7.04.2021 (środa)
Krąg tematyczny: Wiosna na wsi
Temat dnia : Co słychać wiosną na wsi?
PRZEBIEG DNIA
ZABAWY PORANNE
1.Zabawa ortofoniczna Mów jak ja.
Rodzic wypowiada głoski w wymyślony przez siebie sposób (np.: wolno, wolno, szybko, szybko), a dzieci powtarzają za nim w ten sam sposób.
2.Ćwiczenia słuchowe Jakie to zwierzę?
Rodzic wypowiada nazwy zwierząt sylabami, a wybrane dziecko podaje pełną nazwę (np. ku-ra – kura, kro-wa – krowa)
3. Rysowanie wybranych zwierząt.
Rodzic prosi, aby dzieci narysowały dowolne zwierzę hodowlane
4.Zabawa ruchowo-naśladowcza Naśladujemy zwierzęta.
Dowolny instrument muzyczny, obrazki zwierząt hodowlanych. Dzieci poruszają się w rytmie wygrywanym przez Rodzica na wybranym instrumencie. Podczas przerwy w grze Rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, a dzieci je naśladują (sposób poruszania się i odgłosy, jakie wydaje).
ZAJĘCIA GŁÓWNE
I
1.Wprowadzenie do zajęć – słuchanie odgłosów zwierząt z wiejskiego podwórka.
Podaję link do zabawy: https://www.youtube.com/watch?v=VyXhyl00qGw
2.Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Wiosna na wsi (sł. i muz. B. Forma).
1. Kogut głośno pieje,
gładzi piękne pióra.
– Ko, ko, jestem głodna
– woła pani kura.
Ref.: Kukuryku, ko, ko, ko,
gę, gę, gę, kwa, kwa, kwa,
mu, mu, iha, iha.
Kto nam dziś śniadanie da?
2. Na podwórku gęsi
i małe kaczuszki
tup, tup przytupują,
mają puste brzuszki.
Ref.: Kukuryku…
3. Idzie pan gospodarz,
ciężki worek niesie,
szur, szur sypie ziarna,
wszyscy głodni przecież.
Ref.: Kukuryku…
4. Z gospodarzem wiosna
cichutko przybyła
i pachnącą trawą
łąkę ozdobiła.
Ref.: Kukuryku…
5. Pasą się owieczki,
krowy i barany,
jest już z nami wiosna,
świat się cieszy cały.
Ref.: Kukuryku…
3.Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Jakie odgłosy wydawała pani kura?
− Jak gęsi i kaczuszki przytupywały?
− Jak gospodarz sypał ziarna?
− Kto wydaje takie odgłosy: muu, muu; bee, bee; gę, gę; kwa, kwa; kukuryku?
− Czy melodia była wesoła, czy smutna?
− Czy piosenka była szybka, czy wolna?
4.Nauka refrenu piosenki Wiosna na wsi, ilustrowanego obrazkami.
Obrazki: koguta, kury, gęsi, kaczek, krowy, owcy.
Rodzic powtarza z dziećmi tekst refrenu, pokazując obrazki odpowiednich zwierząt (wydających te odgłosy).
5.Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze Jesteśmy zwierzętami.
Obrazki: kury, koguta, gęsi, kaczki, owcy, krowy (można wykorzystać te z poprzedniego zadania), kozy.
Rodzic podnosi do góry obrazki przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka. Dzieci próbują naśladować odgłosy, jakie wydają dane zwierzęta.
II
1.Zabawa dydaktyczna Co od kogo mamy.
Obrazki: krowy, kozy, kury, mleka, sera, jajek, masła, jogurtu.
Rodzic rozkłada z jednej strony obrazki zwierząt, a w rozsypce – obrazki produktów, jakie dzięki nim otrzymujemy. Zadaniem dzieci jest przyporządkowanie obrazków produktów do obrazków zwierząt. Rodzic zwraca uwagę, że zarówno koza, jak i krowa dają mleko.
2.Zabawa Zgadnij, co to za przysmak.
Ser żółty, ser biały, serek topiony, masło, talerzyki, plastikowe widelce.
Rodzic prosi, aby dzieci umyły ręce i poczęstowały się produktami znajdującymi się na talerzykach. Po degustacji Rodzic prosi, aby dzieci nazwały wszystkie produkty i opisały ten, który im najbardziej smakował (mogą uzasadnić swój wybór).
3.Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – Krowa.
Obrazek krowy, komplet łat (dla każdego dziecka), kartki, kleje.
