Scenariusz zajęć online dla grupy III – 30.04.2020r.
Opracowała: Anna Frankowska
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: Latające wynalazki
Temat dnia: Moja powietrzna podróż
Przewidywane osiągnięcia:
– rozpoznaje i nazywa kształty podstawowych figur geometrycznych,
– układa kompozycje tematyczne z mozaiki geometrycznej,
– wykazuje się umiejętnością wyodrębniania wyrazów w zdaniu podczas zabawy słownej,
– poprawnie przelicza liczebnikami porządkowymi i określa za ich pomocą miejsce wskazywanego elementu w szeregu,
– wykazuje zainteresowanie wzbogacaniem wiedzy o planetach Układu Słonecznego.
Przebieg zajęć głównych:
„Pojazdy latające” – zabawa dydaktyczna, układanie kompozycji z figur geometrycznych, utrwalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania kształtów figur połączone z kolorowaniem według kodu (Karty pracy. Powietrze. Pięciolatki s. 12 ćw. 1,). Dzieci, mając do dyspozycji elementy układanki geometrycznej, klocki lub inne dostępne klocki w kształcie figur geometrycznych, układają z nich dowolne kompozycje przypominające pojazdy lub obiekty latające. Podczas przedstawiania efektów swoich działań omawiają układ i liczbę użytych figur geometrycznych. Następnie układają na polecenie rodzica np. samolot i latawiec. Na zakończenie kolorują według kodu na karcie pracy rakietę z figur geometrycznych.
Pomoce: mozaika geometryczna lub klocki
„Porozmawiaj z kosmitą” – zabawa słowna, próba tworzenia języka kosmitów przez dołączanie dodatkowych sylab w nagłosie lub w wygłosie wyrazów. Rodzic przedstawia dzieciom przybyszów z kosmosu z planety „Ra-re-ri-ro-ru”. Wyjaśnia, że posługują się oni językiem podobnym do naszego z tą różnicą, że do każdego słowa dodają sylabę ra, re, ri, ro lub ru na początku lub na końcu każdego wypowiadanego słowa. Przedstawia przykład wymiany zdań między dwoma kosmitami: – Tato-ra, gdzie-ra jest-ra mama-ra? (Tato, gdzie jest mama?) – ra-Mama ra-poszła ra-do ra-sklepu ra-na ra-zakupy. (Mama poszła do sklepu na zakupy.) – Czy-re Ania-re poszła-re razem-re z-re nią-re? (Czy Ania poszła razem z nią?) – re-Nie, re-Ania re-poszła re-na re-zajęcia re-sportowe re-do re-klubu. (Nie, Ania poszła na zajęcia sportowe do klubu.) – Kiedy-ri wróci-ri mama-ri? Kiedy-ri wróci-ri Ania-ri? Jestem-ri głodny-ri. (Kiedy wróci mama? Kiedy wróci Ania? Jestem głodny.) – ri-Już ri-wkrótce. ri-Na ri-razie ri-zjedz ri-jabłko. (Już wkrótce. Na razie zjedz jabłko.) Następnie dzieci z rodzicami wcielają się w role rozmawiających ze sobą kosmitów.
Pomoce: obrazek przedstawiający kosmitów, sylwety kosmitów (obrazki umieszczam w zdjęciach).
„Wokół Słońca” – zabawa połączona z przeliczaniem liczebników porządkowych, przypomnienie kolejności planet w Układzie Słonecznym (Karty pracy. Powietrze. Pięciolatki s. 12 ćw. 2). Rodzic , korzystając z obręczy gimnastycznych lub szarf, układa na podłodze model Układu Słonecznego. Stara się, by obręcze („planety”) były ułożone w jednej linii. Wspólnie z dziećmi przypomina nazwy i kolejność planet. Razem oznaczają położenie Słońca, przy innych ciałach niebieskich kładą wizytówkę z nazwą. Omawiają układ planet, każdorazowo licząc położenie planety od gwiazdy centralnej lub w stosunku do innych planet, np. Ziemia – trzecia planeta od Słońca, między Wenus a Marsem. Podczas zabawy dzieci ustawiają się we wskazanej obręczy którą pokazuje rodzic. Na koniec dzieci uzupełniają naklejkami obrazek Układu Słonecznego na karcie pracy.
