenia związane z niewłaściwym korzystaniem z komputera, telewizora i innych urządzeń elektronicznych,

      – poznaje zasady racjonalnego korzystania z ww. urządzeń,

      – dokonuje oceny postępowania postaci z opowiadania,

      – potrafi przekazać informacje za pomocą niewerbalnych środków wyrazu,

      – wykazuje się szybkością skojarzeń podczas odczytywania zagadek typu „kalambury”.
      Przebieg zajęć głównych:

       „Szklane ekrany i monitory” – pogadanka przy ilustracjach, uświadomienie znaczenia telewizji, internetu, monitorów i ekranów w życiu współczesnych ludzi. Rodzic prezentuje dzieciom fotografie, obrazki, wycinki z gazet przedstawiające różnego rodzaju i typu urządzenia mające ekran, w szczególności telewizory i komputery, notebooki, laptopy, tablety. Przedstawia dzieciom podstawowe informacje na temat tych urządzeń oraz ich przeznaczenia. Krótko charakteryzuje media: telewizję i internet, zachęcając dzieci do wypowiedzi na temat ich znaczenia w życiu codziennym: rozrywce, propagowaniu wiedzy, przekazywaniu informacji, nauce, medycynie:

      Telewizor – urządzenie elektroniczne przeznaczone do zdalnego odbioru ruchomego obrazu, który jest nadawany przez telewizję i składa się z wyświetlanych bardzo szybko jeden po drugim nieruchomych obrazów. Telewizja – dziedzina telekomunikacji przekazująca ruchomy obraz oraz dźwięk na odległość. W jednym miejscu za pomocą kamery telewizyjnej i mikrofonu rejestruje się sygnał, który następnie jest transmitowany do dowolnego miejsca w zasięgu transmisji. Sygnał jest odbierany przez odbiornik telewizyjny i przetwarzany na obraz i dźwięk.

       Komputer – maszyna elektroniczna przeznaczona do przetwarzania informacji, które da się zapisać w formie ciągu cyfr albo sygnału ciągłego. Pierwsze komputery miały rozmiary sporych pomieszczeń i zużywały kilkaset razy więcej energii niż współczesne komputery osobiste, a jednocześnie miały miliardy razy mniejszą moc obliczeniową. W miarę możliwości, rodzic demonstruje działanie na tablecie lub komputerze, podkreślając możliwość przesyłania obrazu, np. zdjęcia z telefonu komórkowego na komputer.

       Internet – sieć komputerowa, określana również jako sieć sieci. Internet w ogólnym znaczeniu to sieć komputerowa, czyli wiele połączonych ze sobą komputerów, zwanych również hostami, natomiast WWW to usługa internetowa. Pierwsza transmisja internetowa w Polsce miała miejsce w listopadzie 1990 roku. Z nadmiernym korzystaniem z internetu mogą wiązać się następujące choroby: cyberchondria i zespół uzależnienia od internetu. Pomoce: fotografie, obrazki, przedstawiające telewizory, komputery, notebooki, laptopy, tablety umieszczam w zdjęciach.

       

       „Kłopoty Olka” – opowiadanie rodzica  o chłopcu, rozważania na temat korzyści oraz nadmiernego i niewłaściwego korzystania z mediów, wskazywanie zagrożeń i zasad bezpieczeństwa (karta pracy). Rodzic  opowiada o chłopcu, Olku, który grał w nieodpowiednie gry na komputerze, oglądał filmy nieprzeznaczone dla dzieci, przez co miał kłopoty z zaśnięciem, koszmary senne, nieustannie kłócił się z rodzeństwem o dostęp do komputera, telewizora. W przedszkolu był agresywny, bił dzieci i nie słuchał wychowawczyni. Na rodzicach wymuszał kupno zabawek z reklam telewizyjnych. Rodzic zachęca dzieci do wypowiedzi opartych na własnym doświadczeniu, zmierzając do uświadomienia korzyści i zagrożeń, jakie niosą ze sobą media. Proponuje zastanowić się i wspólnie wypracować zasady właściwego korzystania z nich. Propozycje dzieci, zapisane na kartonikach, zawieszamy w widocznym miejscu. Na zakończenie należy  zaznaczyć właściwe postępowania chłopca na ilustracjach zamieszczonych na karcie pracy.

      Pomoce: „Karty pracy. Powietrze” Pięciolatki  s. 30

       

      „Mój program TV” – zabawa dydaktyczna, kalambury, prezentowanie za pomocą niewerbalnych środków wyrazu i odgadywanie tytułów filmów lub programów dla dzieci. Dziecko za pomocą gestów (bez używania słów) lub rysunków musi pokazać tytuł filmu, programu telewizyjnego lub bajki albo postać w taki sposób, by rodzic mógł odgadnąć. Zabawa przebiega na zmianę – raz dziecko pokazuje, raz odgaduje. W zależności od typu gry  hasła są przedstawiane gestami lub rysunkami. Zarówno podczas pokazywania, jak i rysowania nie wolno używać słów ani wydawać innych dźwięków, które mogą ułatwić odgadnięcie hasła.