Rodzic wiesza w widocznym miejscu w sali obrazek krowy. Omawia z dziećmi nazwy poszczególnych części ciała zwierzęcia. Wskazuje gdzie znajdują się łaty. Dzieci przyklejają łaty na obrazku krowy według własnego pomysłu.
4.Spacer w najbliższej okolicy – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie.
Podczas spaceru dzieci próbują wskazać i opisać zmiany, które aktualnie zachodzą w przyrodzie.
ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
1.Ćwiczenia oddechowe Jajka.
Jajka wycięte z papieru, słomki.
Rodzic prosi, aby dzieci podchodziły kolejno do miejsca, gdzie są zgromadzone papierowe jajka, i przenosiły je w inne (np. wskazane przez niego) miejsca za pomocą słomek
2.Zabawa dydaktyczna Kalambury.
Do zabawy angażujemy całą Rodzinę. Rodzina wraz z dzieckiem na zmianę będą udawać zwierzęta wiejski, ale bez użycia głosu. Dziecko prezentuje ruchy zwierzęcia, a pozostałe osoby które uczestniczą w zabawie odgadują, co to za zwierzę. Następnie osoba która odgadnie udaje kolejne zwierzę.
06.04.2021 (wtorek)
Krąg tematyczny: WIOSNA NA WSI
Temat dnia : ZWIERZĘTA NA WSI
PRZEBIEG DNIA
- I. ZAJĘCIA PORANNE
- Oglądanie filmu edukacyjnego „Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi”.
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat obejrzanego filmu.
Link do filmu znajduje się poniżej: https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
Jeśli w zasobach domowych biblioteczek posiada dziecko książki związane ze zwierzętami żyjącymi na wsi - to wspólnie je pooglądajcie, zapoznajcie dziecko z zawartymi w nich ciekawostkami. Przy oglądaniu poszczególnych zwierząt dziecko może naśladować ich odgłosy, określać ich wygląd: kolory, liczbę kończyn.
- Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Rodzic rozdaje dzieciom lusterka. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
- Ø Jedziemy na wieś – dziecko wibruje wargami – naśladuje samochód jadący na wieś.
- Ø Konik – dziecko naśladuje kląskanie konika: mocno przykleja język ułożony szeroko przy podniebieniu i odkleja go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.
- Ø Krowa – dziecko naśladuje ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
- Ø Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dziecko przesuwa językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.
- Ø Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dziecko wysuwa język na brodę i dyszy.
- Ø Świnka – dziecko wysuwa wargi mocno do przodu, naśladuje ryjek świnki.
- Ø Myszka bawi się w chowanego – dziecko wypycha policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.
- Ø Miotła – dziecko naśladuje gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.
- Zabawa ruchowa „Kury do kurnika”.
Rodzic wyznacza miejsce do zabawy – kurnik. Dziecko naśladuje odgłos kur (ko, ko) i ich chód, poruszając rękami jak skrzydłami. Na hasło: Kury do kurnika, kury chowają się do kurnika.
- II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
Zajęcia 1.
- Quiz wiedzy „Zwierzęta na wiejskim podwórku”.
Rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, dziecko podaje jego nazwę i odpowiada na pytanie: Czy to zwierzę żyje na wiejskim podwórku? Dzieci pokazuje obrazek uśmiechniętej buzi, jeśli uważa, że tak, a smutnej buzi, jeśli uważają, że nie.
- Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Nauka pływania”.
Dziecko siadają wygodnie rodzic zaprasza do wysłuchania opowiadania. Czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.
Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury.
Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływania były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.
– Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki?
– Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.
– A konie i krowy?
– One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.
– A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś.
– Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.
– Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka.
– Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak.
– Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.
– Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać.
– Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.
– Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś.
Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.
– Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami. – A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!
– Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek.
– Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.
– Ale ja się boję…
– Nie bądź tchórzem.
– Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać.
– Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.
– Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody.
Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:
– Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne?
– Tak…
– Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?
– Nie…
– A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?
– Bałbym się.
– No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.
– Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.
– Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.
Książka (s. 60–61)
Tutaj znajdziecie link do opowiadania w wersji audio:
https://www.youtube.com/watch?v=PXqTeSRFZGo
- Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania:
- Ø Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?
- Ø Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
- Ø Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?
- Ø Jak oceniacie zachowanie kaczorka?
- Ø Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?
- Ø Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?
- Ø Nazywanie umiejętności osiągniętych przez dzieci.