Pomoce: obręcze gimnastyczne, szarfy, wizytówki z nazwami planet Układu Słonecznego( w zdjęciach).
Układ słoneczny- praca plastyczna ; pokoloruj kolorowanki z planetą Ziemią i z Układem Słonecznym ( karty pracy umieszczam w zdjęciach).
Przedszkolaki!
Swoimi pracami podzielcie się na naszej grupieJ
karta pracy 1 2
merkury
mars
neptun
jowisz
saturn
wenus
uran
ziemia układ słoneczny
Scenariusz zajęć online dla grupy III – 29.04.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Marzenia o lataniu”
Temat dnia: ,,Obiekty latające”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
albumy o historii lotnictwa, ilustracje przedstawiające balony, sterowce, samolot braci Wright, ryciny Leonarda da Vinci, surowce wtórne (plastikowe butelki, pojemniki po jogurtach, pudełka po kosmetykach, folia bąbelkowa, tektura), nożyczki, klej, taśma obustronnie klejąca, dziurkacz, zszywacz, sznurek
5-latki:
„Karty pracy. Powietrze” s. 11, kredki
4latki:
,,Karty pracy.Powietrze”, s. 19, ołówek
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– wzbogaca wiedzę na temat historii dążeń człowieka do latania i tworzenia latających maszyn,zKwiecień
– dostrzega znaczenie postępu technicznego w rozwoju lotnictwa,
– ilustruje odgrywaną w zabawie rolę przez swobodną ekspresję ruchową,
– uważnie słucha opowiadania, zapamiętując istotne informacje,
– wie, jakie czynniki mogą sprzyjać zdolności unoszenia się przedmiotów, obiektów w powietrzu,
– tworzy kompozycje przestrzenne z materiałów recyklingowych, wykorzystując znane techniki ich łączenia.
Przebieg zajęć głównych:
• „Marzenia o lataniu” – pogadanka przy obrazkach o marzeniach człowieka o lataniu, przybliżenie krótkiej historii działań człowieka w dziedzinie latania, uświadomienie znaczenia postępu technicznego oraz zabawa ruchowa
Rodzic opowiada, że człowiek w swojej historii już od zamierzchłych czasów marzył o lataniu: Historia dążenia ludzkości do latania zaczyna się od starożytnego mitu o Ikarze
i Dedalu, których skrzydła zbudowane z połączonych woskiem piór zostały pokonane przez promienie słoneczne. Kolejna postać to Leonardo da Vinci, inżynier, wynalazca, który pozostawił po sobie projekty wielu latających maszyn. Jednakże nie było udowodnionych naukowych doniesień o udanych próbach lotów. Przed samolotami ludzie latali balonami wypełnionymi gazem lżejszym od powietrza. 21 listopada 1793 r. w Paryżu dwóch
ludzi uniosło się w powietrze w ogromnym papierowym balonie wypełnionym rozgrzanym powietrzem, skonstruowanym przez braci Montgolfier. W dwa tygodnie później dwóch ludzi przeleciało nad Paryżem w balonie z pokrytego gumą jedwabiu wypełnionym wodorem. W XX wieku zaczęto się posługiwać tańszym, bezpieczniejszym systemem ogrzewanego powietrza. Problem z balonami polegał na tym, że unosiły się tam, gdzie niósł je wiatr. Ale w roku 1852 Francuz Henri Giffard zaprojektował balon w kształcie cygara i opatrzył go napędzanymi
parą śmigłami, by zapewnić mu sterowność. Napędzane silnikami benzynowymi i zbudowane na trwałym szkielecie statki powietrzne stały się pierwszymi dużymi samolotami. Sto lat temu ludzie podróżowali przez Atlantyk w ogromnych sterowcach. Ale moda na nie minęła wskutek wielu katastrof. Inżynierowie i konstruktorzy pracowali nad opracowaniem modelu samolotu ze skrzydłami, napędzanego silnikiem. Pierwszy kontrolowany lot samolotem wykonali Amerykanie, bracia Wright, w grudniu 1903 roku. Po sześciu latach Francuz Louis Bleriot pokonał mierzący 41 km odcinek nad Kanałem La Manche samolotem własnej konstrukcji.