       

      Dodał: anna Data: 19/05/2020 - 04:12:57
      Grupa 3

        Scenariusz zajęć online dla grupy III – 20.05.2020r.

         

        Opracowała: mgr Justyna Anielak

        Grupa: III (4 i 5 –latki)

        Krąg tematyczny: ,,Sztuka bycia mądrym

        Temat dnia: ,, Najpierw pomyśl-potem zrób”

        Czas trwania: 45 minut

        Pomoce dydaktyczne:

        kostki lodu, woda, przezroczyste naczynia o różnym kształcie, masy plastyczne, bułka, nóż, jabłko, marchewka, klocki, puzzle, jajka surowe i gotowane, rękawiczki jednorazowe, tarka kuchenna, miski, arkusze szarego papieru, pędzle, farby, kredki, klej, kolorowy papier, bibuła

         

        4-latek:

        Karta pracy w załączniku, kredki

         

        5-latek:

        „Karty pracy. Powietrze” s. 29

         

        Przewidywane osiągnięcia:

        Dziecko:

        – potrafi odgrywać rolę w zabawie dramowej, wykorzystując różne środki wyrazu,

        – poznaje właściwe sposoby postępowania w sytuacjach trudnych,

        – odczytuje znaczenie powiedzenia „najpierw pomyśl, potem zrób”,

        – rozumie konieczność przewidywania potencjalnych skutków podejmowanych działań i sposobów zachowania,

        – potrafi ocenić, czy obserwowane zmiany mają charakter odwracalny, częściowo odwracalny czy nieodwracalny,

        – wykazuje się pomysłowością, kreatywnością i umiejętnością współpracy w zespole.

         

        Przebieg zajęć głównych:

        • „Sztuka naprawiania błędów” – odgrywanie scenek dramowych, wskazywanie skutecznych sposobów postępowania w trudnych sytuacjach.

         

        Rodzic przedstawia kilka trudnych sytuacji, w których dziecko może się znaleźć.

        Prosi o zastanowienie się nad możliwościami ich rozwiązania. Dziecko  dzieli się z Rodzicem swoim pomysłem i przedstawia go w formie dialogu, w scence, w której role może odegrać również Rodzic. Przykładowe tematy do scenek: zgubiony klucz, stłuczone kolano, upadek z krzesełka, wylany sok. Po odegraniu scenek Rodzic zadaje pytanie: Czy tych sytuacji można było uniknąć? Dziecko swobodnie odpowiada na pytanie, a Rodzic podsumowuje i prosi o zapamiętanie zdania: Najpierw pomyśl, potem zrób.

         

        • „Najpierw pomyśl – potem zrób” – dopasowanie obrazków i omówienie historyjek obrazkowych, uświadomienie potrzeby przewidywania ewentualnych skutków podejmowanych działań i odpowiedzialności za własne decyzje i zachowania.

         

        4-latek: karta pracy w załączniku

        Dziecko przygląda się ilustracjom, opowiada o tym, które zachowania spodobałyby się jego rodzicom, a które nie.  Koloruje pod obrazkami odpowiednie buźki.

         

        5-latek: „Karty pracy. Powietrze” s. 29

        Dziecko ogląda i omawia ilustracje na karcie pracy przedstawiające dzieci w różnych trudnych sytuacjach. Omawia przedstawione zdarzenia, zastanawiają się, jaki był skutek zachowania bohaterów oraz jak można było uniknąć tych sytuacji. Na koniec na karcie pracy przykleja obrazki z przedstawionym skutkiem danej sytuacji.

         

         

        • „Co się da naprawić” – zabawy badawcze, dostrzeganie zmian odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych.

         

        Rodzic prezentuje dziecku, samodzielnie lub z jego aktywnym udziałem, kilka doświadczeń,

        w których można zaobserwować różnego rodzaju zmiany. Zadaniem dziecka jest zakwalifikowanie prezentowanych zmian jako zmian odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych. W zależności od możliwości można zaprezentować takie doświadczenia z:

        – wodą: zamrażanie – rozmrażanie, przelewanie tej samej ilości płynu do naczyń o różnych kształtach, rozlewanie wody na określonej powierzchni,

        – produktami spożywczymi, np. bułką: krojenie na kromki – składanie, rozkruszanie; lub jajkiem: gotowanie na twardo, na miękko, rozbijanie surowego jaja,

        – owocami, warzywami: krojenie na cząstki – składanie, ścieranie na tarce,

        – zabawkami: wznoszenie wieży z klocków – burzenie, układanie puzzli, rozkładanie,

        – z masami plastycznymi (plasteliną, masą solną) – formowanie różnych kształtów z tej samej ilości masy.

        Dziecko formułuje wnioski, klasyfikuje zmiany jako odwracalne, częściowo odwracalne i nieodwracalne.

         

        Pomoce: kostki lodu, woda, przezroczyste naczynia o różnym kształcie, masy plastyczne, bułka, nóż, jabłko, marchewka, klocki, puzzle, jajka surowe i gotowane, rękawiczki jednorazowe, tarka kuchenna, miski

         

        • „Akcja transformacja” – zabawa plastyczna, modyfikowanie prostych kształtów w inne, rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia.