Rodzic przypomina, że nikt nie umie wszystkiego, ale każdy z nas potrafi robić coś bardzo dobrze. Rodzic prosi, aby dziecko powiedziało, co dobrze potrafi robić. Jeśli dziecko nie potrafi tego określić, z pomocą przychodzi mu Rodzic, określając mocne strony dziecka.
v Karta pracy, cz. 2, nr12 – 3latki
Dziecko:
- nazywa zwierzęta na podstawie ogonów,
- koloruje rysunki zwierząt,
- naśladuje ich odgłosy,
- nazywa zwierzęta przedstawione na zdjęciu.
v Karta pracy, cz. 2, nr32 – 4latki
Dziecko:
- nazywa zwierzęta na podstawie ogonów,
- koloruje rysunki zwierząt,
- naśladuje ich odgłosy,
- rysują świnki według wzoru.
Zajęcia 2.
- Zabawa paluszkowa „Powitanie paluszków”.
Rodzic pokazuje, w jaki sposób palce witają się ze sobą. Dziecko łączy ze sobą opuszki palców obu rąk: mały z małym, serdeczny z serdecznym, środkowy ze środkowym itd.
- Utrwalanie kształtu koła.
Dziecko otacza kształt każdego koła palcem. Rodzic przypomina o prawidłowym kierunku kreślenia koła. Dziecko porównuje wielkość kół, liczy je. Wskazują koła, małe i duże.
- Praca plastyczna „Kolorowy kogut” (origami).
Rodzic pokazuje, w jaki sposób wykonać koguta. Dziecko kolejno powtarza jego czynności. Składa duże koło na pół i przykleja je na środku kartki. Jedno średnie koło przykleja jako głowę, a pozostałe składa na pół i przykleja na tułowiu jako skrzydło i kolorowy ogon. Małe czerwone koła składa na pół i przykleja jako dziób, grzebień, dzwonek pod dziobem. Kredkami dorysowuje oko i nogi
- Zabawa bieżna „Koniki”.
Dziecko naśladuje ruchem koniki, jednocześnie klaskając językiem. Koniki szybko biegają po łące, powoli wspinają się pod górkę i szybko zbiegają z górki.
- III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
- Ćwiczenia pamięci „Zwierzęce memory”.
Rodzic pokazuje obrazki, dziecko nazywa przedstawione na nich zwierzęta. Następnie Rodzic miesza je i rozkłada w kilku rzędach obrazkami do dołu. Dziecko losuje dwa dowolne obrazki, nazywa przedstawione na nich zwierzęta. Jeśli jest to para (te same zwierzęta), naśladuje odgłos, jaki wydają zwierzęta, i zabiera obrazki. Jeśli nie jest to para, odkłada oba obrazki, zapamiętując ich miejsce. Wygrywa osoba, która zbierze najwięcej par.
- Ćwiczenia językowe: „O jakim zwierzęciu myślę?”
Rodzic rozkłada obrazki zwierząt i opisuje szczegółowo wygląd jednego z nich. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, o jakim zwierzęciu mówi rodzic Następnie zmienia się kolejność i dziecko opisuje wygląd zwierzęcia, a rodzic zgaduje, co to za zwierzę.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza „Naśladujemy zwierzęta”
Dziecko porusza się w rytmie wygrywanym przez rodzica na wybranym instrumencie. Podczas przerwy w grze rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, a dziecko je naśladuje (sposób poruszania się i odgłosy, jakie wydaje).
Dzień dobry
02.04.2021 (piątek)
Krąg tematyczny: WIELKANOC
Temat dnia : Wielkanocne świętowanie
PRZEBIEG DNIA
- I. ZAJĘCIA PORANNE
- Układanie puzzli o tematyce świątecznej.
Dzieci układają obrazki indywidualnie, w parach lub w małych grupach, a następnie opowiadają, co przedstawia ich układanka.
- Zabawa oddechowa „Już czuć święta”.
Rodzic proponuje dzieciom, żeby poczuły zapach zbliżających się świąt. Prosi, aby wciągnęły powietrze nosem, na chwilę je zatrzymały i wykonały wydech ustami.
- Różne palmy wielkanocne.
Rodzic pokazuje dzieciom różne palmy i rozmawia na temat ich wyglądu. Tłumaczy, że tradycyjnie miały one chronić przed chorobami i zapewnić dobre plony.
Zestaw zabaw ruchowych nr 30
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „ Kwoka”.
Rodzic w opasce z wizerunkiem kury gra rytmicznie na instrumencie, dzieci (kurczęta) biegają wokół niego. Gdy rodzic wygrywa wolny rytm, kurczątko ustawia się zgodnie z poleceniem, np.: w rzędzie, w parze, pod ścianą itp.
- Zabawa grupowa „Pisanka”.
Dziecko, przekazuje pisankę zgodnie z rytmem muzyki, tak aby nie wypadła mu z rąk i się nie uszkodziła.