Od tamtej pory samoloty są coraz szybsze, coraz większe i potrafią latać coraz wyżej.
Rodzic zaprasza dziecko do dyskusji, pyta, czym chciałby polecieć i dlaczego. Dziecko swobodnie odpowiada na pytania i przedstawia swoje marzenia o lataniu.
Pomoce: albumy o historii lotnictwa, ilustracje przedstawiające balony, sterowce, samolot braci Wright, ryciny Leonarda da Vinci
Następnie rodzic zaprasza dziecko do zabawy ruchowej. Na hasło: Do lotu! Dziecko ustawia się w swojej strefie (może być wyznaczona przez szarfę), Gotowi! – przybiera pozycje i pozy charakterystyczne dla naśladowanych postaci i ich pojazdów latających (kosmonauta w rakiecie), Start! – porusza się po całym pokoju w sposób charakterystyczny dla kosmonautów w rakietach.
Zabawa jest powtarzana jeszcze dwa razy. Dziecko tym razem zamienia się w
pilota w samolocie, a następnie w czarownice na miotle.
a)5-latki: „Karty pracy. Powietrze” s. 11
Na koniec dziecko rozwiązuje plątaninkę na karcie pracy, sprawdza, czym poleci pilot, czym czarownica, a czym kosmonauta.
b)4latki:,,Karty pracy.Powietrze”, s. 19
Na koniec dziecko znajduje brakujące części pojazdów i łączy je z odpowiednim pojazdem, znajduje pojazdy latające.
• „Lot” – wysłuchanie opowiadania W. Widłaka jako zachęta i inspiracja do rozważań nt. zasad aerodynamiki.
Rodzic czyta opowiadanie.
Lot
– Czy wiecie, co jest potrzebne do latania? – zapytał Pan Kuleczka.
Był ciepły poranek. Dzień niedawno się zaczął i jeszcze wszystko mogło się wydarzyć.
– Jejku, pewnie, że wiemy! – zawołała kaczka Katastrofa, podskakując na łóżku. – Przecież już tyle razy sobie o tym mówiliśmy! I zrobiła fikołka. Z tego wszystkiego zapomniała powiedzieć, co jest potrzebne do latania.
– No, skrzydła – wtrącił pies Pypeć. Wyglądał przez okno i próbował policzyć wszystkie ptaki, które siedziały na drzewie i ćwierkały radośnie. Za każdym razem, kiedy mu się już prawie udawało, któryś z ptaszków odlatywał albo przylatywały dwa inne i Pypeć musiał liczyć od nowa. Zaczynał być trochę zły.
– Bzyk-Bzyk – zabzyczała mucha Bzyk-Bzyk, pokazując swoje niewielkie, ale nadzwyczaj skuteczne skrzydełka.
– Skrzydła? Tak – potwierdził Pan Kuleczka. I dodał tajemniczo: – Ale niekoniecznie.
– Jak to niekoniecznie?! – zawołała Katastrofa i ze zdumienia stanęła na głowie.
Pypeć nagle pomyślał, że właściwie to wszystko jedno, ile ptaszków siedzi na drzewie. Zadowolony przestał wyglądać przez okno i powiedział:kice zajęć Kwiecień
– No tak, na przykład rakieta nie ma skrzydeł, a lata!
– Rakieta! Zróbmy rakietę! Polecimy na Księżyc! – zawołała Katastrofa. Zeskoczyła z łóżka i zaczęła biegać w tę i z powrotem, szybko jak rakieta.
Pan Kuleczka potarł czoło i powiedział trochę zakłopotany:
– Hm, rzeczywiście chciałem, żebyśmy zrobili coś latającego. Ale…
Wyszedł na chwilę z pokoju. Gdy wrócił, trzymał w ręku kilka cienkich długich drewienek i kolorowy papier.
– Rakieta? Z tego? Niemożliwe! – wołała Katastrofa.
– A ja wiem – ucieszył się Pypeć. – Zrobimy latawiec!
I rzeczywiście. Zajęcie mieli aż do obiadu. Kleili, cięli i przywiązywali sznurek. Latawiec udał im się nadspodziewanie dobrze.