         

        Dziecko odrysowuje na arkuszach szarego papieru swoje dłonie. Następnie  przetwarza swój rysunek w inny, rozpoznawalny kształt. Mając do dyspozycji akcesoria plastyczne (pędzle,

        farby, kredki, klej, kolorowy papier, bibułę), dziecko przeobraża odrysowane dłonie w dowolne kształty z otoczenia lub fantastyczne twory. Samodzielnie lub z pomocą Rodzica wybiera koncepcję zmian, jakie będą wspólnie wprowadzać. Rodzic podpowiada

        dziecku, które ma problem z pomysłem na swoją pracę, podsuwając ciekawe i proste koncepcje, np. łąka, ptaki na niebie, tropikalny las. Po skończonej pracy dziecko prezentuje i omawia swoje transformacje.

         

        Pomoce: arkusze szarego papieru, pędzle, farby, kredki, klej, kolorowy papier, bibuła

         

        Dodał: anna Data: 17/05/2020 - 04:52:09
        Grupa 3

          Scenariusz zajęć online dla grupy III – 19.05.2020r.

           

          Opracowała: Anna Frankowska

          Grupa: III (4 i 5 –latki)

          Krąg tematyczny: Sztuka bycia mądrym

          Temat dnia: Worek mądrości

          Przewidywane osiągnięcia:

          – uważnie słucha przysłów i analizuje ich treść, odczytując zawartą w nich mądrość,

          – słucha wypowiedzi innych osób,

          – rozpoznaje przedmioty za pomocą dotyku,

           – poznaje zapis literowy głoski „w”,

          – wyodrębnia głoskę „w” w wyrazach i określa jej miejsce,

          – doskonali sprawność i koordynację ruchową.

          Przebieg zajęć głównych:

          „Worek mądrości” – losowanie karteczek z przysłowiami, analiza ich znaczenia, dostrzeganie mądrości przysłów. Rodzic  czyta dzieciom przysłowia polskie i obce:

          -A co po czyjej wielkości, jak nie ma w głowie mądrości.

          -Co dwie głowy, to nie jedna.

          -Dla chcącego nic trudnego.

          -Jak ty komu, tak on tobie.

          -Apetyt rośnie w miarę jedzenia.

          -W każdej bajce jest prawda na dnie.

          -Na błędach człowiek uczy się rozumu.

          -Kto pyta, nie błądzi.

          -Nie błądzi tylko ten, kto nic nie robi.

          -Chęć to połowa wykonanego dzieła.

          - Bez ciekawości nie ma mądrości.

          -Człowiek cierpliwy nawet kamień ugotuje.

          Dzieci losują karteczki, a rodzic  odczytuje przysłowia. Wspólnie starają się je zrozumieć i wytłumaczyć przekaz. Podczas rozmowy rodzic  zwraca uwagę dzieci na to, by słuchały wypowiedzi innych.

          Pomoce: karteczki z zapisanymi przysłowiami

           

          A w linku poniżej umieszczam propozycję bajek o przysłowiach:

          "Trzymaj język za zębami"-  https://www.youtube.com/watch?v=bQi28a1rTU0

          „Co dwie głowy to nie jedna”- https://www.youtube.com/watch?v=OXs0SHcoQ_M

           

          „Kraina literek” – zagadki dotykowe, rozpoznawanie małej i wielkiej litery „w”, analiza słuchowa wyrazów z głoską „w”.  Rodzic umieszcza w worku przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską „w” (np. wata, widelec, wazonik, wiatraczek). Dzieci rozpoznają przedmioty za pomocą dotyku i wyodrębniają głoski w nagłosie wyrazów.

           

          Poznanie zapisu literowego  głoski „w”. Rodzic prezentuje znak graficzny głoski – literę „w”. Wspólnie omawiają jej wygląd, porównują do znanych już liter. Kreślą palcami w powietrzu. Następnie rodzic  rozrzuca po podłodze kartoniki z sylabami: wa wo wa wa wu, dzieci wymawiają sylaby, szczególnie akcentując głoskę „w ‘’. Z plasteliny formułujemy wałek i układamy z niego  literę ,,w”.

           

          „Karty pracy. Powietrze”  Pięciolatki s. 28 - odnajdywanie głoski „w” w schematach wyrazów (karta pracy).Rodzic podaje dzieciom nazwy obrazków z karty pracy: wałek, sowa, rower, wazon, wyraźnie akcentując głoskę „w”. Prosi o wskazanie głoski, która powtarza się w każdym wyrazie, oraz miejsca, gdzie występuje. ”. Na koniec każde dziecko dzieli nazwy obrazków z karty pracy na głoski i wkleja literę „w” we właściwe okienka oraz odszukuje takie same zapisane sylaby.

           

          W zdjęciach umieszczam dla dzieci karty pracy z literą ,,w”.

           jak piszemy literę ,,w"

          karta pracy1    2   3

           

           

           

          Dokumenty - rekrutacji

             

          Galeria

          

          Polecamy