- II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
- Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Wielkanocny stół”.
Nadeszła Wielkanoc.
Czas wielkiej radości!
Już stół wielkanocny
czeka na swych gości.
Pełno na nim potraw:
kiełbaska i żurek,
baba lukrowana,
tuż obok mazurek…
Dom pachnie czystością,
porządki skończone.
Czas na odpoczynek.
Wszystko już zrobione!
Święconka na stole,
a spośród pisanek,
jak każe tradycja,
wystaje baranek!
To czas na życzenia,
na chwile radości
i niech w naszych sercach
miłość ciągle gości.
- Rozmowa na temat wysłuchanego utworu.
Rodzic zadaje pytania:
- Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
- Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?
- Co znajduje się w koszyczku ze święconką?
- Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogół weseli i mili dla innych?
- Zabawa ruchowa „Kraszanki”.
Dziecko otrzymuje kolorowe koła, które oznaczają kolory kraszanek. Rodzic ustala z dzieckiem zasady zabawy, każdy kolor znaczy inne zadanie. I tak np. kolor:
– niebieskie kraszanki – skacze w miejscu,
– żółte kraszanki – robi pajacyki,
– czerwone kraszanki – kiwaj się na boki,
– zielone kraszanki – kręci się wokół własnej osi.
Rodzic włącza nagranie piosenki, a wtedy dziecko spaceruje. Kiedy piosenka cichnie, rodzic podnosi tarczę w wybranym kolorze i wtedy polecenie wykonuje dziecko.
- Zabawa dydaktyczna „Co jest związane z Wielkanocą?”
Rodzic rozkłada przed dzieckiem różne przedmioty. Wspólnie ustala, co pasuje do świąt wielkanocnych, a co nie pasuje. Dzieciko uzasadnia swój wybór.
v Karta pracy, kolorowanie obrazka palmy– 3latki
Dziecko:
- koloruje obrazek według wzoru.
v Karta pracy, cz. 2, nr30 – 4latki
Dziecko:
- czyta z osoba dorosłą tekst dotyczących świat wielkanocnych (osoba dorosła czyta, dziecko wypowiada nazwy obrazków znajdujących się w tekście).
- nazywa ciasta (na podstawie obrazków).
Zabawy na świeżym powietrzu
ü Zabawa ruchowa „Kwoka i kurczaki”.
Gdy Rodzic (kwoka) wyklaskuje rytm, dziecko (kurczak) spacerują po podwórku, grzebie nóżką w ziemi. Gdy przestaje wyklaskiwać rytm, kurczak szybko idą do kwoki. Następnie rodzic może Zamienic się rolą z dzieckiem, które przejmie rolę kwoki.
- III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
- Rozwiązywanie zagadek E. Stadtmüller – Co znajdzie się na wielkanocnym stole?
Oby dzięki ludzkiej pracy
i opiece nieba
nigdy na twym stole
nie zabrakło... (chleba)
Azorek radośnie
przy koszyczku hasa,
lecz nic z tego nie będzie.
Nie dla psa... (kiełbasa)
W cebulowych łupinkach
lub w farbkach kąpane,
w prześliczne desenie
ręcznie malowane. (jajka)
Może być z cukru,
z gipsu lub z ciasta,
lecz najważniejszy jest
i basta!!! (baranek)
Sypka jak piasek,
jak śnieżek biała,
smaku dodaje
już szczypta mała. (sól)
Skromne listeczki,
ciemnozielone,
ale bez niego
co to za święcone. (bukszpan)
v Karta pracy, kolorowe pisanki– 3latki
Dziecko:
- koloruje i ozdabia rysunki jajka,
- tworzy pisanki
v Karta pracy, cz. 2, nr31 – 4latki
Dziecko:
- ozdabiają rysunki jajek tak samo jak wyglądają rysunki pisanek,
- rysuje po śladach rysunków laseczek.
- Zabawa dydaktyczna „Szukamy jajek”.
Jajka zostają umieszczone przez Rodzica w różnych miejscach w domu (muszą być przynajmniej częściowo widoczne). Dziecko próbuje określić położenie jajek i dopiero wówczas podejść po nie. Po uzbieraniu wszystkich okazów można je przeliczyć.
- Śpiewanie piosenki „Pisanki”.
Dziecko głośnio i wyraźnie śpiewają poznaną piosenkę.
Dzień dobry
1.04.2021 (czwartek)
Krąg tematyczny: WIELKANOC
Temat dnia : Motywy wielkanocne
PRZEBIEG DNIA
ZABAWY PORANNE
1.Zabawa na powitanie – Moje ręce (według M. Bogdanowicz, z książki W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka, Wydawnictwo Harmonia, Gdańska).