– Ale wielki! – powiedział Pypeć. – Chyba taki jak ja!
– Ale ogon ma dłuższy! – zawołała zaraz Katastrofa. – I bardziej kolorowy niż twój!
Katastrofa zaraz chciała puszczać latawiec w domu, ale Pan Kuleczka wytłumaczył, że latawiec, tak jak ptaki, potrzebuje więcej miejsca. Więc zaraz po obiedzie pojechali autobusem za miasto. Byli bardzo dumni. Wszyscy im się przyglądali. Nawet pan kierowca.
Pan Kuleczka pokazał Katastrofie i Pypciowi, jak trzymać sznurek i w którą stronę trzeba biec. Najpierw trochę się kłócili, kto pierwszy będzie trzymał, a potem… Biegali i biegali, ale latawiec jakoś nie bardzo chciał wznieść się w powietrze. Nie pomogło nawet i to, że Bzyk-Bzyk latała koło niego i bzyczała po swojemu zachęcająco…
– A mówiłam, żeby mu zrobić skrzydła! – powiedziała Katastrofa, zdyszana i zła. – Jakby miał skrzydła, to na pewno by poleciał.
– A ja myślę, że on się boi – powiedział Pypeć. – Przecież ma polecieć pierwszy raz. Pogłaskał latawiec, coś do niego zaszeptał i pobiegł jeszcze raz, mocno trzymając sznurek.
Latawiec zaszumiał ogonem i nagle zaczął się wznosić coraz wyżej i wyżej…
– Hura! – zawołali wszyscy.
A gdy wracali do domu na kolację, Katastrofa powiedziała:
– To jednak można latać bez skrzydeł.
A Pypeć dodał:
– Tylko potrzebny jest ktoś, kto szybko biega i mocno trzyma sznurek!
Wojciech Widłak
Rodzic zachęca dziecko do rozmowy na temat zasad rządzących lataniem. Przykładowe pytania do rozmowy:
Co jest potrzebne do latania? Jaki kształt jest optymalny dla obiektów latających? Czy potrzebny jest napęd? Wspólnie formułują hipotezy co do kształtu i budowy idealnego obiektu latającego. Wymieniają nazwy obiektów latających występujących w opowiadaniu oraz innych, znanych sobie.
• „Pojazd przyszłości” – zabawa konstrukcyjna, rozwijanie kreatywności przez konstruowanie pojazdów latających z surowców wtórnych oraz sprawdzanie ich możliwości lotu.
Dziecko z pomocą Rodzica buduje pojazd latający z dostępnych materiałów wtórnych.
Do budowania rakiet, śmigłowców, samolotów, latawców, spadochronów i innych dziecko może wykorzystać wszelkie dostępne materiały, w szczególności plastikowe butelki po napojach, pojemniki po jogurtach, pudełka po kosmetykach, folię bąbelkową, tekturę falistą. Powstałe konstrukcje latające należy wzmocnić taśmą klejącą na tyle trwale, by wytrzymały próby lotów. Rodzic po południu może zachęcić dziecko, by wypróbowało możliwości lotnicze zbudowanych przez siebie pojazdów i obserwowało ich zachowanie, omawiało szczegóły dotyczące lotów, trafnych rozwiązań technicznych czy błędów konstrukcyjnych. Propozycje pojazdów latających znajdziecie Państwo w załączniku.
Pomoce: surowce wtórne (plastikowe butelki, pojemniki po jogurtach, pudełka po kosmetykach, folia bąbelkowa, tektura), nożyczki, klej, taśma obustronnie klejąca, dziurkacz, zszywacz, sznurek
lot balonem nad Gdańskiem
ryciny Leonarda da Vinci
praca plastyczna
rakieta
Scenariusz zajęć online dla grupy III – 28.04.2020r.