Moje ręce klaszczą tak,
moje nogi tupią tak,
a mój palec wskazuje,
kto za chwilę zatańcuje.
2.Masażyk Pisanka.
Zabawa dla dziecka i Rodzica. Jedno z nich (pisanka) siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, drugie siada za nim, w siadzie rozkrocznym, i na plecach rysuje wzory zgodnie z poleceniami :paski poziome, paski pionowe, kropki, kratkę itp. Przy powtórzeniu zabawy zamieniamy się miejscami.
3.Nauka trzeciej zwrotki piosenki Pisanki.
Rodzic rytmicznie recytuje słowa trzeciej zwrotki piosenki, przykrywa stolik białym obrusem i wykłada kurczaczka, baranka i pisankę. Następnie dzieci podchodzą do stolika, powtarzają słowa trzeciej zwrotki i wskazują zwierzęta zgodnie ze słowami piosenki.
Na stole świątecznym
kurczątka, baranki,
na białym obrusie
są nasze pisanki.
Na zakończenie dzieci chodzą dookoła stolika i śpiewają zwrotki piosenki, a podczas refrenu zatrzymują się i rytmicznie klaszczą.
ZAJĘCIA GŁÓWNE
1.Zabawa grupowa Pisanka.
Dzieci, ustawione w kole z Rodzicami lub naprzeciw Rodzica, przekazują sobie pisankę zgodnie z rytmem muzyki, tak aby nie wypadła im z rąk i się nie uszkodziła.
2.Praca plastyczna Wielkanocne motywy
Wyprawka plastyczna, karta 8, 3latki, dowolne farby w pastelowych kolorach, chusteczki.
Dzieci:
− malują palcami kolorowe szlaczki na rysunkach jajek,
− kończą malować jajka, które już są częściowo pokolorowane,
− malują kropki, paski i inne wzory tak, jak pokazano na przykładzie
Wyprawka plastyczna, karta 9, 4latki, piórka, klej, nożyczki.
Dzieci:
− wypychają obrazek kurczątka, składają go i sklejają według instrukcji,
− wypychają nacięte skrzydła i przyklejają w odpowiednich miejscach,
− przyklejają pióra w odpowiednim miejscu (np. z tyłu).
3.Ilustracja ruchowa piosenki Pisanki
Dzieci śpiewają refren z jednoczesnym klaskaniem. Po kolejnych zwrotkach zmieniają głośność śpiewu zgodnie ze wskazaniem : ręce szeroko rozłożone – głośny śpiew, ręce zbliżone – śpiew cichy
4. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę
Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dzieci je naśladują.
Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
5.Zabawa słowna na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Na podwórku.
Rodzic recytuje wiersz, a dzieci powtarzają po nim sylaby.
Gospodyni razem z dziećmi święconkę szykuje.
O-ho, ho, ho! O-ho, ho, ho, jajeczka maluje.
Biega kurka po podwórku i gdacze z radości.
– Ko, ko, ko, ko. Ku, ku, ku, ku.
Wita wszystkich gości.
Kogut dumnie pierś wypina.
– Ko, ko, ki, ku.
6.Ale pięknie wyglądają twe jajka w koszyku.
Ćwiczenia fonacyjne Kury na podwórku.
Dzieci powtarzają za Rodzicem sylaby z wiersza: O-ho, ho, ho! Ko, ko, ko, ko! Ko, ko, ki, ku. Ku, ku, ku, ku! na różne sposoby: głośno, cicho, wesoło, smutno, dynamicznie, spokojnie.
7.Ćwiczenia oddechowe Koszyczek i jajeczka.
Dzieci otrzymują rysunek koszyczka i kolorowe, papierowe pisanki. Mają za zadanie przenieść pisanki do koszyczka za pomocą słomek. Kładą słomkę na papierowym jajku, wciągają powietrze w słomkę, zasysając jajko, przenoszą je do koszyka.
ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
1.Ćwiczenia słownikowe Jakie może być jajko?
Dzieci podają określenia mówiące o tym, jakie może być jajko, np.: duże, małe, świeże, nieświeże, całe, potłuczone, białe, kolorowe.
2.Ćwiczenia grafomotoryczne Jajko.
Dzieci najpierw rysują kształt jajka w powietrzu, na stoliku, na dywanie, na plecach Rodzica. Rodzic demonstruje właściwy kierunek rysowania (od góry, z prawej strony ku lewej).
Dzieci rysują jajka na kartkach i kolorują je według własnych pomysłów.