Opracowała: Anna Frankowska
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: Latające wynalazki
Temat dnia: Balonowa rakieta
Przewidywane osiągnięcia:
– dostrzega siłę napędową wydobywającego się z balonu powietrza,
– wykazuje się myśleniem przyczynowo-skutkowym podczas zabawy badawczej,
– wzbogaca wiedzę na temat pojazdów kosmicznych i ich zadań,
– wykazuje się kreatywnością i umiejętnością odgrywania ról w zabawie ruchowo-naśladowczej,
– wyodrębnia głoskę „r” w wyrazach, określając jej miejsce,
– poznaje zapis literowy głoski „r”,
– doskonali sprawność i koordynację ruchową.
Przebieg zajęć głównych:
„Balonowa rakieta” – zabawy badawcze, badanie siły napędowej wydmuchu powietrza z balonu, wyciąganie wniosków z doświadczenia. Proponuje dzieciom zbudowanie balonowej rakiety. W tym celu na rozciągniętych w pokoju czy korytarzu (na wysokości ok. 1,2 metra nad podłogą, prostopadle do niej) 2–3 sznurkach umieszczamy rozcięte słomki do napojów. Za pomocą mocnej taśmy mocujemy do słomek balony, z wylotem w tę samą stronę Demonstrujemy dzieciom sposób uruchamiania „rakiety” (wdmuchiwania powietrza do balonu) oraz zwraca uwagę na sposób poruszania się „pojazdu”, a także na kierunek i prędkość ruchu. Następnie dzieci puszczają swoje nadmuchane balony. Sprzężone w balonie powietrze zaczyna się wydobywać i powoduje jego ruch w przeciwną stronę – tak jak w odrzutowcach i rakietach gorące gazy wydobywające się z tyłu popychają je naprzód. Dzieci próbują wyciągnąć wnioski z doświadczenia.
Pomoce: cienki sznurek lub linka, baloniki, słomki, mocna taśma klejąca, nożyczki( zdjęcia jak wykonać balonową rakietę poniżej).
W linku poniżej polecam film edukacyjny o Układzie Słonecznym, jako powtórzenie rozmieszczenia planet:
https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU
„Kosmiczna podróż” – zabawa ruchowo-naśladowcza, wzbogacenie wiedzy na temat pojazdów podróżujących w kosmosie, rozwijanie wyobraźni i umiejętności odgrywania roli za pomocą różnych środków wyrazu. Rodzic umieszcza na tablicy lub kładziemy na dywanie niebieski karton imitujący przestrzeń kosmiczną. Do kartonu są przyczepione obrazki, zdjęcia pojazdów kosmicznych lub kładziemy obrazki na naszym niebieskim kartonie (dzieci będą je odsłaniać podczas kolejnych etapów podróży). Podróż zaczyna się z kosmodromu – Centrum Lotów Kosmicznych na przylądku Canaveral – jest narysowany start i strzałki pokazują kolejne etapy. Dzieci, będąc w bazie kosmicznej, wcielają się w role kosmonautów przygotowujących się do lotu – ćwiczą sprawność fizyczną, np. równowagę, oddech –rodzic inicjuje zadania do wykonania. Następnie odsłaniamy pierwszy obrazek ukazujący wahadłowiec. Omawiają z pomocą nauczyciela jego wygląd i sposób wynoszenia w przestrzeń kosmiczną. Naśladujemy start rakiety, lot i po wejściu na orbitę Ziemi siadamy przed makietą kosmosu. Odsłaniamy obrazek ukazujący orbitalną stację kosmiczną, na której spotykamy kosmonautów z innych krajów, którzy przebywają na niej od kilku miesięcy. Witamy się w różnych językach, naśladujemy poruszanie się w stanie nieważkości. Ponownie siadamy przed makietą, odsłaniając kolejny obrazek ukazujący sondę. Zadaniem kosmonautów jest wysłanie sondy, która będzie pomagała w prognozowaniu pogody na Ziemi. W tym celu dziecko naśladuje robienie zdjęć i ogląda zdjęcia naszej planety z kosmosu. Ponownie siadamy przed makietą i wykonujemy zadanie, „misja marsjańska” polegająca na wysłaniu satelity w kierunku Marsa w celu pobrania próbek ziemi. Polscy naukowcy zbudowali specjalny łazik Magma 2 – pojazd, który zdalnie porusza się po planecie. Na dywanie kładziemy przeszkody i dzieci wcielają się w rolę i pokonują trasę, np. slalomem. Po wykonaniu misji marsjańskiej ponownie siadamy przed makietą. Odsłaniamy obrazek ukazujący latający talerz – spotkanie z UFO i kosmitami. Po wykonaniu zadań kosmonauci szczęśliwie wracają na Ziemię. Makieta może być wykorzystana jako gra planszowa do rozgrywania kostką – dzieci mogą z pomocą wyobraźni i posiadanej wiedzy tworzyć kolejne etapy podróży kosmicznej. Pomoce: fotografie i obrazki pojazdów kosmicznych, niebieski karton
Piosenki które można odsłuchać w czasie podróży po kosmosie:
https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI
https://www.youtube.com/watch?v=SWZb2VorsGU
Wprowadzenie litery ,,r”- poznanie zapisu literowego głoski ,,r”. Prezentujemy dziecku znak graficzny głoski – litery „r”. Wspólnie omawiamy jej wygląd, porównują do znanych już liter, kreślimy ją palcami w powietrzu. Następnie swobodnie poruszamy się w pokoju. Na umówiony znak zatrzymujemy się, rodzic trzyma kartkę z małą lub wielką literą poznaną już przez dzieci. Jeśli jest to mała litera „r” – kucają, a jeśli wielka – podnoszą ręce i klaszczą. Gdy zobaczą inne litery – stoją nieruchomo. Za każdym razem prosimy dziecko o podanie wyrazu zawierającego prezentowaną literę.
„Kraina literek” – rozpoznawanie małej i wielkiej litery „r”, analiza słuchowa wyrazów z głoską „r” oraz rozpoznawanie znaku graficznego wybranej głoski (Karty pracy. Powietrze. Pięciolatki s. 10).
Rodzic odczytuje nazwy obrazków z karty pracy: rakieta, rower, rekin (oraz wypowiada inne wyrazy, w których „r” pojawia się w nagłosie, śródgłosie lub w wygłosie wyrazu), wyraźnie akcentując głoskę „r”. Prosi o wskazanie głoski, która powtarza się w każdym wyrazie, oraz miejsca, gdzie występuje (na początku, na końcu, w środku wyrazu). . Na karcie pracy dzieci przyklejają gwiazdkę przy obrazkach, na których widzą literę „r”, oraz otaczają pętlą wielkie litery „R”.
,,Kraina literek”- utrwalanie zapisu poznanej litery ,,r”, doskonalenie pamięci słuchowo- wzrokowej, czytanie sylab i wyrazów z podziałem na sylaby ( Poczytanki. Pięciolatki s.44-45).
Dziecko nazywa obrazki i z pomocą rodzica odczytujemy wyrazy z literą ,,r”. Przyklejamy sylaby we właściwe miejsca i odczytujemy wyrazy. Wspólnie z dzieckiem czytamy zdania z obrazkami.
Karty pracy- Czterolatki- utrwalanie poznanej litery ,,r”, ćwiczenia grafomotoryczne. Dzieci na karcie pracy łączą w pary takie same przedmioty, rysujemy trasę rakiety na Księżyc a także malujemy kolorowanki ( karty pracy dla czterolatków umieszczam w zdjęciach).
balonowa rakieta
kosmonauta
karta pracy 1 2
stacja kosmiczna
ufo
wachadłowiec
Scenariusz zajęć online dla grupy III – 27.04.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Latające wynalazki’’
Temat dnia: ,,Obiekty latające”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
obrazki przedstawiające środki transportu, stare gazety, paski do działań matematycznych, sylwety lub zabawki – samoloty i śmigłowce, szarfa (może być zrobiona z bibuły)
5-latek-
„Karty pracy. Powietrze” s. 9
4-latek-
,,Karta pracy. Powietrze” s. 17, ołówek, kredki
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– dostrzega różne kryteria klasyfikacyjne w odniesieniu do środków transportu,
– odczytuje informacje zapisane w formie symbolicznej,
– potrafi zręcznie rzucać i łapać kulki z papieru podczas zabawy w parze,
– trafnie stosuje określenia przymiotnikowe odnoszące się do wysokości,
– odzwierciedla liczbę elementów na zbiorach zastępczych,
– porównuje liczebność zbiorów,
– rozumie relacje mniejszości, większości i równości między zbiorami oraz uczy się odzwierciedlać je w formie zapisu matematycznego,
– improwizuje tekst ruchem
Przebieg zajęć głównych:
• „Obiekty latające” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem obrazków przedstawiających środki transportu, doskonalenie umiejętności klasyfikacji ze względu na różne kryteria.
Dziecko dokonuje wstępnej klasyfikacji obrazków przedstawiających środki transportu na pojazdy lądowe, powietrzne i wodne, wykorzystując umowne kody symboliczne. Następnie Rodzic proponuje zabawę w klasyfikowanie środków transportu powietrznego ze względu na różne kryteria: posiadające skrzydła lub śmigła, silnikowe lub wykorzystujące prądy powietrzne, poruszające się w atmosferze wokółziemskiej lub kosmiczne. Za każdym razem dziecko stara się omówić jak najwięcej cech pojazdów, dostrzegając elementy wspólne, różniące i indywidualne. Koniecznie powinno określić, czy dane pojazdy poruszają się wysoko czy nisko, szybko czy wolno.
• „Wysoko, wyżej, najwyżej” – zabawa zręcznościowa z elementami rzutu i chwytania, doskonalenie umiejętności stosowania przymiotników stopniujących odnoszących się do wysokości (wysoko, wyżej, najwyżej).
Dziecko ugniatają duże kulki z gazet. Następnie staje w parze z Rodzicem naprzeciwko siebie. Rzucają do siebie na przemian kulki najpierw w dowolny sposób. Po rozgrzewce dziecko przystępują do zabawy w rzuty na komendę. Stara się dostosować siłę rzutu do komend Rodzica: Wysoko jak latawiec; Wyżej – jak samolot; Najwyżej – jak rakieta. Następnie to dziecko wydaje komendy do rzutów. Podaje inne nazwy pojazdów latających, dopasowując do nich przypuszczalne wysokości lotów.
62Szkice zajęć Kwiecień
• „Samoloty i helikoptery” – ćwiczenia w liczeniu, porównywanie liczebności zbiorów
Dziecko siedzi obok Rodzica, Rodzic tworzy dwa zbiory – samolotów i śmigłowców. Dziecko ma przed sobą swój zestaw pasków do liczenia. Rodzic formułuje zdania matematyczne opowiadające o samolotach i helikopterach powodujące zmienianie się liczby elementów w każdym zbiorze np. Na lotnisku stało sześć samolotów i sześć helikopterów – dziecko odtwarza sytuację na zbiorach zastępczych (paskach), następnie porównuje liczebność, przyporządkowuje liczby i umieszcza znak równości; Dwa helikoptery ratownicze
poleciały ratować turystów w górach… Po każdej zmianie odtwarza sytuację na paskach i przyporządkowuje odpowiednie liczby i znaki matematyczne. Po kilku działaniach Rodzic pokazuje dziecku same liczby z prośbą o ocenę, która jest większa. Dziecko układa odpowiednie paski.
a) 5-latki -„Karty pracy. Powietrze” s. 9
Na koniec dziecko porównuje na karcie pracy liczebność zbiorów samolotów i helikopterów, wklejają odpowiednie liczby oraz znaki.
b) 4-latki - ,,Karta pracy. Powietrze” s. 17
Na koniec dziecko łączy pojazdy z ich cieniami, szuka pojazdu, którym można latać.
• Zabawa ruchowa Samoloty
Rodzic opowiada dziecku opowieść, którą dziecko ma za zadanie przedstawić za pomocą ruchu: A teraz czary mary fokus pokus, zamieniam Cię w samolot. Odbędziemy długą podróż nad naszym miastem (Czy pamiętasz jak się nasze miasto nazywa?). Zapinamy pasy, odpalamy silniki i startujemy. Odlatujemy, daleko, wysoko, turbulencja (szszsz- nie zapominamy wydawać dźwięków, park, uwaga stado kaczek) itd .... Och widać nasz dom, tatę, babcię, machamy im. Lot dobiega końca, lądujemy, wyłączamy silniki, uziemiamy nasz samolot, rozpinamy pasy i wysiadamy